Napi Gazdaság, 2003. február (13. évfolyam, 23-42. szám)

2003-02-13 / 31. szám

MAGYAR ÉS NEMZETKÖZI VÁLLALATOK NAPI GAZDASÁG­A- 2003. FEBRUÁR 13., CSÜTÖRTÖK 5 A PSA-CITROEN SZÍVESEN ISMÉTELNE Csaknem megduplázta nyereségét a Renault­ ­• NAPI GAZDASÁG­I FOTÓ: BLOOMBERG A két vezető francia autógyár eltérően ítéli meg ez évi kilátá­sait: a PSA-Citroen, a szektor második legnagyobb európai szereplője a tavalyi 5 százalékot legalább elérő üzemi haszon­­kulcsra számít, míg legfőbb ri­válisa, a Renault csak a 4 száza­lék megismétlését tűzte ki cé­lul, mert európai értékesítésé­nek 6-7 százalékos csökkenését sem tartja kizártnak. A múlt év azonban még biztosan a Re­­nault-nak sikerült jobban, hi­szen a negyedik legnagyobb eu­rópai autógyár nettó nyeresége 86 százalékkal, 1,96 milliárd euróra, üzemi profitja pedig 90 százalékkal, 1,483 milliárd euróra ugrott. A nettó profit a csoport történetében rekord, igaz, az összegből 1,366 milliárd euró a Renault 44 százalékos tu­lajdonában lévő japán Nissantól származott, és a nemzetközi köny­velési szabályokra való áttérés is jótékonyan hatott a mérlegre. A költségcsökkentési program kitűnően halad és a belföldi piac gyen­geségét a külföldi értékesítés bőven ellensúlyozta - nyilatkozta Louis Schweitzer, a csoport elnöke, aki arra számít, hogy az új modellek­nek köszönhetően európai riválisaiknál jobban tudják állni a sarat az idén. A PSA-Citroen tavalyi nettó nyeresége egyszeri tételek mi­att 1,69 milliárd euró maradt tavaly, míg üzemi nyeresége 2,65 milliárdról 2,91 milliárd euróra nőtt, így elérte az elem­zői előrejelzések felső szélét. A PSA idén globálisan összesen 3,35 millió jármű eladását, azaz a tavalyi rekordmennyiség meg­ismétlését tűzte ki célul. Magyarországon mind a három francia autómárka növelte ta­valy új személyautó-eladásait. Ezen belül a legnagyobb, csaknem 30 százalékos növekedést a Citroën érte el, de a Renault és a Peu­geot mögött így is a harmadik helyen áll a piaci részesedését te­kintve. Az itthoni összeladásokat - 172 338 - tekintve a Renault 2002-ben is megőrizte a tavalyelőtt szerzett harmadik helyezé­sét, s erre törekszik az idén is. Míg a Renault-nál az előző két évben a Thalia volt a legkeresettebb, idén az új Megane-tól re­mélik a sikert. A Peugeot tavaly is döntően a 206-ossal aratott, de jól fogyott a 307-es is. A Citroennél a Xsara családon belül az egy­terű Picasso volt a húzómodell - az összes eladásoknak csaknem harmadát adta -, míg idén a nálunk tavaly félévkor bevezetett C3 kisautó nagyarányú értékesítését prognosztizálják. A Renault job­ban hajtott ta­valy, Franciaor­szágban a Peu­geot mégis megőrizte első­ségét - nálunk fordított a sor­rend FRANCIA AUTÓK ITTHONI ELADÁSAI Márka Darabszám Piaci részesedés _________2001 2002 2001 2002 Citroën 6 566 8474 4,4 4,9 Peugeot 10235 12 131 6,9 7,0 Renault 16059 16998 10,8 9,9 Forrás: Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete RENAULT LAGUNA NAGYKERESKEDELMI HÍD KELET ÉS NYUGAT KÖZÖTT Jó csillagálláskor nyit az Asia Center A kedvező csillagállás miatt március hetedikén lesz az Asia Center nagykereskedelmi központ megnyitója, az épületegyüttes a nyitáskor 60 százalékos kihasználtsággal indul.­ ­• NAPI GAZDASÁG Nagyjából hatvanszázalékos kihasználtsággal, március 7-étől üzemel a Pólus Center szom­szédságában épülő Asia Center. A teljes komplexum 2005-re épül fel, a rendelkezésre álló 205 ezer négyzetméteréből ed­dig valamivel kevesebb mint 60 százalékot, 130 ezer négyzetmé­tert sikerült kiadni - derült az Asia Center Kft. tegnapi sajtótá­jékoztatóján. Az épületegyüttest ugyan elsősorban nagykereske­delmi üzletközpontnak szánták, piaci bevezetése is e köré épült, a tulajdonosok mégsem tartják kizártnak, hogy több, az épület­ben helyet vásárló partner kis­kereskedelmi tevékenységet is folytat majd. A 2005-re elkészü­lő komplexum Kelet-Európa leg­nagyobb és legkorszerűbb nagy­kereskedelmi központja lesz. A beruházó s egyben az Asia Cen­ter Kft. fő tulajdonosa, a Strabag mellé 49 százalékban kínai be­fektetők szálltak be. A teljes beruházás 200 