Napi Gazdaság, 1997. április (7. évfolyam, 75-100. szám)

1997-04-21 / 92. szám

K­N­API SAJtú­AUTÓS VILÁG EGYMILLIÁRDOS KÖLTSÉGCSÖKKENTÉS A FORDNÁL Ka­ lesz-e párja? 2004.én a lulu rvd upt-c­­ucégen túl egy olyan új szegmenst nyi­tott a kisautók piacán, ahol a Renault Twingót kivéve egysze­rűen nincsenek vetélytársai - azok egy osztállyal feljebb, a Fiestá­val mérkőzhetnek. Mark Simpson, a Ford Hungary ügyvezető igaz­gatója a múlt heti sajtóbeszél­getésen elmondta: a gyár abból a tényből indult ki, hogy a 90-es évek elején az európai kisautó­piac eladásai évi 3,5 millió da­rabra nőttek, ami az összes új­­autó-eladás 30 százalékát jelen­ti. Egyidejűleg újabb alosztályok jöttek létre, s várhatóan az „al­sóházban” lesz az ezredforduló­ra a legnagyobb tülekedés, 15-ről 30 százalékra nőhet ezen alosz­tály részesedése, mintegy 4,5 mil­liós kisautó-értékesítés mellett. Az említett „egyszereplős" al­osztályt tulajdonképpen azzal nyi­tották meg, hogy a Fiesta alvá­zát fejlesztették tovább, s a ta­karékos, 60 lóerős, 5,9 literes át­lagfogyasztású Endura-E motor is a nagyobbik testvértől örök­lődött át. Ez a gyártási költsé­geket is lenyomta, így több gondot fordíthattak a formatervezés, a belső kényelem és a biztonság fokozására. Megjegyzendő, hogy egy a napokban New Yorkban nyilatkozó Ford-képviselő kije­lentette: közel vannak céljukhoz, miszerint 1997-ben 1 milliárd dol­lárral csökkentik a gyártási költ­ségeket. Az év első negyedében 1996 hasonló időszakához képest 800 millió dollárral karcsúsítot­ták a költségeket és mérséklőd­tek a cég beruházásai is, a tava­lyi első negyedévi 1,8 milliárd dollárról az első negyedévében 1,6 milliárd dollárra. A Ford Motor Company az idei első három hónap során 1,5 milliárd dolláros profitot ért el, ez az eredmény 125 százalékkal jobb a tavalyinál. A cég pénzügyi csoportja gyengébben szerepelt, a 96-os 551 millióhoz képest 465 millió dollár profittal. A leglátványosabb eredményt - Alex Trotman, a Ford elnöke szerint - az európai divízió érte el, többek között a ha­jó szereplésével: az idei első negyedévben 105 millió dollár hasznot realizáltak az öreg kontinensen, szemben a tavalyi 73 millióval. Visszatérve a Kához, a széria­­felszerelésként beígért szervokor­mány ugyan csak bizonyos pia­cokra dukál majd, a vezetőol­dali légzsák és az elektronikus indításgátló azonban szériafelsze­relés. A nagyvárosi forgalomban minden bizonnyal így is élmény lesz tíz méter átmérő alatti for­dulókört tenni. A napokban már megrendel­hető kisautó fogyasztói ára 1 millió 701 ezer forint, a szállítási ha­táridő 12 hét, s mint Simpson úr elmondta, az idén legalább 700 darabot szeretnének értéke­síteni a magyar piacon. Egyben bejelentette, hogy a Pumán és a Kán fellelhető stílusváltás érzé­kelhető lesz a hamarosan bemu­tatásra kerülő új Escorton is. Mint azt londoni tudósítónk jelentette, az angliai Fordnál a Escort (Kísérő) nevet ugyanak­­­­kor szeretnék mással felcserélni s ezért új típusnév kialakításá­val bízták meg a brit Interland céget. T. G. A. Xantia V6 Activa: nem könnyű táncba vinni Nem véletlen, hogy a Xantia-család csúcsváltozatát a Hungaroringen tesztelhet­tük: a „megizmosított” mo­torhoz