Napi Gazdaság, 2000. november (10. évfolyam, 256-280. szám)

2000-11-02 / 256. szám

22 NAPI­ gazdaság Üzleti oldalt indított a Multinet Kft. Internetes marketingtanács­adással és szolgáltatással foglal­kozó üzleti kereső weboldalt nyitott a Multinet International Kft. a pontnet.hu elérési címen - jelentette be a cég. A honlapon az online megjelenő cégek, ter­mékek, szolgáltatások keresésé­re van lehetőség. A rendszerben TEÁOR-számok alapján is ke­reshetők a cégek. A Multinet ter­vezi szolgáltatásainak kiterjesz­tését a környező országok inter­neten jelen lévő társaságaira, szolgáltatásaira és termékeire is. A szlovák és román weboldalak feldolgozása jövőre várható. N. E. R. Keresővel erősít az Index A látogatottsági adatok sze­rint Magyarország második legnépszerűbb weboldalát üze­meltető Index.hu Rt. kereső­modult is telepített site-jára - közölte a cég. A legkedvezőbb adatai a MatávNet Rt. irányítot­ta origo.hu oldalnak vannak, sokak szerint népszerűsége fő­leg az Altavizsla fantázianevű magyar keresőjének tudható be (az index.hu-n főleg a fórumo­kat látogatják). A jelenleg mint­egy tízmillió oldal adatait tar­talmazó keresőmotort az In­­dex.hu a cseh NetCentrumtól (centrum.cz) vásárolta. M. I. Kedvez a befektetéseknek a kínai cenzúra? Még hasznot is húzhatnak a kínai internetszolgáltatók ab­ból, hogy a távol-keleti ország kormányának határozata sze­rint ezután bizonyos témákat kerülniük kell és csak megha­tározott arányban vonhatnak be külföldi tőkét - vélekednek a Reuters által idézett elemzők. A Kínában működő, de az USA- ban bejegyzett Sina.com Inc. és Sohu.com Inc. Nasdaqra lépé­sét eddig szinte lehetetlenné tette, hogy a kínai hatóságok, intézmények ad hoc követel­ményeket állítottak eléjük, ami befolyásolta eredményességü­ket is. A világos szabályozás enyhíti ezt a problémát, bár ez azt is egyértelművé teszi, hogy a hatóságok bármikor beavat­kozhatnak a cégek működésé­be. A Sina.com elnöke kifejtet­te: eddig is együttműködtek a hatóságokkal, így rájuk nézve Egyelőre ki kell utazni Az informatikusoknál nem divat a távmunka (Folytatás a 21. oldalról) Beck György, a Compaq Ma­gyarország Kft. elnök-vezér­igazgatója örvendetesnek ne­vezte, hogy a magyar szakem­berek egyelőre csak pár százan hagyták el az országot, Néme­tországot vagy az Egyesült Ál­lamokat választva. A távmunkát végzők száma Magyarországon a vezérigazgató szerint még csak százas nagyságrendű, ám ez a helyzet szerinte hamar megváltozik, az otthonukból dolgozók száma rohamosan emelkedni fog. A külföldi vállalatok igénye, hogy dolgozóik a céghez ki is utazzanak, abból fakad, hogy gyakran kis- és középvállalko­zások keresik az informatiku­sokat, az ilyen cégeknél pedig szükséges a helyi viszonyok is­merete. Beck úgy véli, jelenleg a speciális szakterületeket is­merő programozókra, szoftver­­fejlesztőkre és rendszermérnö­kökre tartanak igényt a vállala­tok. A Gábor Dénes Főiskola kar­rierközpontjában külföldi cé­gek ritkán keresnek külföldre szakembereket, interneten ke­resztül végzendő munkára pe­dig egyáltalán nem - tudta meg lapunk Murányiné Galambos Andreától, a karrierközpont