mil­lió dollárba, mostani áron tehát kevesebb mint 50 milliárd fo­rintba kerül, korábban a tulaj­donosok 60 milliárdos költség­gel számoltak. A társaság egy­­milliárd forintot kíván elkölte­ni az épületegyüttes zöld kör­nyezetére, illetve a közlekedés­re. A cég nem kívánja a vélet­lenre bízni a komplexum sike­rességét, a megnyitást is a ked­vező csillagállás miatt helyez­ték március 7-ére. ASIA CENTER Európa legna­gyobb bevásár­lóközpontja mintegy 50 mil­liárd forintba került A VÁROSNAK MÁR EDDIG IS SOKBA KERÜLT A BÚZA TÉR Megfeneklett az Inter-Bonum pécsi beruházása •s KÖRTÉSZ ZSOLT Bizonytalanná vált a budapesti székhelyű Inter-Bonum Kft. pé­csi Búza térre tervezett több mint 4,2 milliárd forintos beruházá­sának sorsa - tudta meg a NAPI Gazdaság. A helyhatóságnak, illet­ve a beruházás lebonyolításával megbízott cégének, a Pécsi Város­üzemeltetési és Vagyonkezelő (PV) Rt.-nek hónapok óta nem si­kerül elérnie és nyilatkozatra bírnia a német tulajdonban lévő in­gatlanfejlesztő vállalatot a 4,2 milliárdosra tervezett beruházás kap­csán. A városházán és a PV Rt.-nél egyaránt meg­erősítették, hogy az Inter-Bonum budapesti kép­viselőjével már többször próbálták felvenni a kap­csolatot, ám eddig sikertelenül. A pécsi önkormányzat még a kilencvenes évek végén döntött úgy, hogy a Király utca végén lévő Búza térről több száz millió forintos költséggel a város szélére költözteti a helyi járatú autóbusz­ok végállomását, s a tömbrehabilitáció miatt is rendkívül fontos, többhektáros területet a város­képbe illően hasznosítja. Az ingatlanfejlesztő céggel még 2000-ben sikerült megállapodni egy Budai Kapu névre keresztelt, látványos, többek között sok kis üzletet, nagy befogadóképességű parkolót és több más létesítményt is magában foglaló komplexum felépítéséről. Egyezség szü­letett a pécsi belváros egyik legfrekventáltabb területének parkosításáról, sőt a közlekedés jövőbeni rendjéről is. Az új belvárosi bevásárlóközpont befejezési határidejeként 2003 nyarát jelölték meg. A szerződésben azt is rögzítették, hogy az Inter-Bonumnak hároméves beépítési kötelezettsége van. Idő­közben Pécs déli részén elkészült az új autóbusz-végállomás, sőt a PV Rt. - több millió forintos költséggel - hozzákezdett a terü­let-előkészítéshez is. A város számára azonban a legnagyobb gon­dot az jelenti, hogy a Búza tér rendezése, illetve a Budai Kapu felépítése nélkül nem folytatható a belvárosi tömbrehabilitáció. Döntően ennek a következmé­nye, hogy a baranyai megye­­székhely sétálóutcájának keleti vége máig rendezetlen. Kíván­csiak voltunk a beruházó cég ál­láspontjára, ám a többszöri pró­bálkozás után is csak visszahí­vást ígértek a budapesti irodából. Pánics György, Toller László polgármester sajtószóvivője la­punknak elmondta, hogy a vá­ros vezetése gyakorlatilag le­mondott a beruházás megvaló­sulásáról, s most egy szálloda felépítését szeretné összehozni. TOLLER LÁSZLÓ Pécsen már le­mondtak az épületkomple­xum megépíté­séről. Pécsen már le­mondtak az épületkomple­xum megépíté­séről. AZ EXPORTBEVÉTEL TIZEDÉT MAGYARORSZÁGON TERMELIK MEG Felszaladt az Electrolux nettó profitja Az Electrolux magasabb osztalékkal és részvény-visszavásárlás bejelentésével örvendeztette meg befektetőit, miután a csoport nettó nyeresége harmadával nőtt tavaly.­­■ BANA PÉTER A világ egyik vezető háztar­­tásigép-gyártója, a svéd Electro­lux AB tavaly üzemi eredmé­nyét 23 százalékkal, 7,73 mil­liárd koronára (846 millió euró), nettó profitját 32 száza­lékkal, 5,1 milliárd koronára növelte, annak dacára, hogy a karácsonyi szezont is magában foglaló negyedik negyedévben a nettó veszteség több mint há­romszorosára, 956 millió koro­nára ugrott. Az exportbevételének tíz százalékát Magyarországon, az Electrolux Lehel Hűtőgépgyár Kft. tulajdonosaként - főként évi 3 millió hűtőgép előállítá­sának köszönhetően - megter­melő csoport az idei kilátáso­kat illetően bizonytalan. A ke­reslet várhatóan mind Európá­ban, mind az Egyesült Álla­mokban stagnál, de a már fo­lyó átszervezés eredménye­képpen valamivel javuló üze­mi eredményre lehet számíta­ni - áll a kiadott közlemény­ben. A részvény árfolyama mégis 3 százalékkal, 139 koro­nára ment fel, mert a csoport 4,5-ről 6 koronára javasolja nö­velni a tavalyi év utáni osztalé­kot, emellett a jegyzett tőke tíz százaléka felvásárlásának szán­dékát jelentette be. A befekte­tőket egyelőre nem befolyásol­ta, hogy a csoport ellen összesen 14 ezer felperest képviselve 218 per folyik az USÁ-ban az azbeszthasználat egészségkáro­sító hatása miatt. Ezekre 9 mil­lió dollárt különítettek el, to­vábbi 136 millió dollárt az amerikai nyugdíjalap alulfinan­szírozottságára tartalékolnak. A decemberben eldöntött nagyszabású, az észak-ameri­kai páraelszívó- és a kínai por­­szívógyár-bezárásokat is magá­ban foglaló költségcsökkentő átalakítás során az Electrolux egyebek között a spanyolorszá­gi Fuenmayorból a hűtőgép­­gyártás egy részét Magyaror­szágra hozza, a tűzhelygyártás egy részét pedig Romániába telepíti át. A jászberényi üzem termelését nem érinti jelentő­sen a döntés, mert eddig is gyártottak felülfagyasztós kom­bi hűtőket (NAPI Gazdaság, 2002. december 18., 1. oldal). ELEKTROLUX-ADATOK 2001 2002 Árbevétel____________135,8 133,2 Üzemi eredmény________6128_____7,73 Adózott eredmény_______3127_____5,1 EPS (korona)_________11,35 15,6 Forrás: Dow Jones_________________ A GM KEMÉNYEN BESZÁLL AZ ÁZSIAI VERSENYBE Félmilliárd dolláros fejlesztés a Daewoonál •■ NAPI GAZDASÁG A General Motors Corp. (GM) többségi tulaj­donában lévő dél-koreai GM-Daewoo Automo­tive & Technology Co. mintegy 500 milliárd vont (416 millió dollár) szándékszik az idén beru­házni az országban lévő üzemek fejlesztésébe és a tervezőközpont bővítésébe - jelentette be Nick Reilly, a vegyesvállalat elnök-vezérigazga­tója. A fejlesztésre azért is szükség van, mert a Daewoo piaci részesedése 10 százalékra, az 1996-os arány felé­re csökkent Dél-Koreában. Az év végén dobták piacra az alsó középkategóriás új Lacettit, a későbbiekben egy nagy kocsival és egy hobbiterepjáróval is ki akarnak rukkolni, hogy felvegyék a versenyt a Hyundai Motor Co.-val. A GM tavaly áprilisban szerzett többségi tulajdont az ország harmadik legnagyobb autógyárában, miután a Daewoo-csoport 1999-ben fizetésképtelenné vált. Rajta kívül a japán Suzuki Mo­tor és a kínai Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) is részesedéssel rendelkezik a vegyesvállalatban. A sajtóértekez­leten részt vett Richard Wagoner, a GM vezérigazgatója is, aki leszögezte: a világ egyetlen komoly autógyára sem lehet sikeres, ha nincs stratégiája az ázsiai-csendes-óceáni térségre vonatko­zóan, amely a következő tíz évben gyorsabban fog fejlődni, mint a világ többi régiója. Megerősítette, hogy a GM-Daewoo az otta­ni termelékenység növekedése esetén megvásárolja a pupjongi üzemet is, amely gyenge felszereltsége miatt maradt ki a tava­lyi akvizícióból, de jelenleg is gyárt autókat a GM-Daewoo szá­mára. Véleménye szerint a dél-koreai gazdaságot rövid távon ugyan várhatóan megterhelik az Észak-Korea körül kialakult fe­szültségek, de hosszabb távon igen jók a növekedési kilátások. Egyetlen autó­gyár se lehet si­keres, ha nincs stratégiája az ázsiai-csendes­­óceáni térségre vonatkozóan NAPI GAZDASÁG Tengernyi csoki - ---------------------­-------------------------------------­ Már-már járványszerű méreteket ölt a csokoládéfogyasz­tás, amire 42,2 milliárd dollárt költött tavaly a világ. A csokoládéfogyasztás nemzetek közötti versenyét tavaly is az USA nyerte - több mint egyharmados részesedésé­vel a világ legnagyobb édességpiaca az amerikai. A fejenként 4,4 kilós mennyiséggel azonban dobogóközelbe se került, ahhoz 10 kilónál magasabb teljesítmény kellett. A teljes 19,2 milliárd dolláros európai csokizabálás egyharmadát a britek követték el. A csecsemőket is beszámítva az átlag brit alattvaló 11,4 kilogramm csokoládét falt fel tavaly és erre 93,1 dollárt költött. Az írek azonban még ezt is felül tudták múlni: 12,7 kilogramm csokoládét pusztítottak el, vagyis 127 normál méretű táblát. Az osztrákok 10,9 kilóval épphogy csak lehagyták a pontosan 10 kilót megevő svájciakat.

Next