Napi Gazdaság, 2001. április (11. évfolyam, 76-98. szám)
2001-04-24 / 94. szám
2001. ÁPRILIS 24. Két évtizedes a munkakapcsolat a FIAT Autóval A PSA Peugeot-Citroen a Toyotával is dolgozik Az autók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentését célzó együttműködésre kötött megállapodást egymással a francia PSA Peugeot-Citroen és a japán Toyota. A két autógyártó azt kutatja, miként felelhetnének meg motorjaik az Európai Unió (EU) egyre szigorúbb emissziós követelményeinek - jelentette a Financial Times. (Az EU brüsszeli bizottságának egyik döntése értelmében 2008- ra a kontinensen eladott új autók szén-dioxid-kibocsátását a jelenlegi szinthez képest 25 százalékkal kell csökkenteni.) A japán autógyártó motorjainak széndioxid-emisszióját rövid időn belül kevesebb mint 140 gramm/kilométerre akarja leszorítani, s e törekvésében igyekszik felhasználni a franciák környezetvédelmi szaktudását. A részleges együttműködés a PSA további lépése azon az úton, amelyen - függetlenségét megtartva - bizonyos technológiákon osztozik más autógyárakkal. A japánokkal kötött mostani megállapodástól független, ám a PSA Peugeot-Citroën együttműködési készségét mutatja, hogy a francia autógyártó és az olasz FIAT Auto (FA) szakemberei immár két évtizede fejlesztenek közös technológiákat kishaszonjárművekhez (a Peugeot-nál az Expert és a Boxer, a Citroennél a Jumpy és a Jumper, a FIAT-nál pedig a Scudo és a Ducato modellekben találhatók meg ennek eredményei). Ezt a munkakapcsolatot Roberto Testőrének, az FA vezérigazgatójának és Jean-Martin Foknak, a PSA elnökének közös nyilatkozata alapján az idén bővítik. Már bele is kezdtek egy új kishaszonjármű közös tervezésébe. A együttműködés kezdete óta közösen gyártott haszonjárművek száma elérte a 3,3 milliót, az egyterűeké pedig a 400 ezret. 1981 óta Olaszországban, a Val di Sangro-i gyárban 3 millió, Franciaországban, a valenciennes-iben 700 ezer jármű készült. A közös munka lehetővé teszi a tervezési és beruházási költségek megosztását. (NAPI) Vegyesvállalatként működik a Ford Otosan Transitok Törökországból A törökországi autógyártás történetében a legnagyobb értékű egyszeri beruházást fejezte be a Ford Motor Company (FMC), illetve helyi érdekeltsége, amely 650 millió dollárért haszonjárműgyártó üzemet épített Kocaeliben. Az FMC a török Koc-csoporttal együtt hozta létre és működteti vegyesvállalatát, a Ford Otosant (FO). Az új Ford-üzemben a 2001. év haszonjárműve díjat elnyert Transit típus modelljeit (NAPI Gazdaság, 2001. január 16., 7. oldal) gyártják, s emellett a jövő év közepétől egy kishaszonjármű összeszerelésébe is belekezdenek. A kocaeli üzemben gyártott Transitok elsősorban a török piacra kerülnek, amely tavaly a brit után a második legnagyobb felvevőpiaca volt a Ford haszonjárműveinek Európában. A később gyártandó kishaszonjárműveket főleg más európai országokban értékesítik majd. A Ford számításai szerint a török piac és a környező térség a mostani gazdasági nehézségek ellenére jelentős növekedés előtt áll. Törökországban tavaly 643 ezer új járművet értékesítettek, ebből a Ford 30 259 személyautóval (6,6 százalék) és 42 426 haszonjárművel (23 százalék) vette ki a részét. (napi) Az oldalt szerkesztette: Bubrik Gáspár Európa,Éljen a lehetőséggel, és válassza ki az Önnek megfelelő úti célt. Leeds, London, Manchester, Newcastle 68 OOO,Dublin 70 OOO,- Barcelona, Madrid 74 OOO, Lisszabon, Lyon 77 OOO,- Sevilla 80 OOO,- Malaga 88 OOO,sabena 0 swissair^^ ff: TIíe Qrnliíiyer (iroup www.swissair.com www.sabena.com A részletekről érdeklődjön légitársaságunknál, tel.: 328-5000 swissair.hungary@sairgroup.com vaev utazási irodáidban. AUTÓSVILÁG Franciás stílussal a német státusszimbólumok ellen Helyet keres magának a Renault a luxusautó-piacon Az Avantime merész formatervezési buszlimuzinnal és a Safrane utódjának számító Vel Satis szedánnal akar betörni a luxusautók piacára a Renault. Csakhogy nehéz lesz helyet találni az exkluzív vásárlói kört kiszolgáló autógyárak exkluzív klubjában - írja a Business