Napi Gazdaság, 2000. augusztus (10. évfolyam, 178-204. szám)
2000-08-15 / 190. szám
8 NAPI gazdaság Közös vállalatot létesít a Valeo és a Textron A francia Valeo és az amerikai Textron gépjárműipari beszállító cégek megállapodást írtak alá közös vállalat alapításáról gépkocsikba beépítendő műszerfalak, belső burkolati elemek és elektronikai egységek fejlesztésére és gyártására. André Navarrinak, a Valeo SA elnök-vezérigazgatójának a Le Figaro napilapban megjelent nyilatkozata szerint a vezető jobb tájékoztatását szolgáló és munkáját megkönnyítő elektronikai eszközöket is magukba foglaló elemekből a piac öt éven belül évi 10 millió darabot igényel, s az éves árbevétel 2004- re elérheti az 5 milliárd eurót. A gyártó partnerek egymást kiegészítve e piac 20 százalékának megszerzésére készülnek. Navarri a szükséges beruházások nagyságáról nem nyilatkozott, meggyőződése szerint a világszerte létesítendő üzemek felépítése nem csökkenti a cég külső növekedési kapacitásait. (NAPI) Az autógyártók számítanak az olajcégekre Az autógyártók és az autóipari beszállító cégek egyetértenek abban, hogy a fajlagos üzemanyag-fogyasztás csökkentése és a mind szigorúbb környezetvédelmi előírások teljesítése érdekében a legfontosabb teendő a kéntelenített gázolaj forgalmazásának minél szélesebb körű bevezetése. Az autógyártók nemzetközi szervezete (OICA) és az európai autógyártók egyesülete (ACEA) azzal a felhívással fordult az üzemanyag-forgalmazókhoz és az illetékes állami szervekhez, hogy a termékszerkezet, valamint az árarányok átalakításával járuljanak hozzá a motorizáció környezetkárosító hatásainak csökkentéséhez. Svédországban több mint tíz éve forgalmazzák a kéntelenített dízelolajat, Németországban pedig - különböző adókedvezményekkel segítve - 2003-ra tervezik ennek az üzemanyagnak a széles körű piaci bevezetését. (NAPI) Az online a szolgáltatások javítására ösztönözhet A General Motors Corp. (GM) és a Ford Motor Co. felszólította a velük szerződésben álló márkakereskedőket, hogy tartózkodjanak az utóbbi időben piacra lépő online gépjárműértékesítési szolgáltatók - például a CarOrder.com vagy a CarsDirect.com - igénybevételétől. A felhíváshoz a DaimlerChrysler AG észak-amerikai divíziója is csatlakozott. Az Egyesült Államok gépjárműpiacának kétharmadát kezében tartó detroiti „hármak” azzal érvelnek, hogy a márkakereskedőket megkerülő, közvetlen autóértékesítés sérti a gyártók és a dealerek által kötött hosszú távú franchise-megállapodásokat. Az internetes cégek a gépjárművekhez semmiféle garanciális vagy szervizszolgáltatást nem kínálnak. Szakmai elemzők szerint a hagyományos márkakereskedések a széles körű áttekinthetőséget és összehasonlítási lehetőséget nyújtó internetet és az ezáltal lefelé nyomott árakat, illetve eladási hasznot a vásárlást megelőző tanácsadási, finanszírozási szolgáltatások erősítésével, valamint a garanciális ésidőszakos műszaki felülvizsgálatok, illetve az eseti javítások színvonalának emelésével, a vásárlók egyedi igényeinek jobb kiszolgálásával kompenzálhatják. (napi) Az oldalt szerkesztette: Bubrik Gáspár AUTÓSVILÁG Háromszáz forintba kerül a V-Power Racing Magyarországot választotta a Shell legújabb üzemanyagának tesztpiacául Először Magyarországon hozta forgalomba a Shell International azt a presztízsüzemanyagot, melynek használata során a károsanyag-kibocsátás 25 százalékkal kevesebb a hagyományos üzemanyagokénál, ugyanakkor kevesebb mennyiséggel nagyobb teljesítmény érhető el. A csaknem nyolcvan magyar Shellkútnál kapható, minimum 99-es oktánszámú benzin ára literenként csaknem 300 forint. Ebből a szállítási költség mintegy 30 forintot tesz ki, a Shell ugyanis egyelőre a Bécs melletti olajfinomítóból fuvarozza az új üzemanyagot. A Magyarországon üzemanyagokat forgalmazó Shell Hungária Rt. (SH) tavaly vezette be a 95-ös oktánszámú benzinen alapuló V-Power (WP) üzemanyagot, amely