Muzsika, 2007 (50. évfolyam, 1-12. szám)

2007-04-01 / 4. szám - HOLLÓS MÁTÉ: Művek bontakozóban: Soós András ciklusok hullámán

kortárs zene­s - Soós András műhelyében időnként ugyanabba a folyóba léphetünk, jóllehet más-más ágába. Mi­lyen ciklusokat építesz épp tovább? - E hasábokon folytatott legutóbbi beszél­getésünk az Elfelejtett melódiákról szólt, így kötelességemnek érzem, hogy beszámoljak az akkor említett tervek megvalósulásáról: négy mű elkészült, az első és második kottá­ban is megjelent, a negyediknek pedig ősszel volt az ősbemutatója; s noha folytatni terve­zem a sort, most nem ezeken dolgozom. Ze­neszerzői gondolkodásom olyan értelemben fordult ciklusok képzése irányába, hogy la­zán egymáshoz tartozó darabokat írok. Újabb kompozícióim gondolatköröket visz­nek tovább, a korábbiak következményeit je­lenítik meg. Az egyik ilyen a Három­szólamú intenciók sorozata - fontos, hogy ne inven­cióknak olvassuk a címet! Ezek két hang­szerre írt művek, de a különbségi hangok megszólalásával a hallgató három szólamot érzékel. Néhány tétellel még ki akarom kere­kíteni e ciklust. Amikor pedig egésszé formá­lódnak, a négyszólamú intenciók irányában kívánom továbbgondolni a struktúrát. - Hogy értsük az intenciók címet? - A szándék énelmében. A különbségi hang megszólaltatása - mivel nem minden különbségi hang hallható azonos intenzitás­sal - leginkább szándéknak nevezhető. Kér­dés, hányadik felhangot milyen erősen játsz­sza az adott két hangszer, szembefordulunk­­ az előadókkal vagy oldalt állunk - a fület hogyan érinti a hanghullám -, a teremben hogyan adódnak össze a frekvenciák. A szándék az, hogy két szólam eredőjeként egy harmadik szólaljon meg. Ennek folya­matossága nem biztosítható könnyen. Ha például túl mélyen adódik a különbségi hang, kívül esik hallásunk határain. Nem mindenki hallja egyformán e kombinációs hangokat. Engem az is érdekel, ha azt mond­ja egy hallgató: hallott valamit, de nem tudja, mit, néha úgy tetszett neki, mintha többen játszanának. Segíthet, ha valaki többször hallgatja a darabot, tudja, mit kell hallania -például kottából követi, amelybe beírom e hangokat. Az előadó kedvéért írom be, hogy ő is tudja, minek kell megszólalnia. Ez így mintegy intonációs gyakorlattá is válik. Soós András ciklusok hullámán - Keletkeznek tehát új három­szólamú inten­ciók? Adott hangszerekre írod őket, vagy bizonyos hangszercsoportokon belül bármin játszhatok? - Inkább az utóbbi. Bizonyos hangszere­ken nem működik olyan jól a játék, mint másokon. Például vonósokon kevésbé, fu­rulyán, fuvolán jobban. Ám ezek a duók nem pusztán erről az akusztikai jelenségről kívánnak beszélni, önálló zenei gondolat­magvuk is van, így adódik átfedés különbö­ző ciklusaim között. Az ekképp - mondjuk gordonkára - átköltöző művek új arcot ölte­nek. Tervek, ötletek sorakoznak újabb in­tenciókra vonatkozóan, amelyek eleddig nem formálódtak darabbá. - A kétcsellós Etűdök nem pedagógiai célúak? - Az első darabok pedagógiai megrende­lésre készültek, de a későbbiek egyre inkább magasabb technikai tudású előadókat igé­nyelnek. Nagyjából tudom, mi hiányzik még a ciklusból, s ezekben a hetekben-hó­napokban e hiányokat igyekszem pótolni. - Ciklikus előadásokra is gondolsz? - Annál is inkább, mert rövidesen kottá­ban is megjelennek e kompozíciók. Ami pe­dig a pedagógiát illeti, nemcsak eredetiben, hanem átiratban is elkezdtek terjedni e ket­tősök: a minap az egyik tételből hegedű­gordonka-letétet kért tőlem egy tanár, ver­senyre viszik a növendékei. - Tehát nem is hangszerspecifikusak e duók? - A két cselló helyett könnyen alkalmaz­ható két brácsa, a hegedűknél már fekvéskü­lönbségek adódhatnak - meg hát nem aka­rom megfosztani magam attól, hogy majd hegedűduókat is írjak... - Dolgozol ciklusba nem illeszkedő kompozí­ción is? - Vannak darabjaim, amelyek 10-15 évig búvópatakként rejtőznek, időnként föltör­nek, megpróbálnak valamilyen formát nyer­ni, majd mikor látják, hogy erre nem érett még meg az idő, visszabújnak. Ilyen most egy mű, amely hol ütőhangszeresként, hol elektronikusként, hol épp a kettő elegyeként mozog bennem, s most van abban a stádi­umban, amelyben, ha nem írom meg, vég­képp elvész. Alapötlete a hangok körbefut­tatása, amit elektronikusan könnyen meg lehet oldani, ám ezt túl mechanikusnak, hangszeren sokkal áttételesebbnek éreztem. Címe már rég megvan: Rond­eaux. E francia szójátékban a víz is benne foglaltatik, hi­szen vízcseppek hangzásából indultam ki, csak azokat naturálisnak tartottam. Terve­imben bizonyos szólamok balról jobbra fo­rognak, mások épp ellentétesen, s ezek ta­lálkozási pontjai hoznak létre sűrűsödést a térjátékban. Legegyszerűbb változata négy marimbán valósulhat meg. Ha az ütőkön -akár szóló marimbán - élőben játszott anyagot az elektronika révén a térben körbe­járatom, talán az hozza létre a legteljesebb élményt. HOLLÓS MÁTÉ Művek bontakozóban 30 muzsika • 2007 március 1 C r^ ELET ii|#| IRODALOM IRODALMI ÉS POLITIKAI HETILAP A világ legjobb z u * 111 H 7 magyar nyelvű 01 0. 2 irodalmi és politikai UI a hetilapja .

Next