Állami főreáltanoda, Nagyvárad, 1901

A vegytani­ gyakorlatok módszeres vezetése. Középiskolai «Rendtartásunk] 52. §-a az évi értesítőben közzé­teendő egy nevelés-, vagy oktatásügyi, vagy valamely helyi érdekű tudományos kérdésről szóló értekezés megírását tartja alkalmasnak. Ezen értekezés megírása a tek. Tanári­ Testület kitüntető meg­­tisztelése alapján nekem jutott részül, és én örömmel és kötelesség­­szerűen vállalkozván erre, a magam elé tűzött feladatot az által vélem legmegfelelőbben megoldani, hogy a vegytani­ gyakorlatok fontos­ságáról és követendő módszeréről értekezzem, mint olyan tárgyról, mely úgy a chemiának és physikának, mint minden kísérleten alapuló tudománynak alapját képezi, mely azoknak tanulását és megértését természetszerűleg a legnagyobb mértékben előmozdítja és megkönnyíti. A vegytani­ gyakorlatoknak a nagyváradi magy. kir. állami főreáliskola IV., V., VI., és VII. osztályaiban való módszeres veze­téséről óhajtok szólani, különös tekintettel a középiskolai »Rend­tartás«, a reáliskolák módosított tantervének és az erre vonatkozó »Utasítások«-nak a k­émiai tanítás sikerére irányított követelményeire. Reáliskoláinkban a tudományos képzés tekintetéből nagy szerep jut a chemia tanításának, melynek feladata első­sorban az, hogy a tanulókat e tudomány alaptanaival megismertesse és ily módon a felsőbb chémiai tanulmányokra is előkészítse. E feladat — sokan úgy vélik — elérhető volna, ha a tanuló csupán a legközönségesebb testek chemiai és physikai sajátságait megismeri; ha a chemia körébe eső egyik-másik fogalomról nyer tájékozást; ha az egyszerűbb vagy bonyolultabb kísérleteket pusztán szemmel kíséri, hogy tudja azon műszók és műkifejezések értelmét és használatát, melyek segítségével ideig-óráig megbirkózik a felvetett problémákkal.­ ­*

Next