Muzsika, 1988 (31. évfolyam, 1-12. szám)

1988-11-01 / 11. szám - "Zene és humánum" - Breuer János és Lantos Ferenc hozzászólása Dobszay László gondolataihoz

kérték...) két óvónő arról áradozott, mennyire rajonganak a reájuk bízott apróságok az ovidiszkóért, s kérték akkor legfényesebben csillogó disz­kósztárunk produkcióját. Utóbb kide­rült, ovidiszkó nincs, a műsor készí­tőinek volt szüksége egy ilyen zene­számra, s ők adták a megkérdezet­tek szájába a műsorszámhoz szük­séges bevezető szöveget. Másfelől, tágabb értelemben, persze van ovi­diszkó, hiszen már lassan a második generációnk cseperedik fel úgy, hogy bölcsődalt nem, csak a szülők kedvelt zenéjét hallja lemezről-ka­zettáról a pólyában. Sajnos igaz, amit Dobszay az értékes kulturális hagyományokkal rendelkezett csalá­dokról megállapít: „...ma az ilyen családok ifjú sarjai sem viszik tovább ezt a vonalat". (Közbevetőleg: egyetértek Dob­szay véleményével, mely szerint a 30-as években megkezdődött-vagy inkább folytatódott? - a zeneszerető polgárság nevelése. De a Károlyi­kert rácsain még a 70-es években is - egészen addig, amíg a koncerte­zés ott meg nem szűnt - lógtak a Mozartra éhesek. Aligha a 30-as évek folyamatainak utócsengése­ként.) De ha már nyugati hatásról esett szó, egyebet is importálhatnánk, mint diszkózenét, akusztikai rágógu­mit vagy tömegzenei társadalomkriti­kát. Mert a fejlett ipari társadalmak felismerték, épp mire mi elfelejtenék, hogy a termelő és nem termelő szféra oly szervesen tartozik együvé, miként ama két magdeburgi félteke, miután kiszivattyúzták belőlük a leve­gőt. Felismerték, mennyire nevetsé­ges Dobszay példája, hogy a kőmű­ves munkája becsesebb az ápoló­nőénél - a fiskális szemlélet ma ezt hitelesíti Magyarországon-, „becse­sebb" csupán azért, mert csak a kőműves hoz létre piacra dobható értéket. Ez már csak szemellenző­sen prakticista szempontból is nevet­séges, hiszen az egészséges kőmű­ves az, aki eladható árut termel; ha beteg - márpedig betegek mindany­nyian voltunk, leszünk vagy éppen vagyunk -, az ápolónő „nem terme­lő" tevékenységének eredménye­képp válik ismét pénzcsináló masi­nává. Persze, mielőtt még falat rak­na, tanulnia is kell valahol valamit. S mivel nem robot - sajnos -, lelke is van, tehát az esztétikum is ott munkál a két kezében. A teljes nem termelő ágazat sorvadása, a szűken vett gaz­daság és a társadalmi lét többi eleme között megbomló egyensúly éppúgy akadálya a hőn óhajtott ipari struktú­raváltásnak, akár a tőke, a korszerű gépek, technológiák hiánya. Tel­jessé a termelő ember csakis az állítólag nem termelő szféra normális működése által válik, ideértve a ze­nekultúra normális működését is. (Egyébiránt nem véletlenül tűzte zászlajára a „háromszor nyolc" jel­szavát a múlt század munkásmoz­galma, jelesül a szakszervezet. Nyolc óra munka, ugyanannyi alvás­fizikai regenerálódás, és ugyanennyi szabadidő, szellemi regenerálódás. Nálunk az első nyolc valójában már majd' 14 órát tesz ki, a második és a harmadik nyolc pedig súlyos csorbát szenved. Az alvásra szánt nyolc óra nemegyszer teljesíthetetlen, mivel nincs hol elhelyezni a fekhelyet. Csoda-e, hogy kémiai és zenei má­konyhoz fordulnak azok a pálya­kezdő fiatalok, akik négy-öt hónap alatt megkeresett teljes bérükből egy négyzetméter lakást vásárolhat­nak?) Főtémánkhoz visszatérve: a mai kapitalizmus felismerte, hogy érde­kében áll a nem termelő szféra sokol­dalú támogatása. A Láng Gépgyár -ugyan nem jó kedvében - dobra veri művelődési házát, a nyugatnémet Bayer gyógyszer-óriáscég meg fenn­tartja (szimfonikus zenekart, színhá­zat is). Franciaországban 25 év alatt hathatós állami asszisztenciával te­remtettek a vidék zenei „szűzföldjén" decentralizált és hatékony zenekul­túrát. Dániában 1976-ban a parla­ment fogadott el törvényt a zene fejlesztésére. Az NSZK-ban, ahol nincs szövetségi kulturális miniszté­rium, ilyenek csupán a tartományok (Bundesländer) kormányaiban mű­ködnek, a Zenei Tanács rendelkezik országos zeneminisztériumi jogosít­vánnyal és hozzá pénzeszközökkel. Szervezi, amit mi zenei közművelő­désnek nevezünk, de másfelől sok ezer márkát juttat minden nyugatné­met szimfonikus zenekarnak, amely egyazon estén fiatal szólistát léptet fel, és műsorra tűz egy kortárs német zeneművet is. Svédországban hatal­mas állami zenei egyhéz, a Rikskon­serter a zenei élet fő vivőereje stb., stb. Alulnézetben: a nagy nyugat-euró­pai kommunista pártok sajtóünnepei (Unitá, L'Humanité), ezek az ellen­zéki pozícióból szervezett nagy tö­megfesztiválok egyidejűleg adnak otthont rocknak, elektronikus zené­nek, s egyáltalán mindannak, ami a zene múltjából, jelenéből érték. Sa­játságos művelődéspolitikai kereszt­állás, hogy mi, magyar finanszíro­zásban nemegyszer küldtünk már ezekre a sajtófesztiválnak álcázott népünnepélyekre szimfonikus zene­kart, más nagyegyüttest, ám még csak bátortalan kísérletet sem tet­tünk soha arra, hogy valami hasonlót meghonosítsunk idehaza is. Elfoga­dom a formális ellenvetést: nálunk nincs ilyetén hagyománya a sajtóün­nepnek. De: „itt van május elseje" (Kadosa-Raics: Májusköszöntő); vajon e napon, amikor százezrek vannak kint a szabadban, nem ad­hatnak-e elő­­ a megszokott kulturá­lis-zenei kínálat mellett, nem helyett! - A csodálatos mandarint, mint tettük pár éve, az „Huma" ünnepségén? Persze, hogy nem tesszük, annak is megvan a logikája. Először is, nem teljesítettük Kodály Százéves tervét, nem neveltünk tömeges közönséget a zenei értékek szeretetére-befoga­dására. Majd elvettük a mégis­ zene­kedvelők pénzét, szabad idejét. Vé­gül lehetetlen helyzetbe sodortuk az egész művelődést, benne a zenekul­túrát. Mélységesen egyetértek Dobszay László haragvó tézisével: „Az a beál­lítás, hogy az állam és a társadalom kegyet gyakorolna a kultúra érdeké­ben, amikor támogatást ad, egysze­rűen hazugság." S azzal is egyetér­tek, hogy ez elsősorban szemlélet, s ebből fakadóan a mobilizálható tá­mogatás mértékének kérdése. Ha ez a felfogás tartósan érvényesül.

Next