Napi Gazdaság, 2000. szeptember (10. évfolyam, 205-230. szám)

2000-09-26 / 226. szám

22 NAPIgazdaság Ázsiába tart a Smart Megkezdték a DaimlerChrys­ler AG kétüléses miniautója, a Smart árusítását Nagy-Britan­­niában s a tervek szerint hama­rosan Japánban is piacra kerül a modell. E két ország eseté­ben a jelentősebb eladásokat a már korábban is tapasztalt gondok mellett - a kocsi túl kicsi még a kis családoknak is és sokak szerint méretei miatt nem is kellően biztonságos, ehhez képest hétezer dolláros ára túl magas - az is akadá­lyozza, hogy a Smart jobbol­dali kormányos változatát leg­hamarabb csak a jövő évben mutatják be. Eközben - a The Economist szerint - a német­amerikai autógyártó idén megszerzett márkájára, a Mits­ubishi Motors Co.-ra bízta az autó négyüléses változatának kifejlesztését. Emellett szólt, hogy a japán cég a Daim­­lerChryslernél nagyobb ta­pasztalatokkal rendelkezik a kisautógyártásban, továbbá hogy a japán közreműködés vélhetően segíteni fogja a mo­dell ázsiai eladásait. Szakértők ugyanakkor úgy vélik, hogy a négyüléses Smart csak egy lesz a kisautók igen zsúfolt piacán. Ez ugyancsak megnehezíti, hogy a kétüléses változat eddi­gi, a várakozásoktól elmaradó eladási számain javítsanak. Az üzleti hetilap szerint a gyártó eddig egymilliárd dollárt ve­szített a Smarton. Párizsban leplezik le az új Minit Az e hét végén nyíló párizsi autókiállításon mutatja be BMW a több évtizedes múltja után megújuló Mini Coopert. Az először 1959-ben bemutat­kozott, Sir Alec Issigonis által tervezett, majd John Cooper segítségével - főleg motoriku­san - továbbfejlesztett autó mind belső térkialakításával, mind a piaci versenyben hosszú éveken át elért jó he­lyezéseivel új fejezetet nyitott a kisautók történetében. Az új Mini megőrzi elődje legfőbb vonásait - akárcsak a Volkswa­gen Beetle-je a Bogárból -, ám mind az 1,6 literes, 16 szele­pes erőforrást, mind az aktív és passzív biztonsági berende­zéseket - például első- és ol­dallégzsákok - tekintve a leg­korszerűbb technikát építik bele. Frank Stephenson, a Mini formatervezője szerint az előd modell sok jellemzőjét magán hordozza majd az új, de annál nagyobb, erősebb és érdeke­sebb lesz. A BMW a Rover-vagyonból csak ezt a márkát tartotta meg, az oxfordi üzemben 2001 nya­rán kezdik meg a sorozatgyár­tást. A kocsi ára várhatóan 10 ezer angol font alatti összeg lesz, 2003-ban már 100-120 ezer új Minit szeretnének elad­ni főleg Európában (NAPI Gaz­daság, 2000. augusztus 29., 8. oldal). (NAPI) 1999 80000 2000- 100000 2001- 120000­­előrejelzés Forrás: The Economist Az eredetit fejlesztették tovább AUTÓSVILÁG Németországban és itthon tartósan piacvezető a modell Megújult a Volkswagen Sharan, Firestone, a károkozó változhat a vevőkör Új célközönséget is meg akar magának nyeri a Volkswagen megújított Sharan modelljével, amely az itthoni autószalonok­ban is megjelent. A kategóriájában, a nagy egyterűek között mind a nyugat-európai, mind a magyarországi piacon vezető helyen szereplő Sharan második nemzedéke jobb menettelje­sítményeket és több biztonsági felszerelést nyújt tulajdonosá­nak, mint elődje. A márkaimportőr Porsche Hungária számítá­sai szerint a következő években itthon növekszik a többfunk­ciós egyterűek iránti kereslet. Négy évvel ezelőtt került pi­acra - az 1995 tavaszán bemu­tatott - Volkswagen (VW) Sha­ran, a német gyár első nagy egyterűje. A modell akkor egyebek mellett azzal nyújtott újat, hogy fejlesztése során a VW először működött együtt a Forddal, melynek hasonló modellje a német típuséval azo­nos platformon ké­szült. A mostani - 17 milliméterrel hosszabb, összesen 4634 milliméteres - Sharan