Muzsika, 1980 (23. évfolyam, 1-12. szám)

1980-04-01 / 4. szám - BREUER JÁNOS: Lehet egy kérdéssel kevesebb? - avagy zenei vetélkedők a tévében

kényszerítve arra, hogy felvegyék a másik fél gondolatának elejtett fonalát. Ki tud­na ilyen feltételek mellett teljes értékű választ adni e sokágú kérdésre (amely rá­adásul félreérthető megfogalmazásban té­tetett­ fel)? Mert érthető, hogy a játékosok a „szü­lőföld"-ről Liszt árvízi koncertjeire, magyar személyiségekhez fűződő baráti kapcsolataira inkább asszociáltak, mint ze­néjének hungarizmusaira vagy a magyar zenekultúrában vállalt szerepére. Igaz, ilyenformán Hamburger Klárának, a zsű­ri Liszt-kutató specialistájának alkalma nyílott, hogy összefoglalja a téma legfon­tosabb aspektusait. A játékvezetői székben Antal Imre — aki jól ismert vonzó személyes tulajdonságai­val ennél a vetélkedőnél komplikáltabb vállalkozásokat is sikerre vitt már — a tartalmi hiányosságokat ki nem küszöböl­hette. Rajta nem múlott, hogy az adásból nem sugárzott meggyőzőerő: emberek, Liszt művészetéről van szó! A csapatokhoz szolgálattételre beosztott Falus Gábor, Némethy Attila és Schanda Beáta a forgatókönyv jóvoltából legfeljebb a köz­lekedési lámpa funkcióját tölthette be. Csakugyan: a forgatókönyv! A műsorúj­ság szemérmesen elrejtette készítőjének személyét. Szerkesztő: Fellner Andrea, munkatársai Bubryák István, dr. Jósfay György és Semjén Antónia. Nem tudom tehát, az adatszolgáltatásra, nyakatekert rejtvényekre kihegyezett kérdéshalmaz ki­nek a tollából származik. Akárki lett lé­gyen is a szerző, bízom benne, hogy ta­nult ebből a fiaskóból. Igaz, minden vetél­kedő közös átka, hogy — távol a korszerű műveltségeszménytől — kiüresedett, elszi­getelt adatok begyűjtésére törekszik, mivel az ilyesmi könnyebben mérhető, egysze­rűbben pontozható, mint a tartalmi válasz. Mégsem mondhatunk le azonban oly köny­nyedén arról az igényről, hogy zenei ve­télkedő zenéről szóljon, ne műcímekről-év­számokról, adatokról. A Tévé Zenei Klubjának volt egy kor­szaka, amikor valóban a muzsika — tech­nikája és kifejezése — került a centrum­ba, amikor valóban lényeges ismereteket adott, mégpedig érthető formában, ráadá­sul oly nehéz terepen, amilyen századunk zenéje. S ehhez nem volt szüksége semmi­féle trükkre, akadályfutásra, cirkuszi mu­tatványra, csupán az ismereteket átadni vágyó és képes személyiségre. Emlékszik-e még az olvasó a közelmúltra, amikor elem­zéseivel Mihály András vont be a század zenéjének bűvkörébe? Elhiszem, nehéz he­lyettesíteni őt, de a tartalmától megfosz­tott, kiüresedett forma, az „Aufmachung" pótszernek a legkevésbé alkalmas. Február 21-én, szinte a lapzárta pillana­tában jelentkezett másodízben a tévé ze­nei vetélkedője. A műsor „házi", azaz te­levíziós bírálatának jele, hogy kezdési idő­pontja az első adásénál 45 perccel későbbre került. Hétközben jelentős hangsúlyeltoló­dás, hogy egy terjedelmes adás 20.50-kor vagy 21.35-kor kezdődik. Elhangozha­tott azonban másfajta, tartalmi bírálat is a Szabadság téren, legalábbis a kérdések megfogalmazásával kapcsolatban. Ezúttal az idétlen humor(izálás), a rossz asszociációs pályákra való hivatkozás elmaradt. Ami azonban változatlan — sajnos —, hogy a versenyző csapatok továbbra is az adat­bank szerepére vannak kárhoztatva. Ez­úttal Debussy volt napirenden, s Pécs és Szeged csapata példásan tudta is, hogy a zeneszerző mikor mit komponált, s hogy melyik évben találkozott x-szel, y-nal. Ismeretterjesztő mivoltában mégis fölé­be nőtt a Debussy-vetélkedő a fentebb tár­gyalt első próbálkozásnak. S hogy szeren­csésen így történt, az a zsűri érdeme, tag­jai közül is elsősorban Ujfalussy Józsefé. Micsoda tökéletes kisesszé volt az ő másfél perce, a Pelléas és Mélisande jelentőségé­nek összefoglalása, vagy az a másik, tö­mör áttekintése, amelyben — a versenyzők helyett — néhány beszédes példán jelez­te, mit értsünk Debussy és a társművé­szetek kapcsolatán. S most Mátrai-Betegh Béla is szót kért végre, hogy bevilágítsa Debussy szellemi—művészi közegét és környezetét, azt a funkciót töltve be most is, amelyet azelőtt a rádió zenei vetélkedői­nek zsűrijében tág látókörrel vállalt. A „csapatszolgálatot ezúttal Pécsett Ne­mes András, a budapesti „kibiceknél" Ring Ferenc, Szegeden Salánki Hédi látta el. Üzenem versenyzőknek és riporterkapitá­nyaiknak: a következő vetélkedőkön ne vegyék el a játék jó ízét ilyen-olyan óvási kísérettel. (A korrektúráig lezajlott Stra­vinsky-fordulóban szerencsére már a leg­sportszerűbb „fair play" valósult meg. A szerk.) Ez a vetélkedősorozat a távközlési tech­nika diadala, kép és hang szabadon száll Budapest, Pécs, Szeged között. Ez legalább sikerült, ám némi melankóliával idézem fel a műsor ama groteszk pillanatát, ami­kor a teljes játékot gyakorlottan kormány­zó Antal Imre vonal híján többszöri neki­futásra sem tudta felhívni telefonon (Pest­ről) Molnár Antalt (Budán), aki az egyet­len élő magyar muzsikus Debussy isme­retségi köréből (Vajh mitévő lesz Vitray Tamás ilyen helyzetben, ha a „Kapcsol­tam ..." telefonkészülékei egyszercsak nem kapcsolnak majd?) Breuer János

Next