Napi Gazdaság, 2000. október (10. évfolyam, 231-255. szám)

2000-10-11 / 239. szám

8_ NAPI(gazdaság kp ) Új Tourinform- és Tourist Police-iroda Budapesten­­ A bajba jutott turisták ezen-­­túl éjjel-nappal rendőri segít­séget kérhetnek a Magyar Tu­rizmus Rt. új Tourinform-iro­­dájában, a budapesti Vörös­marty téren - jelentették be az iroda tegnapi megnyitóján. A Gazdasági Minisztérium tulaj­donában lévő irodahelyiséget a Magyar Turizmus Rt. újíttat­­ta fel 1,5 millió forintért, a be­ruházás teljes költsége elérte a 4 millió forintot. Az iroda mű­ködése várhatóan havonta 2 millió forintba kerül. Zsámboky Gábor, a Magyar Turizmus Rt. vezérigazgatója elmondta, hogy az elmúlt években ugrásszerűen meg­nőtt azoknak a külföldieknek a száma, akik információkért keresik fel a fővárosi és vidé­ki Tourinform-irodákat. A részvénytársaság által fenn­tartott fővárosi irodában pél­dául augusztusban 35 ezer tu­rista fordult meg, míg ebben a hónapban az összesen 104 irodában több mint 100 ezer külföldi kért és kapott infor­mációt. A Gazdasági Minisztérium az idén 80 millió forinttal támo­gatta a rendőrséget annak ér­dekében, hogy a turisztikai fő­szezonban érezhetően javul­jon a vendégek biztonságérze­te. A külföldi turisták közül idén 13,7 százalékkal keveseb­ben váltak bűncselekmény ál­dozatává, mint egy esztendő­vel korábban - mondta el Kökényesi Antal, Budapest rendőrfőkapitánya. Továbbra is Franciaország a leglátogatottabb Franciaországba idén a vára­kozások szerint 73 millió kül­földi látogat - ez új csúcs­ -, így világelső marad a turisták által felkeresett országok so­rában. Ezen belül Párizs kelti a legnagyobb érdeklődést kul­turális vonzerejének, továbbá a millenniumi ünnepségek­nek - a kivilágított Eiffel-tor­­nyot világszerte 3,5 milliár­­dan nézték televízión­­ kö­szönhetően. A francia főváros­ba idén több mint 25 millió turistát várnak, 2 millióval többet, mint tavaly, s az ide­genforgalom 85 milliárd frank forgalmat bonyolít le. A másik sikerövezet a Cote d’Azur, ahol 4 százalékkal, 17 millió főre növekszik a turis­ták száma, ez 144 millió ven­dégéjszakát jelent. Az atlanti­óceáni partvidéken viszont az év egészében várhatóan 10-30 százalékkal visszaesik a láto­gatók száma a viharos időjárás és az Erika pakurafolt miatt. (Le Figaro) Szezontól függetlenül nagyon sokat költ a konferenciavendég lassan fejlődik a magyarországi kongresszusi turizmus A magyarországi konferenciaturizmus fejlődése az infrastruk­túra korlátai miatt megállt, de így is 21. a világrangsorban. A kongresszusokat továbbra is elsősorban Budapesten tartják. A konferenciák után a résztvevő gyakran visszatér családjával is, ha megtetszett neki mindaz, amiből kóstolót kapott. Magyarország - hála Buda­pestnek - jól teljesít a konfe­renciaturizmusban - véli Fara­gó Hilda és Karikás Eszter, a Magyar Kongresszusi Iroda két munkatársa. Az utóbbi évtized­ben, ha megtorpanásokkal is, de növekedett az itt rendezett nemzetközi ülések száma. E rendezvényeken általában né­hány száz külföldi vesz részt. Európában évente négymil­­lióan vesznek részt körülbelül négyezer ülésen. A kontinensen 270, legalább háromszáz fő be­fogadására alkalmas konferen­ciaközpont működik. Magyaror­szág a világrangsorban 1999- ben - zömében az elégtelen ülésezési kapacitás miatt - a 21. helyre szorult vissza. A nemzet­közi rendezvények számát te­kintve Budapest tavaly a maga 85 kongresszusával a 13. volt az eseményeknek helyet adó nagy­városok listáján. A tavalyi ese­mények negyedét orvosi tárgyú összejövetelek jelentették, ezen­kívül a fizika, a mezőgazdaság, az élelmiszeripar, az oktatás és a környezetvédelem volt gyako­ri téma. A tapasztalatok szerint egyre nagyobb az igény a kétezernél is több küldöttel tartott rendez­vényekre, ezeket viszont jelen­leg megfelelő épület hiányában nem tudják az országban sehol sem megrendezni. E