Állami főgimnázium, Nagyszeben, 1910

Turistaság az iskola szolgálatában. 150 kilométer a havason. Dús—Bisztra Surűin—Petrozsény—Miauk­a. A szellemi foglalkozás túltengése s a nap nagy részének zsugorgó helyzetben, rossz levegőben töltése miatt a városi élet sokféle egészségtelen szórakozása iránt egyre fogékonyabbá váló ifjúságnak s általa az egész ország jövő nemzedékének erősebbé, ellenállóbbá tételére egyetlen számba­­vehető, az ifjúság által is igen kedvelt és épen azért hatásos módszerként állapítottuk meg múlt évi értesítőnkben az ifj­úság sportszerű neve­lését. Hosszú megfigyelések, személyes tapasztalatok alapján alkotott össze­hasonlításban mutattuk ki, hogy a turistaság az, amely az összes többi sportok előnyeit egyesíti és felül is múlja. A turistaság nincs életkorhoz vagy évszakokhoz kötve, nem kíván különös előképzettséget, vagy valami költséges felszerelést s a szabadban való kitartó mozgás és egészséges izzadás által természetesen frissíti fel és edzi a szervezetet. De ami leglényegesebb a turistaság előnyei közül az iskola szempont­jából, az abban rejlik, hogy a turistaság az összekötő kapocs a sportok világa és a tudományok között. A turistaság már nem csak sport, hanem az első lépés is egyszersmind a tudományok felé. A turistaság észrevét­lenül megkedvelteti a természettudományokat az emberrel, fel­kelti az érdeklődést a földrajz, a történet és a művészetek iránt. S így, bár közvetlenül legüdvösebb, eléggé nem is értékelhető jó hatása első­sorban az egészségnek szól, felébreszti a tudásvágyát, kiegyenlíti nevelési rendszerünk hiányait, fogyatkozásait; egyszerre foglalkoztatva szel­lemileg és testileg olyan összhangba hozza az ember szellemi tevékeny­ségét a testivel, amely összhang igazi ideálja a pedagógusnak, amely nélkül eredményes munka, értékes élet alig is lehet. Azáltal pedig, hogy megismerteti földünket, felkölti a ragaszkodást a röghöz, amely a mienk s az elméletben tanult hazaszeretetet hat­ványra emeli, lelkesedéssé fokozza a való életben! Ezért tettük meg a turistaságot az összes sportok királyának, ezekért vagyunk f­a­n­a­t­i­k­u­s­a­n m­e­g­g­y­ő­z­ő­d­v­e arról, hogy a turistaságnak nevelési rendszerünkben mielőbb kötelező helyet kell foglalni. Hogy a turistaság milyen hatalmas segítőtársa a nevelésnek, hogy az ilyen turista kirándulásokon a maradandó benyomásoknak, az életre hasznos ismereteknek milyen nagy számát sajátítja el játszva az ifjúság, ennek meg-

Next