Állami főreáltanoda, Nagyvárad, 1891

. S csakugyan a protestáns főgymnásiumokban a lélektan heti két órában а VII. és a gondolkodástan ̇ VIII. osztályban adatik elő. A két stúdiumra két egész tanév jut. Ezen idő alatt a tanrészek behatóan és terjedelmesen tárgyalhatók , behatóan, mivel min­den egyes tanrész mivolta és belső összefüggése az egészszel alaposan kifejthető” terjedelmesen, mivel a tanrészt az élet és tudomány köréből vett számos példával lehet illustrálni. Óhajtottam meggyőződni a középiskolák múlt tanévi értesítőiből a lélek- és gondolkodástan tan­­anyagának terjedelméről és a közlés tanmódszeréről. Lássunk például egy néhány értesítőt. A budapesti ev. főgymnásium értesítője a VII. osztályban tárgyalt psychologia tananyagáról csak ennyit mond : ,,A szellemi élet főbb jelenségei“ ; a VIII. osztályban tárgyalt logika tananyagáról pedig így szól: „A gondolkozás elemei és rendszeres formái.“ A hód­mező-vásárhelyi ref. főgymnásium értesí­tője ezt mondja : ,,A tapasztalati Lélektan és a Lo­gika bevégeztettek.“ A budapesti ref. főgymnásium értesítője szerint a psychologia а VII. és a logika а VIII. osztályban tárgyaltatott, ott ,,Lélektan Jol Philosophiai propae­­deutiká“-ja, itt „Gondolkodástan Joly Philosophiai propaedeutikát”-ja nyomán. Ugyanezen tankönyv szerint tanították a bölcsé­szetet a sárospataki főgymnásium VIII. osztásában is. De az értesítő a tárgyalt tananyagot részletesen tünteti fel, a­nélkül azonban, hogy a tanár önálló módszerrel kezelje a tananyagot. A szombathelyi kir. kath. főg­imnásium értesí­tője beéri azzal, hogyha a philosophia tanításáról

Next