Nagyvilág, 1990 (35. évfolyam, 1-12. szám)

1990 / 12. szám - DOKUMENTUM - Mann, Thomas: A háború utáni évek

Pacific Palisades, 1946. október 15., kedd Szünetel a fájdalom. Hűvös és ködös reggel. K.-val és a fiúcskákkal sétál­tam egy keveset reggeli előtt. - Ma éjszaka három órakor kezdődnek a kivégzé­sek Nürnbergben. Az elítéltek leveleket írnak, és a Bibliát olvassák. - írtam a fejezetet. Séta a régi házunkon tűn­t. Délután levelet írtam Lavinia Mazzucchet­­tinek, és dedikáltam neki a Lotte angol kiadását. - Az itteni időszámítás szerint nyolc órakor kivégzések Nürnbergben. Kilenckor híradás erről a rádióban. - Fáradt voltam, és zavartak a gyerekek. Kellemesen töltötték az időt Florence Homolkánál. Pacific Palisades, 1946. október 16., szerda Éjszaka esett. Reggel főnös napsütés. Viszolygással olvastam az újságot. Göring az utolsó pillanatban megmérgezte magát ciánkálival. Az elítéltek „utol­só szavai”: Németországot éltették. Streicher végig ostobán és antiszemita megszállottsággal viselkedett. Ribbentrop megenyhülten mondott áldást, és békét óhajtott.­­ James Roosevelt és La Guardia aggodalommal nyilatkozott a húsárak fölszabadításáról. „A vég kezdete.” Én is ilyen értelemben írtam tegnap Laviniának.­­ Tovább írtam a fejezetet (Rudolf és Maria). K.-val a Corona del Marén. Fél négytől ötig élénk érdeklődéssel befejeztem Joseph Conrad Véletlen című könyvének olvasását. Teázás a hálószobában. Borotvál­kozás. A vacsoránál Adornóék. Aforizmáinak gyűjteményéről és Bermannról beszélgettünk, majd Walter Benjamin könyvéről. Fölolvastam a Fitelberg-feje­­zetet­­ élénkítő epizód. A „Westerdam” fedélzetén, 1947. augusztus 30., vasárnap Tegnapelőtt délelőtt a noordwijki strandon Citroënnel, aki, míg én írtam egyet-mást (így a rektornak Malentébe), lerajzolt többször is, nem valami sikerülten. Velünk löncsölt. Csomagolás. Ismételten olvastam az Erasmust. Tegnap már nem voltam a strandon. Becsomagoltam a kézitáskát. Megírtam a hajóút során a csomagokra akasztandó kártyákat. Tizenkét óra felé indulás nagy taxival és 11 darab kézipoggyásszal. Egykor Rotterdamban. Vámház várakozásra szolgáló erkéllyel. Sok, de szívélyes vámvizsgálat. Busszal vissza a hajóhoz, amelyre két órakor szálltunk föl a lebocsátható hídon.­4-es számú, szép és tágas kabin három személyre, úgyhogy Erika is kényelmesen velünk utazha­tott volna. Még Noordwijkból búcsútáviratot küldtünk neki. Virágok és távirat Landshofféktól. Másoktól úgyszintén. A Hét Parool közölte Menno ter Braak­­ról szóló cikkemet, amelyért Klaus száz gulden honoráriumot kap. - Tegnap nem löncsöltünk. Két fényképész és egy riporter a kabinban. Némi vermutot és kakaót ittam. Négy órakor tea a fedélzeten. Kellemes, kisméretű hajó. Négy óra helyett este kilenckor indult, amikor mi éppen a festő Max Beckmann-nal és feleségével, született Kaulbachhal a vacsora utáni kávénkat ittuk. 1843