Muzsika, 1983 (26. évfolyam, 1-12. szám)
1983-05-01 / 5. szám - RÓNA KATALIN: Tudatosan és hittel a jazzről - Gonda János: Mi a jazz?
tudatosan és hittel a jazzről GONDA JÁNOS: MI RAZZ? Zeneműkiadó 1982 A jazzkedvelők, -értők és leginkább a jazz iránt érdekldők, a jazzt érteni vágyók soáig nélkülözött elméleti kaluza Gonda János új kötetei jazz magyar irodalma ugyan igencsak szegényes: Molár Antal könyvét, az 1928-an megjelent Jazzband csak 1964-ben követte Pernye András A jazz című műve, majd 1965-ben Gonda János azz (Történet - Elmélet -gyakorlat) című munkája, melynek második, gyökereen átdolgozott kiadása 1979-ben kerülhetett a könyvespolokra. Gonda kötete szigorú, izakt módon megírt szakönyv volt, elsősorban a szakembereknek szólt. Ily módon különösen időszerű lett egy olyan jó értelemben vett népszerűsítő mű, a Mi a jazz? publikálása, amely közérthető, mégis mélységeiben tárgyalja a jazz sajátosságait, útját, törénetét, jellegzetességeit A zene önmagáért beszél. A énéről szólni, a zenét szavakban meghatározni hálátlan felidat. Valós kép csak a zene hallgatása során alakulhat ki. Tehát az irányadó maga a muzsika. Gonda János ezért okkal szentel kötetében egy fejezetet kérdésnek: hogyan hallgassunk jazzt? A szubjektív élményért, az örömért, az élvezetért, a kikapcsolódásért - ám tudatosan. A tudatos jazzhallgatás szempontjait, ismérveit összefoglalva a szerző valóban a zenei megismerés útját határozza m neg, ezzel befogadhatóvá tétte a laikus hallgató számára is azt az öntörvényű világot. A Mi a jazz? foglalkozik a azz történetével: az eredetet, a azz keletkezését sajátos társadalmi, néprajzi és zenei tényezők találkozásaként határozza meg, szigorúan megkülönböztetve az európai zene alakulásától Tanulmányozza Afrika és a jazz kapcsolatát, a munkadalokat, a vallási zenét, a bluest. Részletesen ismerteti az ének domináns szerepe mellett a hangszeres előzményeket. Ezután kerülhet sor a klasszikus jazzre, a swingkorszakra, a modern jazzre, a jazz-rock fúzióra Gonda János abból az alapállásból tárgyalja napjaink jazzéletét, mintha részt vennénk egy nagyszabású nemzetközi jazzfesztiválon, ahol az embernek önkéntelenül az az érzése támad, hogy egy jazztörténeti bemutatón vesz részt, s azon az elmúlt évtizedek teljes jazzművészete megjelenik. Gonda János nagyon pontosan látja, hogy a mai muzsikusoknak arról a törekvéséről van szó, amely megszüntetve megőrzi, mai látásmóddal új életre kelti a korabeli stílusokat. A kötetben bemutatott jazztörténeti táblázat pontos képet ad a jazz fő korszakairól. Az amerikai jazz történetének históriai áttekintését követően a kötet ismerteti a jazz elterjedését, különös tekintettel az európai jazzéletre. A történeti tanulmányozás mellett a könyv különös hangsúlyt fordít az ismeretterjesztő magyarázatokra a jazzélet hátterét illetően. Bemutatja a hanglemezkiadás, a rádió és a televízió szerepét, az intézményeket, a szervezeteket és az iskolákat. Felhívja a figyelmet néhány fontos kiadványra is. Befejezésül adja közre hangszer szerinti csoportosításban, teljességre nem törekedhetve, a jazz kiemelkedő szólistáinak névsorát. A kötet egyetlen ponton hagy hiányérzetet. Egy rövid fejezetben, érintőlegesen tárgyalja a jazz és a társművészetek kapcsolatát. Beszél arról, hogy a jazz épp improvizatív jellege miatt nehezen ötvöződik zárt, megkomponált anyaggal, ugyanakkor épp ez az oka, hogy könnyebben találkozik azokkal a formákkal, amelyekben rögtönző törekvések is érvényesülnek. Nagyon röviden szól a jazz és film, a színház, a tánc, a pantomim, a fotóművészet, a festészet és az irodalom kapcsolatáról. Ez az igen fontos téma elmélyültebb, részletesebb elemzést is megért volna. Annál is inkább, mert ismert Gonda Jánosnak a társművészetekkel való összevetésekre irányuló tevékenysége. A jazz elméleti megismertetése szempontjából nagyon lényeges kötet a Mi a jazz? Ám van három fejezete, amely túlmegy az ismeretterjesztésen, a tudás átadásán. Többet ad, mégpedig az alkotóművész, a muzsikus szempontjából. Annak a tudományos érdeklődésű művésznek a vallomásai ezek, aki nemcsak elméleti oldalról vizsgálja a műfajt, hanem maga is alkotó résztvevője napjaink jazzéletének. Abban a fejezetben, amely a jazzről általában szól, amely arról beszél, hogyan hallgassuk ezt a muzsikát, megjelenik Gonda János, a zeneművész. Megismerjük az alkotót, kibontakozik művészetszemlélete, és előttünk áll a belső tartalmakra figyelő muzsikus. Hasonlóképpen az egyéniség jelenik meg az előadó és a társadalom kapcsolatát vizsgáló fejezetben. A művész önvallomása teszi az általános elméleti munkán túl fontossá írását. RÓNA KATALIN Gonda János (Fábián János felvétele) KÖNYV