gond or­vosolásában igyekszik segíteni a gazdasági tárca által nemrégi­ben új központ építésére kiírt pályázat. A kong­resszusok szempont­jából Magyarország jelenleg igencsak egy­­városú, alig van kü­lönbség az országos és a budapesti adatok kö­zött. Ennek okai a vi­szonylag rossz közlekedési fel­tételek, valamint az elégtelen vidéki szállás- és ülésezési kapa­citások. A konferenciák rendezésébe mind több ország kapcsolódik renciák résztvevői általában nívós szolgáltatásokat vesznek igénybe. Ezt könnyen teszik, mert számlájukat szinte min­den esetben a küldő intéz­mény, vállalatuk, hivataluk vagy szponzoruk fizeti. A konferenciák előtt és után az elő- és utókongresszusi túrák széles választékából válogathat­nak a delegátusok. Ráadásul a résztvevő gyakran visszatér csa­ládjával is, ha megtetszett neki mindaz, amiből kóstolót kapott. Emellett a konferenciák alatti kirándulások gyakran elkerülik a tömegturizmus által kedvelt helyeket, így új területek is be­kerülnek a nemzetközi köztu­datba. D. L. be. Ez a fajta befektetés ugyan­is gyorsan megtérül, mert a konferenciaturista komoly pénz­költő vendég. A nemzetközi kimutatások az átlagturista költésének három-négyszeresé­ről tanúskodnak, a magyaror­szági felmérések szerint azon­ban a szorzószám itt eléri a hat-nyolcszorost is. A konfe­x­turisztikai zsargon a szolgáltatásbeli hasonlóságok miatt együtt kezeli az üzleti meetingeket, incentive utazásokat, kongresszusokat és kiállításokat a MICE Market (Meetings, Incentives, Conferences, Exhibitions) kifejezéssel. Általában az ülések két csoportját különböztetik meg: szervezetek és egyesületek, valamint a testületek üléseit. Az előbbibe a nem­zetközi szervezetek, nonprofit szövetségek, politikai szerve­zetek ülései, az utóbbiba pedig a nagyobb iroda- és egyéb hálózattal rendelkező gazdálkodó cégek rendszeres vagy eseti értekezletei és összejövetelei sorolhatók. A nemzetközi szer­vezetek fele évente ülésezik, negyedük kétévente jön össze, a maradék egynegyed ennél ritkábban találkozik. Az esemé­nyek döntő része jól tervezhető, dátumuk évekre előre isme­retes. Az ülések átlagos hossza 4,5 nap körül változik. _________________________________1994 1995 1996 1997 1998 1999 Nemzetközi szövetségi találkozók 281 238 212 171 126 205 Nemzetközi kiállítások 120 54 35 62 52 73 Összesen 401 292 247 233 178 279­­Magyarországon Forrás: Magyar Kongresszusi Iroda___________________________________________ internetes és fúziós tervek Terjeszkedik a spanyol Sol-szállodalánc A belföldi piacon vezető spanyol Sol Melia hotelkonszern szövet­ségre törekszik valamelyik nagy nemzetközi szállodalánccal. Emel­lett terjeszkedni kívánnak az elektronikus kereskedelemben is. A vezető spanyolországi szál­lodalánc, a mallorcai Sol Melia SA nem éri be azzal, hogy több mint 350 millió dollárért felvá­sárolta a harminc szállodát üze­meltető Tryp spanyol csoportot, és ezzel Latin-Amerika piacain is vezető szerephez jutott, illet­ve - hoteljeinek számát 335-re bővítve - a világ tizedik legna­gyobb szállodaláncává vált. Sebastián Escarrer - a Sol Melia SA-t az ötvenes években Mallorcán alapító Gabriel Es­carrer fia - a TUI-val korábban folytatott megbeszélésekre utal­va úgy nyilatkozott, hogy már nem utazásszervezővel való vertikális egyesülésre, hanem egy másik hotelkonszernnel való horizontális fúzióra gon­dolnak. Ezt ugyanis stratégiai­lag fontosabb és hatékonyabb lépésnek tartják mind a részvé­nyesek, mind pedig az ügyfelek számára, így már tárgyaltak a Hiltonnal, a Marriott-tal és más hotelláncokkal is. Az esetleges szövetség vagy egyesülés új szakaszt nyitna a cég történetében. A láncolat ugyanis - amelynek papírjai 1996 óta forognak a tőzsdén - eddig önerőből fejlődött (2000 első felében 382 millió euró bevételre és 59 millió euró nettó nyereségre tett szert). A Sol ötvenöt hotelt üzemel­tet