Muzsika, 1983 (26. évfolyam, 1-12. szám)

1983-01-01 / 1. szám - Sass Dezső 80 éves; Balassa György 70 éves; Bródy Tamás 70 éves

GRATULÁLUNK! Sass Dezső 80 éves zongoraművész, 1903. január 31 -én Szederkényben született. A Fodor Zeneiskolában Braun Paula tanítványa, zeneszerzést Siklós Al­bertnél tanult, Edwin Fischer és Hermann Abendroth is mesterei közé tartoztak. Munkássága 1938-tól Pécshez kapcsolódik, ahol középiskolai, zeneiskolai, szakiskolai, főiskolai tanár, hang­versenyező zongoraművész. Balassa György 70 éves klarinétművész, egyetemi tanár. 1913. január 30-án született Buda­pesten. Tanulmányait 1929-36 kö­zött a Zeneművészeti Főiskolán vé­gezte. 1945-től 1968-ig a Székes­fővárosi Zenekar, illetve az Állami Hangversenyzenekar szólóklariné­tosa. 1949-től a Liszt Ferenc Zene­művészeti Főiskola tanára, pedagó­giai művek szerzője, számos 18. századi kompozíció közreadója. HÍREK Bródy Tamás 70 éves Zeneszerző, karnagy; Kolozsvá­rott született 1913. január 14-én. 1929-33 Kodály Zoltán zeneszer­zés-tanítványa a Zeneművészeti Főiskolán. Munkássága elsősorban színházakhoz köti, mint karmester 1957-től 1973-ig a Fővárosi Ope­rettszínház zenei vezetője. Operet­tek, filmzenék, rádiójáték-zenék ze­neszerzője, zenekari darabjai, dalai kedveltek. A TAKÁCS VONÓSNÉGYES első nyugat-németországi hangversenykörútját a „felfedezéseknek" kijáró lelkesedéssel nyugtázta a sajtó, úgyannyira, hogy a mün­cheni Abendzeitung a hét legrangosabb művészeti eseményét díjazó kitüntetést (,,A hét csillaga") az ő koncertjüknek ítélte: „Virtuozitás és charme pontosan kiszámí­tott, mégsem gépies összhatása jellemezte Haydn Pacsirta-kvartettjének kitűnő elő­adását. Mozart Klarinétötösét ugyan talán túlságosan is romantikus felfogásban szólaltatták meg, de a nagyszerű klarinétos, BERKES KÁLMÁN igazi attrakció: cso­dálatos pianókat varázsolt elő hangszeréből, a futamokat szinte hihetetlen köny­nyedséggel szólaltatta meg, s emellett hangja meleg és telt - szebben már nem is lehetne játszani !" (Volker Boser) BOTVAY KÁROLY londoni szólóestjétől több igen elismerő kritika jelent meg. A recenzensek kiemelik Botvay csellóhangjának telt, érzéki szépségét, előadói stílu­sának mindig a művek mondandóját szolgáló, őszinte természetességét. Külön ér­demként nyugtázzák a beszámolók, hogy Botvay műsorösszeállításainak mindig van egy-egy, a hangversenytermi rutintól eltérő, érdekes vagy izgalmas meglepeté­se, mint ez alkalommal a Formazioni című Bozay-kompozíció bemutatása A mű­vészről egyébként terjedelmes, vonzó portrét fest a Strad zenei szaklap hasábjain Margaret Campbell. GÁTI ISTVÁN a legutóbbi firenzei Maggio Musicale Stravinsky-bemutatóján (A kéjenc útja) Nick Shadow szerepét énekelte (rendező: Ken Russel - karmester: Riccardo Chailly). Alakítása nagy közönségsikert aratott; a sajtókritikák közül az Opernwelt recenzensének véleményét idézzük: „Gáti megfogalmazásában Nick Shadow nem az ősi ördögi intrikus, inkább sima nyelvű szórakoztató; a művész bravúrosan, mély intelligenciával oldotta meg feladatát." (Irwin Shepherd) KONCZ TAMÁS, aki 1980-ban négy nemzetközi karmesterversenyen szerzett dí­jakat (3. díj - Bécs, Swarowsky-verseny; 3. díj - Koppenhága, Malko-verseny; 2. díj - Milano, Cantelli-verseny; 1. díj - Firenze, Gui-verseny). 1­982 szeptemberében a berlini Karajan-verseny 4. helyezettje lett. Kitűnő szereplései számos meghívást eredményeztek : a bécsi Musikvereinben Stravinsky Tűzmadár szvitjével, a Scalában Brahms 1. szimfóniájával mutatkozott be, a gelsenkircheni operában a Rigoletto fel­újítását vezényelte többek között, decemberben pedig a Berlini Filharmonikusokat dirigálta két alkalommal.

Next