karosszériája jócskán emlékeztet a modell első válto­zatára, ám egymás mellett a régi és új azonnal megkülön- Variálható köztethető vonáso­kat mutat. Az orr-rész a márka egységes dizájnjának szelle­mében a IV. generációs VW személyautókét követi, a tük­rös technikájú fényszórók is bordázat nélküliek. Valószínű­leg ugyanez az elképzelés ve­zette a tervezőket a hátsó rész átalakításakor­ kisebbek lettek a hátsó lámpák, ugyanakkor a két oldalt egybefüggő fény­visszaverő csík köti össze. A leginkább az utastér változott meg, hiszen a gyártók tájékoz­tatása szerint alig található a megújult Sharanban az előd­ből származó alkatrész. Ez a műszerfalon elhelyezett be­rendezésekre, kezelőszervekre éppúgy vonatkozik, mint a komfortosabb utazást elősegí­tő, több funkcióban használ­ható ülésekre és a csomagtér­re. A nagy felületű műszerfal a praktikusság jegyében tagol­tabb lett, az órák a IV. generá­ciós VW-khoz hasonló menet­teljesítményekről adnak szá­mot. A műszerfalon két könnyen hozzáférhető tárolót is elhelyeztek s a középső konzolt is lecserélték, átfor­málták. A személyautóknál magasabb karosszériára épí­tett Sharanban mind az első, mind a hátsó ülések - össze­sen hét - sokféleképpen moz­gathatók, állíthatók. Az első üléseken a jobb oldaltartás ér­dekében javítottak, a hátsó üléspadnál pedig a comb fel­fekvő felület­ét növelték meg. Az alaphelyzetben ötüléses Sharan 852 literes csomagte­re az ülések variálásával akár két-háromszorosára is növel­hető. Mindezek egyebek mel­lett azt a célt szolgálják, hogy az új modell kínálatával újabb vevőkört nyerjen meg magá­nak a VW. Az immár fél évtizede kap­ható, a nagy egyterűek kategó­riájában, a felső középosztály­ba sorolt Sharan rendre a nyu­gat-európai eladási listák él­mezőnyében található. Az 1996-1999 közötti időszak­ban - 1998-at kivéve - Magya­rországon is piacvezető volt e VW-modell. Az első évben Né­metországban 6180 Sharant adtak el, ez a mennyiség azóta 29 ezerre nőt. A modell ezzel ott 32 százalékos piaci része­sedést elérve vezeti az újonnan értékesített egyterűek listáját. Számítások szerint a követke­ző években legalább 28 ezer Sharant adnak majd el. Magya­rországon eddig összesen 249 kelt el e VW-modellből, ami a rendelkezésünkre álló adatok szerint csaknem 25 százalé­kos piaci részesedést takar az egyterűek között (Az­ itthon kapható nyolc különböző márkájú egyterűből 1996- 1999 között összesen 978 da­rabot adtak el.) Eppel János, a Porsche Hun­gária VW-márkaigazgatója sze­rint Magyarországon az egyte­rűek piaci részesedése a követ­kező években növekedhet, hi­szen e járművek több külön­böző célra használhatók (multi purpose vehicle - MPV), amit egyre többen értékelnek. Az egyterűt vásárlók száma Nyu­­gat-Európában is azért növek­szik, mert ugyanaz az autó al­kalmas a hétköznapokban üz­leti feladatok ellátására, mun­ka után pedig akár a család, akár nagyobb társaság kikap­csolódását is elősegítheti. A VW által megfogalmazott célok szerint most azokkal akarják bővíteni a Sharan-tu­­lajdonosok körét, akik nem pusztán az egyterűek nagy, akár személy-, akár áruszállí­tó kapacitását igénylik, hanem legalább ilyen hangsúlyt fek­tetnek a jármű vonzó arcula­tára, valamint a legkorszerűbb biztonsági megoldásokra. Az autóscég felmérései szerint az új modell célcsoportjára 93 százalékban jellemző lehet, hogy családi kötelékben élnek, 71 százalékuknak van 18 éves­nél fiatalabb gyermekük. Ez a 30-39 év közötti korosztály 43 százalékát, a 40-49 év kö­zöttiek 30 százalékát érinthe­­ti. Az összefoglaló szerint leg­inkább a szabadfoglalkozású­ak és különféle iparosok, kis­kereskedők ismerik fel, hogy a Sharan nem