Napi Gazdaság, 2000. augusztus (10. évfolyam, 178-204. szám)

2000-08-15 / 190. szám

8 NAPI gazdaság Közös vállalatot létesít a Valeo és a Textron A francia Valeo és az amerikai Textron gépjárműipari beszállí­tó cégek megállapodást írtak alá közös vállalat alapításáról gépkocsikba beépítendő mű­szerfalak, belső burkolati ele­mek és elektronikai egységek fejlesztésére és gyártására. André Navarrinak, a Valeo SA elnök-vezérigazgatójának a Le Figaro napilapban megjelent nyilatkozata szerint a vezető jobb tájékoztatását szolgáló és munkáját megkönnyítő elektro­nikai eszközöket is magukba foglaló elemekből a piac öt éven belül évi 10 millió darabot igé­nyel, s az éves árbevétel 2004- re elérheti az 5 milliárd eurót. A gyártó partnerek egymást ki­egészítve e piac 20 százalékának megszerzésére készülnek. Na­­varri a szükséges beruházások nagyságáról nem nyilatkozott, meggyőződése szerint a világ­szerte létesítendő üzemek fel­építése nem csökkenti a cég külső növekedési kapacitásait. (NAPI) Az autógyártók számítanak az olajcégekre Az autógyártók és az autóipa­ri beszállító cégek egyetértenek abban, hogy a fajlagos üzem­anyag-fogyasztás csökkentése és a mind szigorúbb környezetvé­delmi előírások teljesítése érde­kében a legfontosabb teendő a kéntelenített gázolaj forgal­mazásának minél szélesebb körű bevezetése. Az autógyártók nemzetközi szervezete (OICA) és az európai autógyártók egyesü­lete (ACEA) azzal a felhívással fordult az üzemanyag-forgal­mazókhoz és az illetékes állami szervekhez, hogy a termékszer­kezet, valamint az árarányok átalakításával járuljanak hozzá a motorizáció környezetkárosí­tó hatásainak csökkentéséhez. Svédországban több mint tíz éve forgalmazzák a kéntelení­tett dízelolajat, Németországban pedig - különböző adókedvez­ményekkel segítve - 2003-ra tervezik ennek az üzemanyag­nak a széles körű piaci beveze­tését. (NAPI) Az online a szolgáltatások javítására ösztönözhet A General Motors Corp. (GM) és a Ford Motor Co. felszólítot­ta a velük szerződésben álló márkakereskedőket, hogy tar­tózkodjanak az utóbbi időben piacra lépő online gépjármű­értékesítési szolgáltatók - pél­­dául a CarOrder.com vagy a CarsDirect.com - igénybevéte­létől. A felhíváshoz a Daim­lerChrysler AG észak-amerikai divíziója is csatlakozott. Az Egyesült Államok gépjárműpi­acának kétharmadát kezében tartó detroiti „hármak” azzal ér­velnek, hogy a márkakereske­dőket megkerülő, közvetlen au­tóértékesítés sérti a gyártók és a dealerek által kötött hosszú távú franchise-megállapodáso­­kat. Az internetes cégek a gép­járművekhez semmiféle garan­ciális vagy szervizszolgáltatást nem kínálnak. Szakmai elem­zők szerint a hagyományos márkakereskedések a széles körű áttekinthetőséget és össze­hasonlítási lehetőséget nyújtó internetet és az ezáltal lefelé nyomott árakat, illetve eladási hasznot a vásárlást megelőző ta­nácsadási, finanszírozási szol­gáltatások erősítésével, valamint a garanciális és­­időszakos mű­szaki felülvizsgálatok, illetve az eseti javítások színvonalának emelésével, a vásárlók egyedi igényeinek jobb kiszolgálásával kompenzálhatják. (napi) Az oldalt szerkesztette: Bubrik Gáspár AUTÓSVILÁG Háromszáz