Muzsika, 1995 (38. évfolyam, 1-12. szám)

1995-01-01 / 1. szám - KÁRPÁTI JÁNOS: Gondolatok a zenei könyvtárban - Jó hírek... és ami mögöttük van

(­ONDOLATOK. A /.IMI KÖNYVTÁRIJÁN GONDOLATOK A ZENEI KÖNYVTÁRBAN „Van két hírem, egy jó meg egy rossz. Melyi­ket mondjam elsőnek?" - szoktuk tréfába ol­dani mindennapi életünk kellemetlenségeit, bosszúságait, azt, hogy szinte sohasem lehet valaminek egyértelműen, tisztán örülni. A rossz hírek egyik fajtája párhuzamosan érke­zik a jóval, és csak az időbeli egybeesés kel­lemetlen. Egy másfajta rossz hír viszont be­leépül a jóba mint annak árnyoldala - amiről az ünnepi beszédekben nem illik szólni. A magyar zenei könyvtárak vidékéről az utóbbi időben két jó hír is érkezett. Az egyik: hosszabb felújítási munkálatok után - megszé­pülve és megfiatalodva - újra megnyílt a Szabó Ervin Könyvtár Zenei Gyűjteménye. A másik: az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság pá­lyázatát elnyerve a Zeneakadémia Könyvtára számítógépes rendszert létesít, melynek révén adatbázisa nemzeti és nemzetközi együttmű­ködésre egyaránt alkalmas lesz. Van tehát örömre ok mind a zenei közművelődés, mind pedig a zenei felsőoktatás terén. Ami kölcsö­nösen is érvényes, hiszen a Szabó Ervin Könyvtárat a felsőoktatás is használja, a Ze­neművészeti Főiskolán folyó oktatás pedig gyakorlatilag azonos a zenei élettel, hiszen a zenei felsőoktatás anyaga nem „tananyag", hanem maga a zeneirodalom, tárgya pedig az a zeneművész ifjúság, amely aktívan ott mu­zsikál az ország valamennyi zenekarában, együttesében, és tanít a katedrákon. A Szabó Ervin Zeneműtár újra-megnyitá­sát bensőségesen ünnepeltük meg a Fehérha­jó utcában, összekapcsolva azt a gyűjtemény fennállásának harmincéves évfordulójával. En­gem ért a megtiszteltetés, hogy néhány szóval méltassam az eseményt. Valóban örömmel be­széltem arról, milyen küldetést teljesít ez a kis gyűjtemény immár három évtizede, magába sűrítve a könyvtár legkorszerűbb fogalmának két tényezőjét is, a teljes nyilvánosságot és a teljes komplexitást. Vagyis: nyilvános, mert jó hírek.­ és ami mögöttük van használóinak körét nem köti semmilyen in­tézményi keret vagy műveltségi szint, és kom­plex, mert a zenei művelődés valamennyi „hordozóját" - könyvet, kottát, lemezt, kazet­tát, videót - egyaránt gyűjti és kínálja. Az öröm azonban nem mentes az ürömtől - és itt bukkan elő a rossz hír: hiába van új padlószőnyeg és szép falborítás, hiába a kelle­mes világítás, hiába a jó CD- és kazetta-leját­szókkal felújított géppark, ha maga a gyűjte­mény nem gazdagodhatott a zárvatartás fél éve alatt. S ha gazdagodott is, milyen szomo­rúan nevetséges az az összeg, amely az állo­mány gyarapítására rendelkezésre áll. A be­szerzési keret hatjegyű száma a szintentartás­ra sem elég­­ manapság, amikor egy játszó­kotta átlagos ára 2 és 5, egy partitúráé vagy szakkönyvé 5 és 10, egy kritikai összkiadás­köteté pedig 10 és 20 ezer forint közé esik. Egy könyvtár fejlődése két tényezőn mér­hető: egyrészt, hogy milyen széleskörű anyag­gal rendelkezik, másrészt, hogy milyen szol­gáltatásokat - milyen kényelmet és technikát -kínál olvasóinak. A mostani