me­nedzserasszisztensétől. A cégek főleg informatikus-mérnököket alkalmaznának, valamint adat­bázis-programozókat és Macro­media Flash-programozókat. A szoftverfejlesztést végző Griffsoft Kft. elnök-vezérigaz­gatója, Szajbély György az internet fejlődéséhez köti a neten végezhető munkalehető­ségek megjelenését. Szajbély szerint egyelőre nincs megfele­lő alkalmazás és felhívta a fi­gyelmet arra is, hogy a háló je­lenlegi kapacitása sem elég nagy. A szoftverfejlesztők iránti igény emelkedése az internet­fejlesztéshez kapcsolható, a ma­gyarországi kereslet ugrásszerű növekedése szerinte két éven belül várható. Bendl Vera Százmilliós fejlesztés az Eurogameporttól Egri János játékportált indított A nemrég alakult Eurogameport Európai Internetjáték Szolgálta­tó Kft. játékkereskedelemmel és szórakoztatással foglalkozó te­matikus portált indított a jatek.hu domaincím alatt. Akik felkere­sik a site-ot, Egri János televíziós kvízjátékának internetes-inte­­raktív változatával találkoznak. A működtető társaság az IBCnet- Magyarország Kft., illetve Egri résztulajdonában van. A néhány hónapja alakult Eurogameport Európai Inter­­netjáték Szolgáltató Kft. játék­kereskedelemmel, játékpubli­kálással, szórakoztatással fog­lalkozó tematikus portált indí­tott, állításuk szerint az ország­ban elsőként. A 3 millió forin­tos törzstőkével alakult társa­ság 37 százalékban az 1996- ban létrejött IBCnet-Magyaror­­szág Üzletviteli Tanácsadó és Informatikai Szolgáltató Kft. tulajdonában van - fogalma­zott Einspach Csaba, aki mind­két cégben ügyvezető. A cégira-1^0 'te?----^ tok szerint az Eurogameport fennmaradó részén Egri, Bo­­dansky György és a Selindek Bt. osztozik. Az IBCnet Kft. 4 brit székhelyű IBCnet Inc. cso­porthoz tartozik. Az új portálon minden a já­ték körül forog: azok adhatók­­vehetők, lehet chatelni, külön­böző klubok alakulhatnak, s persze nyerni is lehet. A site-on működik Egri korábbi kvízjá­téka, a Játék a betűkkel. Hama­rosan élő műsort is terveznek Egri korábbi kvízjátékaiból. Az Eurogameport Einspach el­mondása szerint informatikai fejlesztésekkel és e-commerce­­megoldásokkal is foglalkozik. A cég a magyar site-ra összesen 100 millió forintot kíván be­fektetni. Emellett jövőre to­vább kívánják fejleszteni a já­tékkal kapcsolatos elgondolá­­aikat, így létrehoznák az euro­gameport.com nevű portált is. Einspach számításai szerint az Eurogameportnál két év alatt megtérülhet a befektetett tőke, ezt követően pedig már nyere­séget termelhet a vállalkozás. ^Hofmeister Zoltán (millió forint)___________________1997__________1998_ Nettó árbevétel 7,4 5,0 Üzemi eredmény -5,1 -19,7 Pénzügyi eredmény -0,7 17,2 Adózás előtti eredmény_____________-5,8__________-2,5 Forrás: cégbíróság________________________________. Online receptekkel ösztönöznek a vásárlásra hg- -Nem életképes a netes élelmiszerbolt? Romlandóságuk miatt az élelmiszerek nagyobb része nem iga­zán árusítható az internetes kis- azaz a business to consumer (b2c) kereskedelemben. A nagy élelmiszer-ipari cégek ezért in­­kább a fogyasztók figyelmének felkeltésére használják a hálót, például sicepteket juttatnak