Nagyvilág, 1961 (6. évfolyam, 1-12. szám)

1961 / 6. szám - KRÓNIKA - Karig Sára: A Moszkvai Cigány Színház

KRÓNIKA utókort: Emlékezzetek rám kímélettel! Emellett meg kell mondanunk, hogy en­nek az írónak a művészete továbbél, a mi kíméletünk nélkül is.” Akarva nem akarva el kellett tehát ismerniük Brecht művészetét, márcsak azért is, mert a Berliner Ensemble vendégjátéka nemcsak Nyugat-Németországban, hanem Lon­donban, Párizsban is nagy siker volt. Hozzájárult ehhez, hogy a svájci szín­házi közönség a hírektől felcsigázva is­mét látni akarta Brechtet a színpadon. Hogy ezt az igényt kielégíthessék, igazol­­niuk kellett évekig tartó mellőzését. Miután Ausztriában hasonló problé­mák merültek fel, mint Svájcban, a Fo­rum című osztrák kulturális szemle kör­kérdést intézett olvasóihoz: kívánatos-e, hogy Brechtet nyugaton is előadják. Lindtberg svájci rendező a színrehozás mellett szállt síkra s ezt azzal az érvvel támogatta, hogy Brechtet keleten (a Berliner Ensemble kivételével) nem játsszák, ami Lindtberg szerint a nyugati előadások lehetőségét támogatja. Ez a válasz kapóra jött a vezető svájci szín­házi köröknek, bár Lindtberg állításainak kevés köze volt az igazsághoz, mint azt Lothar Kusche a Weltbühne 1958. novem­ber 5-i számában Leopold Lindtberghez intézett nyílt levelében be is bizonyítot­ta. De a színházi közönség, melyet a svájci sajtó alig tájékoztatott az NDK- ban, a népi demokráciákban és a Szov­jetunióban folyó előadásokról, elhitte Lindtberg érvelését. Különböző nyugatnémet folyóiratok megpróbálták ezenfelül elhitetni, hogy Brecht művei az NDK-ban részben még­sok országban élnek cigányok, a világ majd minden részén, de cigány színház csak a Szovjetunióban működik, immá­ron harminc esztendeje: a Romen Szín­ház­ (a cigányok romáknak hívják ma­gukat). Egyike a legnépszerűbb moszkvai színházaknak. A közönségnek csak ki­sebbik része kerül ki a moszkvaiakból, a látogatók között vannak a Szovjetunió legtávolabbi pontjairól a fővárosba érke­ző emberek, és a nézőtéren gyakran hal­lani idegen szót — látni külföldi vendé­geket is, hiszen az elmúlt harminc év fo­lyamán a Román Színház idegenforgal­mi nevezetességgé vált. Ez a színház azonban nem csupán sajátos jellegénél fogva keltette fel érdeklődésemet, azt is reméltem, hogy munkájával közelebbről megismerkedve, választ találok sok olyan hamisítva és csak nagyon szerény pél­dányszámban jelenhetnek meg. A Neue Deutsche Hefte például azt állította, hogy a nagy kereslet ellenére sem adták ki újra a Sinn und Form második nagy Brecht-különszámát, amely az úgyneve­zett olvadási korszak termékeit tartal­mazza. A valóság ezzel szemben az, hogy e cikk megjelenésekor a különszám már a harmadik kiadásban volt kapható a könyvkereskedésekben. A svájci Brecht-értékelésben általában három irányzat küzd egymással. Az első Brechtet ellenzéki kommunistának tün­teti fel, a második megkísérli, hogy szét­válassza Brechtben a művészt és a kom­munistát, a harmadik, a szélsőséges ma­radiak irányzata Brechtet afféle kommu­nista Horst Wesselnek állítja be. Időközben a svájci színházak műsorra tűzték Brechtet, ami a maradi irányza­tot nagy haragra gerjesztette. Walter Alvares Keller szociáldemokrata képvi­selő a zürichi városi tanácsban heves tá­madást indított a Brechtet színrehozó Zürichi Színház ellen, ám sikertelenül, mert Brechtet maga Dr. Hans Oprecht szociáldemokrata nemzeti tanácsos vette védelmébe a Zürcher Volksrechtben. A Mutter Courage felújításának nagy sikere arra bátorította a zürichi színhá­zat, hogy újabb Brecht darabot tűzzön műsorára, nevezetesen a jobboldalnak tett engedményként az Im Diekicht der Städte címűt, amely Brecht korai művei közül való. Brecht térhódítására jellemző, hogy néhány középiskolai tanár az ifjúság fi­gyelmét is felhívja Brechtre. kérdésre, amely mindenütt felmerül, ahol csak cigányok élnek: válhatnak-e kóbor életmódú, sokhelyütt társadalom­ellenes­nek nevezett cigányok az új társadalom építőivé? A Moszkvai Állami Cigány Színház er­re a kérdésre már létezésének tényével is igenlően felel, és a műsorában szerep­lő darabok, más és más szempontból, és néha bizonyos áttételekkel, szintén erre az alapvető kérdésre adják meg a vá­laszt: központi témájuk általában az új ember nevelésének problémája. Ez a témafelvetés nemcsak a cigány­ság problémáira kíván választ adni, de időszerű a szocialista országok egyik-má­sik nemzetisége számára is, amelynél ugyanez a kérdés a fejlődés más és más fokán jelentkezik. A MOSZKVAI CIGÁNY SZÍNHÁZ

Next