Muzsika, 1990 (33. évfolyam, 1-12. szám)

1990-08-01 / 8-9. szám - MALINA JÁNOS: Aranykor - Budapesti Régi Zene Fórum 1990

ARANYKOR Bach három gambaszonátáját adta elő másnap délelőtt José Vas­quez, ma a viola da gamba világ­szerte egyik legismertebb művésze, Dobozy Borbála társaságában. Vas­quez valóban kiváló és rendkívül kul­turált előadó, aki ritkán hallható köny­nyedséggel és virtuozitással szólal­tatta meg ezeket a félelmetesen igé­nyes darabokat. (Az én számomra a hang intenzitása nem volt egészen kielégítő, bár ez lehetett terem- vagy ülőhelyprobléma is. Apropó, vajon nem lehetne a régi Zeneakadémia koncerttermének - a Fórum legfőbb színhelyének - ablakain beáramló utcazajnak valahogyan gátat vetni függönyök, spaletták, miegyebek se­gítségével? Mert különben olyan csodálatos ez a terem...) A zárókoncerten­­ a Fő utcai kapu­cinus templomban a Concerto Armo­nico élete egyik nagy teljesítményét nyújtotta egy olyan estén, melynek műsorán Corelli, Bach, Telemann és Händel zenekari művei szerepeltek, s melyet Bach 54. kantátája zárt le. Remekelt Szűts Péter a Bach-hege­dűversenyben és Lax Éva a kantátá­ban, de a legvarázslatosabb mégis a zenekar rendkívül csiszolt és mégis erőteljes hangzása, a zenélés kivéte­les egybeforrottsága és hallatlan in­tenzitása volt. A koncertek áttekintését ki kell egészítenünk azzal, hogy a Fórum­mal párhuzamosan a Zeneakadémia vezetősége a régi Zeneakadémia könyvtárában előadássorozatot is szervezett. Magam kettőt hallgattam meg közülük: dr. Dózsa Katalin mű­vészettörténész érdekes vetített ké­pes előadását a 17-18. századi tár­sasági életről és viseletekről, vala­mint Göncz Zoltán rendkívül elmé­lyült, szerteágazó és izgalmas esz­mefuttatását A fúga művészete befe­jezetlen 14. contrapunctusának tit­kairól. Visszatérve mármost a bevezető­ben exponált véleményemhez, úgy gondolom, nem túlzás a következő­ket állítani. Nyilvánvalóan vannak Magyarországon olyan kiemelkedő historikus előadóművészek is, akik nem szerepeltek a Fórum programjá­ban, ám az a mag, mely köré ez a fesztivál kikristályosodott, egymagá­ban elég egy aranykor megalapozá­sához. A Cristofori-trió tagjai, illetve a Concerto Armonico vezéregyénisé­gei, továbbá egy-két olyan művész, mint Csalog Benedek vagy Kertész István, egyértelműen rányomják ze­nei egyéniségük bélyegét az egész rendezvényre, már csak szereplésük gyakorisága okán is (Máté Balázs például négy hangversenyen ját­szott). Mármost van két-három iga­zán nagy formátumú művész, aki még közülük is kiemelkedik - nos, ezek a művészek, továbbá az a kö­rülmény, hogy őket velük csaknem egyenrangú zenészek egész cso­portja veszi körül, tehát mindez együtt teszi könnyen elképzelhetővé, hogy ezekre az évekre egyszer majd mint igazi aranykorra tekintsünk/te­kintsenek vissza. (Az, hogy a histo­rizmus mostanság már kiforrott, de még virulens irányzat, s hogy közön­ségigény van rá - lásd például a Hungaroton Antiqua lemezsorozat sikerét -, gondolom, nem szorul bi­zonyításra.) Az a körülmény, hogy ez a megle­hetősen nagyméretű és bármely mércével mérve rendkívül magas színvonalú fesztivál ennyire „belter­jes", az sajátos, talán sajátosan ma­gyar jelenség. Ebben azonban semmi rossz nincs, és végképp semmi köze a fesztivál tulajdonkép­peni zenei értékéhez. Olyan nagy nyugat-európai régi zenei fesztivá­lok, mint a Flandriai vagy a Holland fesztivál, egészen más szervezési és anyagi lehetőségek birtokában, a vi­lág legjobbjait, pontosabban a min­denkori sztárokat gyűjthetik össze. Ez sok nagyszerű produkciót tesz Horváth Anikó

Next