Muzsika, 2000 (43. évfolyam, 1-12. szám)

2000-04-01 / 4. szám - TALLIÁN TIBOR: A győztes ismeretlen: Ránki György: Pomádé király új ruhája - Erkel Színház

Töredelmes vallomással kezdem: az Erkel Színház 2000 februári bemutatóján láttam éle­temben először a Pomádé király új ruháját. Miközben szemrehányásokkal illetem ma­gam, keresem a történelmi mentséget a mu­lasztásért. Határozottan emlékszem, 1952/53-ban váltottuk az operabérletet, amellyel elő­ször látogattam rendszeresen a Sztálin úti há­zat. A darab színpadi változatát 1953 júniusá­ban mutatták be ott, úgyhogy az időrend en­gedte volna, hogy már zsenge gyermekko­romban találkozzunk, a meztelen király és én. Engedte volna az időrendnél filozofiku­sabb értelemben vett történelem is. Ahogy mondom, 1952-től jártam operába, módom­ban állt operába járni. 1951-es szorongó éj­szakák után elég hamar rájöttünk, hogy nem szerepelünk a kitelepítendők listáján. Talál­gattuk mindig, miért nem. Magasföldszinten laktunk, alattunk az üzlethelyiségben kárpi­tos­ asztalos működött, nagyban gyártotta a világítós rekamiékat méregzöld és sötétbordó buklé huzattal (ma már tudom: az art deco szocialista kicsengésének jegyében), ahhoz kártolta az afrikát, keverte a firnájszt, ami semmi esetre sem volt elegánsnak nev­ezhe­tő. Gondolom, ez mentett meg, tekintve, hogy a kilenclakásos szentimrevárosi ház el­ső emeletének mindhárom lakásából kímé­letlenül kisöpörték a bérlőket - a piano nobi­le elég jó volt az újonnan betelepítetteknek, a rokonszenves háromgyermekes katonacsa­ládnak, meg a Chiléből hazatelepült, vélel­mezhetően kommunista famíliának, amely­hez nem épp rokonszenv fűzött. De lehet, hogy Tóthéknak köszönhettük a menekülést, a házmestereknek, áldassék emlékük: ugyan a proletáröntudat hatására egyik napról a má­sikra félretették a méltóságosozást, de azért a kritikus hónapokban rendületlenül és rava­szul tereltek el minden nyomozói érdeklő­dést az akkorra már csak nőkből és gyere­kekből álló családról. E cáfolhatatlanul kedvező történelmi kö­rülmények ellenére sem láttam az operaházi újdonságot. Nyilvánvalóan nem iktatták azon frissiben bérletünk műsorába, úgyhogy első bérletes évadom vége tájáról nem a Pomádé színpadára emlékszem, hanem a történele­mére: világosan tudtam, azon futunk anyám­mal a Nagy Imre-beszéd után a szomszéd ut­cába, örömtől sírva egymás nyakába borulni Bonin Gizellával, Járdányi Pál után e sorok méltatlan írójának zongoratanárnőjével, aki­nek másfél évvel azelőtt valamennyi rokona Jászkisérre került (azok, akik a családi ház el­ső emeletét lakták - Ella néni maradt, mert a földszinten lakott). Sámuel Bronsonnal, Rejtő Jenő peches de­tektívjével szólva: ennyit gyermekkori Pomá­dé-élményeimről. A következő évtől kezdve elbizonytalanodnak operai emlékeim; mintha Bruckner Edith, az Anód Áramirányítógyár közönségszervezője (az ő révén kapcsolód­tunk a kultúrához) csak vegyes, Opera-Er­kel-bérletet tudott volna szerezni, amit nem szerettünk, és csak ímmel-ámmal használ­tunk ki. Aztán - no hisz úgy volt - aztán eles­tek a szocialista zenekultúra erődítményei, mivel a művelődéspolitikában eluralkodott a revizionizmus. A tömegekkel mi is (vagy csak Bruckner Edith?) az esztrád és az operett uszályába kerültünk. Velem együtt sok ko­rombeliben és nálam idősebben élhet súlyos lelkiismeret-furdalás, amiért Székely Mihály Pomádéja helyett Honthy Hanna Cecíliájának tapsolt. Az operetthullám volt-e az ok, vagy Az if­jú gárda 1954-ben, hál'istennek post factum, mégiscsak keresztülerőltetett bemutatója, a korábbi rádiós siker keltette várakozásokra rácáfolva, Ránki György és Károlyi Amy ter­méke az első színpadi változatban csupán mérsékelt népszerűséggel ment az Operá­ban. Holott elviekben a darab egynél min­denképp több mozzanata alapján bizakodha­tott kedvező fogadtatásban. Célzatosan emlí­tek egynél több mozzanatot, mert az egy si­kerre jogosító mozzanat megléte a színpadi premier idején már bizonyítottnak volt tekint­hető. Ránki Pomádé­ zenéje akkorra, a rádió­bemutató óta eltelt két évben széles körben közkedveltté vált. Az eredeti daljáték-forma számait, részleteit a rádió folyamatosan ját­szotta, ismertté tette. Rádiós zenei sikerek tényleges mértékét ugyan az időben alig le­hetett tárgyilagosan felmérni, a programozás kíméletlen egyöntetűsége ugyanakkor be­sulykolta a hallgatóba azt is, ami valójában nem volt méltó a sikerre. Magam a gyerek­korban bevésett zenék sikerének tényleges­ségét évtizedek óta szubjektív, de csalhatat­lan módszerrel mérem: ha valamit újrahallva megszólal a kakas hajnaltájban, vagyis, ha ötvenes évekbeli sötét téli reggelek iskola TALLIÁN TIBOR A GYŐZTES ISMERETLEN Ránki György: Pomádé király új ruhája - Erkel Színház GREGOR JÓZSEF OPERA

Next