Muzsika, 1982 (25. évfolyam, 1-12. szám)

1982-09-01 / 9. szám - RAICS ISTVÁN: Zongorapedagógiánk nagy halottja: Veszprémi Lili

Zongorapedagógiánk nagy halottja: Veszprémi Lili Tavaly ünnepeltük nyolcvanadik születésnap­ját. Bensőségesen, meghitten, csöndesen. Ő nem nagyon szerette az ünnepeltetést, s jeles napjait is folytonos munkálkodással töltötte. Most, hogy nyolcvanegyedik születésnapja tájékán (1901. július 21-én született, Tatán) szorgalma­san munkában eltöltött életére pontot tett a ha­lál, kerülnünk kell a nagy szavakat. Az a sokat emlegetett „ércnél maradandóbb emlékmű" bi­zony itt emelkedik előttünk, szemünk láttára. Könyvek, kiadványok kottás-füzetes sokasága és szakfolyóiratokban megjelent tanulmányok, elemzések, cikkek egész légiója hirdeti életmű­vének kiterjedését. Veszprémi Lili személyiségében nagyszerű egyensúlyban volt az emberformálás művészete s a kutató szenvedélyes felfedezésvágya. Növen­dék korától a kiváló Lenn Irén etikus tartását és technikai tökéletességét idejében elsajátítot­ta , egyformán törekedett a részletekben való elmélyülésre s az összefoglalásra. Bár nagyszerű pianista volt, alkatánál fogva nem vágyott elő­adói babérokra. A zongora pedagógiájában va­ló önmegvalósítás teljesen kielégítette. Itt aztán mindent latba vetett, hogy modern szellemű, tu­dományosan megtámasztott rendszert építsen ki gyermek és felnőtt számára. Igyekezett tovább­lépni a meghaladotton, s anatómiai, fiziológiai és pszichológiai ismereteivel járult hozzá olyan alapvetéshez, amelynek gyümölcse éppen napja­inkban érik be a zongorajátszás területén. Még­sem művészképzésre vállalkozott, hanem a zon­gorazenéhez értő módon közeledő fiatalok szel­lemének ,,kicsinosítására". Az élet sok posztra állította Veszprémi Lilit, s ő a megbízásokon túl is különösen szívén vi­selt bizonyos területeket. (Lásd utolsó eszten­deinek kiváló cikksorozatát laptársunkban, a Parlandóban, ahol is hatékonyan járult hozzá Beethoven zongoraszonátáinak textus-vizsgála­tához a Czerny-, Liszt-, Bartók-, Weiner-kiadá­sok eltérő helyeinek, jelzéseinek gondos össze­hasonlítása révén.) A cikksorozat az életpálya záró­szakaszához tartozik. Előzőleg azonban, a tapasztalatgyűjtés idején vállalta a Postás Zene­iskola igazgatását (1949-1951), utána Zenea­kadémiánkon tanulmányi osztályvezetőként dolgozott (1951- 1956), majd a Fővárosi Zene­iskolai Szervezet szakfelügyelőjeként tevékeny­kedett 1956 és 1961 között. Innen ment nyugdíj­ba, hogy nyugalmat nem ismerve hatoljon mind mélyebbre szakterületének, a zongorapedagó­giának s a zongorapedagógia történetének ki­munkálásában. Hogy három évszázadra visszatekintő ismere­teink vannak a magyar zenei nevelés e fontos ágazatáról, jórészt Veszprémi Lilinek s néhány hozzá hasonló buzgalmú zenepedagógusunknak köszönhetjük. Legjelentősebb, összefoglaló jel­legű munkája az 1976-ban megjelent alap könyv. Zongoraoktatásunk története ebbel párhuzamosan tárgyalja a tananyag és módszer fejlődését. Ezt a summázó rendeltetésű könyve több nekifutás előzte meg, így az Elemzés-értel­mezés című kiadvány, amely az új tananyag ma­gyar zongoradarabjainak használatba vételét se­gíti elő (1948), a Zenei nevelés Magyarországot című kollektív kiadványban (szerkesztette Sán­dor Frigyes, 1964) közzétett, figyelmet felhívt írása: Új magyar hangszeriskolák, magyar zene­szerzők pedagógiai művei mely már a zongo­rapedagógián túl zeneoktatásunk és kortárs­ ze­neszerzésünk szoros kapcsolatára hívja fel a figyelmet. Veszprémi Lili hajlott korában sem szakadt e a fiataloktól, s így lényének kedvessége, közvet­lensége, minden emberi jelenséget tisztelő figyel­me sokáig serkenteni fogja a tanulót s a tanárt, itt marad közöttünk, ha mi, kortársai és életút­jának részesei az ő nyomába lépve már nem­­ leszünk jelen. .. Raics Istvá

Next