azóta a társaság forgalmának mintegy 25 százalékát adja. Erre az évre összesen 600 millió liter üzemanyag értékesítését tervezik - ennek harmada, mintegy 200 millió liter a gázolaj s ebből az augusztus elejétől kapható V-Power Racing (VPR) eladása a tervek szerint 30 millió liter lehet. Az új termék a tökéletesebb égés folytán nagyobb nyomaték kifejtésére képes s kedvezőbb környezetvédelmi paraméterekkel rendelkezik. A speciálisan kialakított benzin minimum 99- es, legfeljebb 102-es ,oktánszámú, ólommentes üzemanyag, alapvetően a már eddig is értékesített VP továbbfejlesztett terméke. Kidolgozásában a Shell felhasználta az olasz Ferrarival meglévő kapcsolata során szerzett tapasztalatait, elsősorban a Forma-1-es versenyautók tesztelésével szerzett adatokat alapul véve. A társaság az új üzemanyag kifejlesztésével főként a hatékonyabb gyorsulás elérését tartotta a legfontosabbnak. Az egyedi összetételű anyaggal dinamikusabb a jármű gyorsulása, elsősorban a tökéletesebb égésnek köszönhetően. Ezt a tulajdonságot már az első tankolás után őrzi járművén a vezető - mondta Kapitány István, az LH vezérigazgatója. Ennek érzékeltetésére a VPR-rel - a magyarországi bemutatón - két VW Golf 3-ast teszteltek. A szokványos üzemanyagokhoz képest a VPR- rel a cég állítása szerint jobb eredményt értek el. Az újdonság keverhető bármilyen más ólommentes benzinnel. Az üzemanyag alkalmas a Formal-es autókba, s ez tovább erősítheti a Shell és a Ferrari kapcsolatát, hiszen az autóscég eddig is kizárólag a VPR gyártójától vásárolta az üzem- és kenőanyagokat - mondta Paolo Martinoni, a Ferrari fejlesztőmérnöke. A magasabb oktánszám hatásosabb motorvédelmet is jelent. Az új termék kedvezőbb környezetvédelmi tulajdonságokkal rendelkezik: jelentősen csökkent a benzoltartalom, a kénkibocsátás majdhogynem nulla. A VPR megfelel az Európai Unióban 2007-től bevezetendő szabványnak. A VPR-t az itthon 126 üzemanyagtöltő állomásból álló Shellhálózatból mintegy nyolcvan helyen lehet majd kapni, ára literenként 299 forint, amiből csaknem 30 forint a szállítási költség. Az LH keresi annak megoldását, hogy az új összetételű üzemanyagot itthoni finomítóból szállíthassák, ami a költségek csökkenésével jár, s ezzel mérséklődhet a fogyasztói ár is. Ennek megvalósítási időpontjáról Kapitány ma még korainak tartotta nyilatkozni. B. C.-H. A. A V-Power Racing a Shell németországi finomítójában készül, ahonnan a Bécs melletti Schwechatba vasúton szállítják, s innen érkezik zártáig autókban Magyarországra. A VPR nem váltja fel a tavaly nálunk bevezetett VP-t. A megcélzott vásárlói kör az átlagosnál jobban keresők, akik a dinamikusabb, ugyanakkor takarékosabb, a környezetet jobban kímélő vezetés érdekében megengedhetik maguknak a magasabb árat. Oktánszám 99-102 Sűrűség 720-775kg/m3 Kéntartalom 10mg/kg Oxigéntartalom max. 2,7 M% Ólomtartalom max. 0,005 g Pb/I Benzoltartalom___________________max. 1 Vol% Forrás: Shell_____________________________ Helyi monopóliumok fékezik a piacnyitást Újabb autógyártási tervek A közép-keleti országnak a nemzetközi gazdaságtól való szinte hermetikus elzárkózása miatt elöregedett az iráni autópark. A helyi ipar kapacitása kevés az igények kielégítéséhez, a legnagyobb gyártó monopóliumát féltve - mégis igyekszik megakadályozni a nagyobb arányú import megkezdését. Az iszlám forradalom után a világpiac elől is elzárkózó ország útjain a sah idejéből visszamaradt Cadillacek és Buickok furikáznak a brit, Hillman Hunterekről mintázott helyi gyártású Paykanok, francia eredetű Ciroën 2-CV-k (Kacsák) és himbálózó Land Roverek társaságában. Pedig a több mint 60 millió lakosú ország a becslések szerint évente félmillió új autónak lehetne piaca, miközben a helyi járműipar csak 240 ezret produkált a 2000 márciusával végződött üzleti évben - tudósít a Financial Times. Az iráni szaksajtó évek óta cikkezik a drágán és keveset termelő iráni