Muzsika, 1989 (32. évfolyam, 1-12. szám)

1989-01-01 / 1. szám - VARGA BÁLINT ANDRÁS: Hullámhegyek és hullámvölgyek - Székely Endre pályaképe

SZÉKELY ENDRE PÁLYAKÉPE akik azt mondták: lehet, hogy ezek kommunisták, de hasznos nekünk, amit csinálnak. - Vajon miért érdekelte az ifjúmun­kásokat a népzene, meg Bartók és Kodály gyűjtőútjai? Miért látogatták az előadásait ahelyett, hogy futball­meccsre mentek volna? - Mert szerettek énekelni. És mert művelődni akartak. Hiszen nemcsak zenéről volt szó, hanem irodalomról és más egyébről is. Ez volt a munkás­ifjúság öntudatos rétege. Pesterzsé­beten olyan kórust alakítottam, amelynek mindenki tagja lehetett, aki belépett az ifjúmunkás csoportba, akár volt hangja, akár nem. Ennek ellenére sikerült elérnem, hogy a kórus jó néhány rendezvényen is fellépett, egyszer a Magdolna utcai Vasas Székházban is szerepelt, kö­zösen a Vándor Kórussal. A szovjet himnuszt Béke­induló címmel jelen­tettük be a rendőrségen, előadtuk a Poljuskát, Mihály András egyik Pe­tőfi-kórusát (Szeretni és gyűlölni) és az én Angoli Borbála balladafeldol­gozásomat. Szólistaként Török Erzsi lépett fel, a kórus kísérte, és egy mozgásművészeti csoport is közre­működött. Elénekeltük a Gond éle­tünk... kezdetű ifjúmunkás indulót is, amit én komponáltam. A közönség felállt, és együtt énekelt velünk. A Szociáldemokrata Párt hagyo­mányosan a hűvösvölgyi Nagyréten tartotta május 1-jei ünnepélyét. 1941-ben Ságvári Endre tüntetést szervezett, felszólítására gyalog mentünk ki az ünnepségre, és onnan gyalog jöttünk vissza. A rendőrség csak a Széna térnél avatkozott be -gumibotokkal verte szét az éneklő, jelszavakat kiabáló, táblákkal felvo­nuló tömeget. Számítottunk a bea­vatkozásra, és már korábban úgy állapodtunk meg, hogy rendőrségi támadás esetén a mellékutcákba hú­zódunk, majd újra összegyűlünk. Én többedmagammal a Kapás utcában leltem menedéket. Egyszerre csak az ifjúmunkás indulómat hallom, amint mindenfelől egyre többen kez­dik énekelni. A dal hozta össze ismét a tömeget, és el is jutottunk egészen a pesti hídfőig. Ilyen élmény ritkán adódik egy ifjú zeneszerző életében. - Mozgalmi tevékenysége azon­ban vajmi kevés időt hagyhatott a komoly tanulásra, az akadémiai órák látogatására, majd a diploma elnye­rése után a műhelymunkára. - A zeneszerzés-gyakorlatokat pontosan, gondosan végeztem (a jó tanulást kötelezőnek tekintettük), de elhanyagoltam az úgynevezett mel­léktárgyakat, az akkor amúgy is igen gyenge karmesterkurzust, az elmé­letet és a zongorát. Még nem gondol­tam arra, hogy a mulasztás idővel pótolhatatlan veszteséggé válik, amelyet csak súlyosbított a háború befejezése után vállalt számos zenei funkció ellátásával járó évtiezedes kiesés. Csak közel a negyvenhez jöttem rá, ha zeneszerző akarok len­ni, hatalmas erőfeszítéssel, roham­léptekkel és megkésve, de pótolnom kell az elmulasztottakat, így váltam későn élő zeneszerzővé, s ez kiha­tott egész életemre. Beszélgetésünk elején mondtam már, hogy ezt a háború előtti kor­szakot csalódásoktól mentes, szép éveknek tartom. Az első kiábrándu­lás Ukrajnában, a fronton ért: meg­döbbenve tapasztaltam a nép keser­ves szegénységét, elmaradottságát. Sztálint istenként imádták, képe ott lógott az ikon mellett, alatta gyertya égett. Örkény Istvánnal együtt a második hadsereg kötelékébe tartoztam én is. A visszavonulás során mindenki ment, amerre látott. Örkény úgy in­tézte, hogy fogságba essen, én meg, többek között két unokatestvérem­mel, hazafelé indultam. Az idősebbi­ket feleség és gyerek várta itthon, ragaszkodott a hazatéréshez. A leg­nagyobb tél idején indultunk útnak, s tizenegy hónap alatt értünk haza. Ki a fagytól, ki az éhségtől, ki a flekktí­fusztól hullott el. A betegségen ma­gam is átestem, de túléltem. Unoka­öcsém, szegény, belehalt. 1943. november végén értem ha­za, és azonnal bekapcsolódtam a mozgalmi munkába. A zenéhez sem maradtam hűtlen. 1944 tavaszán Járdányi Pállal, Sugár Rezsővel és Mihály Andrással négyen szerzői es­tet rendeztünk a Zeneakadémia Kis­termében. Járdányit és Sugárt be­idézték a rendőrségre és felelős­ségre vonták őket: micsoda dolog ez, hogy zsidókkal közösen rendez­nek koncertet. Néhány nappal ké­sőbb, 1944. március 19-én, bevonul­tak a németek. A várható letartózta­tás elől, el kellett tűnnöm a lakásom­ról. Ahogy akkor mondtuk: illegali­tásba kellett vonulnom. Az illegalitásban a Békepárt értel­miségi tagozatában dolgoztam, összeállítottunk egy ezerkétszáz­ezerháromszáz névből álló listát, ezeknek a címére postáztuk röpira­tainkat. Ma már nevetségesnek hat­hat: ezervalahány értelmiségit buz­dítottunk a hitleri gépezettel szem­ben! De meg akartuk mutatni, hogy itt, Magyarországon is van ellenállás. Emlékszem, egyszer felsőbb párt­utasításra a röpcédula mellett névre szóló levelet is írtam Dohnányinak, amelyben felszólítottuk, akadá­lyozza meg, hogy nyugatra vigyék a Zeneakadémia könyvtárát, és segít­sen megmenteni az intézmény érté­keit. A felszabadulást követően Raics Istvánnal azonnal nekiindultunk megnézni, mi maradt a Zeneakadé­miából és ki élte túl az ostromot. A pincében Zathureczky Edére buk­kantunk. Orosz nyelvű igazolvá­nyunk volt, s ezt látva Zathureczky megnyugodott, hogy nem esik bántó­dása, ha eljön és megmutatja, hol találjuk Kodályt. A Sacré Coeur zárda pincéjében találkoztunk vele és feleségével.­­ Élete első hullámhegye tehát a Zeneakadémia befejezését követő és a háború kitörését megelőző évekre esett. Hogyan jellemezné a következő korszakot és csúcspont­ját? - Az új korszak jelmondatát így fogalmazhatnánk meg: őszinte, min­den hátsó gondolattól mentes nép­frontpolitika. Belevetettem magam a zenei élet újjászervezésébe. 1945 februárjá­ban Járdányi Pállal létrehozták a Ze­neművészek Szabad Szervezetét, majd Szendrő Ferenccel a Szociál­demokrata Párt és a Kommunista Párt közös szervezetét, a Munkás Kultúrszövetséget.

Next