Muzsika, 1991 (34. évfolyam, 1-12. szám)

1991-02-01 / 2. szám - FEUER MÁRIA: Fesztivál fegyverek árnyékában/az emberi hang szolgálatában

KÜLFÖLD csalása miatt mentem el, s a szünet­ben csatlakoztam a Schiff András­tervezte kamarazenei sorozat hall­gatóságához, azon merengve, vajon hol fordulhat még elő a világban, hogy két ilyen kvalitású magyar zon­goraművész egyazon estén legyen hallható ráadásul kétszer egymás után, azzal a különbséggel, hogy míg az RSO ismételte műsorát, Schiff András az egyik este a Goldberg variációkat játszotta, a másikon kamarazenei so­rozatának egyik műsora volt hallható.) Schiff Bach-estje után csak azt kíván­hatom a magyar közönségnek: legyen módja minél előbb részesülnie ebben az élményben, mert érzésem szerint az ő monumentális teljesítménye megfelel a monumentális remekmű­nek. A tolmácsolás felépítése, kon­centrációja, emberpróbáló szellemi erőfeszítése is lenyűgöző, de a rész­letek is rabul ejtik a hallgatót. A nagy historikus előadók hatása épp úgy felsejlik Schiff játékában mint a kike­rülhetetlen eszményképé, Gouldé, mégis rendkívül szabad szellemet mutat: magvas zongorahangja nem­csak elvont, magasrendű gondolatok közlésére, hanem egy hús-vér világ ábrázolására is alkalmas s olykor érzéki szépségekre mutat rá. A szomszéd teremben Franki más­féle varázslatot teremt: arról győzi meg hallgatóit, hogy a zene életre kel, ha előadója hisz benne. Franki játé­kából pedig ennél több, szenvedélyes elkötelezettség sugárzott. Schnittke vonószenekari kísérete, 1979-ben írt zongoraversenye először hangzott fel Berlinben, hálás - a komponistát elég jól ismerő és szerető - közönség előtt. A zongoraverseny számos moz­zanatában építhet a hallgató zenetör­téneti asszociációira: Stravinsky, Pro­kofjev, Bartók, sőt Gershwin hangvé­telét is felidézi. Franki zongorázása érthetővé tette a kapcsolódási ponto­kat; virtuóz­ szenvedélyes előadása, a zenekarral való együttműködési készsége rokonszenvet keltett a kom­pozíció iránt. Schiff András kamarazenei sorozata megérdemelné a Schiff és barátai al­címet, mert egyáltalán nem önmagát állította az előtérbe, hanem valódi kamarazenélést tervezett a Takács Vonósnégyesre, Yuuko Shiokawára, Boris Pergamenschikowra­, illetve Perényi Miklósra támaszkodva; olyan koncerteket, amelyek egyfelől Haydn vonósnégyeseket (az Op. 76. utolsó három darabját), másfelől Schumann ritkán hallható műveit: két zongorás triót (a d-mollt és a g-mollt) és a (ké­sőbbi kétzongorás verziójában gyak­rabban játszott) B-dúr Andante és va­riációk eredeti, két zongorára, két gordonkára, kürtre írt változatát. A Haydn és Schumann kompozíciók csomópontja köré magyar darabokat tervezett: Dohnányi op.­l-es, c-moll zongoraötösét, a két zongorára és ütőhangszerekre írt Bartók szonátát, a sorozatot pedig - barátainak en­gedve át a pódiumot - Schubert C-dúr vonósötösével zárta. Középtájon helyezte el Kurtág ritkábban hallható darabját, a Bornemisza Péter mondá­sait­­ a maga és Lucy Shelton előadá­sában. Az amerikai énekesnő érzék­letesen s annyi intenzitással adta elő szólamát, hogy - a természetszerűleg - érthetetlen magyarnyelvű szöveg­ejtése ellenére a közönség követni tudta a német nyelven közbeadott szöveget és átérezte a zene kifejező erejét. Igen nagy sikert aratott. E csöppet sem könnyű hallgatnivalóval, az op. 130-as Beethoven vonósné­gyest állította párba Schiff András, akinek koncepciója jóval kevesebbet érne, ha muzsikus egyénisége kima­radt volna a produkciók közül: a so­rozat - bár nem hallottam minden mű­sorszámot - egyértelműen az ő ka­maramuzsikusi és zongorista egyé­niségét, szellemi irányítását dicsérte. A Takács Vonósnégyes Haydn és Beethoven tolmácsolását nem érez­tem olyan eszményien zavartalan­nak, amilyennek játékukat megszok­ták és amilyennek utoljára Somfai László hallotta őket Londonban, ugyancsak Schiff András fesztiválján (Muzsika, 1990 november). A Bartók szonáta előadásában a remekül alkalmazkodó Bruno Canino, Rácz Zoltán és Váczi Zoltán csatlakozott Schiffhez egy a nálunk megszokottnál talán lágyabb, de elegáns, Nyugat-Európa hangversenytermeibe illő produkcióval. A kétcsellós művek­ben Perényi Miklós ült a pódiumra s ez szerencsére alkalmat teremtett rá, hogy szólóesten is bemutatkozhas­son Berlinben. Perényi Bach 6. szó­lószvitje és a Kodály szólószonáta poétikus-szenvedélyes-virtuóz elő­adásával bizonyította, hogy - a né­met kritikusok szerint is - a világ leg­jobb csellistái, Magyarország legna­gyobb előadóművészei közé tartozik. FEUER MÁRIA

Next