autógyárakat kritizálva. Az elégedetlenség oda vezetett, hogy a kormány nemrégiben bejelentette: megvizsgálják, engedélyezzék-e az importot a hazai gyártás 10 százalékának megfelelő darabszámban. Irán egyik legbefolyásosabb személyisége a négy ottani autóscég legnagyobbikát, a piac 67 százalékát uraló, többségi állami tulajdonban lévő Iran Khodrót vezető Manoucher Gharavi. Az üzletember a malajziai mintájú protekcionizmus híve. Állítása szerint cége az elmúlt öt évben 500 millió dollárt fordított fejlesztésekre, tíz éven belül egymillió autógyártási kapacitást építenek ki, és az export megindítását is tervezik. A Közép-Kelet állítólag legnagyobb autógyára jelenleg az ódivatú Paykan (melynek jelentése: nyílt modell eladásából él. Az utóbbi időszak sikerének tekinthető, hogy e jármű értékesítésénél a korábbi ötéves sorbaállási időt sikerült 14 hónapra csökkenteni. A nyugdíjazásra ítélt típus helyét a francia Peugeot-val való együttműködésben előállított Peugeot 405-ös, illetve a tervek szerint a jövő év szeptemberétől az 1,4 literes benzinmotorral felszerelt 206 XR modell gyártása váltaná fel (NAPI Gazdaság, 2000. február 22., Autósvilág melléklet). Emellett egy hazai modellt is fejlesztenek - Paykan 2000 néven -, ezt robotizált brit és dél-koreai futószalagon akarják gyártani. Partnere még az iráni társaságnak a Mercedes, amely dízelmotorokat szállít a cég buszgyártásához. Szakértők kételkednek abban, hogy a helyi autómogul tervei megvalósulhatnak. Ennek legfőbb akadályát abban látják, hogy egyetlen ottani gyárban sem rendelkezik t. Iránban lajdonrésszel külföldi partner: az alkatrészekért készpénzzel vagy részegységekkel fizetnek. (Gharavi állítása szerint három-négy éven belül többet szállítanak a Peugeot-nak, mint amennyit attól kapnak.) Irán második legnagyobb autóvállalata a Saipa, amely 82 millió dollárért nemrég szerzett 85 százalékos részesedést a harmadik helyi cégben, a Pars Khodróban. (Utóbbi a forradalom előtt a General Motors üzeme volt.) A cég egy Kia-típus licence alapján gyártja autóit, továbbá most állapodott meg a Citroennel a Xantia ottani gyártásáról. A Fiat a felvásárlás előtt a Pars Khodróval tárgyalt, most a Saipával folytatja az egyeztetést a Palio licencének átadásáról. Szakemberek megjegyzik, hogy ez az évi 10-15 ezer darabos gyártási kapacitású vállalat jelenleg nehezen mondható jelentős teljesítményű cégnek. Szemben az előbbiekkel, amelyek többségi állami tulajdonban vannak, a legkisebb iráni autógyártó cég magántársaság. Az ötezer darabos kapacitású gyár Renault-motorokat szerel saját karosszériájába Irán egyik vámszabad területén lévő üzemében. K. S. ( “ " —-------------------------------------------- UTAZÁSI AJÁNLATOK A VILÁG MINDEN TÁJÁRA! Hirdessen kedvezményesen az Termékmenedzser: BLASKOVITS JUDIT Tel.: 350-3784 Fax: 451-0169 V.........................;..,...., ■■■ J 2000. AUGUSZTUS 15. Szeptemberben debütál a Vivaro és a Trafic Közös autóval lép piacra az Opel és a Renault változatban, két különböző - 3098 és 3498 milliméteres - tengelytávval készül. A kocsi maximális terhelhetősége 1200 kilogramm, raktere pedig hat köbméteres. A Vivaro kétféle motorral kerül a szalonokba, az egyik 1,9 literes, common rail dízelmotor, a másik pedig 2,0 literes, 16 szelepes benzinmotor, teljesítményük 80 és 120 lóerő között változik. A Vivaro a haszonjárművek olyan piaci szegmensében - 2,8 tonna bruttó súlyig - jelenik meg, amelyben az elmúlt négy évben Európában több mint félmillió darabot adtak el. Ez a teljes piac 2,7 százalékának felel meg A Trafic ugyancsak egy 1,9 literes, dCi turbodízelmotorral jelenik meg, amely 80, illetve 100 lóerős változatban készül, emellett kapható lesz 2,0 literes, 16 szelepes, 120 lóerős benzinmotorral is. A francia változat a korábbi Trafic helyébe lép, amelyből 1980 óta összesen 940 ezer darab készült. (NAPI) Az Opel és a Suzuki már megmutatta, hogyan