forintba kerül a V-Power Racing Magyarországot választotta a Shell legújabb üzemanyagának tesztpiacául Először Magyarországon hozta forgalomba a Shell International azt a presztízsüzemanyagot, melynek használata során a káros­­anyag-kibocsátás 25 százalékkal kevesebb a hagyományos üzemanyagokénál, ugyanakkor kevesebb mennyiséggel na­gyobb teljesítmény érhető el. A csaknem nyolcvan magyar Shell­­kútnál kapható, minimum 99-es oktánszámú benzin ára literen­ként csaknem 300 forint. Ebből a szállítási költség mintegy 30 forintot tesz ki, a Shell ugyanis egyelőre a Bécs melletti olajfi­nomítóból fuvarozza az új üzemanyagot. A Magyarországon üzemanya­gokat forgalmazó Shell Hungá­ria Rt. (SH) tavaly vezette be a 95-ös oktánszámú benzinen alapuló V-Power (WP) üzem­anyagot, amely azóta a társaság forgalmának mintegy 25 száza­lékát adja. Erre az évre összesen 600 millió liter üzemanyag ér­tékesítését tervezik - ennek har­mada, mintegy 200 millió liter a gázolaj s ebből az augusz­tus elejétől kapható V-Power Racing (VPR) eladása a tervek szerint 30 millió liter lehet. Az új termék a tökéletesebb égés folytán nagyobb nyomaték kifejtésére képes s kedvezőbb környezetvédelmi paraméterek­kel rendelkezik. A speciálisan kialakított benzin minimum 99- es, legfeljebb 102-es ,oktánszá­mú, ólommentes üzemanyag, alapvetően a már eddig is érté­kesített VP továbbfejlesztett ter­méke. Kidolgozásában a Shell felhasználta az olasz Ferrarival meglévő kapcsolata során szer­zett tapasztalatait, elsősorban a Forma-1-es versenyautók tesz­telésével szerzett adatokat ala­pul véve. A társaság az új üzem­anyag kifejlesztésével főként a hatékonyabb gyorsulás elérését tartotta a legfontosabbnak. Az egyedi összetételű anyaggal dina­mikusabb a jármű gyorsulása, elsősorban a tökéletesebb égés­nek köszönhetően. Ezt a tulaj­donságot már az első tankolás után őrzi járművén a vezető - mondta Kapitány István, az LH vezérigazgatója. Ennek érzékel­tetésére a VPR-rel - a magyaror­szági bemutatón - két VW Golf 3-ast teszteltek. A szokványos üzemanyagokhoz képest a VPR- rel a cég állítása szerint jobb eredményt értek el. Az újdon­ság keverhető bármilyen más ólommentes benzinnel. Az üzemanyag alkalmas a Forma­­l-es autókba, s ez tovább erő­sítheti a Shell és a Ferrari kap­csolatát, hiszen az autóscég ed­dig is kizárólag a VPR gyártó­jától vásárolta az üzem- és ke­nőanyagokat - mondta Paolo Martinoni, a Ferrari fejlesztő­­mérnöke. A magasabb oktánszám hatá­sosabb motorvédelmet is je­lent. Az új termék kedvezőbb környezetvédelmi tulajdonsá­gokkal rendelkezik: jelentősen csökkent a benzoltartalom, a kénkibocsátás majdhogynem nulla. A VPR megfelel az Euró­pai Unióban 2007-től beveze­tendő szabványnak. A VPR-t az itthon 126 üzem­anyagtöltő állomásból álló Shell­­hálózatból mintegy nyolcvan helyen lehet majd kapni, ára li­terenként 299 forint, amiből csaknem 30 forint a szállítási költség. Az LH keresi annak megoldását, hogy az új össze­tételű üzemanyagot itthoni fi­nomítóból szállíthassák, ami a költségek csökkenésével jár, s ezzel mérséklődhet a fogyasz­tói ár is. Ennek megvalósítási időpontjáról Kapitány ma még korainak tartotta nyilatkozni. B. C.