Muzsika, 1992 (35. évfolyam, 1-12. szám)

1992-04-01 / 4. szám - MESTERHÁZI MÁTÉ: Jobban lett-e Violetta vidéken? - Verdi Traviatája Szegeden

Verdi Traviatája Szegeden Egyszer talán el kellene gondol­kodni arról is, miként lenne érdemes Budapesten kívül operát játszani. Ugyan minek, tehetik föl egyesek a kérdést, hisz ugyan ki gondolkodik el akár Budapesten is arról, hogy ho­gyan lenne érdemes (értelmes) ope­rát játszani? Hírlik, hogy nem oly so­ká felépül a fővárosban egy csudára modern, új operaház. Milyen lesz művészi arculata? Milyen igények mozgatják majd? Ki állítja össze a megnyitást követő időszak már most megtervezésre váró program­ját? E kérdésekre, úgy tűnik, senki nem ismer választ, ámde föl sem teszi a kérdéseket senki „illeté­kes" ... Akik a pénzt adják, állítólag Salzburgnak(!) kívánnak konkuren­ciát teremteni. Mi azonban már annak is örülnénk, ha ez a „21. század operája" Budapest számára jelentene kihívást. Mert a magyar vidék operaélete nem hozza verseny­helyzetbe az egy szem Állami Ope­raházat, amely még mindig saját levében fortyog, miközben ezt a „saját levet" személyes belharcok, s nem érett művészeti-menedzselési elképzelések kavarják. Ha konkurenciát egyelőre nem, alternatívát már most is nyújthat (s részint nyújtott eddig is) a vidék. A vidéki operajátszás alternatívái nél­kül a budapesti operaélet fejlődése is csak féloldalas lehet, ezeknek az al­ternatíváknak a majdani megizmo­sodása, megsokszorozódása pedig megszüntethet (mert értelmetlenné tesz) minden rosszízű főváros-vidék összevetést. A Szegedi Nemzeti Színház új Traunte-előadásának pre­mier-szereposztásában például Gu­lyás Dénes, egy nemzetközileg jegy­zett tenorista énekli Alfréd szerepét, „fővárosi" művész „lejöttéről" be­szélni tehát még az esetben sem vol­na indokolt, ha Gulyás történetesen vendégként lépne fel Szegeden. A Traviata persze nem az a da­rab, amely kiált az alternatívák, az operáról való „másként gondolko­dás" után. Ennek a 19. század középi gyöngyszemnek a „piszokszemcsé­je" túlságosan is korhoz kötött. Lé­teznek izzadságos kísérletek a darab „korszerűsítésére", ám ezek merész­ségével egyenes arányban áll a kö­zönség s a kritika fintorgásának mértéke - az elégedett kárörömről már nem is beszélve, amellyel egy­egy inszcenátori baklövést lehet nyugtázni... Mindenestre feltűnő, hogy a­­ jelen összefüggésben nem minden ok nélkül felhozható - Ma­non Lescaut-t mennyivel kevésbé akarják a rendezők a mai nézőkhöz „közelebb hozni", míg viszont a Tra­viatánál a Carment például sokkal si­keresebben modernizálják (ez utób­bi - társadalmilag ugyancsak nem százszázalékosan komilfó - hölgy nagy szerencséje, hogy nem termé­szetes halállal áll módjában illuszt­rálni a szívek egymásra találásának útvesztőit). Ami már most Violettát illeti: ő valószínűleg az operairoda- JOBBAN LETT-E VIOLETTA VIDÉKEN? JOBBAN LETT-E VIOLETTA VIDÉKEN? Vámossy Éva és Gulyás Dénes / Dobsa József felvétele

Next