Felekezetnélküli Polgári Fiúiskola, Nagyszombat, 1881
ról, hogy a szép számra felszaporodott növendékek oktatása a tanárok részéről elismerésre méltó buzgalommal és a ministeri tantervnek minden tekintetben megfelelőleg eszközöltetik. Míg azonban így egyrészről a tanárokigyekezetét és a módszeres eljárásukat dicsérettel emeli ki, addig más részről sajnosan kell az iskola felügyeletével megbízott hatóság közönyösségét megemlítenie, tekintve azt, hogy a múlt évi átirata dacára az iskolaszéki tag urak intézetünket vagy nagyon ritkán, vagy éppen nem látogatják, és amint a vendégkönyv mutatja, a folyó tanévben csak egy iskolaszéki tag teljesítette a közokt. törvényben és minisz. utasításban előirt kötelességét. A tanév első harmadáról szólló értesítőket 1881. dec. hó 22. napján osztottuk ki; mit megelőzőleg határozatilag kimon V. okodottuk, hogy az első időszak végén a növendékek szorgalmának és előmenetelének megbírálásában a lehető legnagyobb szigorral kell eljárnunk, annyival is inkább, mert az eddigek igénybe vett intések a tanári kar részéről ez irányban történt minden fáradozás daczára is a tanulók nagy része még mindig nem teljesíti kellő mértékben kötelességeit, s nem tanúsít elég szorgalmat és ügyekezetet a tanulásban. Ámbátor tekintetbe veendő az intézetünknél elragadthatlanul fennálló azon sajnos tény, hogy növendékeinknek nevelésében — alig egy-kettőnek kivételével — az illetők családja, nem csak hogy nem jár kezünkre, sőt gyakran bénítólag és gátlólag hat a mi működésünkre, amennyiben vagy csekély, vagy semmi gondot sem fordítanak arra, hogy a tanuló az iskolán kívül, hogyan tölti különben is kevésre mért szabad idejét, hanem tapasztalat folytán kellett meggyőződnünk arról is, hogy a legnagyobb részt szegénysorsú növendékeinknek otthon egyáltalában nem is lehet alkalma arra, hogy nagyszámú családtaggal zsúfolt, sok esetben fűtetlen szobában, gyertyavilág hiányában leckéjét a magyarázat után könyvéből ismételhesse s feladványait elkészíthesse. Márpedig az nélkülözhetetlenül szükséges, hogy a tanuló otthon is tegyen valamit, s ha az nem történik, a tanárnak minden ügyekezete hajótörést szenved. S éppen ily körülmények között kétszeres súly fektetendő arra, hogy a tanulók az előadás alatt a lehető legnagyobb figyelemmel, odaadással halgassák az előadó tanár fejtegetéseit, s ez okból