-H. A. A V-Power Racing a Shell németországi finomítójában ké­szül, ahonnan a Bécs melletti Schwechatba vasúton szál­lítják, s innen érkezik zártáig autókban Magyarországra. A VPR nem váltja fel a tavaly nálunk bevezetett VP-t. A meg­célzott vásárlói kör az átlagosnál jobban keresők, akik a dinamikusabb, ugyanakkor takarékosabb, a környezetet jobban kímélő vezetés érdekében megengedhetik maguknak a magasabb árat. Oktánszám 99-102 Sűrűség 720-775kg/m3 Kéntartalom 10mg/kg Oxigéntartalom max. 2,7 M% Ólomtartalom max. 0,005 g Pb/I Benzoltartalom___________________max. 1 Vol% Forrás: Shell_____________________________ Helyi monopóliumok fékezik a piacnyitást Újabb autógyártási tervek A közép-keleti országnak a nemzetközi gazdaságtól való szinte hermetikus elzárkózása miatt elöregedett az iráni autópark. A helyi ipar kapacitása kevés az igények kielégítéséhez, a legna­gyobb gyártó­­ monopóliumát féltve - mégis igyekszik meg­akadályozni a nagyobb arányú import megkezdését. Az iszlám forradalom után a világpiac elől is elzárkózó or­szág útjain a sah idejéből visszamaradt Cadillacek és Buickok furikáznak a brit, Hillman Hunterekről mintá­zott helyi gyártású Paykanok, francia eredetű Ciroën 2-CV-k (Kacsák) és himbálózó Land Roverek társaságában. Pedig a több mint 60 millió lakosú or­szág a becslések szerint éven­te félmillió új autónak lehet­ne piaca, miközben a helyi jár­műipar csak 240 ezret produ­kált a 2000 márciusával vég­ződött üzleti évben - tudósít a Financial Times. Az iráni szaksajtó évek óta cikkezik a drágán és keveset termelő iráni autógyárakat kritizálva. Az elégedetlenség oda vezetett, hogy a kormány nemrégiben bejelentette: meg­vizsgálják, engedélyezzék-e az importot a hazai gyártás 10 százalékának megfelelő da­rabszámban. Irán egyik legbefolyásosabb személyisége a négy ottani au­tóscég legnagyobbikát, a piac 67 százalékát uraló, többségi állami tulajdonban lévő Iran Khodrót vezető Manoucher Gharavi. Az üzletember a ma­lajziai mintájú protekcioniz­mus híve. Állítása szerint cége az elmúlt öt évben 500 millió dollárt fordított fejlesztésekre, tíz éven belül egymillió autó­gyártási kapacitást építenek ki, és az export megindítását is tervezik. A Közép-Kelet állító­lag legnagyobb autógyára je­lenleg az ódivatú Paykan (mely­nek jelentése: nyílt modell el­adásából él. Az utóbbi időszak sikerének tekinthető, hogy e jármű értékesítésénél a koráb­bi ötéves sorbaállási időt sike­rült 14 hónapra csökkenteni. A nyugdíjazásra ítélt típus helyét a francia Peugeot-val való együttműködésben előál­lított Peugeot 405-ös, illetve a tervek szerint a jövő év szep­temberétől az 1,4 literes ben­zinmotorral felszerelt 206 XR modell gyártása váltaná fel (NAPI Gazdaság, 2000. febru­ár 22., Autósvilág melléklet). Emellett egy hazai modellt is fejlesztenek - Paykan 2000 néven -, ezt robotizált brit és dél-koreai futószalagon akar­ják gyártani. Partnere még az iráni társaságnak a Mercedes, amely dízelmotorokat szállít a cég buszgyártásához. Szakértők kételkednek ab­ban, hogy a helyi autómogul tervei megvalósulhatnak. En­nek legfőbb akadályát abban látják, hogy egyetlen ottani gyárban sem rendelkezik t.