Muzsika, 1983 (26. évfolyam, 1-12. szám)

1983-05-01 / 5. szám - RÓNA KATALIN: Tudatosan és hittel a jazzről - Gonda János: Mi a jazz?

tudatosan és hittel a jazzről GONDA JÁNOS: MI R­AZZ? Zeneműkiadó 1982 A jazzkedvelők, -értők és leginkább a jazz iránt érdek­ldők, a jazzt érteni vágyók so­áig nélkülözött elméleti ka­luza Gonda János új kötete­i jazz magyar irodalma ugyan­­ igencsak szegényes: Mol­ár Antal könyvét, az 1928-an megjelent Jazzband c­­­sak 1­964-ben követte Pernye András A jazz című műve, majd 1965-ben Gonda János azz (Történet - Elmélet -gyakorlat) című munkája, melynek második, gyökere­en átdolgozott kiadása 1979-ben kerülhetett a könyvespol­okra. Gonda kötete szigorú, izakt módon megírt szak­önyv volt, elsősorban a szakembereknek szólt. Ily mó­don különösen időszerű lett egy olyan jó értelemben vett népszerűsítő mű, a Mi a jazz? publikálása, amely közérthető, mégis mélységeiben tárgyalja a jazz sajátosságait, útját, tör­énetét, jellegzetességeit A zene önmagáért beszél. A énéről szólni, a zenét szavak­ban meghatározni hálátlan fel­­idat. Valós kép csak a zene hallgatása során alakulhat ki. Tehát az irányadó maga a mu­zsika. Gonda János ezért okkal szentel kötetében egy fejezetet­­ kérdésnek: hogyan hallgas­sunk jazzt? A szubjektív élmé­nyért, az örömért, az élvezetért, a kikapcsolódásért - ám tuda­tosan. A tudatos jazzhallgatás szempontjait, ismérveit össze­foglalva a szerző valóban a ze­nei megismerés útját határozza m neg, ezzel befogadhatóvá té­tte a laikus hallgató számára is azt az öntörvényű világot. A Mi a jazz? foglalkozik a azz történetével: az eredetet, a azz keletkezését sajátos társa­dalmi, néprajzi és zenei ténye­zők találkozásaként határozza meg, szigorúan megkülönböz­tetve az európai zene alakulá­sától Tanulmányozza Afrika és a jazz kapcsolatát, a munka­dalokat, a vallási zenét, a bluest. Részletesen ismerteti az ének domináns szerepe mellett a hangszeres előzmé­nyeket. Ezután kerülhet sor a klasszikus jazzre, a swing­korszakra, a modern jazzre, a jazz-rock fúzióra Gonda János abból az alapállásból tárgyalja napjaink jazzéletét, mintha részt vennénk egy nagyszabású nemzetközi jazz­fesztiválon, ahol az embernek önkéntelenül az az érzése tá­mad, hogy egy jazztörténeti bemutatón vesz részt, s azon az elmúlt évtizedek teljes jazz­művészete megjelenik. Gonda János nagyon pontosan látja, hogy a mai muzsikusoknak ar­ról a törekvéséről van szó, amely megszüntetve megőrzi, mai látásmóddal új életre kelti a korabeli stílusokat. A kötetben bemutatott jazz­történeti táblázat pontos képet ad a jazz fő korszakairól. Az amerikai jazz történeté­nek históriai áttekintését követően a kötet ismerteti a jazz elterjedését, különös te­kintettel az európai jazzéletre. A történeti tanulmányozás mellett a könyv különös hang­súlyt fordít az ismeretterjesztő magyarázatokra a jazzélet hát­terét illetően. Bemutatja a hanglemezkiadás, a rádió és a televízió szerepét, az intézmé­nyeket, a szervezeteket és az iskolákat. Felhívja a figyelmet néhány fontos kiadványra is. Befejezésül adja közre hang­szer szerinti csoportosításban, teljességre nem törekedhetve, a jazz kiemelkedő szólistáinak névsorát. A kötet egyetlen ponton hagy hiányérzetet. Egy rövid fejezetben, érintőlegesen tár­gyalja a jazz és a társművésze­tek kapcsolatát. Beszél arról, hogy a jazz épp improvizatív jellege miatt nehezen ötvöző­dik zárt, megkomponált anyaggal, ugyanakkor épp ez az oka, hogy könnyebben ta­lálkozik azokkal a formákkal, amelyekben rögtönző törekvé­sek is érvényesülnek. Nagyon röviden szól a jazz és film, a színház, a tánc, a pantomim, a fotóművészet, a festészet és az irodalom kapcsolatáról. Ez az igen fontos téma elmélyül­tebb, részletesebb elemzést is megért volna. Annál is inkább, mert ismert Gonda Jánosnak a társművészetekkel való össze­vetésekre irányuló tevékeny­sége. A jazz elméleti megismerte­tése szempontjából nagyon lé­nyeges kötet a Mi a jazz? Ám van három fejezete, amely túl­megy az ismeretterjesztésen, a tudás átadásán. Többet ad, mégpedig az alkotóművész, a muzsikus szempontjából. An­nak a tudományos érdeklődé­sű művésznek a vallomásai ezek, aki nemcsak elméleti ol­dalról vizsgálja a műfajt, ha­nem maga is alkotó résztvevő­je napjaink jazzéletének. Ab­ban a fejezetben, amely a jazz­ről általában szól, amely arról beszél, hogyan hallgassuk ezt a muzsikát, megjelenik Gonda János, a zeneművész. Megis­merjük az alkotót, kibontako­zik művészetszemlélete, és előttünk áll a belső tartalmakra figyelő muzsikus. Hasonló­képpen az egyéniség jelenik meg az előadó és a társadalom kapcsolatát vizsgáló fejezet­ben. A művész önvallomása teszi az általános elméleti munkán túl fontossá írását. RÓNA KATALIN Gonda János (Fábián János felvétele) KÖNYV

Next