Napi Gazdaság, 2001. április (11. évfolyam, 76-98. szám)

2001-04-24 / 94. szám

2001. ÁPRILIS 24. Két évtizedes a munkakapcsolat a FIAT Autóval A PSA Peugeot-Citroen a Toyotával is dolgozik Az autók szén-dioxid-kibo­­csátásának csökkentését célzó együttműködésre kötött meg­állapodást egymással a francia PSA Peugeot-Citroen és a japán Toyota. A két autógyártó azt kutatja, miként felelhetnének meg motorjaik az Európai Unió (EU) egyre szigorúbb emissziós követelményeinek - jelentette a Financial Times. (Az EU brüsszeli bizottságának egyik döntése értelmében 2008- ra a kontinensen eladott új au­tók szén-dioxid-kibocsátását a jelenlegi szinthez képest 25 szá­zalékkal kell csökkenteni.) A ja­pán autógyártó motorjainak széndioxid-emisszióját rövid időn belül kevesebb mint 140 gramm/kilométerre akarja leszo­rítani, s e törekvésében igyekszik felhasználni a franciák környe­zetvédelmi szaktudását. A részle­ges együttműködés a PSA to­vábbi lépése azon az úton, ame­lyen - függetlenségét megtart­va - bizonyos technológiákon osztozik más autógyárakkal. A japánokkal kötött mostani megállapodástól független, ám a PSA Peugeot-Citroën együtt­működési készségét mutatja, hogy a francia autógyártó és az olasz FIAT Auto (FA) szakembe­rei immár két évtizede fejlesz­tenek közös technológiákat kishaszonjárművekhez (a Peu­­geot-nál az Expert és a Boxer, a Citroennél a Jumpy és a Jumper, a FIAT-nál pedig a Scudo és a Ducato modellekben találhatók meg ennek eredményei). Ezt a munkakapcsolatot Roberto Testőrének, az FA vezérigaz­­gatójának és Jean-Martin Foknak, a PSA elnökének kö­zös nyilatkozata alapján az idén bővítik. Már bele is kezdtek egy új kishaszonjármű közös terve­zésébe. A együttműködés kez­dete óta közösen gyártott ha­szonjárművek száma elérte a 3,3 milliót, az egyterűeké pedig a 400 ezret. 1981 óta Olaszor­szágban, a Val di Sangro-i gyárban 3 millió, Franciaországban, a valenciennes-iben 700 ezer jár­mű készült. A közös munka le­hetővé teszi a tervezési és beru­házási költségek megosztását. (NAPI) Vegyesvállalatként működik a Ford Otosan Transitok Törökországból A törökországi autógyártás történetében a legnagyobb érté­kű egyszeri beruházást fejezte be a Ford Motor Company (FMC), illetve helyi érdekeltsé­ge, amely 650 millió dollárért haszonjárműgyártó üzemet épí­tett Kocaeliben. Az FMC a tö­rök Koc-csoporttal együtt hoz­ta létre és működteti vegyes­vállalatát, a Ford Otosant (FO). Az új Ford-üzemben a 2001. év haszonjárműve díjat elnyert Transit típus modelljeit (NAPI Gazdaság, 2001. január 16., 7. oldal) gyártják, s emellett a jövő év közepétől egy kishaszon­­jármű összeszerelésébe is bele­kezdenek. A kocaeli üzemben gyártott Transitok elsősorban a török piacra kerülnek, amely ta­valy a brit után a második leg­nagyobb felvevőpiaca volt a Ford haszonjárműveinek Euró­pában. A később gyártandó kishaszonjárműveket főleg más európai országokban értékesítik majd. A Ford számításai szerint a török piac és a környező tér­ség a mostani gazdasági nehéz­ségek ellenére jelentős növeke­dés előtt áll. Törökországban tavaly 643 ezer új járművet értékesítettek, ebből a Ford 30 259 személy­autóval (6,6 százalék) és 42 426 haszonjárművel (23 százalék) vette ki a részét. (napi) Az oldalt szerkesztette: Bubrik Gáspár Európa,­Éljen a lehetőséggel, és válassza ki az Önnek megfelelő úti célt. Leeds, London, Manchester, Newcastle 68 OOO,­­Dublin 70 OOO,- Barcelona, Madrid 74 OOO,­­ Lisszabon, Lyon 77 OOO,- Sevilla 80 OOO,- Malaga 88 OOO,­sabena 0 swissair^^ ff: TIíe Qrnliíiyer (iroup www.swissair.com www.sabena.com A részletekről érdeklődjön légi­­társaságunknál, tel.: 328-5000 swissair.hungary@sairgroup.com vaev utazási irodáidban. AUTÓSVILÁG Franciás stílussal a német státusszimbólumok ellen Helyet keres magának a Renault a luxusautó-piacon Az Avantime merész formatervezési­ buszlimuzinnal és a Safrane utódjának számító Vel Satis szedánnal akar betörni a luxusau­tók piacára a Renault. Csakhogy nehéz lesz helyet találni az exk­luzív vásárlói kört kiszolgáló autógyárak exkluzív klubjában - írja a Business Week. Itthoni