­ Iránban lajdonrésszel külföldi partner: az alkatrészekért készpénzzel vagy részegységekkel fizetnek. (Gharavi állítása szerint há­rom-négy éven belül többet szállítanak a Peugeot-nak, mint amennyit attól kapnak.) Irán második legnagyobb au­tóvállalata a Saipa, amely 82 millió dollárért nemrég szer­zett 85 százalékos részesedést a harmadik helyi cégben, a Pars Khodróban. (Utóbbi a forrada­lom előtt a General Motors üze­me volt.) A cég egy Kia-típus li­cence alapján gyártja autóit, to­vábbá most állapodott meg a Citroennel a Xantia ottani gyár­tásáról. A Fiat a felvásárlás előtt a Pars Khodróval tárgyalt, most a Saipával folytatja az egyezte­tést a Palio licencének átadásá­ról. Szakemberek megjegyzik, hogy ez az évi 10-15 ezer dara­bos gyártási kapacitású vállalat jelenleg nehezen mondható je­lentős teljesítményű cégnek. Szemben az előbbiekkel, amelyek többségi állami tulaj­donban vannak, a legkisebb iráni autógyártó cég magán­­társaság. Az ötezer darabos ka­pacitású gyár Renault-motoro­­kat szerel saját karosszériájá­ba Irán egyik vámszabad terü­letén lévő üzemében. K. S. ( “ " —--------------------------------------------­ UTAZÁSI AJÁNLATOK A VILÁG MINDEN TÁJÁRA! Hirdessen kedvezményesen az Termékmenedzser: BLASKOVITS JUDIT Tel.: 350-3784 Fax: 451-0169 V.........................;..,...., ■■■ J 2000. AUGUSZTUS 15. Szeptemberben debütál a Vivaro és a Trafic Közös autóval lép piacra az Opel és a Renault változatban, két különböző - 3098 és 3498 milliméteres - tengelytávval készül. A kocsi maximális terhelhetősége 1200 kilogramm, raktere pedig hat köbméteres. A Vivaro kétféle motorral ke­rül a szalonokba, az egyik 1,9 literes, common rail dízelmo­tor, a másik pedig 2,0 literes, 16 szelepes benzinmotor, telje­sítményük 80 és 120 lóerő kö­zött változik. A Vivaro a ha­szonjárművek olyan piaci szeg­mensében - 2,8 tonna bruttó súlyig - jelenik meg, amely­ben az elmúlt négy évben Eu­rópában több mint félmillió darabot adtak el. Ez a teljes piac 2,7 százalékának felel meg A Trafic ugyancsak egy 1,9 li­teres, dCi turbodízelmotorral je­lenik meg, amely 80, illetve 100 lóerős változatban készül, emel­lett kapható lesz 2,0 literes, 16 szelepes, 120 lóerős benzinmo­torral is. A francia változat a ko­rábbi Trafic helyébe lép, amely­ből 1980 óta összesen 940 ezer darab készült. (NAPI) Az Opel és a Suzuki már megmutatta, hogyan lehet azo­nos karosszériával, más néven és más motorral piacra dobni egy autót. A tavaszi bemutatko­zás óta egyre több Lengyelor­szágban gyártott Opel Agila és az esztergomi gyárban készített Suzu­ki Wagon R+ fut az uta­kon. A németországi au­tógyártó ezúttal francia partnert talált egy azo­nos karosszériával ké­szülő autó gyártására. Az Opel a Vivaro, a Renault pedig a Trafic nevet adta annak a sorozat­­gyártásra érett kishaszonjár­­mű-családnak, amelyet a két cég szakemberei közösen ter­veztek és fejlesztettek ki. Az „X83" elnevezésű projekt meg­valósításának első hivatalos lé­pése a két vállalat 1996 végén kötött megállapodása volt. Az ennek nyomán elindult fej­lesztés eredményeként a jár­mű mindkét márka esetében áruszállító és kombi (vagyis személyszállításra is