kivételes biztonság párosul egy új, aktív dőlés­szabályozó rendszer segít­ségével. Összehasonlításképp rendelke­zésre állt néhány 1,6-os alapmo­dell, amelyeknek hálátlan sze­rep jutott: az új, 24 szelepes, 3 literes, 194 lóerős, hathengeres erőforrás mellett lomhaságuk még szembetűnőbb volt. Úgy tűnik a fejlesztő mérnökök figyelme más cégek (lásd pl. Opel) mellett a Citroennél is a 3 hengeres megol­dás felé fordult. A V6-os Ac­­tivában ezt úgy oldották meg, mintha alacsony fordulatszámon két háromhengeres motor mű­ködne együtt, magasabb pörgésben viszont jellemzővé válik a hat­hengeres üzemmód. A gazdasá­gos üzemmód záloga az a mini­számítógép, amely folyamatosan figyeli a motor állapotát és az előírt értékhez viszonyítva kor­rigálja annak működését. A mo­tort olyan dinamikus előgyújtá­si rendszerrel látták el, amely a befecskendezés és az előgyújtás helyi szabályozásával biztosítja a legjobb üzemmódot, 9,9 literes átlagfogyasztás mellett. Az igazi újdonság azonban a már említett dőlésszabályozó, amely a kanyar élességétől függően lép működésbe: amint a számítógép érzékeli a jármű kanyarodását, a hidraulikus felfüggesztést vezérlő egység azonnal növeli a felfüg­gesztés keménységét, mégpedig úgy, hogy amennyiben a kanyarodás hosszabb ideig tart, a jármű vízszin­tes helyzetének helyreállítása ér­dekében két hidraulikus emelő lép működésbe. A Xantia második ge­nerációs hidraktív felfüggesztését az SC.CAR rendszer egészíti ki. A franciás eleganciát nagyvo­nalú szériafelszerelés teszi telje­sebbé: többek között négyérzékelős ABS, kódolt indításgátló, pollen­­szűrős légkondicionáló, elektro­mos ablakemelők, vezetőoldali lég­zsák található minden járgány­ban. A sportos, ám biztonságos vezetést kedvelők számára ez az autó új lehetőséget jelent a felső kategóriában, hiszen nagymérték­ben korrigálja a vezetői hibákat, a sokszor kisodródást okozó meg­gondolatlan emberi döntéseket. A hazai viszonyokat figyelembe véve ily módon sokaknak ajánl­ható az új, 7 470 000 forintba kerülő Xantia Activa. - tót. Háttéripari újdonságok Számítástechnikai kapacitásának bővítésével egyidejűleg a Volvo Cars 650 millió svéd koronát ruház be új, 1999-ben elkészülő korszerű gép­jármű-biztonsági központjába. Az új NEC SX-4 szuperszámítógéppel a Vol­vo naponta hat gépkocsi szimulált töréstesztjét tudja végrehajtani. Az olyan számítások, amelyek eddig ötven órát vettek igénybe, ezután tíz óra alatt elvégezhetők lesznek. * Új típusú, defektmentes gumit kí­sérletezett ki a francia Michelin gyár. A kettős rétegű gumiabroncs hasz­nálatával akár nagy sebesség mel­lett is észrevétlen marad a vezető számára egy esetleges defekt, mivel a biztonságos úttartásról innentől fogva a belső tömlő gondoskodik. Az ötletes megoldással kiküszöböl­hető a sofőrök által rettegett durrdefekt, amely nagy sebesség mel­lett könnyen tragikus balesetet is előidézhet, emellett a pótkerék fe­leslegessé válásával jelentősen meg­nőhet a járművek raktere. Az újí­tás szépséghibája, hogy a belső tömlő csak korlátozott használatot, 80 ki­­lométer/órás sebességet, 200 kilo­méternyi távolság megtételét teszi lehetővé. Továbbá igen drága, da­rabonként 8000 frankba kerülő