hír, hogy a már kapható felső középkategóriás Laguna eladásaival kategóriájában fél év múl­va piacvezetővé szeretne válni a Renault Hungária Kft. Az 1996-ban forradalmi új­donságnak számító Scenic alsó­középkategóriás buszlimuzin piacra vitele és a Nissannal kö­tött kockázatos szövetség tető alá hozása után a következő időszakban újabb radikális lé­péseket tesz a Renault autógyár azon az úton, amely reményei szerint világcéggé válásához vezet. A francia vállalat - a Genfi Autószalonon is bemuta­tott - a sorozatkész Avantime luxusbuszlimuzin és a koncep­cióautó Vel Satis szedán piaci megjelenésével be akar törni a luxusautók piacára. Az exkluzív vásárlói kör ugyan minden nagy autógyárat vonz - a Ford például több márkát összevásá­rolt, hogy növelje tehetős vevő­inek számát (NAPI Gazdaság, 2001. március 13., 9. oldal)­­, ám e kategória nagy hagyomá­nyokkal rendelkező, nehézsú­lyú szereplőivel, elsősorban a Mercedesszel, a BMW-vel, a Volkswagen-csoporthoz tarto­zó Audival szemben igen nehéz lesz teret nyerni. A franciák eddigi törekvései e téren kudarcot vallottak. Ta­valy például mindössze 14 ez­ret sikerült eladni a pénzes ve­vők alsó szegmensének szánt Safrane-ból. Ennek tükrében sok szakértő igen merésznek tartja azt a tervet, hogy az előb­bi modell utódjának számító, várhatóan 30 ezer dollárba ke­rülő Vel Satisból évente 60 ez­ret értékesítsenek Európában. Ezzel és a valamivel olcsóbb Avantime-mal a francia cég három százalékot szeretne megszerezni az európai luxus­autó-piacból. Bonyolítja a helyzetet, hogy Franciaország­ban ötödannyi luxuskocsi kel el, mint Németországban és a hazai vevők is Mercedest, BMW-t vagy Audit vesznek, ha prémium márkát választanak. A Renault két dologban bí­zik. Az egyik, hogy luxusautói különös dizájnja alternatívát adhat a németek konzervatív, státusjelképpé merevedett for­matervezésére. A másik a gyár­tástechnológia: az Avantime az Espace buszlimuzin platform­jára épül, így kifejlesztése „csak” 200 millió dollárba ke­rült, míg a Vel Satis osztozik a Laguna alapjaival és a Nissan- Renault együttműködés első közös gyümölcsét, a 3,5 literes, V6-os motort kapja. Utóbbi au­tót 500 millió dollár ráfordí­tásával fejlesz­tették ki. A Renault ugyan tavaly az 1999-es kétsze­resére, egymil­­liárd dollárra növelte ered­ményét, ám eu­rópai piaci ré­szesedése 11- ről 10,5 száza­lékra esett. Ezzel egy időben a cég sokat vár a megújult Lagúnától is: azt reméli, fél év múlva ez a modell vezeti majd kategóri­ája itthoni piacát. A nagykö­zönségnek először a tavaly őszi párizsi autókiállításon be­mutatott felső-középkategóri­ás Laguna II. (NAPI Gazdaság, 2000. november 7., 10. oldal) Authentique nevű modelljének alapfele smettségei közé tarto­zik az ABS (blokkolásgátló), a vészfékrásegítő, az elektromos keréknyomás-ellenőrző rend­szer és a hat légzsák. A többi változatnál variálható rásegí­tésű szervokormány, navigáci­ós rendszer, eső- és/vagy nap­sugárzás érzékelő, levegőmi­nőség-szenzor is található. Az Expressionnál, a Dynamique­­nél, a Privilege-nél, az Indiaié­nál az előbbiek mellett az ESP-t (elektromos menetsta­­bilizátort) és a kipörgésgátlót (ASR) is szériaként adják. A megújult Laguna, kategóriájá­ban eddig egyedüliként az Euro NCAP biztonsági tesztjén megkapta a maximális 5 csil­lagot. A kocsit indítókulcs helyett elektronikus kártyával lehet üzembe helyezni. A hitelkár­tya-méretű eszköz különböző pontjainak megérintésével táv­­irányítással nyithatóak az aj­tók, a csomagtartó, a benzin­tartály zárja, s ugyancsak egy gombnyomással indítható az autó. A kártya memóriája ada­tokat is tárol: az alvázszámot, a rendszámot, a kilométeróra állását, emellett a szervizek időpontjára is figyelmeztet. A megnövelt utastéren kívül a csomagtartó is nagyobb lett, a lépcsős hátú változaté alaphely­zetben 430 literes, a Grandour elnevezésű kombié pedig 480, lehajtott ülésekkel 1500 literes. Az ötsebességes adaptív auto­mata váltóval felszerelt Laguna négy benzin- és három dízelmo­torral rendelhető. Thyerry Koskas, a Renault Hungária Kft. (RH) ügyveze­tő igazgatója szerint a már­kaimportőr fél év múlva ka­tegóriájában vezető helyet remél a Lagú­nától. (A Thalia magyarorszá­gi bevezetésé­vel - NAPI Gaz­daság, 2001. február 6., 7. oldal - a Thalia kategóriájában piacvezető lett a francia gyár.) Idén eddig összesen 2344 új Re­nault kelt el Magyarországon. K. S.