Muzsika, 1992 (35. évfolyam, 1-12. szám)
1992-09-01 / 9. szám - FEUER MÁRIA: Új, régi, még régibb - Holland Fesztivál 1992
KÜLFÖLD ÚJ, RÉGI, MÉG RÉGIBB HOLLAND FESZTIVÁL 1992 A recesszió bizony a Holland Fesztivált is megérintette: pénzügyi forrásainak apadásával korábban mesebeli kínálata szerényebb lett, programjának zavarba ejtő gazdagsága elpárolgott. Vonzereje mégsem csökkent, mert a választék szűkülése nem hozta a programok szürkeségét. Sőt, erővonalai kitapinthatóbbak lettek s világos koncepciója még egyértelműbbé vált. E koncepció szerint századunk zenei jelenségeit nem csak új vagy kevésbé ismert kompozíciók reprezentálják, hanem az az igény is, amely régebbi korok alkotásainál is hiteles vagy hitelességre törekvő megszólaltatást vár el az előadótól. Ez az attitűd mindig is jellemző volt a Holland Fesztiválra. Ami most eltért a korábbi évek műsorszerkesztésétől, az az újdonságok időhatárának eltolódása: most nem kizárólag a legfrissebb termésre akarták felhívni a figyelmet, hanem annak előzményeire is, sőt, olyan, mára elfeledett, de a maga idejében nagysikerű zenére is, mint amilyen a Schönberg-kortárs Schrekeré volt. A fesztivál egy hónapját úgy tervezték meg, hogy minden szakaszra jusson jelentősebb esemény: reflektorfénybe állították Luigi Nono munkásságát, az orosz és a baltikumi zeneszerzés korábban hozzáférhetetlen kompozícióit, bemutatták Stockhausen készülő nagyszabású zenés színházi ciklusának tavaly befejezett darabját, a Keddet, egy estét szenteltek a ritkán játszott Milhaud zenéknek, előadták a húszas évek nagy operai sikerét, Schreker Der Schatzgräber című operáját. A kortársi zene kínálatát szélesítette a fiatal belga zeneszerző, Luc Brewneys operája, Zsang Yun kamarazenéje, a historikus igényű előadóművészet igazát Gardiner Cosi-tolmácsolásával és Harnoncourt Mozart-Schubert estjével támasztották alá. Feltűnő, hogy ez a - hangsúlyozom, a korábbi kínálathoz képest -karcsúsodott program milyen sok operai, pontosabban zenés színpadi előadást - Mozart kivételével csupa ritkán hallható darabot prezentált, igaz, főleg koncertszerű megvalósításban : Brawneys és Schreker operája, a Stockhausen-kompozíció, Nono Prometeója hollandiai bemutató volt, de Milhaud Les malheurs d'Orphésia sőt az orosz programban szereplő Stravinsky-opera, a Mavra (és az ahhoz illesztett Csajkovszkij opusza, a Jolantha) sem igazi repertoárdarab. Az orosz zene bemutatása visszatérő eseménye a Holland Fesztiválnak: a korábbiak sikere, a közönség érdeklődése motiválhatta a mostani Kazimir Malevich festménye (1928-32) Sjvebov Popova: Dekorációs terv (1922) El Lissitzky festménye (1920) bemutató sorozatot. Usztvolszkaja, Gubajdulina, Schnittke, Port elismeréssel fogadott és érdeklődéssel várt zeneszerző a holland közönség körében; műveiket kitűnő orosz és holland előadók viszik sikerre s természetesen Gidon Kremer, aki mindig jelen volt ott, ahol zeneszerző barátaiért tehet valamit. A hollandokat dicséri, hogy nemcsak Kremer estjén töltötték meg a termet, hanem minden esetben az érdeklődés jeleit mutatták. Az érdeklődés, a nyitottság habitus kérdése, de a nevelés, a társadalmi tudatformálás dolga is, talán az sem véletlen, hogy a királynő és/vagy a királyi család oly gyakori, protokollmentes vendége a koncerteknek. 27