Latin-Amerikában. Új célpont a földközi-tengeri térség - már Horvátországban, Tunéziában és Törökországban nyomulnak -, harmadik növekedési területét pedig európai városi hotelek je­lentik. A Solnak nagy tervei vannak az e-kereskedelemben is. A spanyol Telefónicával és ibériai hotelláncokkal közösen elektronikus­­ b2b - piacot ter­veznek. A cég ezenkívül a BSCH spanyol nagybankkal és a Pla­néta kiadóval együtt szabadidős portált szándékozik létrehozni. A Prodigios nevű b2c-tervhez az internetportált működtető világcégek valamelyikét szándé­koznak megnyerni - egyelőre az AOL vagy a Yahoo! neve me­rült föl. A Sol emellett Németor­szágban is életre kíván hívni egy utazási portált. (Handelsblatt) ül fiatalok érdeklődnek leginkább A franciák 63 százaléka nem tervez magyar utazást A jelek szerint a franciák körében élnek még a Magyarország­gal kapcsolatos régi sztereotípiák. Véleményük szerint ide a barátságos vendéglátás, a konyha, a táj és a klíma miatt érde­mes utazni. Ettől eltekintve szerintük Magyarország fejletlen hely, ahol nehéz nyelvet beszélnek és alacsony színvonalú az idegen­­forgalom. A megkérdezettek kétharmada egyáltalán nem ter­vez magyarországi látogatást a következő három évben. Magyarországra a barátsá­gos vendéglátás, a konyha, a táj és a klíma miatt érdemes utazni - derül ki a franciaor­szági Ipsos közvélemény-kuta­tó felméréséből, amelyet üzlet­emberek, újságírók és turisz­tikai szakemberek körében ké­szített. A franciák véleménye szerint az ország történelmi hagyományai gazdagok, de a turisták által nem különöseb­ben látogatott hely, ahol nehéz ételeket készítenek, az embe­rek pedig romantikusak és szenvedélyesek. A turisztikai szakemberek vé­leménye szerint a fiatal francia generáció egyre inkább érdek­lődik Kelet-Közép-Európa iránt, Varsó és Prága azonban a sze­mükben megelőzi Budapestet. Magyarország a már itt járt franciák szemében egyet je­lent a fővárossal, és nem is különösebben hisznek abban, hogy Budapesten kívül volna komolyabb vonzerejű terület. A népművészetet és a népi ha­gyományokat érdekesnek tart­ják. Kedvező az is, hogy itteni utazásaikat kellemesnek és biztonságosnak találták. Magyarország Ausztriával szomszé­dos, szláv tempera­­mentumú, alacsony életszínvonalú, szo­morú és unalmas or­szág - tartják azok a franciák, akik még sohasem jártak itt. Úgy vélik, hogy Ma­gyarországon alig van idegenforgalom, ezért ez a terület még „tiszta” hely, amelyet nem szennyez a tömeges turizmus. A megkérdezettek 63 száza­léka nem tervez magyarorszá­gi látogatást a következő há­rom évben. Némi vigaszt je­lenthet, hogy 2 százalék bizto­san, további nyolc százalék pe­dig valószínűleg eljön az or­szágba. * (NAPI) FRANCIÁK MAGYARORSZÁGON IDEGENFORGALOM 2000. OKTÓBER 11. Hatmillió euró Észak-Magyarországnak Fejlesztik a barlangfürdőt, központ épül Egerben Három Borsod-Abaúj-Zemplén, illetve Heves megyei idegenfor­galmi fejlesztési programnak összesen 6 millió euró PHARE- támogatást ítélt meg nemrégi­ben a miskolci székhelyű Észak­magyarországi Regionális Fej­lesztési Tanács - jelentette be Ódor Ferenc, a tanács elnöke. Zöld utat kapott az egri kong­resszusi központ megépítésé­nek terve, az 500 férőhelyes intézmény 2,8 millió euró be­ruházási költségét 2 millió euróval javasolja támogatni a regionális fejlesztési tanács - adta hírül az MTI. Elnyerte a bírálók tetszését a miskolcta­polcai barlangfürdő fejleszté­sére beadott program is. Esze­rint 2,7 millió euró költséggel csónakázótó és szabadtéri für­dőmedence épül, továbbá fel­újítják a meglévő medencéket s szaunát hoznak létre. A beru­házók a terv megvalósításához 2 millió euró támogatásra szá­míthatnak. Az aggteleki cseppkőbarlang látogatottságának növelését célzó beruházáshoz 2,7 millió euró értékű befektetésre lenne szükség. Ebből megépülne a vörös-tói fogadó, valamint turis­tautat hoznának létre