Muzsika, 1980 (23. évfolyam, 1-12. szám)

1980-01-01 / 1. szám - RAICS ISTVÁN: Köszöntjük Molnár Antalt 90. születésnapján - Emlékezés eszmélésem esztendeire

Köszöntjük Molnár Antalt 90. születésnapján EMLÉKEZÉS ESZMÉLÉSEM ESZTENDEIRE Molnár Antal első nagyobb lélegzetű tanulmánya — írásainak a szerző által összeállított jegyzéke szerint — a szá­zad első évtizedének végén, második év­tizedének elején jelent meg. Ő már ze­netudósi tekintélyt szerzett, amikor én első lépéseimet próbálgattam ebben az idegen és furcsa világban. Mégis, vagy talán éppen ezért, neki köszönhetem a kezdeti tájékozódást, ő adta kezembe az iránytűt. Az akkori Baja egyetlen könyv- és kottakereskedésében tízéves fejjel rábukkantam egy szürke fedelű, kis füzetkére. Beethoven — mindössze ennyi volt a címe, s a Gyulai Pál ala­pította Olcsó Könyvtár 1854—55. szá­maként jelent meg, 1917-ben. A füzet sok hányattatás után is előkerült köny­veim erdejében, s most bizonyos megil­letődöttséggel veszem kezembe Molnár Antal professzor korai tanulmányát, első irányítómat. Tízéves fejjel rendkívül fogékony az ember, különösképpen, ha a betűk sze­relmét ötéves korától magában hordoz­za. Zongorázó és a zongorázás elemeit nekem továbbadó édesanyámmal ket­tesben éltük a magány nehéz éveit. Apám négy évig a frontokon volt, alig­alig láttam, emlékeim abból az időből szinte nincsenek is róla. De anyám! Te­le a szépség iránti olthatatlan vággyal, tele Jókai-imádattal, s tele a muzsika iránti rajongással. Furcsa rajongás volt... Könnyű lábbal, légiesen járt­kelt olyan szakadékok fölött, melyek­nek egyik partja A Balaton háborgása volt, a másik Schubert f-moll Moment musicalja. S akkor egyszerre elém villant egy név, a Beethovené. Alig tudtam róla va­lamit. Hanglemezhez nem juthattunk hozzá, az akkoriban még csak ritka ma­dár volt. A rádió is csak évekkel ké­sőbb vonult be otthonunkba — már Rá­kospalotán —, kristálydetektoros. (Ma­gam eszkábáltam.) Egy-két kis füzet volt az anyám kottatárában ettől a ti­tokzatos mestertől — bagatellek, szo­natinák, könnyebb variációk. Amennyi­re akkor pár évi tanulás után merészsé­gemből telt, nekiveselkedtem. S elkezd­tem ismerkedni a mesterek mesterével, akit az Olcsó Könyvtár írása mindjárt első mondataiban a görögök „Phidias"­ához hasonlított, akinek Athéné-szobra „az Akropolisz tetejéről hirdette a vi­lágnak, hogy belső erejük gyönyörű eredménye, a görög világ idealizált ké­pe" ez a művészet! Habent sua fata libelli... Ez a köny­vecske, amelybe a könyvtáralapító gőg­jével, még szinte elemista cikornyákkal róttam bele nevemet (amely rossz szo­kást hamar abbahagytam!), sorsdöntő volt tízéves életemben, s most is érzem delejességét, gondolati mákonyát. Anél­kül, hogy tudtam volna, s anélkül, hogy ez reálisan bekövetkezett volna, Molnár Antal tanítványa lettem. Évek során megszereztem, amihez ennek a nagysze­rű írónak és tudósnak munkássága jó­voltából juthattam, s kezdett átalakul­ni a szemléletem. Molnár Antaltól ta­nultam meg, hogy a zene csak emberi­társadalmi összefüggéseiben érthető meg, hogy az emberi történelem poli­tikacsináló vezetői mellett egyenrangú, s az előbbieknél végső kihatásukban maradandóbb a szellemi vezetők, az al­kotók, a géniuszok hatása. Molnár An­taltól tanultam meg azt is, hogy képte­lenség elszigetelten mérlegelni és tanul­mányozni egy-egy művészi területet. Zene, irodalom, képzőművészet, építé­szet mind magas emberi kvalitások hor­dozói, s még azokban a műfajokban is kölcsönhatásban állnak, amelyekben nincsenek egyszerre jelen! Molnár Antalnak ezt a könyvecské­jét könyvtáram gyarapodása során más Molnár-kötetek követték. A zenetörté­net szelleme (amely ugyan korábban je­lent meg, mint a számomra oly emléke­zetes Beethoven-tanulmány) később ke­rült birtokombal. S ugyancsak később

Next