Napi Gazdaság, 2000. november (10. évfolyam, 256-280. szám)
2000-11-02 / 256. szám
22 NAPI gazdaság Üzleti oldalt indított a Multinet Kft. Internetes marketingtanácsadással és szolgáltatással foglalkozó üzleti kereső weboldalt nyitott a Multinet International Kft. a pontnet.hu elérési címen - jelentette be a cég. A honlapon az online megjelenő cégek, termékek, szolgáltatások keresésére van lehetőség. A rendszerben TEÁOR-számok alapján is kereshetők a cégek. A Multinet tervezi szolgáltatásainak kiterjesztését a környező országok interneten jelen lévő társaságaira, szolgáltatásaira és termékeire is. A szlovák és román weboldalak feldolgozása jövőre várható. N. E. R. Keresővel erősít az Index A látogatottsági adatok szerint Magyarország második legnépszerűbb weboldalát üzemeltető Index.hu Rt. keresőmodult is telepített site-jára - közölte a cég. A legkedvezőbb adatai a MatávNet Rt. irányította origo.hu oldalnak vannak, sokak szerint népszerűsége főleg az Altavizsla fantázianevű magyar keresőjének tudható be (az index.hu-n főleg a fórumokat látogatják). A jelenleg mintegy tízmillió oldal adatait tartalmazó keresőmotort az Index.hu a cseh NetCentrumtól (centrum.cz) vásárolta. M. I. Kedvez a befektetéseknek a kínai cenzúra? Még hasznot is húzhatnak a kínai internetszolgáltatók abból, hogy a távol-keleti ország kormányának határozata szerint ezután bizonyos témákat kerülniük kell és csak meghatározott arányban vonhatnak be külföldi tőkét - vélekednek a Reuters által idézett elemzők. A Kínában működő, de az USA- ban bejegyzett Sina.com Inc. és Sohu.com Inc. Nasdaqra lépését eddig szinte lehetetlenné tette, hogy a kínai hatóságok, intézmények ad hoc követelményeket állítottak eléjük, ami befolyásolta eredményességüket is. A világos szabályozás enyhíti ezt a problémát, bár ez azt is egyértelművé teszi, hogy a hatóságok bármikor beavatkozhatnak a cégek működésébe. A Sina.com elnöke kifejtette: eddig is együttműködtek a hatóságokkal, így rájuk nézve Egyelőre ki kell utazni Az informatikusoknál nem divat a távmunka (Folytatás a 21. oldalról) Beck György, a Compaq Magyarország Kft. elnök-vezérigazgatója örvendetesnek nevezte, hogy a magyar szakemberek egyelőre csak pár százan hagyták el az országot, Németországot vagy az Egyesült Államokat választva. A távmunkát végzők száma Magyarországon a vezérigazgató szerint még csak százas nagyságrendű, ám ez a helyzet szerinte hamar megváltozik, az otthonukból dolgozók száma rohamosan emelkedni fog. A külföldi vállalatok igénye, hogy dolgozóik a céghez ki is utazzanak, abból fakad, hogy gyakran kis- és középvállalkozások keresik az informatikusokat, az ilyen cégeknél pedig szükséges a helyi viszonyok ismerete. Beck úgy véli, jelenleg a speciális szakterületeket ismerő programozókra, szoftverfejlesztőkre és rendszermérnökökre tartanak igényt a vállalatok. A Gábor Dénes Főiskola karrierközpontjában külföldi cégek ritkán keresnek külföldre szakembereket, interneten keresztül végzendő munkára pedig egyáltalán nem - tudta meg lapunk Murányiné Galambos Andreától, a karrierközpont menedzserasszisztensétől. A cégek főleg informatikus-mérnököket alkalmaznának, valamint adatbázis-programozókat és Macromedia Flash-programozókat. A szoftverfejlesztést végző Griffsoft Kft. elnök-vezérigazgatója, Szajbély György az internet fejlődéséhez köti a neten végezhető munkalehetőségek megjelenését. Szajbély szerint egyelőre nincs megfelelő alkalmazás és felhívta a figyelmet arra is, hogy a háló jelenlegi kapacitása sem elég nagy. A szoftverfejlesztők iránti igény emelkedése az internetfejlesztéshez kapcsolható, a magyarországi kereslet ugrásszerű növekedése szerinte két éven belül várható. Bendl Vera Százmilliós fejlesztés az Eurogameporttól Egri János játékportált indított A nemrég alakult Eurogameport Európai Internetjáték Szolgáltató Kft. játékkereskedelemmel és szórakoztatással foglalkozó tematikus portált indított a jatek.hu domaincím alatt. Akik felkeresik a site-ot, Egri János televíziós kvízjátékának internetes-interaktív változatával találkoznak. A működtető társaság az IBCnet- Magyarország Kft., illetve Egri résztulajdonában van. A néhány hónapja alakult Eurogameport Európai Internetjáték Szolgáltató Kft. játékkereskedelemmel, játékpublikálással, szórakoztatással foglalkozó tematikus portált indított, állításuk szerint az országban elsőként. A 3 millió forintos törzstőkével alakult társaság 37 százalékban az 1996- ban létrejött IBCnet-Magyarország Üzletviteli Tanácsadó és Informatikai Szolgáltató Kft. tulajdonában van - fogalmazott Einspach Csaba, aki mindkét cégben ügyvezető. A cégira-1^0 'te?