elekt­ronikus nyomásérzékelő műszerek­kel kell felszerelni a jármű kereke­it, amely azonnal jelzi a vezető ál­tal nem észlelt defekt bekövetkeztét. * Az Opel az Európai Közösség ál­tal támogatott projektben, elektro­mos autók gyakorlati tesztelésében vállalt szerepet. A kétéves program­ban a nátrium- nikkelkloridos ak­kumulátorok legújabb generációját tesztelik. A cég partnerei ebben a munkában az AEG Anglo Batteries, a Renault, a Kraftfahrweisen Aachen kutatóintézet, valamint a CITELEC, az elektromos járművekben érde­kelt helyhatóságok szövetsége. (Volvo, Opel, MTI) 1997. április 21. NEGYEDÉVES KÜLFÖLDI ÉS HAZAI ADATOK A Állami támogatás élteti az olasz autópiacot Olaszországi tudósítónktól. Az első negyedév tanulságai szerint beváltja a hozzá fűzött reményeket az a vásárlásösztön­ző intézkedés, amellyel az olasz kormány a két éve stagnáló au­tópiacot akarja fellendíteni. A január 7-én életbe lépett, szep­temberig érvényes rendelet ér­telmében az állam azoknak nyújt támogatást - 1300 köbcentisnél kisebb autó vásárlása esetén másfél millió, a nagyobbakénál kétmil­lió lírányit -, akik tízévesnél öre­gebb kocsijukat kívánják vado­natújra cserélni, a régit pedig be­zúzatják. (Az Olaszországban for­galomban levő 30 millió személy­­gépkocsiból több mint 12 millió lépett már tinédzserkorba.) Az általános forgalmi adót (IVA) is a támogatással mérsé­kelt ár után számolják ki a ke­reskedők, a további kedvezmé­nyek után azonban már nem jár adókönnyítés. Márpedig az Olasz­országban jelen levő autógyár­tók szinte mindegyike megtol­dotta a maga kontójára az álla­mi hozzájárulást. A belföldi pi­ac 44 százalékát ellenőrző FIAT például legtöbb­ típusánál meg­duplázta. Emellett sokan meg­adják a saját kedvezményeiket azoknak is, akik az államit nem tudják igénybe venni, igaz, ilyen­kor általában nem az alapmo­dellek után. Az olasz autóipari szövetség, az Anfia elemzői év elején úgy vélték, a gépkocsinként össze­sen átlag 4-4,5 millió lírát je­lentő kedvezmények hatására 1997-ben akár kétmillió új autó is elkelhet Itáliában az 1996. évi 1 millió 736 ezer után. Az első három hónapban máris 625 500-at helyeztek forgalom­ba, 16,3 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában. A kocsik 43,7 százaléka volt olasz gyártmány - ez gyakorlatilag a FIAT-ot jelenti a hozzá tartozó Alfa Romeo, Lancia, Autobianchi márkákat is beleértve -, ezek ela­dása 12,8 százalékkal bővült. A FIAT-Innocenti modellekre ju­tott az eladások 35,6 százaléka (összesen 222 870 autó), a kül­földiek közül a Ford és az Opel szerepelt a legjobban, 9,1, illet­ve 8,2 százalékkal (57 158, il­letve 51 430 gépkocsival). Elemzők szerint a rendeletet meg­lehetősen a FIAT mértékére szab­ták. A fix összegű kedvezménnyel azok járnak jól, akik csak az ol­csóbb autókat engedhetik meg ma­guknak - a 80 milliós BMW-k vásárlóit nem ösztönzi különöseb­ben az a néhány millió líra­­, ebben a sávban viszont a FIAT a legerősebb Olaszországban. A legkisebb kategóriájú autók pia­cát több mint 90 százalékban tartja a kezében (idetartozik például a most 12,3 millió helyett 9,9 mil­lió líráért, vagyis az éves átlagjö­vedelem 30 százalékáért adott Pan­da), de még az eggyel nagyobb