Muzsika, 1999 (42. évfolyam, 1-12. szám)

1999-01-01 / 1. szám - Fráter Gedeon - Tradíció, modernitás ls a szlovák zenekultúra: Nad'á Hrčková könyvéről

48 TRADÍCIÓ, MODERNITÁS ÉS A SZLOVÁK ZENEKULTÚRA Nad­á Hreková könyvéről Ritkaság, hogy a szinte hihetetlen méreteket öltő információs dömping korában felfigyel­jünk egyik-másik, szomszédunknál megjelent könyvre, kiadványra. Most mégis ez történik. 1997-ben, a pozsonyi Litera könyvkiadó gon­dozásában jelent meg Nad­a Hreková vezető szlovák zenetörténész és zenekritikus Tradí­ció, modernitás és a szlovák zenekultúra (Tradícia, modernost a slovenská hudobná kultúra) című munkája, ötéves, elsősorban műszaki jellegű peripétiák után. Talán nem túlzás: a szlovák zenetudo­mány utolsó öt-tíz évének egyik legrango­sabb és legjelentősebb alkotásáról van szó. Hraková páratlan őszinteséggel térképezi fel hazája zenekultúrájának - nem éppen szívde­rítő - múltját és jelenét, és éppen ez a szokat­lanul önkritikus látásmód ad magyarázatot a könyv visszhangjára. De nem éri be az ön­marcangolással: a cseh-szlovák kapcsolatok­nak az 1918 utáni zenekultúrában megjelenő, roppant jelentős és többértelmű vetületét is nagyító alá veszi. Rengeteg kérdés fogalma­zódik meg így: vajon mennyire beszélhetünk a szlovák zenekultúra „eredendő" konzervati­vizmusáról, mennyire volt a szlovák zene­szerzés számára „sorscsapásszerű" a Vítézslav Novák nevével fémjelzett késő romantikus­impresszionista stílus feltétlen követése (No­váknál tanult a 20. századi szlovák zene vala­mennyi úttörője: Suchon, Moyzes, Cikker és sokan mások), mennyire van ennek a meg­rögzött Novák-kultusznak ma is érzékelhető hatása, vajon nem akadt-e más lehetőség, to­vábbá mennyire tekinthető ez a már-már pa­radigmaszerű jelenség történelem és mítosz zenében létrejövő összefonódásának, ame­lyet a nagylelkű cseh báty szenvedő, elnyo­mott szlovák öccse felé nyújtott baráti, segíte­ni akaró keze szimbolizál... De a könyv ezenkívül sok részproblémáról is szót ejt: szerteágazó, rengeteg zenei és zenén kívüli összefüggésre kiterjedő kérdéshálózatát na­gyon nehéz néhány mondatban megközelíte­ni, olyan gazdag a szerző által felvetett té­mák, problémák, tények, jelenségek vagy akár „csak" vélemények tárháza. Mert Hrako­vá önmaga szubjektív látásmódját különö­sebb skrupulusok nélkül kinyilvánítja - igen­is, a szlovák zenei élet és zenetudomány ide­stova 30 éve aktív részese és alakítója az ese­mények középpontjában egy bizonyos érték­rendszer elkötelezettjeként akar az utókor krónikása lenni; igaz, így a sine ira et studio elvről való részleges lemondásra kényszerül, de legalább nem kell a pártatlan bíró gyakran hamis szerepében tetszelegnie. Egyébiránt sok éve ez az első kiadvány, mely komplex módon foglalkozik a legújabb szlovákiai zenetörténettel és zenekultúrával. Értékes információkat nyújt a pozsonyi zene­tudományi tanszék immár 77 éves történeté­ről, Dobroslav Orelról, a tanszék alapítójáról, Jozef Kresánekről, a szlovák zenetudomány máig legmarkánsabb egyéniségéről, a szlo­vák zenekritika szinte állandó válságáról, ze­neesztétikához fűződő viszonyáról stb. És mindezt élvezetes, olvasmányos, briliáns stí­lusban, folyamatos tanúbizonyságot nyújtva a szerző évtizedek alatt felhalmozott hatalmas ismeret- és tapasztalatanyagáról, egy sajáto­san egyéni látásmód és appellatív megközelí­tés jegyében. Pikantéria, hogy Hreková tavaly napvilá­got látott könyve még 1991/92-ben. Cseh­szlovákia „gyengéd" széthullása és a cseh­szlovák kapcsolatokban megjelenő, koránt­sem gyengéd konfliktusok állandósodásának időszakában született: ebben az összefüggés­ben ámulatba ejtő az objektivitás, amellyel a szerző e kapcsolatoknak a (zene)kultúrában, elsősorban az első Csehszlovák Köztársaság történelmi távlatából észlelhető fényeit és ár­nyait kezeli. Kétségtelen, csak pozitív, egy­más megismerését segítő hatása lenne, ha Nad­a Hreková könyve a magyar olvasóhoz is eljutna­­ Magyarországon, magyarul: KÖNYV FRÁTER GEDEON karmester. Budapesten született 1919. április 16-án. Tanulmányait 1937 és 1940 kö­zött a Nemzeti Zenedében végezte: zeneszerzés szakon Lajtha László, karmesterkép­ző szakon Ferencsik János, orgona szakon Hammerschlag János növendéke volt. 1938-tól tíz éven át az Állami Operaház korrepetitora, 1949-től 1983-ig ugyanott kar­mester. Vezényelte az Operaház teljes balettrepertoárját, a társulattal számos külföldi vendégjátékon vett részt. Életének 80. évében, 1998. november 16-án hunyt el.

Next