pusztán munka­eszközként, hanem családi au­tóként is jól használható. Valamennyi funkció teljesí­tését elősegíti a kocsihoz kí­nált három benzin- és két dí­zelmotor, amelyek teljesít­ménytartománya 66 kW (90 lóerő) és 150 kW (204 lóerő) között található. (Újdonság a 115 lóerős, közvetlen befecs­­kendezéses 1,9 PD TDI és a 2,8 literes, V6-os motor.) Vala­mennyi változat teljesíti az Euro-4-es károsanyag-kibo­csátási szabvány előírásait, ezért Németországban 600 márka gépjárműadó-kedvez­mény jár e modell vásárlása után. Ugyanakkor a helyi biz­tosítók is értékelik a legújabb aktív és a passzív biztonsági megoldásokat - erre utal, hogy a kedvező díjtételű 15-ös kategóriába sorolták e jármű­vet. a tér a család és az üzletmenet igénye szerint Dinamikusabb a külső s az új motorok is 2000. SZEPTEMBER 26. Vita a Ford és a gumigyártó között A Bridgestone-Firestone márkaneveknek helyrehozhatatlan kárt okozhat a Ford Explorerek visszahívása - vélik szakértők. Az Egyesült Államok hivatalos szervei által is vizsgált ügyek összeg­zése szerint száznál több ember halt meg a hobbiterepjárókra felszerelt gumik feltehetően rossz minősége miatti balesetekben. A Ford Motor Corp. (Ford) augusztus elején rendelte vissza a szervizekbe Explorer nevű hobbiterepjáróit (SUV), mert a rajtuk használt Firestone márkájú gumik vélhetően ha­lálos kimenetelű balesetek okozói voltak (NAPI Gazdaság, 2000. augusztus 11., 7. oldal). A Firestone tulajdonosa, a Bridgestone Corp. és a Ford között, elmérgesedő vitában kiderült, hogy Venezuelában, Malajziában, Thaiföldön és egyes közel-keleti országokban is előfordulhattak hasonló bal­esetek, amelyekért a gumigyár­tó a helytelen abroncsnyomást alkalmazó tulajdonosokat okolta. A halálos áldozatok szá­mát az Egyesült Államokban 88-ra, Venezuelában 46-ra te­szik és a vállalatoknak szembe kell nézniük az észak-amerikai ország közlekedésbiztonsági szerveinek vizsgálatával. ,A japánok nem értik a dolog PR-jelentőségét” - idézett a Business Week egy szakértőt, aki ezzel jellemezte a Bridge­stone magatartását az üggyel kapcsolatban. Miközben a Ford első embere kanosszát járt a vizsgálóbizottság előtt, a japán cég elnöke meg sem jelent a nyilvánosság előtt. A Firestone 1988-as megvá­sárlása óta a Bridgestone a Goodyear után a világ második legnagyobb autóabroncs-gyártó cégévé vált, 20 százalékos világ­szintű részesedéssel, a japán piac­ felének birtoklásával. A visszahívási botrány különösen az Egyesült Államokban vetheti vissza a vállalatot, amelynek szakértők szerint világos straté­giára és azt végrehajtani képes vezetésre lenne szüksége a mos­tani nagy bajban. A Fordnak a lehető leg­rosszabbkor jött ez az abroncs­botrány. Az elmúlt években a három nagy észak-amerikai gyár közül ennek a cégnek si­került a legnagyobb profitrátát, a legizgalmasabb termékpalet­tát és a legígéretesebb fejlődé­si távlatokat felmutatnia. A The Economist értékelése szerint az olcsó autók gyártójából a fogyasztócentrikus szolgáltató imázsának kialakítása közepén érte a Bridgestone-Firestone csapás a Fordot. Ráadásul a SUV-ok, pickupok adják a vál­lalat eredményének 90 százalé­kát, a visszahívott Explorer eb­ből 25 százalékot képvisel. Nem meglepő, hogy az autó­gyárat megújító vezérigazgató, Jacques Nasser kész volt meg­jelenni a közlekedésbiztonsági szervezet vizsgálóbizottsága előtt és a cég PR-részlegének minden erőfeszítése arra irá­nyul, hogy bizonyítsa: a Ford azonnal cselekedett, amikor gyanút fogott a gumik rossz minőségét illetően. Szakértők szerint a vállalat mély zsebe elbírja a visszahí­vás okozta, jelenleg 500 mil­lió dollárra becsült profitvesz­teséget. K. S.

Next