Muzsika, 1994 (37. évfolyam, 1-12. szám)

1994-01-01 / 1. szám

Kedves Ünnepek­! Tisztelt Ünneplő Barátaim! Aki ismeri Fodor András naplófeljegyzéseinek potom 1876 nagy­alakú oldalon kinyomtatott válogatását, megérti, miért szakítok a hagyománnyal, s méltatom közösen a Magyar Alkotóművészek Or­szágos Egyesülete Zenei Tagozata - egyszerűbben: Alap­­ zenei nagydíjának és Péterfi-plakettjének új tulajdonosát. E díjak történe­tében ugyanis először esik meg, hogy két barát a kitüntetett­­ barát egész felnőtt életében. Közös bennük, hogy messziről érkeztek, földrajzi, de zenei értelemben is: Sárosi Bálint Székelyföldről, Fodor András Somogy­országból. Kö­zös Eötvös Collegista múltjuk, fi­losz-pályára készülésük, szám­talan zarándokútjuk Fülep Lajos tusculánumába - és mi minden még. „Megtaláltam a székely dal­lamtípusokat, a­miről nem hit­tem, hogy léteznek." - írta ör­vendezve Bartók 1907 nyarán. Csíkrákos, nagydíjasunk, Sárosi Bálint szülőfaluja a leggazda­gabb termőhelyek egyike, Bar­tók zsákmánya itt 43 népdal. A támlapok faggatásából - nem szakmám ez - meglehet, kide­rülne, Bálint családjából akadt-e énekes a fonográf tölcsére előtt. Ha igen, ha nem, hozott magával sejtjeibe sokadíziglen települt, meg nem tanulható zeneiséget. Vettek-e fel növendéket rajta kívül furu­lyakompozíció alapján az Akadémia zeneszerzés tanszakára? Mert őt Veress Sándor e teljesen szabálytalan vizsga után fogadta az osz­tályába - tudhatjuk Fodor András naplójából. Éppen nem lepett volna meg módfelett, ha füttyszóra nyer bebocsátást a falak közé, hisz ő komoly tudományos konferenciák előadói pultján „táncolni, dalolni se" szégyell" - fütyülésről nem is szólva. Kijárta azután a zeneszerzés-zenetudomány osztályait, párhuzamosan haladt zene­folklorista és komponista pályája. Az önálló hangjegyírásnak talán utolsó stációja Jancsó Miklós Oldás és kötésének filmzenéje 1963-ban. Igaz, Fü­lep Lajos nem vette egész komolyan zeneszerzői véná­ját. Hanem a tanult zeneszerzőnek - hány példa van erre Bartók, Kodály, Lajtha, Szabolcsi óta - más rugókra jár az analitikus elméje, mint a klasszikus muzikológusnak. Sárosi Bálint, kinek neve körül ott díszeleg minden lehetséges doktorátus, nem-eukladészi szabályok szerint míveli a zenefolklórt. Szinte még nem is míveli, amikor 1947-ben bevallja Fodor András­nak: „a természetével ellenkező módszer a tudományos pepecse­lés". De nem az akríbia, hiszen aligha képzelhető el filológiailag gondosabb munka a magyar népi hangszereket leíró köteténél, amely egy, a népek hangszereit bemutató sorozat nyitó publikáció­jaként jelent meg Lipcsében, 1967-ben. Úttörő opusz ez, akár Liszt és Brassai Sámuel vitairatai után több mint száz évvel, 1971-ben közre­adott Cigányzene monográfiája, a teljesség igényével készült első tudományos feldolgozása e sokáig finnyásan elutasított zené­nek-zenélési módnak. Hangszeres és vokális népzene, népies zenefajták, műzene, éle­tének, szerves összefüggéseinek a hármasegység szellemében vég­zett elemzése alighanem Sárosi Bálint kimeríthetelen főtémája. Mi­ként jellemző vonása az is, hogy végére jár a zenefolklorisztikánk klasszikusai által az ismeretek „eredeti felhalmozásának" korában inkább csak fehér foltként jelzett területeknek. Bár eredeti mesterségét soha nem gyakorolta, Sárosi Bálint francia-magyar-román szakos tanár. Ha tanít, osztrák, német egye­temek zenetudományi tanszékeinek megbecsült professzora. És volt mindannyiunké - elbűvölő előadó! - Rádióban (Zenei anya­nyelvünk sorozat), Televízió­ban (cigányzene sorozat). Fon­tos ismeretek közlője, megáldva ama ritka képességgel, hogy át­élhető élménnyé tegye tudo­mányos vizsgálódásainak tár­gyát, szerezzen sokaknak örö­möt. Tanáremberé a Péterfi-pla­kett is: Fodor András jogosít­ványa az angol és orosz nyelv oktatására szól, bár ő sem hasz­nálta e papírt tanteremben. „Végső soron mégiscsak di­lettáns (vagy ha úgy tetszik amatőr) vagyok a zenében" - ál­lította ki naplójában saját bi­zonyítványát. Hanem ez éppen „végső soron" vitatható! Mert a zenede ugyan elkerülte, vele született adományaira, hallására, zenei empátiájára mégis büsz­ke lehetne nem egy diplomás muzsikus. És mivel versben is, pró­zában is költő, fel tudja idézni a szó varázsával a zenét, legsze­mélyesebb élményeit emelve közkinccsé. Versben is - a Bar­tók címűt tizenkilenc évesen írta! -, zenekritikai reflexióiban is, de Stravinsky monográfusaként, kötetbe gyűjtött Bartók-írásai ré­vén is. Különleges a hallása Fodor Andrásnak; ő valóban Bartókból ér­tette meg Bachot és nem fordítva, jóllehet 1958-as első kiadásáig nem ismerhette József Attila zeneesztétikai tanulmány­ vázlatának nevezetes gondolatát. Zenekritikának, könyvismertetésnek álcázott esszéiben századunk zenéjének fogékony elemzője. Előítéletek nél­kül, elfogulatlan nyitottsággal fordul minden új hangzás felé. S eb­ben, lévén mindannyiunk nagy szerencséjére céhen kívüli, cseppet sem befolyásolják szekértáborok villongásai. Fogékony mindarra, ami érték századunk magyar- és világzenéjében. Negyvenöt eszten­deje, ama legendás 1948-as Bartók-fesztivál óta jelen van minden kortárs zenei manifesztációnkon. Ő az, aki végigüli a Korunk Zené­je-cikust, modern zenei szalont működtet otthonában, ismer min­dent és mindenkit a magyar zenében. Naplója, melyhez házi haszná­latra magam készítettem szakmutatót, becses, mert hiteles forrása zenetörténetünknek, Írói-költői munkásságát kitüntetések egész so­ra övezi. A Péterfi-plakett jelezte: Fodor András tiszteletbeli muzsi­kus, egyúttal sokkal több is annál, kortárs zenei kultúránk terjeszté­sének egyszemélyes intézménye. BREUFER JÁNOS A MAGYAR ALKOTÓMŰVÉSZEK ORSZÁGOS EGYESÜLETE ZENEI TAGOZATÁNAK IDEI NAGYDÍJASA A PÉTERFI-PLAKETT KITÜNTETETTJE FODOR ANDRÁS SÁROSI BÁLINT.

Next