Week. Itthoni hír, hogy a már kapható felső középkategóriás Laguna eladásaival kategóriájában fél év múlva piacvezetővé szeretne válni a Renault Hungária Kft. Az 1996-ban forradalmi újdonságnak számító Scenic alsóközépkategóriás buszlimuzin piacra vitele és a Nissannal kötött kockázatos szövetség tető alá hozása után a következő időszakban újabb radikális lépéseket tesz a Renault autógyár azon az úton, amely reményei szerint világcéggé válásához vezet. A francia vállalat - a Genfi Autószalonon is bemutatott - a sorozatkész Avantime luxusbuszlimuzin és a koncepcióautó Vel Satis szedán piaci megjelenésével be akar törni a luxusautók piacára. Az exkluzív vásárlói kör ugyan minden nagy autógyárat vonz - a Ford például több márkát összevásárolt, hogy növelje tehetős vevőinek számát (NAPI Gazdaság, 2001. március 13., 9. oldal), ám e kategória nagy hagyományokkal rendelkező, nehézsúlyú szereplőivel, elsősorban a Mercedesszel, a BMW-vel, a Volkswagen-csoporthoz tartozó Audival szemben igen nehéz lesz teret nyerni. A franciák eddigi törekvései e téren kudarcot vallottak. Tavaly például mindössze 14 ezret sikerült eladni a pénzes vevők alsó szegmensének szánt Safrane-ból. Ennek tükrében sok szakértő igen merésznek tartja azt a tervet, hogy az előbbi modell utódjának számító, várhatóan 30 ezer dollárba kerülő Vel Satisból évente 60 ezret értékesítsenek Európában. Ezzel és a valamivel olcsóbb Avantime-mal a francia cég három százalékot szeretne megszerezni az európai luxusautó-piacból. Bonyolítja a helyzetet, hogy Franciaországban ötödannyi luxuskocsi kel el, mint Németországban és a hazai vevők is Mercedest, BMW-t vagy Audit vesznek, ha prémium márkát választanak. A Renault két dologban bízik. Az egyik, hogy luxusautói különös dizájnja alternatívát adhat a németek konzervatív, státusjelképpé merevedett formatervezésére. A másik a gyártástechnológia: az Avantime az Espace buszlimuzin platformjára épül, így kifejlesztése „csak” 200 millió dollárba került, míg a Vel Satis osztozik a Laguna alapjaival és a Nissan- Renault együttműködés első közös gyümölcsét, a 3,5 literes, V6-os motort kapja. Utóbbi autót 500 millió dollár ráfordításával fejlesztették ki. A Renault ugyan tavaly az 1999-es kétszeresére, egymilliárd dollárra növelte eredményét, ám európai piaci részesedése 11- ről 10,5 százalékra esett. Ezzel egy időben a cég sokat vár a megújult Lagúnától is: azt reméli, fél év múlva ez a modell vezeti majd kategóriája itthoni piacát. A nagyközönségnek először a tavaly őszi párizsi autókiállításon bemutatott felső-középkategóriás Laguna II. (NAPI Gazdaság, 2000. november 7., 10. oldal) Authentique nevű modelljének alapfele smettségei közé tartozik az ABS (blokkolásgátló), a vészfékrásegítő, az elektromos keréknyomás-ellenőrző rendszer és a hat légzsák. A többi változatnál variálható rásegítésű szervokormány, navigációs rendszer, eső- és/vagy napsugárzás érzékelő, levegőminőség-szenzor is található. Az Expressionnál, a Dynamiquenél, a Privilege-nél, az Indiaiénál az előbbiek mellett az ESP-t (elektromos menetstabilizátort) és a kipörgésgátlót (ASR) is szériaként adják. A megújult Laguna, kategóriájában eddig egyedüliként az Euro NCAP biztonsági tesztjén megkapta a maximális 5 csillagot. A kocsit indítókulcs helyett elektronikus kártyával lehet üzembe helyezni. A hitelkártya-méretű eszköz különböző pontjainak megérintésével távirányítással nyithatóak az ajtók, a csomagtartó, a benzintartály zárja, s ugyancsak egy gombnyomással indítható az autó. A kártya memóriája adatokat is tárol: az alvázszámot, a rendszámot, a kilométeróra állását, emellett a szervizek időpontjára is figyelmeztet. A megnövelt utastéren kívül a csomagtartó is nagyobb lett, a lépcsős hátú változaté alaphelyzetben 430 literes, a Grandour elnevezésű kombié pedig 480, lehajtott ülésekkel 1500 literes. Az ötsebességes adaptív automata váltóval felszerelt Laguna négy benzin- és három dízelmotorral rendelhető. Thyerry Koskas, a Renault Hungária Kft. (RH) ügyvezető igazgatója szerint a