Muzsika, 1998 (41. évfolyam, 1-12. szám)

1998-03-01 / 3. szám - Liszt Intézet Bolognában

34 KORTÁRS ZENE 34 aratott sikert. Kocsár - az énekhang és a fú­vós hangszerek virtuózán könnyed kezelője - saját bevallása szerint komponálás közben megküzd a vonósokkal. Ezt azonban nem halljuk a művön, sem a szólista, sem a zene­kar szólamain. A zárókoncerten szívesen hallgattuk PAPP JÁNOS fuvolaszólóját, az 1996-os Intarziá­kat. A szerzővel jobbára csak az Alkotó Mu­zsikusok Társasága és a Magyar Zeneművé­szeti Társaság hangversenyein találkozha­tunk. PETROVICS EMIL Szabó Lőrinc verseit zenésítette meg Panasz és vigasz című há­romtételes ciklusában. A költő új ihlető Pet­rovics oeuvre-jében. A zeneszerző most ér­kezett el arra a pontra, amelyen metszi a köl­tő pályáját, most rímel egymásra sorsuk, gon­dolkodásuk. Önéletrajzinak is fölfoghatjuk a Fegyvertelen című verset. Az Ima a gyerme­kekért lassú középtételében az eszköztelen énekszólam mögül a zongora közvetíti a ze­neköltő mondanivalóját, a Napfény és vihar pedig scherzo-tétellel zárja a kantátát. Igen, kantátát, voltaképp ez a nyolcadik Petrovics­alkotás e műfajban­­ talán egyszer meghang­szereli, s akkor annak is nevezi el. A ciklust hatásosan énekelte Fekete Attila. Megszólalt FEKETE-GYŐR ISTVÁN Fúvósötöse. Talányos komponista Fekete-Győr. Sokat tud a szak­máról, át is adta-adja növendékek garmadá­nak. Egy ideig nem komponált. Nem szíve­sen mondja, miért. Egyelőre hallgassuk hang­jait, végtére az a zeneszerző üzenete. De kí­váncsi volnék egyszer szavaira is. Csupán szubjektív okok apasztották el forrását? Vagy nem is apadt el, csak nem látjuk? SZŐLLŐSY ANDRÁS, korunk egyik legjelentősebb ma­gyar zeneszerzője a tíz év során most har­madszor kapott helyet a Mini-Fesztivál prog­ramjában. 1993-as Elégiája - mint sok más műve - mindannyiszor reveláció. A vasárnap délután többnyire a periferiku­sabb műfajoké. Idén az elektronika a fúvósze­nekarral osztozott. Stollár Xénia darabján kí­vül itt hallhattuk újra BÁNKÖVI GYULA Hid­rofóniáját. A szerző vízparti gyerek volt, így az 1989-es, vízzel kapcsolatos pályázati kiírás inspirálóan hatott rá. Bánkövi megtalálja a korszerű „víz­hangot". A korszerűség nem egyszerűen az elektronikus eszköztárral azo­nos: a kompozíció attól válik érdekessé és ér­tékessé, hogy szinte a hagyományos fejlesz­tés eszközével él, kulminációs folyamatokat teremt, csúcspontot hoz létre, levezet onnan. S mégis: konkrét hangjai egy-egy pillanatra naturalisztikussá teszik a zenét, majd mintegy hologramszerű absztrakcióvá alakulnak. Ugyane hangversenyen szólalt meg két mű az utóbbi évek magyar fúvószenekari ter­méséből. Csajkovszkij mester utolsó üzenete címmel LENDVAY KAMILLÓ hódol a nagy ro­mantikus komponista előtt. Motivikus utalá­sait azonban elrejti, nem plakátszerűen ma­gasztal, hanem mesterhez illően. DUBROVAI LÁSZLÓ nemrég elkészült balettjének külön­böző szvitjei közül a Faust halála hangzot el, hirdetve Dubrovay egyedi hangszínfantá­ziáját, amely itt nagyszabású szimfonizmusba épül. A koncert-fúvószenekar hatalmas lehe­tőség a zeneszerzők számára: Amerikában , ma már Nyugat-Európában is tízezrével mű­ködnek ilyenek, hiszen fúvósként a vonósná hamarabb el lehet jutni a sikeres amatőr mu­zsikus szintjére. A Pécsi Vasutas Koncert­ fú­vószenekar ugyan amatőr együttes, színvo­nala azonban - kiváló karmesterének, Neu­­mayer Károlynak köszönhetően - a legma­gasabb hivatásos igényeket is kielégíti. Őket hallgatva elgondolkodtam: nem kellene-e a hivatásos együttesek fogalmát revideálni, s kiterjeszteni az amatörizmusból művészileg felsőbb osztályba lépettekre is, hiszen akik össze-vissza foltozott hangszereken bemutat­ták, hogy mesterek, megérdemelnének egy­két foltozatlan instrumentumot is... A pia­nókban elgyönyörködtem a zenekar hangzá­sán, a fortéknál azonban elgondolkodtam: ha ennyivel harsányabbak egy szimfonikus ze­nekar tuttijánál, hangzási értelemben befér­nek-e egy hagyományos koncertterembe? Véget ért a tizedik Mini-Fesztivál... „Mini" volt - akár egy ékszerdoboz. HOLLÓS MÁTÉ Liszt Intézet Bolognában. Január 25-én Liszt Ferenc életművének tudományos kutatását és népszerűsítését szolgáló intézet nyílt meg Bo­lognában. A 19. századi zene nemzetközi Liszt­központjában Olaszország leggazdagabb Liszt­könyvtára szolgálja a kutatást. Partitúrák, szak­könyvek, cikkgyűjtemények alkotják az 1400 címből álló katalógust. Az Intézet évente kíván­ja megjelentetni a Quaderni dell'Istituto Liszt című szakfolyóiratát. Fiatal előadóművészek kéthónapos ösztöndíjakra pályázhatnak, és játszhatnak a Bolognai Egyetem segítségével helyreállított, 1860-ban készült Steinway zon­gorán - a hangszer nagyon hasonlít ahhoz, amelyet Liszt 1873-ban kapott ajándékba. Az új intézet létrehozását az igazgatónő, Rossana Dalmonte Liszt-kutató kezdeményezte, és a Ri­cordi (Liszt egykori kiadója), a bolognai olasz-magyar, olasz-osztrák, olasz-francia kul­turális társaság valamint a Német Kulturális In­tézet támogatta, annak a négy országnak a kép­viselete, ahol Liszt Ferenc élt és alkotott. BOZAY ATTILA LENDVAY KAMILLÓ FELVÉGI ANDREA FELVÉTELEI

Next