Jósvafő és a barlang bejárata között. A terv megvalósításához a javaslat sze­rint 2 millió euró PHARE-forrás állna rendelkezésre. A mindössze harmincnapos pályázati határidő alatt 11, együttesen 28 millió euró be­ruházási összegű projekthez érkezett támogatási igény. Nógrád megyéből egyetlen pá­lyamunka sem érkezett, a fej­lesztési tanács elnöke szerint ennek - a rövid határidő mel­lett - feltehetően az volt az oka, hogy hiányzott a progra­monként legkevesebb 90-100 millió forint saját erő is. A tanács úgy határozott, hogy kidolgozza a régió „zász­lóshajó” projektjeit. Ez azt je­lenti, hogy megkönnyíti a rö­vid határidejű és viszonylag komoly saját erőt feltételező pályázatokon való részvételt. November végére kész a részletes koncepció Kiemelt turisztikai program a lovasturizmus A következő két évben az ide­genforgalom fejlesztésére szánt ötvenhárommilliárd forint költ­ségvetési forrásból akár milliár­­dok is juthatnak a lovasturizmus fejlesztésére - tájékoztatta Hor­váth László, a Magyar Lóte­nyésztő és Lovassport Szövet­ség alelnöke az MTI-t. Az elnök emlékeztetett arra, hogy a magyar gazdaság fejlesz­tését szolgáló Széchenyi tervben az eddig kiemelten kezelt kon­ferencia-, gyógy-, továbbá kas­tély- és várturizmus alprogram mellett a gazdasági kormányzat döntése alapján a lovasturizmus is önálló programmá vált. Hor­váth arról tájékoztatott, hogy az eddig szerény lehetőségekkel bíró magyar lovasturizmus fej­lesztését célzó részletes prog­ram november végéig elkészül. A lovasturizmus fejlesztéséről szóló pályázatokat várhatóan a jövő év elején közzéteszik. Az elnök szerint rendkívül jó adottságaink vannak a lovas­turizmushoz, mert kiválóak a belföldi terepviszonyok és meg­felelő számú ló áll rendelkezés­re. Ezért a fejlesztéseket köve­tően minden esély megvan arra, hogy Magyarország a lovas­turizmus nemzetközileg is el­ismert fellegvárává váljon. Ezen a turisztikai területen je­lenleg mintegy 400 szolgáltató dolgozik. Jó részük azonban nem rendelkezik elegendő szak­emberrel és az igényekhez ké­pest kevés a jól kiképzett ló, hi­ányos az infrastruktúra. Nemcsak a külső tényezők okolhatók Fejlesztésre szorul a skót turizmus A skót kormányzat nagyra törő terveivel ellentétben az or­szág idegenforgalma hanyatló tendenciát mutat. Tavaly ab­szolút mértékben is csökken­tek az ágazat bevételei és a megelőző évinél kevesebb tu­rista látogatott a brit sziget északi részébe. A skót kormányzat 11 millió font sterlinget irányzott elő szakmai képzésre, továbbá 3 millió font sterlinget szán az Ossian, a skót turizmusügyi hivatal (STB) fő online hely­­foglalási rendszere fejlesztésé­re, miután az idegenforgalmi bevételek 1999-ben az előző évi 2,54 milliárd font sterling­ről 2,51 milliárd fontra csök­kentek, a tengerentúlról érke­zett turisták száma pedig 11 százalékkal esett vissza. Ráadá­sul idén az ágazat teljesítmé­nye várhatóan tovább romlik. A skót idegenforgalom hely­zete ellentmondásban van a kormányzat igencsak ambici­ózus céljaival, amelyek szerint a beutazók száma 2005-ig évi 3 százalékos növekedés ered­ményeként 14,3 millióra emel­kedne, a bevételek pedig 3,3 százalékkal bővülnének éven­te és 3,1 milliárd font sterling­re emelkednének e periódus végére. A turizmus vártnál gyengébb eredményeiben az erős font sterling és a magas benzinárak is közrejátszanak, ajan szakér­tők szerint az ágazat átfogó modernizálásra szorul, kivált­képp ami a két- és háromcsil­lagos hoteleket, vendégháza­kat, szállást és reggelit adó fo­gadókat - amelyek a 15 ezer objektumból összetevődő szál­lodaipar gerincét alkotják - il­leti. A luxusszállók jobban megfelelnek a követelmények­nek, és a nagyobb láncok, köz­tük a Hilton, a Macdonald Hotels és a Whitbread, egy­aránt kifejezték abbéli szándé­kaikat, hogy hozzájárulnának Skócia turisztikai marketing­jének javításához. (Financial Times)

Next