el hozzájuk, amelyek a rajtuk sze­replő ételek hozzávalóinak megvásárlására ösztönözhetik az internetezőket. Az élelmiszer-ipari cégek át­­szervezésével, a kialakult eb­sz­resszív reklámkampányokkal igyekeznek felhívni magukra a figyelmet az interneten, ám en­nek célja nem a közvetlen b2c­­típusú értékesítés, hanem a mar­keting. A romlandó, nehezen tá­rolható és továbbítható zöldsé­gek, gyümölcsök, húskészítmé­nyek árusítása ugyanis más ter­mészetű, mint a repülőjegyeké, a CD-ké vagy a könyveké, a köz­vetítő kereskedő esetükben so­kak szerint aligha mellőzhető. Ezért az élelmezésben utazó vál­lalkozások inkább arra helyezik a hangsúlyt, hogy az interneten át is felhívják az emberek figyel­mét az evés jó oldalaira - idézi az ACNielsen Cyprus a The Wall Street Journalt. Az iparágban már így igen so­ványka profitráták alakultak ki. Ha az internetes kereskedelem kedvéért a szállítási hálózat ár­tórendszer megváltoztatásával tovább tetéznék a költségeket, az már-már elviselhetetlen len­ne. Emellett igen valószínűtlen, hogy a vásárlók feladnák kiala­kult élelmiszer-vásárlási szoká­saikat és a webhelyek között szörfözve minden egyes étel­alapanyagot, zöldséget, gyü­mölcsöt, hús- és pékárut más­honnan szereznének be. Az amerikai Forrester Research Inc. előrejelzése szerint az USA- ban 2004-re az élelmiszerek, háztartási és szépészeti cikkek internetes forgalma 27,1 milli­árd dollárra nő az 1999-es 1,1 milliárdról. A látszólag ellentmondó in­formációk kibékítésére több le­hetőség is kínálkozik. Az egyik az, hogy az élelmiszer-kereske­dő cégek láthatatlan életmód­tanácsadók módjára viselked­nek a hálón, a másik, hogy összefognak a háztartási javak online-kereskedőivel. Az ameri­kai Campell Soup Co. például naponta e-maileket küld ne­gyedmillió háztartásba, ame­lyek a cég által fogalmazott alapanyagokból gyorsan elké­szíthető ételek receptjeit tartal­mazzák. ,Arra építünk, hogy az amerikaiak 50-60 százaléka délután 4 órakor még nem tud­ja, mit is enne szívesen vacsorá­ra” - nyilatkozta a cég szóvivő­je. A amerikai Kraft Foods Inc. fogyasztói három, a „spájzban” minden bizonnyal megtalálha­tó összetevőből elkészíthető éte­lek receptjét fogják hamarosan megkapni Palm Pilot nevű kézi komputerükre. Az élelmiszereket is kínáló webhelyeken keresztül főként a szokatlan, nem mindenütt kap­ható, elsősorban ajándékként a fogyasztókhoz jutó termékek kereskedelme terelhető az inter­netre. A hálón elérhetővé válhat­nak olyan finomságok, amelyek­re esetleg egy másik országban vagy akár egy másik kontinensen lakó rokon látogatásáig kellene várnia a vevőnek. k. s. Az oldalt szerkesztette: Marnitz István INTERNETGAZDASÁG VELÜNK EGYÜTT MŰKÖDIK ICON SZÁMÍTÁSTECHNIKAI KFT. • 1134 Budapest, Tüzér u. 39-41 Tel.: 452-1250 * Fax: 452-1251 * www.icon.hu • pr@icon.hu 2000. NOVEMBER 2. Nem definiált a WAP-szolgáltatás modellje Rövid időn belül tervez nyereséget az Eco.Net (Folytatás a 21. oldalról) Becslésünk szerint viszont a cég 3-5 hónapon belül akkor is nyereségessé válhatna, ha a társaság erőteljes növekedését bármi (a befektetői piac hely­zete vagy a Nasdaq hektikus­sága) fékezné. - Mennyi