kategóriában is 39 százalék az övé, ahol manapság a Punto az úr (alap­modellje most 17,7 millió líra he­lyett már 13,8 millióért is meg­kapható). Egyesek ugyanakkor arra is fi­gyelmeztetnek, hogy az autóvá­sárlási kedv efféle élénkítése hosszabb távon nem egyértelműen kedvező: a gyárak és a kereske­dők nem mindig tudják kellő­képpen ellentételezni költsége­ik szükségszerű növekedését; az esetek jelentős részében nem több­let-, hanem előrehozott vásár­lásokról van szó; az akció lejár­tával - emlékeztetnek a hason­ló manőverek utáni francia, il­letve spanyol tapasztalatokra - valóságos elvonási tünetek mu­tatkozhatnak az autópiacon. A DRI/McGraw-Hill illetékese máris úgy nyilatkozott, hogy Fran­ciaországhoz és Spanyolországhoz hasonlóan Olaszország is meg fogja hosszabbítani a kedvezmények időtartamát, visszaforgatva a se­gítségükkel megszerzett költség­­vetési bevételek egy részét. Szá­mítások szerint ugyanis az állam­nak végső soron egy lírájába se kerül a jelenlegi mértékű támo­gatás, sőt a növekvő IVA-bevé­­teleknek köszönhetően még jól is jár. Szabó Márta . A koreai Daewoo Motor bejelentette, hogy az idei év végétől ismét exportál az USA-ba. A gyár 30 ezer jármű eladására számít 1998-ban, az ezredfordulóra ez a mennyiség elérheti akár a százezret is. Autópiaci elemzők mindazonáltal megkér­dőjelezik ezeket az adatokat, mondván, hogy a gyártó kapaci­táshiánnyal kerülhet szembe. A dél-koreai járműexport siker­éve 1988 volt, amikor 481 ezer darabot szállítottak az USA-ba, köszönhetően a Hyundai egy sztármodelljének. A tavalyi ex­portadat közel 201 ezer volt.­­ A Hyundai az elmúlt évben 560 ezer darab járművet exportált, ez 13 százalékkal haladta meg az előző évi teljesítményt. E mennyiség a Dél-Koreából exportált gépjárművek 41 százalékát tette ki, mögötte végzett a Daewoo 32 százalékkal és a Kia 24 százalékkal. A belföldi piacon tavaly a vezető hármak az alábbi arányok szerint osztoztak: 45 százalék Hyundai, 29 százalék Kia, 18 százalék Daewoo. Az exportban 255 ezer darabbal (46 százalék) az Accent volt a vezető modell, ezt a Lantra/Lantra­wagon követte 167 ezer darabbal. A felsőkategóriás Sonata modellből 48 ezer darab került külföldre. Az új Hyundai gépkocsikból Észak-Amerikában 133 ezer, Európában pedig 178 ezer darab talált gazdára. (Reuter, MTI) Az oldalt szerkesztette: Tóth Gábor Ákos Tíz százalékkal bővülő hazai eladások Első negyedéves hazai értékesítési adatok a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete jelentése alapján Személygépkocsi- és terepjáró-értékesítés 1996. és 1997.1. negyedévében Márka 1996. piaci része­ 1997. piaci része­előző évhezI. n.é. sedés %-ban I. n.é. sedés %-ban képest Alfa Romeo 57 0,5 35 0,3 61,4 Aleko 16 0,20 0,0 0,0 Audi 96 0,9 152 1,3 158,3 BMW 38 0,4 33 0.3 86,8 Chrysler 107 1.0 28 0.2 26,2 Citroen 55 0,5 219 1.9 398,2 Dada 38 0,4 - — 0,0 0,0 Daewoo 1 032 9,7 1 389 12,3 134,6 Daihatsu— — 1 0,0-FIAT 915 8,6 668 5,9 73,0 Ford 914 8,6 1 349 12,0 147,6 Honda 189 1.8 294 2,6 155,6 Hyundai 66 0,6 45 0,4 68,2 Kia— — 62 0,6— Lada 787 7,4 136 1.2 17,3 Lancia0 0,03 0,0— Land-Rover0 0,01 0,0— Maserati— — 0 0,0- Mazda 71 0,7 108 1,0 152,1 Mercedes 27 0,3 27 0,2 100,0 