lehet azonos karosszériával, más néven és más motorral piacra dobni egy autót. A tavaszi bemutatkozás óta egyre több Lengyelországban gyártott Opel Agila és az esztergomi gyárban készített Suzuki Wagon R+ fut az utakon. A németországi autógyártó ezúttal francia partnert talált egy azonos karosszériával készülő autó gyártására. Az Opel a Vivaro, a Renault pedig a Trafic nevet adta annak a sorozatgyártásra érett kishaszonjármű-családnak, amelyet a két cég szakemberei közösen terveztek és fejlesztettek ki. Az „X83" elnevezésű projekt megvalósításának első hivatalos lépése a két vállalat 1996 végén kötött megállapodása volt. Az ennek nyomán elindult fejlesztés eredményeként a jármű mindkét márka esetében áruszállító és kombi (vagyis személyszállításra is alkalmas) Európában tavaly több mint 2,5 millió új haszonjárművet értékesítettek, Mag UH pországon 30 528 darabot. A Vivaro-Traficnak megfelelő szegmensben itthon 9200 új kishaszonjármű talált gazdára. Az év első félévében - a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének adatai szerint - a 3,5 tonna alatti haszonjárművek kategóriájában az Opel 319 gépkocsit adott el, ami 27,6 százalékkal több, mint a megelőző év hasonló időszakában. A Renault 321 darabot értékesített, ami 32,1 százalékos növekedést takar. Újabb azonos külsejű, ám elnevezésében és márkáját tekintve is eltérő jármű értékesítését kezdik meg a jövő évtől. Az Opel és a Renault közösen fejlesztette ki azt a középkategóriás kishaszonjárművet, amelyet az érdeklődők a szeptember végi frankfurti szakkiállításon láthatnak először. Küllemre egyforma az Opel és a Renault is Internetező autók Életre szóló autógyári köldökzsinór Baleset esetén - a légzsákok kinyílását érzékelve - riasztja a mentőket, technikai problémáknál segítséget hív az interneteléréssel felszerelt autó. Emellett információkat küld a tulajdonos használati szokásairól, lehetővé téve a személyre szóló ügyfélkiszolgálást. A legvérmesebb elképzelések szerint az internet-hozzáféréssel rendelkező autós már akkor láthatja a visszapillantó tükörben a segítségére siető szervizkocsit, amikor még észre sem vette, hogy valami baj van. A jármű különböző paramétereit mérő berendezés a hibák keletkezésének korai szakaszában figyelmeztetheti a vezetőt azokra, és megadhatja a legközelebbi szakszerviz címét vagy lehetővé teheti a segélyhívást. A Ford és a General Motors (GM) már jövőre tervezi személyautókba olyan elektronikus berendezések beszerelését, amelyek baleset esetén, érzékelve a légzsákok működésbe lépését, automatikusan riasztják a mentőket - írja a Financial Times. A fedélzeti számítógép és a beépített internetkapcsolat talán még az előbbinél is fontosabb ígérete, hogy életre szóló összeköttetést teremthet a gyártó és terméke között. Azzal, hogy az autógyáraknak az összeszerelés csökkenő profitrátájával kell megküzdeniük, egyre nagyobb a jelentősége a szerviztámogatásnak, a használt autók minél hosszabb távú, szakszerű kiszolgálásának. Ha például a beépített rendszer figyelmezteti az autóst a kötelező szervizperiódus lejártára, továbbá megadja az ennek elvégzésére képes szakszerviz címét, akkor nagyobb az esélye annak, hogy a kocsi használója a gyári karbantartási programnak megfelelően gyári alkatrészcserékkel javíttatja kocsiját, ami bevételt hoz az autó előállítójának. További fontos haszna az internetező járműnek, hogy segítségével a kocsik tervezői, építői információt szerezhetnek a tulajdonosok használati szokásairól és viszont a gyár személyes kapcsolatot építhet ki fogyasztóival. A Ford és a Yahoo! például közös webhelyet fejleszt, amelyen az autógyár kocsijaival kapcsolatos minden információt közzétesznek. A GM az Egyesült Államok egyik nagy komputerrendszer-fejlesztőjével, a Reynoldsszal szövetkezett (10 százalékos részesedést vett a cégben) webalapú vevőinformációs és vevőtámogatási rendszer kiépítésére. (napi)