Muzsika, 1991 (34. évfolyam, 1-12. szám)

1991-02-01 / 2. szám - VIKÁRIUS LÁSZLÓ: Egy új alexandriai könyvtár

ZENETUDOMÁNYI TALLÓZÓ '26 kező kép, „az alkotás tüzének ello­pása", Prométheusz alakjának Rubens­től vett szenvedélyes mozgalmasságú, monumentális flamand-barokk meg­fogalmazása. Végül harmadikként Vesta-szűzeknek egy, a merev neo­klasszikus festészet színpadias deko­rativitásával elrendezett csoportját látjuk H. Leroux 19. századi művén a szent láng - „a történelem szent tü­zének" - őrzése közben. Most, amikor már véget ért az avant­garde merész és kísérletező korszaka, Boulez szerint egy alapvetően kon­zervatív magatartásforma válik ural­kodóvá. Nem véletlen tehát a nyitó kérdésben lévő utalás a szerző Stra­vinsky halála után megjelentetett ta­nulmányára („Style ou idée? Éloge de l'amnésie" [Stílus vagy eszme? A fe­lejtés dicséretes, Musique en jeu­x, Paris 1971, 5-14. o.). Boulez azt fej­tette ki ugyanis, hogy végül mind Stravinsky (a neoklasszicizmussal), mind Schönberg (a német zenei tra­dícióba való beilleszkedése révén) valamilyen múltból kölcsönzött ze­nei nyelvhez nyúlt vissza. Ennek kö­vetkeztében a stílus (egy holt forma) vált egyre inkább a gondolat alakító­jává, s nem az eszme (egy új zenei tartalom) teremtett új, eleven stílust. A kérdés tehát az, nem bénítja-e meg az alkotást a folyton halmozódó ismeretanyag. Hamletet parodizálva pedig így fogalmazhatnánk meg: „Tud­ni, vagy nem tudni? Feledni?" Amikor igenis felejtenünk kellene, biztonsá­got keresve magunk köré hordjuk minden Alexandria könyvtárait. Már nem csupán az elődök nyújtotta pél­dák tömege, hanem az egyre csak szaporodó másodlagos történeti for­rásanyagok is összeroppanással fe­nyegetik az alkotót. Eközben a mo­dellek hagyományozása maga is vi­tatottá vált, jóllehet az autentikus előadás egy zenemű esetében eleve utópisztikus vállalkozás. A cikk kulcskérdése ily módon a hagyományozás és a hitelesség vi­szonya. Egyfelől: a hagyomány nem más, mint egymásra következő nem­zedékek lánca, s a tovább öröklődő múlt - mesterek és alkotásuk­­ képe korszakról korszakra változik. Más­felől viszont, ha műveket konzer­válni vagy föltámasztani igyekszünk, a legfontosabbat veszítjük el belőlük, azt, ami felfedező és előremutató volt bennük. Eleven mű helyett csak élettelen emlékképet kapunk. Ráadásul illúzió tökéletesnek tar- Pierre Boulez - MTI-fotó

Next