ügyfele van most az Eco.Net-nek? - Online­ termékeinknek mintegy 40 felhasználója van. Az Eco.Net már régóta arra törekszik, hogy ne magánsze­mélyeket szolgáljon ki, ha­nem vállalatoknak nyújtson tartalmi szolgáltatást. Az álta­lunk működtetett internetes portált, az Eco.hu-t naponta 30-35 ezerszer töltik le, ami körülbelül 8-9 ezer felhaszná­lót jelent. - Említette a fejlesztéseket. Mit kell ezen érteni? - Nem új termékekről van szó. Az Eco.Net nem olyan fo­gyasztási cikkeket állít elő, amelyet be lehet dobozolni és a boltok polcaira helyezni. El­sősorban a régi szolgáltatások fejlesztése folyik s közben az elmúlt egy évben a cég tarta­lomszolgáltatóból ASP (Appli­cation Service Provider) szol­gáltatóvá vált. A fejlesztések iránya a mobilinternet, az SMS és a WAP. Ezek alapjait ugyanazok az adatbázisok szolgálják, amelyek a hagyo­mányos online-termékeket szolgálták ki. - Mekkora összeget fekte­tett az Eco.Net a mobilinter­netes fejlesztésekbe? - Nehéz rá önköltségi ösz­­szeget mondani, mivel mi mindent adatbázison alapuló fejlesztésként csinálunk, azaz egy termék vagy szolgáltatás létrehozásakor a fő költség az adatbázis-szerkezet megter­vezésére és kialakítása. Ehhez képest elenyésző, hogy annak WAP, SMS vagy hagyományos internetre van-e kivezetése. Ha egy szolgáltatást ilyen adatbázis-vezérelt módon csak a WAP-ra csinálnánk, biz­tosan nagyon drága lenne, de mi alapvetően integrált szol­gáltatásként építjük ezeket, így elkülöníthetően nincs lé­nyeges költségvonzata. Az Eco.Net-nek van saját WAP- oldala is, de mi készítettük és működtetjük a Vodafone tel­jes WAP-portálját is. Ez az al­kalmazás számunkra ugyan­olyan fontos kommunikációs eszköz, mint a vezetékes internet. - Milyen jövője van a WAP- nak? - Egyelőre nem definiált a WAP - vagy bármely más mobilinternetes - szolgáltatás üzleti modellje, nem tudni, hogy olyan lesz-e, mint a ha­gyományos internet. Kérdés, hogy a mobilszolgáltatók a hagyományos Internet Servi­ce Providerek (ISP-k) mintá­jára működnek-e tovább vagy azoknál lényegesen nagyobb befolyást szereznek a felhasz­nálóik felett. Egy nagy tele­fontársaság elvben megteheti, hogy az előfizetőinek a világ bármely pontján otthoni tari­fát számol fel a szolgáltatá­sért vagy egyszerűen ingyen adja a világhálót, ha az előfi­zető az ő portáljáról baran­gol. A piacon igazi áttörés ak­kor következhet be, ha a ve­zeték nélküli készülék micro­­paymentként használható fel, vagyis az előfizető a számlá­jára vásárolhat szolgáltatáso­kat vagy termékeket.­­ A vezető mobilszolgálta­tók szakemberei egyelőre cá­folják, hogy a cégek felké­szültek volna a banki szol­gáltatásokra.­­ Pedig az egyik út ez lehet: az előfizetőnek hiteltörténete van. Aki pedig előre fizetett telefonkártyával rendelkezik, azt csinál a felhasználható egységével, amit akar. Hőnyi Gyula ÚJ évezred: PILLÉR Premium Power Systems Európai piacvezető UPS> SOkVA Dinamikus UPS, akár közvetlen dízel csatolással Cl Extra megbízhatóságú rendszer MTBF = 400 000 000 óra !!! BALMEX Kft. SAL­MEX? 1106 Budapest, Juhász u. 25-27 ——1 Tel./Fax: 222 1987 E-mail: lschandl@elender.hu

Next