----^ tok szerint az Eurogameport fennmaradó részén Egri, Bodansky György és a Selindek Bt. osztozik. Az IBCnet Kft. 4 brit székhelyű IBCnet Inc. csoporthoz tartozik. Az új portálon minden a játék körül forog: azok adhatókvehetők, lehet chatelni, különböző klubok alakulhatnak, s persze nyerni is lehet. A site-on működik Egri korábbi kvízjátéka, a Játék a betűkkel. Hamarosan élő műsort is terveznek Egri korábbi kvízjátékaiból. Az Eurogameport Einspach elmondása szerint informatikai fejlesztésekkel és e-commercemegoldásokkal is foglalkozik. A cég a magyar site-ra összesen 100 millió forintot kíván befektetni. Emellett jövőre tovább kívánják fejleszteni a játékkal kapcsolatos elgondoláaikat, így létrehoznák az eurogameport.com nevű portált is. Einspach számításai szerint az Eurogameportnál két év alatt megtérülhet a befektetett tőke, ezt követően pedig már nyereséget termelhet a vállalkozás. ^Hofmeister Zoltán (millió forint)___________________1997__________1998_ Nettó árbevétel 7,4 5,0 Üzemi eredmény -5,1 -19,7 Pénzügyi eredmény -0,7 17,2 Adózás előtti eredmény_____________-5,8__________-2,5 Forrás: cégbíróság________________________________. Online receptekkel ösztönöznek a vásárlásra hg- -Nem életképes a netes élelmiszerbolt? Romlandóságuk miatt az élelmiszerek nagyobb része nem igazán árusítható az internetes kis- azaz a business to consumer (b2c) kereskedelemben. A nagy élelmiszer-ipari cégek ezért inkább a fogyasztók figyelmének felkeltésére használják a hálót, például sicepteket juttatnak el hozzájuk, amelyek a rajtuk szereplő ételek hozzávalóinak megvásárlására ösztönözhetik az internetezőket. Az élelmiszer-ipari cégek átszervezésével, a kialakult ebszresszív reklámkampányokkal igyekeznek felhívni magukra a figyelmet az interneten, ám ennek célja nem a közvetlen b2ctípusú értékesítés, hanem a marketing. A romlandó, nehezen tárolható és továbbítható zöldségek, gyümölcsök, húskészítmények árusítása ugyanis más természetű, mint a repülőjegyeké, a CD-ké vagy a könyveké, a közvetítő kereskedő esetükben sokak szerint aligha mellőzhető. Ezért az élelmezésben utazó vállalkozások inkább arra helyezik a hangsúlyt, hogy az interneten át is felhívják az emberek figyelmét az evés jó oldalaira - idézi az ACNielsen Cyprus a The Wall Street Journalt. Az iparágban már így igen soványka profitráták alakultak ki. Ha az internetes kereskedelem kedvéért a szállítási hálózat ártórendszer megváltoztatásával tovább tetéznék a költségeket, az már-már elviselhetetlen lenne. Emellett igen valószínűtlen, hogy a vásárlók feladnák kialakult élelmiszer-vásárlási szokásaikat és a webhelyek között szörfözve minden egyes ételalapanyagot, zöldséget, gyümölcsöt, hús- és pékárut máshonnan szereznének be. Az amerikai Forrester Research Inc. előrejelzése szerint az USA- ban 2004-re az élelmiszerek, háztartási és szépészeti cikkek internetes forgalma 27,1 milliárd dollárra nő az 1999-es 1,1 milliárdról. A látszólag ellentmondó információk kibékítésére több lehetőség is kínálkozik. Az egyik az, hogy az élelmiszer-kereskedő cégek láthatatlan életmódtanácsadók módjára viselkednek a hálón, a másik, hogy összefognak a háztartási javak online-kereskedőivel. Az amerikai Campell Soup Co. például naponta e-maileket küld negyedmillió háztartásba, amelyek a cég által fogalmazott alapanyagokból gyorsan elkészíthető ételek receptjeit tartalmazzák. ,Arra építünk, hogy az amerikaiak 50-60 százaléka délután 4 órakor még nem tudja, mit is enne szívesen vacsorára” - nyilatkozta a cég szóvivője. A amerikai Kraft Foods Inc. fogyasztói három, a „spájzban” minden bizonnyal megtalálható összetevőből elkészíthető ételek receptjét fogják hamarosan megkapni Palm Pilot nevű kézi komputerükre. Az élelmiszereket is kínáló webhelyeken keresztül főként a szokatlan, nem mindenütt kapható, elsősorban ajándékként a fogyasztókhoz jutó termékek kereskedelme terelhető az internetre. A hálón elérhetővé válhatnak olyan finomságok, amelyekre esetleg egy másik országban vagy akár egy másik kontinensen lakó rokon látogatásáig kellene várnia a vevőnek. k. s. Az oldalt szerkesztette: Marnitz István INTERNETGAZDASÁG VELÜNK EGYÜTT MŰKÖDIK ICON SZÁMÍTÁSTECHNIKAI KFT. • 1134 Budapest, Tüzér u. 39-41 Tel.: 452-1250 * Fax: 452-1251 * www.icon.hu • pr@icon.hu 2000. NOVEMBER 2. Nem definiált a WAP-szolgáltatás modellje Rövid időn belül tervez nyereséget az Eco.Net (Folytatás a 21. oldalról) Becslésünk szerint viszont a cég 3-5 hónapon belül akkor is nyereségessé válhatna, ha a társaság erőteljes növekedését bármi (a befektetői piac helyzete vagy a Nasdaq hektikussága) fékezné. - Mennyi ügyfele van most az Eco.Net-nek? - Online termékeinknek mintegy 40 felhasználója van. Az Eco.Net már régóta arra törekszik, hogy ne magánszemélyeket szolgáljon ki, hanem vállalatoknak nyújtson tartalmi szolgáltatást. Az általunk működtetett internetes portált, az Eco.hu-t naponta 30-35 ezerszer töltik le, ami körülbelül 8-9 ezer felhasználót jelent. - Említette a fejlesztéseket. Mit kell ezen érteni? - Nem új termékekről van szó. Az Eco.Net nem olyan fogyasztási cikkeket állít elő, amelyet be lehet dobozolni és a boltok polcaira helyezni. Elsősorban a régi szolgáltatások fejlesztése folyik s közben az elmúlt egy évben a cég tartalomszolgáltatóból ASP (Application Service Provider) szolgáltatóvá vált. A fejlesztések iránya a mobilinternet, az SMS és a WAP. Ezek alapjait ugyanazok az adatbázisok szolgálják, amelyek a hagyományos online-termékeket szolgálták ki. - Mekkora összeget fektetett az Eco.Net a mobilinternetes fejlesztésekbe? - Nehéz rá önköltségi öszszeget mondani, mivel mi mindent adatbázison alapuló fejlesztésként csinálunk, azaz egy termék vagy szolgáltatás létrehozásakor a fő költség az adatbázis-szerkezet megtervezésére és kialakítása. Ehhez képest elenyésző, hogy annak WAP, SMS vagy hagyományos internetre van-e kivezetése. Ha egy szolgáltatást ilyen adatbázis-vezérelt módon csak a WAP-ra csinálnánk, biztosan nagyon drága lenne, de mi alapvetően integrált szolgáltatásként építjük ezeket, így elkülöníthetően nincs lényeges költségvonzata. Az Eco.Net-nek van saját WAP- oldala is, de mi készítettük és működtetjük a Vodafone teljes WAP-portálját is. Ez az alkalmazás számunkra ugyanolyan fontos kommunikációs eszköz, mint a vezetékes internet. - Milyen jövője van a WAP- nak? - Egyelőre nem definiált a WAP - vagy bármely más mobilinternetes - szolgáltatás üzleti modellje, nem tudni, hogy olyan lesz-e, mint a hagyományos internet. Kérdés, hogy a mobilszolgáltatók a hagyományos Internet Service Providerek (ISP-k) mintájára működnek-e tovább vagy azoknál lényegesen nagyobb befolyást szereznek a felhasználóik felett. Egy nagy telefontársaság elvben megteheti, hogy az előfizetőinek a világ bármely pontján otthoni tarifát számol fel a szolgáltatásért vagy egyszerűen ingyen adja a világhálót, ha az előfizető az ő portáljáról barangol. A piacon igazi áttörés akkor következhet be, ha a vezeték nélküli készülék micropaymentként használható fel, vagyis az előfizető a számlájára vásárolhat szolgáltatásokat vagy termékeket. A vezető mobilszolgáltatók szakemberei egyelőre cáfolják, hogy a cégek felkészültek volna a banki szolgáltatásokra. Pedig az egyik út ez lehet: az előfizetőnek hiteltörténete van. Aki pedig előre fizetett telefonkártyával rendelkezik, azt csinál a felhasználható egységével, amit akar. Hőnyi Gyula ÚJ évezred: PILLÉR Premium Power Systems Európai piacvezető UPS> SOkVA Dinamikus UPS, akár közvetlen dízel csatolással Cl Extra megbízhatóságú rendszer MTBF = 400 000 000 óra !!! BALMEX Kft. SALMEX? 1106 Budapest, Juhász u. 25-27 ——1 Tel./Fax: 222 1987 E-mail: lschandl@elender.hu