Muzsika, 1991 (34. évfolyam, 1-12. szám)

1991-01-01 / 1. szám - In memoriam Leonard Bernstein - BREUER JÁNOS: Egy amerikai Pesten, 1948. május 20.

LEONARD BERNSTEIN / 3 BREUER JÁNOS Egy amerikai Pesten 1948. május 20. A címbéli dátum Leonard Bernstein bemutatkozó hangversenyének napja. Bartók húros­, ütőhangszerekre írt Zenéjét, Schumann 2. szimfóniáját vezényelte, szólistája és karmestere volt Ravel G-dúr Zongoraversenyé­nek a Székesfővárosi Zenekar zene­akadémiai estjén. Távolról sem volt telt ház - legalábbis a szünetig így juthattam a megmaradt jegyekből fil­léres belépőhöz, protekcióval, a jobb oldalerkély 5. sorába. A rádió Buda­pest I. hullámhosszán este 8.15-től élő, egyenes adásban közvetítette a koncertet s a szünetben a jelenlévők megszállták a telefont, hogy barátai­kat a Főiskolára szólítsák: „gyertek, csoda történt!" így hát Schumannra megtelt a terem - álltak is a falak men­tén. A bernsteini varázslat az, amire mindmáig emlékezem, a részletekre persze nem; ilyesmire egy 6. gimna­zista, aki ráadásul mindhárom művet először hallotta akkor, nem is lehe­tett fogékony. Nincs abban semmi különös, hogy nem tódult a közönség a Zeneakadé­miára. Túl sok ismeretlent tartalmazott az „egyenlet". Ritkán hallható műve­ket vezényelt egy ismeretlen ifjú em­ber. Ravel versenyművének a harma­dik, Bartók Zenéjének maximum az ötödik budapesti előadása volt ez, és Schumann 2. szimfóniája sem tartozott a repertoár aranyalapjához. Talán még valami kóklerséget is gyanított a pesti publikum a zongorázó karmester jö­vetelének hírét véve. Mert arról volt némi tapasztalata, hogy pár excellence pianista - Edwin Fischer - versenymű­produkcióját maga dirigálja s meg­tette ezt olykor a több szakban jártas Dohnányi is. Arra azonban nemigen akadt példa, hogy karmester zongo­rázzék, ráadásul éppen Ravelt (Doh­nányi, Fischer dupla-teljesítményei nem 20. századi műhöz fűződnek). Vélhetnők persze, hogy az attrak­ciónak éppen vonzerőt kellett volna gyakorolnia. Csakhogy az Egyesült Államok zenekultúrája nem állt valami nagy becsben nálunk - illetve sehol Európában. És akkor eljön Budapestre az első Amerikában született-tanult karmester, olyan országból, amely tartós dirigens-importra rendezkedett be az ideig. A nevét, azt senki nem hallotta, mégis legendává vált 1948. május 20-án. Érkezése idején Klempe­rer már berendezkedett tartós vendég­ségre, megfordult Budapesten van Beinum, Clemens Kraus, Paul Sacher, Hermann Scherchen, Carlo Zecchi is. S a közönség még emlékezett minda­zon világnagyságokra, akik 1945-ig a budapesti hangversenyeket vezényel­ték. Mégis készségesen adta meg ma­gát a nevenincs zenész ellenállhatat­lan muzikalitásának. Kurta budapesti látogatásának egyetlen másodperce sem alakult a „normális" hangversenyüzem szabá­lyai szerint. Bernstein elkésett, mert nem kapta meg idejében a magyar vízumot. (1948 a fokozódó gyanak­vás és bizalmatlanság kora, az ameri­kai imperializmus küldöttével szem­beni éberségé.) Megérkezett Bernstein május 18-án­­ kedden­­ este, s kért másnapra há­rom próbát. Tátrai Vilmosnak, a Szé­kesfővárosi Zenekar első hangverseny­mesterének zsebnaptára őrzi az idő­pontokat (köszönet neki az informá­cióért). Bernstein május 19-én déle­lőtt fél tíztől, délután kettőtől és este nyolctól próbált. Példátlan eset! Ami­óta csak fennállnak mai értelemben vett szimfonikus együtteseink, nem fordult elő, hogy tagjaik egyetlen na­pon három úgynevezett szolgálatot teljesítsenek, kilenc órányi munkát. Még Toscanininek sem tették volna meg, nemhogy egy harminc éves is­meretlen ifjúnak. Mert ez olyan rop­pant megterhelés szellemileg is, fizi­kailag is, hogy nem vállalható. Túrót, azt lehet gyártani nyújtott műszakban, de a fúvósok - megengedem, a Bar­tók-opusz megmunkálásakor pihen­tek -, tehát a fák és rezek megszólal­tatói, kiknek hangszermeghosszabbí­tásként működik a szája, nyelve, tü­deje, sőt egész szervezete, egyszerű­en belebetegednek ekkora megter­helésbe. És mégis megadták Bernstein­nek, amit kért, nem emelt vétót szak­szervezet, sem művészeti bizottság! Más volt a muzsikus-morál akkor. Csupán tényszerűen jegyzem meg - ha valami nem illik „Lennie" emlé­kéhez, az a pátosz -, hogy Schumann 2. szimfóniáját soha nem játszotta az 1945-ben újjászervezett Székesfővárosi Zenekar, sem elődegyütteseinek bár­melyike. Soha nem vezényelte zon­gora mellől versenyműszólista Ravel G-dúr zongoraversenyét, ezt a rop­pant kényes zenekari textúrájú alko­tást egyszer adta elő a még félamatőr Fővárosi Zenekar (1938. március 10.), azonban amannak zenésztagsága me­rőben különbözött az 1948-as együt­testől. És a Zene..., Bartók remeke is a zeneirodalom kellően fel nem dol­gozott, el nem sajátított művei közé tartozott. Főpróbát május 20-án kilenctől tar­tott - így szól Tátrai notesze - Leonard Bernstein. Este, az erősen foghíjas zeneakadémiai félház tomboló vas-

Next