márkaimportőr fél év múlva kategóriájában vezető helyet remél a Lagúnától. (A Thalia magyarországi bevezetésével - NAPI Gazdaság, 2001. február 6., 7. oldal - a Thalia kategóriájában piacvezető lett a francia gyár.) Idén eddig összesen 2344 új Renault kelt el Magyarországon. K. S.B. C. Tavaly koncepció volt, idén piacra kerül az Avantime I LUXUSAUTÓ-PIAC* Márka Részesedés (%) BMW 22 Mercedes 21 Audi 17 Ford 13 GMZ Fiat6 Mások 14 'autógyárak részesedése az európai eladásokból Forrás: BusinessWeek Öt csillagot kapott a Laguna II. a szigorú törésteszten Egyedülálló akció a Honda Élesnél: + Egyes bemutató autóinkat bekerülési áron, több százezer forinttal a hivatalos listaár ^4 alatt vásárolhatja meg. íf *1* Egyéb megrendelések esetén típustól függően k 250 000-500 000 Ft értékk^Mgi ajándékcsomaggal meg minden kedves vásárlónkat^mei* Kedvező hitel- és bérletlehetőségek, akár kamatmentes hitelre is megvásárolhatja nálunk új gépkocsiját. 1106 Budapest, Jászberényi út 38. Tel.: 262-1340, 260-6853, 06/30-964-5640, Fax: 260-6897 NAPI gazdaság Márciusban az Opel vezette az eladási listát Az Opel/Vauxhall idén márciusban 189 500 autó eladásával Európában az első helyet érte el a személygépkocsi-értékesítésben. Piaci részesedése 10,81 százalékra nőtt, ami 0,38 százalékos bővülés az egy évvel ezelőtti márciushoz képest. A Vauxhall Nagy-Britanniában 50 702 autó értékesítésével minden eddiginél jobb eredményt ért el márciusban. Olaszországban, Spanyolországban, Ausztriában és Görögországban is növekedtek az Opel személyautó-eladásai s ezzel párhuzamosan piaci részesedése is 2000 márciusához képest. Az Opel Italia különösen erős volt mind az eladások, mind a piaci részesedés növelése tekintetében, amivel megerősítette első számú importőri helyét. Olaszországban az importált autók között az Opel Corsa és Agila kategóriájuk vezetői voltak, míg a Zafira volt a legjobban eladható dízelmotoros egyterű. A Zafira továbbra is sikeres Európában, 26 ezernél több ilyen egyterű eladásával márciusban csúcsot döntöttek az Opel-kereskedők. (Idén Zafírából eddig 67 ezret értékesítettek, ami mintegy 3 százalékos növekedés a tavalyi első negyedévhez képest.) (napi) Nyugat-Európában vették tavaly a legtöbb Skodát A Volkswagen immár 100 százalékos tulajdonában lévő (NAPI Gazdaság, 2000. május 24., 7. oldal) csehországi Skoda Auto (SA) tavaly 435 403 járművet adott el, ami 13 százalékos növekedést jelent az 1999-hez képest. A világ 70 országába kerülő új Skodák közül a nyugat-európai piacokon 229 109 talált gazdára, ami 19,2 százalékkal több a megelőző évinél. A fennmaradó mennyiséget - a több helyen stagnáló vagy visszaeső értékesítések közepette - kelet-közép- és kelet-európai országokban adták el, összességében 1,6 százalékos növekedést elérve. Detlef Schmidt, az SA értékesítési és marketingigazgatója összefoglalójában kiemelte, hogy tavaly elsősorban az Octaviák - összesen 158 503 - értékesítésével sikerült az európai piaci átlagot meghaladó arányú növekedést elérni. Az új modell tavaly tavaszi, illetve a kombi változat év végi bevezetésével Fabiákból 128 872-őt adtak el. Magyarországon 5,3 százalékos növekedést mutattak a tavalyi Skoda-eladások, a 8279 megrendelésből 7707-et vehettek át a vevők a márkaimportőr Porsche Hungáriánál. Idén tízszázalékos növekedéssel számol a Skoda, amelynek márkaigazgatója, Méhn Imre arról tájékoztatta lapunkat, hogy ez év első negyedévében a tavalyinál 47 százalékkal többet, 1973 új autót adtak el. A Fabia modellcsalád legújabb tagja, a Genfi Autószalonon bemutatott Sedan (NAPI Gazdaság, 2001. március 6., 8. oldal) várhatóan júniusban kerül a magyar piacra. (NAPI) 7 IVECO PRIM truck kft. Hivatalos Márkakereskedés és Szerviz • Új és használt haszonjárművek értékesítése • Gyári Iveco alkatrészek • Garanciális javítás • Tachográfillesztés és -hitelesítés • Állófűtés- és járműklíma-beépítés és - szervizelés • Gépjármű-adagolók javítása Prim Truck Kft. Debrecen, Ozmán u. Tel.: (52)472-4600-24 Service: (20) 9347-680 e-mail: primtruck@primtruck.hu