alkalmas) Európában tavaly több mint 2,5 millió új haszonjármű­vet értékesítettek, Mag UH por­szágon 30 528 darabot. A Vivaro-Traficnak megfelelő szegmensben itthon 9200 új kishaszonjármű talált gazdára. Az év első félévében - a Ma­gyar Gépjárműimportőrök Egyesületének adatai szerint - a 3,5 tonna alatti haszonjárművek kategóriájában az Opel 319 gépkocsit adott el, ami 27,6 százalékkal több, mint a megelőző év hasonló időszakában. A Renault 321 darabot értékesített, ami 32,1 százalékos növekedést takar. Újabb azonos külsejű, ám elne­vezésében és márkáját tekintve is eltérő jármű értékesítését kezdik meg a jövő évtől. Az Opel és a Renault közösen fej­lesztette ki azt a középkategó­riás kishaszonjárművet, ame­lyet az érdeklődők a szeptem­ber végi frankfurti szakkiállítá­son láthatnak először. Küllemre egyforma az Opel és a Renault is Internetező autók Életre szóló autógyári köldökzsinór Baleset esetén - a légzsákok kinyílását érzékelve - riasztja a mentőket, technikai problé­máknál segítséget hív az inter­neteléréssel felszerelt autó. Emellett információkat küld a tulajdonos használati szokása­iról, lehetővé téve a személy­re szóló ügyfélkiszolgálást. A legvérmesebb elképzelések szerint az internet-hozzáféréssel rendelkező autós már akkor lát­hatja a visszapillantó tükörben a segítségére siető szervizkocsit, amikor még észre sem vette, hogy valami baj van. A jármű különböző paramétereit mérő berendezés a hibák keletkezésé­nek korai szakaszában figyel­meztetheti a vezetőt azokra, és megadhatja a legközelebbi szak­szerviz címét vagy lehetővé te­heti a segélyhívást. A Ford és a General Motors (GM) már jövőre tervezi sze­mélyautókba olyan elektroni­kus berendezések beszerelé­sét, amelyek baleset esetén, ér­zékelve a légzsákok működés­be lépését, automatikusan ri­asztják a mentőket - írja a Fi­nancial Times. A fedélzeti számítógép és a beépített internetkapcsolat ta­lán még az előbbinél is fonto­sabb ígérete, hogy életre szó­ló összeköttetést teremthet a gyártó és terméke között. Az­zal, hogy az autógyáraknak az összeszerelés csökkenő profit­rátájával kell megküzdeniük, egyre nagyobb a jelentősége a szerviztámogatásnak, a használt autók minél hosszabb távú, szakszerű kiszolgálásának. Ha például a beépített rendszer fi­gyelmezteti az autóst a kötele­ző szervizperiódus lejártára, to­vábbá megadja az ennek elvég­zésére képes szakszerviz címét, akkor nagyobb az esélye annak, hogy a kocsi használója a gyári karbantartási programnak meg­felelően gyári alkatrészcserék­kel javíttatja kocsiját, ami bevé­telt hoz az autó előállítójának. További fontos haszna az internetező járműnek, hogy segítségével a kocsik tervezői, építői információt szerezhet­nek a tulajdonosok használati szokásairól és viszont­ a gyár személyes kapcsolatot építhet ki fogyasztóival. A Ford és a Yahoo! például közös webhelyet fejleszt, ame­lyen az autógyár kocsijaival kapcsolatos minden informáci­ót közzétesznek. A GM az Egye­sült Államok egyik nagy kom­puterrendszer-fejlesztőjével, a Reynoldsszal szövetkezett (10 százalékos részesedést vett a cégben) webalapú vevőinformá­ciós és vevőtámogatási rendszer kiépítésére. (napi)

Next