Mitsubishi 362 3,4 216 1.9 59,7 Nissan 147 1,4 164 1,5 111,6 Opel 2 550 24,0 2 167 19,2 85,0 Peugeot 235 2.2 341 3,0 145,1 Proton— — 13 0,1— Renault 1 150 10,8 894 7,5 73.8 Rover0 0.0 40 0,4— Saab 35 0.3 17 0,2 48,5 Seat 223 2.1 213 1,9 95,5 Skoda 322 3,0 410 3,6 127,3 SSangyong 37 0,3 43 0,4 116,2 Subaru— — 9 0,1-Tavria 43 0,40 0,0 0,0 Toyota Volkswagen 190 1.8 314 2,8 165,3 863 8.1 1 863 16,5 215,9 Volvo 57 0.5 56 0,5 98,2 Összesen:0 622 100,0 11 265 100,0 106,1 A Suzuki nem tagja az egyesületnek Haszonjármű-értékesítés 3,5 tonnáig 1996. és 1997.1. negyedévében Márka 1996. piaci része­ 1997. piaci része­előző évhez I. n.é. sedés %-ban I. n.e. sedés %-ban képest Aleko 47 2,10 0,0 0,0 Citroén 81 3,6 137 5,0 169,1 Dacia 25 1.10 0,0 0,0 Daihatsu0 0,01 0,0-FIAT 252 11.2 226 8,3 89,7 Ford 195 8,7 239 8,8 122,6 Hyundai 137 6,1 52 1.9 38,0 Kia— — 60 2.2— Land-Rover0 0,07 0,3— Mazda 135 6,0 324 11,9 240,0 Mercedes 79 3,5 114 4,2 144,3 Mitsubishi 199 8,9 125 4.6 62,8 Missan 87 3,9 175 6,4 201,1 Opel 178 7,9 203 7,5 114,0 Piaggio 11 0,53 0.1 27,3 Peugeot 96 4,3 2238,<t 232,3 Renault 114 5,1 62 2,3 54,4 Seat 38 1.7 95 3.5 250,0 Skoda 86 3,8 77 2.8 89,5 Subaru— — 1 0.0— Tata 15 0,70 0,0 0.0 Tavria0 0,00 0.0-Toyota Volkswagen 311 161 13,8 7,2 275 318 10,1 11.7 88,4 197,5 Összesen 2 247 100,0 2 717 100,0 120,9 A Suzuki nem tagja az egyesületnek Haszongépjármű-értékesítés 3,5 tonnától 1996. és 19971. negyedévében Márka 1996. piaci része-1997. piaci része­előző évhezI. n.é. sedés %-ban I. n.é.sedés %-ban képest Avia_ _ 54 16,2_ DAF 35 10,63 0,9 8,6 Hyundai8 2,48 2,4 100,0 Iveco 146 44,4 90 26,9 61,6 Man 26 7,9 10 3,0 38,5 Mercedes 10 3,0 44 13,2 440,0 Nissan3 0,92 0,6 66,7 Renault 38 11.6 52 15,6 136,8 Scania 48 14,6 33 9.9 68,8 Volvo 15 4,6 38 11.4 253,3 Összesen 329 100,0 334 100,0 101,5 Újgépjármű-értékesítés 1996. és 1997.1. negyedévében Személygépkocsik 1996. piaci része-1997 piaci része­előzó 1. n.é. sedés %-ban I. n.é.sedés %-ban évhez képest Kiskocsi kategória 2 108 19,8 3 858 34,2 183,0 Alsóközép kategória6 746 63,5 5 462 48,5 81,0 Középkategória 1 254 11.8 1 483 13,2 118,3 Nagy kategória 229 2.2 167 1.5 72,9 Luxus kategória 6 0,17 0,1 116,7 Sport kategória 59 0,6 27 0,2 45,8 Terepjáró kategóra 192 1.8 219 1,9 114,1 Egyterű 28 0,3 42 0,4 150,0 Szgk.+terepjáró összesen 10 622 100,0 11 265 100,0 106,1 Haszongépjárművek 1996 piaci része-1997. piaci része­előző 3,5 t-ig I. n.é. desé %-ban I. n.é.sedés %-ban évhez képest 2,51 alatt 651 29,0 667 24,5 102,5 2,51 felett 1 596 71,0 2 050 75,5 128,4 Összesen 2 247 100,0 2 717 100,0 120,9 Haszongépjárművek 3,5 t-tól 1996. piaci része-1997. piaci része­előző I. n.é. sedés %-ban1. n.é.sedés %-ban évhez képest 3,51 64 19,5 34 10,2 53,1 3,51-5,0 11 0,3 62 18,6 1­5,01-10,0 t 54 16,4 101 30,2 187,0 10,01-15,0 t 13 4,0 20 6,0 153,8 15,01­­ felett 159 48,3 105 31,4 66,0 Busz 38 11,6 12 3,6 31,6 Összesen 329 100,0 334 100,0 101,5 Avia-értekesitésrol nincs 1999. évi adat A Suzuki nem tagja az egyesületnek Készítette: Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete A Suzuki első negyedéves piaci részesedése 18,5 százalékos, 3123 eladott autóval. .......................

Next