Muzsika, 2006 (49. évfolyam, 1-12. szám)

2006-11-01 / 11. szám - SZEGEDY-MASZÁK MIHÁLY: Nemzeti kultúra és világszínvonal: feszültség vagy összhang: Mahler és a magyar szellemi élet

Wagner zenéjét, majd 1883-ban ő ve­zényelte a Ring első teljes budapesti elő­adását. Tény, hogy erre az eseményre a Német Színházban került sor, de félreve­zető az állítás, mely szerint „a magyar fő­város szélesebb kö­zönségének 1889-ig nem volt élménye Wagner érett zenéjé­ről" (Román 1991, 52.), hiszen adatok­kal bizonyítható, hogy a Német Szín­ház és a Nemzeti operaközönsége jó­részt megegyezett. Miért szerződtették az akkor még pályája elején álló, huszonnyolc éves Mahlert a Magyar Királyi Operához? E kérdést nem lehet meg­kerülni, ha tárgyilagosságra törekszünk. Először hihetőleg Nikisch Artúrra gondoltak, mert a zeneértők őt tartották a Richter utáni nemzedék legkiválóbb, magyarul jól tudó karmesterének. Mivel ő lipcsei állása miatt nem tudta elfogadni az ajánlatot, Félix Mottlra esett a választás, amiből egyértelműen arra lehet következtetni, hogy a döntéshozók Wagner hívei voltak. Az 1888. január 13-án hivatalba lépett s köznemesi családból származó kormánybiztos, Beniczky Ferenc (1833-1905) is a német zeneszerző műveinek csodálói közé tartozott. Mivel az 1888. szeptember 26-án Pestre érkezett Mah­lertől is a német művek előtérbe állítását lehetett várni. Beniczky az évad elején bejelentette: az előadások nyelve a magyar lesz, leszámít­va a vendégfellépéseket. A karmester tehát csak az ő üzenetét ismé­telte a Budapesti Hírlap október 7-én megjelent számában. Nyolcvan zenekari próba előzte meg a Ring első két részének 1889. január 26-án, illetve 27-én tartott bemutatóját. A walkür húzás nél­kül hangzott fel, aminek jelentőségét talán eléggé bizonyíthatja, hogy Wotan második felvonásbeli monológját sok helyen még 1945 után is megkurtították - 1950-ben még Furtwängler is húzásra kény­szerült a Scalában. Péterfy Jenő, a kor legjelentősebb és legszigorúbb magyar ítésze egyértelműen a karmester érdemét emelte ki a Buda­pesti Szemlében: „Hogy az előadásnak stílje volt, az az ő érdeme, ki a zenekaron is úgy uralkodott, mint Alberich a maga törpéin" (Péterfy 1901-3, 2.468.). Az osztatlan elismeréstől egyedül Komlóssy Ferenc római katolikus pap országházbeli beszéde tért el. Zsidóellenes meg­nyilatkozását maga Baross Gábor belügyminiszter utasította vissza. Az 1889. április 3-án kelt naplóföljegyzés, amelyben Justh Zsig­mond Mahlert is említi, a zenei szakirodalom egy részében téves ér­telmezést kapott, ezért alaposabb figyelmet érdemel: „Magyar zené­nek magából kellene fakadnia, nem kéne mesterségesen fejleszteni, mint a magyar piktúrát. (...) Igazán magyarnak kell lennie annak a művésznek, kinek művészetét ez a humus fogja táplálni. Mihalo­vich, Pinkus, Mahler és más ilyen alakok nem meríthetnek belőle semmit, mert megvetik, csak a készet ismerik el, csak a mesterséget bámulják" (Justh 1977- 361.). Ezek a szavak olyan személytől szár­maznak, aki az önálló magyar zene megteremtését, mint ahogy az irodalomban és a képzőművészetben is a nemzeti jelleg kifejezését sürgette. Naczpáli Justh Zsigmond (1863-1894) Kielben, Zürichben s Pá­ rizsban folytatott jogi s nemzetgazdasági tanulmányokat. Írói mun­kásságának megítélésében nincs egység a szakértők között, de mun­kásságának történeti jelentőségét nem lehet tagadni, hiszen naplója tanulságokkal szolgálhat a korabeli magyar ízlés tanulmányozói számára, irányregényei pedig döntő hatást tettek Szabó Dezső ha­sonló jellegű könyveire. Elbeszéléseit Péterfy eredetietlenséggel vá­dolta, azt állítván, hogy „a rajzban csak a név magyar, maga a rajz utánzat", „minduntalan értékesíti irodalmi reminiszcenciáit, alakjai nagyobb olvasottsága érdekében", s olyan szerzőt látott benne, aki divatos eszmékhez igazodik, például „a Nirvána tanát novellizálja" (Péterfy é. n., 51., 48., 50.). Évtizedekkel később, az idézett napló közreadója, Halász Gábor is „elbeszéléseinek papiroshangját" emle­gette, s olyan szerzőként mutatta be, kit „idegenszerűségekkel tele­zsúfolt, affektált, megszokott magyar vonások nélküli, gyakran jel­legtelen írásmód" jellemez (Halász é. n., 17., 23.). A Mahlert is szóba hozó kijelentés fogyatékos művészi képességű fiatalembertől származik, de hiba zsidóellenességet tulajdonítani neki. Justh 1888-ban Párizsban Sarah Bernhardt legszorosabb bará­ti köréhez tartozott, s kedvenc festője Gustave Moreau volt. Rá egy évvel a zsidókkal szemben tanúsított elfogultságáért élesen bírálta Justh Zsigmond Beniczky Ferenc 14 muzsika • 2006 NOVEMBER

Next