örömteli újranyi­tás akkor lenne igazi jó hír, ha együtt járhatott volna az állomány jelentős növelésével és egy számítógépes infrastruktúra kialakításával. De nézzük meg, mit tapasztalunk ott, ahol ez a számítógépes infrastruktúra éppen most születik: a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főisko­lán! A gépek már ott vannak a könyvtárban, a központi „agyban" már benne van az Aleph nevű, nemzetközileg elismert integrált könyv­tári rendszer programja, mely a beszerzéstől a kölcsönzésig lehetővé teszi valamennyi könyv­tári tevékenység automatizálását, s amely fő­képp keretet szolgáltat egy olyan adatbázis kiépítéséhez, amely - amellett, hogy a saját anyagot nyilvántartja - közvetlen „on­line" kereséssel egész Európa, sőt az egész világ könyvtáraiba bepillantást enged. Hát ez kétségtelenül jó hír. De... Hiába vannak meg a gépek, ameddig az adatok nin­csenek betáplálva. Márpedig egy közel 200 000 címet tartalmazó állomány adatainak betáplá­lása - olyan személyi állománnyal, amely a napi folyamatos munka elvégzésére éppen csak elegendő - 10 évig is eltarthat. Vagyis: csak az tekinthető igazi fejlesztésnek, amely a géppark létesítése mellett az adatok rögzíté­sét, az adatbázis építését is fedezni tudja. És egy másik „de": hiába alkalmas a most létesített rendszer arra, hogy közvetlen elek­tronikus kapcsolatot teremtsünk egy stockhol­mi, egy amszterdami vagy akár egy Los Ange­les-i könyvtárral, amíg nem tudjuk ugyanezt megtenni a Liszt Ferenc téren az Andrássy úti Régi Zeneakadémiával. Márpedig ez a hely­zet, mert amikor az informatikai infrastruktú­rát koordináló hivatalnál a hálózati csatlako­zást megpályáztuk, a Régi Zeneakadémiára vonatkozó pályázatunkat elutasították. Lenne még egy harmadik „de" is: miköz­ben a Zeneakadémia könyvtára szerencsés, mert az alapvető gépparkot az Országos Mű­szaki Fejlesztési Bizottság révén megkapta, közben irigykedve tekint a Szabó Ervin Könyvtár Zenei Gyűjteményének szép kör­nyezetére. A Zeneművészeti Főiskola ugyan­is utoljára huszonöt évvel ezelőtt tudta saját költségvetéséből fedezni az olvasóasztalok, a világítás és a padlóburkolat felújítását. Ez azt jelenti, hogy ma az új gépeket ütött-kopott bútorok közé helyezzük, az olvasók pedig két és fél évtized olvasóinak nyomait látják maguk előtt az asztalokon. Ha egyáltalán lát­ják, mivel a világítás sem az „igazi". Ha csupán a szép és a jó, a külcsín és a belbecs között feszülne ellentmondás, köny­nyebb lenne a döntés a jó, illetve a belbecs oldalán. Itt azonban irracionális ellentmondá­sok is rejlenek, hiszen nem ugyanazok a sze­mélyek döntenek a különböző pénzösszegek fölött. Nem biztos, hogy a felújításra szánt ösz­szeg beszerzésre is fordítható, a műszaki fej­lesztésre szánt összeg pedig biztosan nem fordítható felújításra. Talán igazságtalan va­gyok, hogy épp olyankor beszélek gondok­ról, amikor már eredmények is mutatkoznak. De türelmetlenségünk is akkor nő, amikor már látjuk az alagút végét. KÁRPÁTI JÁNOS Szerzőnk jegyzete a Rádióban hangzott el, mégis tudato­san közöljük kiemelt helyen, mivel zeneéletünk sorskér­déseinek egyikével foglalkozik - A Szerkesztőség

Next