Muzsika, 1989 (32. évfolyam, 1-12. szám)

1989-11-01 / 11. szám - KAISINGER RITA: Gustav Mahler emléke(k) Budapesten - Katalógus helyett

GUSTAV MAHLER EMLÉKE(K) BUDAPESTEN nyári eddigre már túljutott pályája zenitjén. A zeneakadémiai énekes­képzés ugyancsak elégtelennek mu­tatkozott megfelelő utánpótlás bizto­sítására, a tehetségesebbek pedig -magasabb gázsiért - inkább külföl­dön próbáltak szerencsét. A reper­toár folyamatosságát csak vendég­művészek állandó, költséges fellép­tetésével lehetett fenntartani. Az év elejétől az Operaház élére kinevezett új intendáns, Beniczky Ferenc jól látta, hogy a teljes összeomlás elke­rüléséhez átlagon felüli ambíciókkal és képességekkel rendelkező művé­szeti igazgatóra van szükség. Az 1888 őszétől Budapestre szer­ződött lipcsei másodkarmesterről, Gustav Mahlerről felfokozott várako­zással tudósítottak a korabeli fővá­rosi lapok. Mahler, aki eredetileg tíz évre szóló szerződést írt alá, minde­nekelőtt a repertoárt kívánta szélesí­teni, és igyekezett az előadások nyelvét egységesen magyarrá tenni. A sajátos helyzetű magyar Operahá­zat európai színvonalú nemzeti ope­rává szándékozott emelni. Szerző­désében azt is vállalta - és ez az egyetlen ígéret, aminek nem tett eleget -, hogy a lehető legrövidebb idő alatt megtanul magyarul. Ígéretet tett arra is, hogy különös gondot fordít a magyar nemzeti repertoár ápolására, s ezt - a sajtó vádaskodá­saival ellentétben - meg is tartotta. 1. Az operaigazgató Az új direktor hatalmas lendülettel és tűzzel látott munkához. Megérke­zése után két héttel máris új bemuta­tóra került sor. Bizet A gyöngyhalá­szok című operája ugyan még az addigi, túlnyomórészt olasz-francia repertoár hagyományához kapcsoló­dott, mégis újdonságnak számított, hiszen az 1863. évi párizsi ősbemu­tató után az opera 23 évig nem sze­repelt az európai műsorrenden és csak az 1886-os milánói bemutatót követően került vissza a repertoárra. Az október 25-i budapesti premier a vezető közép-európai és német tár­sulatok bemutatóit előzte meg. A deficit mérséklésére Mahler radi­kálisan véget vetett az addigi sztár­követeléseknek. A hiányzó szerep­körökre inkább fiatal és lelkes éneke­seket hívott meg, akiket azután az együttes állandó tagjának igyekezett megnyerni. A legkorábbi vendégművészek közé tartozott a pályája végén járó Wilt Mária, aki Erkel- és Mozart-elő­adásokon lépett fel gyakorta. A már világhírnévnek örvendő német éne­kesnő, Lilli Lehmann még fénykorá­ban volt Budapest vendége. Legna­gyobb pesti sikereit Fidelio és Donna Anna alakításaival aratta. Az olaszosított nevű és hatalmas hangterjedelmű Perotti Gyula (Julius Prott) röviddel Mahler érkezése után amerikai szerződést írt alá, és csak 1892-ben tért vissza ismét a társulat­hoz. A fiatal énekesek közül Laura Hil­germannt Mahler még Prágából is­merte. A kitűnően képzett szoprán Thomas Mignonjának címszerepé­ben mutatkozott be, majd hamaro­san Budapestre szerződött. Később egy időre követte Mahlert Bécsbe, majd végleg Budapesten telepedett le, ahol a Zeneakadémia énektanára lett. Bianca Bianchi (polgári nevén Schwarz Berta) budapesti karrierjét ugyancsak vendégként kezdte, de Mahler érkezésekor már a társulat állandó tagja volt, amelynek 1901-ig vezető koloratúrszopránja maradt. Mahler biztatására jugendlich-dra­matisch szerepekkel is bővítette re­pertoárját. Hosszabb betegeske­dése ellenére nemcsak a dirigens, hanem a zeneszerző Mahlernek is megbízható művészpartnere volt. Röviddel az I. szimfónia ősbemuta­tója előtt Loewe- és Mahler-dalokból összeállított műsort adott, Mahler zongorakíséretével. Vasquez Molina Itáliát, egy elsze­gényedett olasz gróf 21 éves felesé­gét Mahler 1890-ben hangversenyen hallotta, s minden előzetes színpadi gyakorlat nélkül szerződtette. Kez­detben főként az olasz-francia bel canto-stílusban aratott sikert, majd Wagner-szerepeket is elsajátított. Több mint két évtizedig a társulat meghatározó egyénisége volt, majd örökös tagja lett. Trieszti szárma­zású lévén az olasz, francia és német drámai szoprán szerepkörben pálya­futása végéig többnyire olaszul éne­kelt. A különböző anyanyelvű éneke­sek fellépése - bár néhányan szere­püket magyarul is megtanulták - je­lentősen nehezítette az egységesen magyar nyelvű előadások létrejöttét. Gondot okozott továbbá az is, hogy Mahler nem tudta személyesen el­lenőrizni a szövegejtés pontosságát és érthetőségét. A többi művészi kér­désben nem ismert azonban enged­ményt. A színpadi játék hitelessége érdekében színész-játékmester szerződtetéséhez ragaszkodott. A feladattal Újházy Edét bízták meg, az addigi ügyelőt, Alszeghy Kálmánt pedig rendezővé léptették elő. Mahler a díszletekre és a világí­tásra is különös gondot fordított. Az előadott műveket­­ az évad második premierjétől, Donizetti Az ezred lá­nya című operájának október 30-i bemutatójától eltekintve - új kiállítás­ban állították színre, a Nemzeti Szín­házból átszerződtetett vezető szce­nikus, Spannratt Ágoston tervei sze­rint. 2. Mahler és az Erkel-család A zenekarral kapcsolatos feladato­kon Gustav Mahler Erkel Ferenc leg­tehetségesebb fiával, Erkel Sándor­ral osztozott, de segítségükre volt a másik Erkel fiú, Gyula, valamint a zenekari tagból karmesterré lett Ben­kő Henrik is. Erkel Sándor a színház másodkarmestereként főként az olasz és a magyar repertoárt gon­dozta, míg a német repertoár és az újdonságok Mahler „hatáskörébe" tartoztak. Erkel Sándor bizalmatlanul és fél­tékenyen fogadta Mahler kinevezé­sét. Az új igazgató bemutatásán meg sem jelent. Helyzete azonban nem ekkor, hanem már korábban meg­rendült a társulatnál. Erkel Sándor Podmaniczky báró intendatúrája alatt a Nemzeti Színház operatago­zatának művészeti igazgatója és első karmestere volt. Az Opera kö­vetkező intendánsa, Keglevich Ist­ván rendszeresen bírálta működé­sét, és megválni igyekezett tőle. Be­niczky Ferenc 1888-tól visszahe-

Next