Muzsika, 2000 (43. évfolyam, 1-12. szám)

2000-02-01 / 2. szám - KÖRTVÉLYES GÉZA: Búcsú Eck Imrétől (1930-1999)

Közel fél évszázados barátság után nehéz búcsút vennem Eck Imrétől, s akár csak érzékeltetnem is, milyen nagy formátumú személyiség volt. Olyan alkotó, aki a kínálkozó történelmi pillanatot megragadva, azt ja­vára fordítva tudta elképzeléseit valóra váltani. Amikor éppen négy évtizede - egy csapatnyi frissen végzett balettintézeti növendékkel - Pécsre szegő­dött, hogy modern, kísérletező kis társulatot szervezzen, valami nagyon fontos dolog történt. Senki­­ ő sem­­ gondolhatott arra, hogy ott és akkor magyar művészettörténeti periódus veszi kezdetét, olyan zene- és táncművészeti műhely születik, amilyen se azelőtt, se azóta nem jött létre. A kezdeményező Eck volt, aki a fiatal és idősebb hazai komponisták egész gárdájától rendelt, illetve vett át új, változatos hangvételű muzsikát, hogy azokat szuverén értelmezéssel vigye táncszínpadra. Szinte hi­hetetlenül hangzik, hogy 1960 és 1975 között tizenhat kortárs zeneszerzőnk muzsikája csendült fel Pécsett. Nemzedéktársaim jól emlékezhetnek rá: a '60-as, '70-es évtizedben egy-egy pécsi bemutatóra kisebb au­tókaravánok érkeztek, zenészek, táncosok vegyesen. Sőt az újra­ korszerűre orientálódó művészértelmisé­giek ennél jóval szélesebb köre kísérte folyamatosan figyelemmel pécsi bemutatóik vagy épp budapesti vendégjátékaik sorát. A Pécsi Balett, ha úgy tetszik, akkor nemzeti üggyé vált; falakat, tabukat döntött, egy ideig szinte maga volt a „megújulás hazai erőből". Főleg az első esztendőkben - így látom ezt ma is - Pé­csett gyorsabban és könnyebben lehetett zenei fórumhoz, érdeklődő nyilvánossághoz jutni, mint a főváros koncerttermeiben. Eck Imre, a táncos-koreográfus pedig együttest és sajátos repertoárt teremtett. Alkotott és fellépett, ren­dezett és díszletet tervezett (jó festő is volt). Hazai és külföldi turnékat bonyolított le, helyben nyári tánc­színházat létesített, miközben tanított a Színművészeti Főiskolán és az általa alapított pécsi művészeti szak­középiskolában. Elkötelezetten és szabadon dolgozott, teljes intellektuális odaadással, töretlen lendülettel. Művészi témái? Emberség és kegyetlenség, egyén és közösség, alkotó és hatalom, a nő és férfi kapcso­latának rejtélyei-konfliktusai, a múlt értelmezése és újraértelmezése, és így tovább. S a formálás? Szokat­lan, összetett mozdulatnyelv és plasztikus koreográfiai építkezés, rövid időtartam és jelzéskarakterű szce­nírozás - jelképesség és a többértelműség felkínálása. Mindehhez járult a színpadi zene és az eredendően koncertmuzsika vakmerően egyéni felfogása és látványi interpretálása. Szokolay és Maros, Ránki és Szőllősy, Láng és Kurtág. Petrovics és Mihály András műveinek sora mel­lett zenei repertoárja a barokktól a jelenkorig ívelte át az egyetemes zenetörténet korszakait is. Couperin és Vivaldi, Rossini és Gluck, Bach és Mozart, Haydn és Beethoven, Verdi és Brahms, Stravinsky és Berg ne­ve található Eck „balettkomponistáinak" gazdag jegyzékén. A kortárs magyar alkotókon kívül pedig Liszt és Kodály, Lajtha és Weiner, és persze vissza-visszatérően Bartók. Nemcsak A fából faragott királyfi és A csodálatos mandarin, hanem a Divertimento és a Mikrokoz­mosz, a Concerto és a Zene - meggyőző vagy épp vitát kavaró gondolattársítással, mozdulati megfogalma­zásban... Hogyan is folytassam? Megismétlem: barátok voltunk, tehát lelkesedtem egyes műveiért, és igen gyak­ran keményen, eredménytelenül vitáztunk. És amikor az irgalmatlan betegség immár jó ideje leparancsol­ta a színpadról, sőt kiütötte kezéből az ecsetet is, az támadt. Pislákoló remény, hogy majd csak elmúlik, és folytatni tudja. A remény lángja most örökre kihunyt. A hiány véglegessé vált. Eck Imre „hosszú útra ment", ahogyan valamikor együtt énekeltük... KÖRTVÉLYES GÉZA

Next