­B. C. Tavaly koncepció volt, idén piacra kerül az Avantime I LUXUSAUTÓ-PIAC* Márka Részesedés (%) BMW 22 Mercedes 21 Audi 17 Ford 13 GMZ Fiat6 Mások 14 'autógyárak részesedése az európai eladásokból Forrás: BusinessWeek Öt csillagot kapott a Laguna II. a szigorú törésteszten Egyedülálló akció a Honda Élesnél: + Egyes bemutató autóinkat bekerülési áron,­­ több százezer forinttal a hivatalos listaár ^4 alatt­­ vásárolhatja meg. íf *1* Egyéb megrendelések esetén típustól függően k 250 000-500 000 Ft értékk^Mgi ajándékcsomaggal meg minden kedves vásárlónkat^m­ei* Kedvező hitel- és bérletlehetőségek, akár kamat­mentes hitelre is megvásárolhatja nálunk új gépkocsiját. 1106 Budapest, Jászberényi út 38. Tel.: 262-1340, 260-6853, 06/30-964-5640, Fax: 260-6897 NAPI gazdaság Márciusban az Opel vezette az eladási listát Az Opel/Vauxhall idén márci­usban 189 500 autó eladásával Európában az első helyet érte el a személygépkocsi-értékesí­tésben. Piaci részesedése 10,81 százalékra nőtt, ami 0,38 szá­zalékos bővülés az egy évvel ez­előtti márciushoz képest. A Vaux­hall Nagy-Britanniában 50 702 autó értékesítésével minden ed­diginél jobb eredményt ért el márciusban. Olaszországban, Spanyolországban, Ausztriában és Görögországban is növeked­tek az Opel személyautó-eladá­sai s ezzel párhuzamosan piaci részesedése is 2000 márciusá­hoz képest. Az Opel Italia különösen erős volt mind az eladások, mind a piaci részesedés növelése tekin­tetében, amivel megerősítette első számú importőri helyét. Olaszországban az importált autók között az Opel Corsa és Agila kategóriájuk vezetői vol­tak, míg a Zafira volt a legjob­ban eladható dízelmotoros egy­terű. A Zafira továbbra is sike­res Európában, 26 ezernél több ilyen egyterű eladásával márci­usban csúcsot döntöttek az Opel-kereskedők. (Idén Zafí­rából eddig 67 ezret értékesítet­tek, ami mintegy 3 százalékos növekedés a tavalyi első negyed­évhez képest.) (napi) Nyugat-Európában vették tavaly a legtöbb Skodát A Volkswagen immár 100 százalékos tulajdonában lévő (NAPI Gazdaság, 2000. május 24., 7. oldal) csehországi Sko­da Auto (SA) tavaly 435 403 jár­művet adott el, ami 13 száza­lékos növekedést jelent az 1999-hez képest. A világ 70 or­szágába kerülő új Skodák kö­zül a nyugat-európai piacokon 229 109 talált gazdára, ami 19,2 százalékkal több a meg­előző évinél. A fennmaradó mennyiséget - a több helyen stagnáló vagy visszaeső értéke­sítések közepette - kelet-kö­zép- és kelet-európai országok­ban adták el, összességében 1,6 százalékos növekedést elérve. Detlef Schmidt, az SA értéke­sítési és marketingigazgatója összefoglalójában kiemelte, hogy tavaly elsősorban az Oc­­taviák - összesen 158 503 - ér­tékesítésével sikerült az európai piaci átlagot meghaladó arányú növekedést elérni. Az új modell tavaly tavaszi, illetve a kombi változat év végi bevezetésével Fabiákból 128 872-őt adtak el. Magyarországon 5,3 százalé­kos növekedést mutattak a ta­valyi Skoda-eladások, a 8279 megrendelésből 7707-et vehet­tek át a vevők a márkaimpor­tőr Porsche Hungáriánál. Idén tízszázalékos növekedéssel szá­mol a Skoda, amelynek márka­igazgatója, Méhn Imre arról tá­jékoztatta lapunkat, hogy ez év első negyedévében a tavalyinál 47 százalékkal többet, 1973 új autót adtak el. A Fabia modellcsalád leg­újabb tagja, a Genfi Autószalo­non bemutatott Sedan (NAPI Gazdaság, 2001. március 6., 8. oldal) várhatóan júniusban ke­rül a magyar piacra. (NAPI) 7 IVECO PRIM truck kft. Hivatalos Márkakereskedés és Szerviz • Új és használt haszonjárművek értékesítése • Gyári Iveco alkatrészek • Garanciális javítás • Tachográfillesztés és -hitelesítés • Állófűtés- és járműklíma-beépítés és - szervizelés • Gépjármű-adagolók javítása Prim Truck Kft. Debrecen, Ozmán u. Tel.: (52)472-460­0-24 Service: (20) 9347-680 e-mail: primtruck@primtruck.hu

Next