Muzsika, 2013 (56. évfolyam, 1-12. szám)

2013-07-01 / 7. szám - ZENETÖRTÉNET - Ittzés Mihály: Moór Emanuel emlékezete Kecskeméten

Moór Emanuel ZENETUDOMÁNY legszorgosabb előkészítője Retkes Anikó, a Kodály Iskola né­mettanára volt, aki létrehozta a kapcsolatot a kecskeméti ön­­kormányzat és a németországi Emanuel und Henrik Moor Stiftung között. (Az alapítvány másik névadója a zeneszerző festőművész testvére.) Ennek köszönhetően gazdag dokumen­tumanyagot mutathattak be a Kodály Intézetben. A megnyitó közönsége hangfelvételről ismerkedhetett a nevezetes Moór-féle kétmanuálos Duplex-Coupler Pianoforte hangzásával, s élőben hallhatta a komponista elképzelései szerint épített hegedű kü­lönös hangját. Ittzés Tamás a koncert műsorából adott előzetest egy szólóhegedűre írott tétellel. A hangversenyen a Kodály Iskola Nemesszeghy Márta-termében sokoldalúan idézték meg Moór zeneszerzői munkásságát. Elhangzott a Stabat mater (op. 138., 1912?) néhány tétele és a szólóhegedűre írott Négy elő­játék szvit formában (op. 100., 1909), valamint a B-dúr trióból (op. 89.) az Adagio és a Scherzo. A zenetörténeti környezetet Karg-Elert és Reger művei prezentálták. A helyi dokumentumokkal kibővített kiállítást a nyári Kodály Fesztivál keretében (július 25.-augusztus 2.) nemzetközi közön­ség is láthatja. A nyitóhangversenyen - Kodály-kórusművek és Stravinsky Zsoltárszimfóniája társaságában - felcsendül Moór Emánuel Pablo Casalsnak és Guilhermina Luggiának ajánlott D-dúr kettősversenye (op. 69.). A két kecskeméti születésű ze­neszerző végre egy műsorban találkozik. A műsor mottója Moór Emánuel legnevesebb hívének, Pablo Casalsnak a megállapítása, ahogy azt Jesus Maria Corredor be­szélgetés-kötetében olvashatjuk a Három félreismert művész című fejezetben. Moór, akit „amatőr zeneszerzőként" mutattak be Ca­salsnak Lausanne-ban 1907-ben vagy 1908-ban, zenei bemutatko­zásakor Első csellóversenyét játszotta el zongorán a csellóművész­nek. „Olyan kiválóan játszott, és a mű is olyan jelentékeny volt, hogy nyomban megéreztem ennek az embernek a tragédiáját” (azt tudniillik, hogy feleségén kívül senki nem értette meg) - emlékezett vissza Casals, s így folytatta: „Amint befejezte, hozzám fordult. Én pedig ránéztem és őszinte meggyőződéssel mondtam: »ön lángész!«" Ez a rövid kijelentés volt a koncertműsor mottója. (Miközben e sorokat írom, Moór-zongoraműveket hallgatok, s nem egy helyen a korabeli francia zene hatását vélem felfedezni a késő romantikus német gyökerek mellett.) Lapozgatva a Moór-alapítvány 2009-ben frissített műjegyzékét, a 220 darab között (151 kapott opuszszámot) jócskán akadnak olyanok, amelyek - mint például a Petőfi-dalok - a szerzőt szü­lőföldjéhez kötik. Közülük a néhány éve Budapesten előadott, 1895-ben keletkezett, Kossuth emlékének ajánlott C-dúr szimfó­nia és a Thomán Istvánnak dedikált c-moll zongoraverseny (op. 46., 1888), mely kétzongorás változatban a Rózsavölgyinél jelent meg, nyilván a legjelentősebb, de akadnak Ungarische Tänze és Csárdás címmel ellátott kompozíciók is. Tanulmányai és művészi pályája is csak „töredékesen" kapcsolták Moór Emánu­­elt ide, hiszen a Volkmann osztályában töltött budapesti évek mellett részben Prágában illetve Bécsben tanult. Eközben, 1880 augusztusában látogatott szülővárosába, hogy hangversenyt ad­jon. Korabeli újságcikkek alapján idézte fel az eseményt egyik írásában Heltai Nándor. „Ámbár a fiatal Moór Manó még nem ért el addig, ahol a zongorajáték netovábbját képzeljük, mégis művészi technikája, kifejlett műízlése és egyes zenedarabok felfogásában s előadásában kitűnt előrehaladottsága méltó re­ményeket keltött hallgatóságában az iránt, hogy a jeles ifjú a zeneművészet és kivált a gyakorlati zeneművészet terén kiváló képzettsége által hírt és elismerést fog nyerni. Különb tetszés­ben részesítő közönségünk Liszt Ferenc 2 gyönyörű, művészi­leg értelmezett Rhapszódiáját." 2013 JÚLIUS MUZSIKA - 13

Next