Napi Gazdaság, 2003. február (13. évfolyam, 23-42. szám)
2003-02-13 / 31. szám
MAGYAR ÉS NEMZETKÖZI VÁLLALATOK NAPI GAZDASÁGA- 2003. FEBRUÁR 13., CSÜTÖRTÖK 5 A PSA-CITROEN SZÍVESEN ISMÉTELNE Csaknem megduplázta nyereségét a Renault • NAPI GAZDASÁGI FOTÓ: BLOOMBERG A két vezető francia autógyár eltérően ítéli meg ez évi kilátásait: a PSA-Citroen, a szektor második legnagyobb európai szereplője a tavalyi 5 százalékot legalább elérő üzemi haszonkulcsra számít, míg legfőbb riválisa, a Renault csak a 4 százalék megismétlését tűzte ki célul, mert európai értékesítésének 6-7 százalékos csökkenését sem tartja kizártnak. A múlt év azonban még biztosan a Renault-nak sikerült jobban, hiszen a negyedik legnagyobb európai autógyár nettó nyeresége 86 százalékkal, 1,96 milliárd euróra, üzemi profitja pedig 90 százalékkal, 1,483 milliárd euróra ugrott. A nettó profit a csoport történetében rekord, igaz, az összegből 1,366 milliárd euró a Renault 44 százalékos tulajdonában lévő japán Nissantól származott, és a nemzetközi könyvelési szabályokra való áttérés is jótékonyan hatott a mérlegre. A költségcsökkentési program kitűnően halad és a belföldi piac gyengeségét a külföldi értékesítés bőven ellensúlyozta - nyilatkozta Louis Schweitzer, a csoport elnöke, aki arra számít, hogy az új modelleknek köszönhetően európai riválisaiknál jobban tudják állni a sarat az idén. A PSA-Citroen tavalyi nettó nyeresége egyszeri tételek miatt 1,69 milliárd euró maradt tavaly, míg üzemi nyeresége 2,65 milliárdról 2,91 milliárd euróra nőtt, így elérte az elemzői előrejelzések felső szélét. A PSA idén globálisan összesen 3,35 millió jármű eladását, azaz a tavalyi rekordmennyiség megismétlését tűzte ki célul. Magyarországon mind a három francia autómárka növelte tavaly új személyautó-eladásait. Ezen belül a legnagyobb, csaknem 30 százalékos növekedést a Citroën érte el, de a Renault és a Peugeot mögött így is a harmadik helyen áll a piaci részesedését tekintve. Az itthoni összeladásokat - 172 338 - tekintve a Renault 2002-ben is megőrizte a tavalyelőtt szerzett harmadik helyezését, s erre törekszik az idén is. Míg a Renault-nál az előző két évben a Thalia volt a legkeresettebb, idén az új Megane-tól remélik a sikert. A Peugeot tavaly is döntően a 206-ossal aratott, de jól fogyott a 307-es is. A Citroennél a Xsara családon belül az egyterű Picasso volt a húzómodell - az összes eladásoknak csaknem harmadát adta -, míg idén a nálunk tavaly félévkor bevezetett C3 kisautó nagyarányú értékesítését prognosztizálják. A Renault jobban hajtott tavaly, Franciaországban a Peugeot mégis megőrizte elsőségét - nálunk fordított a sorrend FRANCIA AUTÓK ITTHONI ELADÁSAI Márka Darabszám Piaci részesedés _________2001 2002 2001 2002 Citroën 6 566 8474 4,4 4,9 Peugeot 10235 12 131 6,9 7,0 Renault 16059 16998 10,8 9,9 Forrás: Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete RENAULT LAGUNA NAGYKERESKEDELMI HÍD KELET ÉS NYUGAT KÖZÖTT Jó csillagálláskor nyit az Asia Center A kedvező csillagállás miatt március hetedikén lesz az Asia Center nagykereskedelmi központ megnyitója, az épületegyüttes a nyitáskor 60 százalékos kihasználtsággal indul. • NAPI GAZDASÁG Nagyjából hatvanszázalékos kihasználtsággal, március 7-étől üzemel a Pólus Center szomszédságában épülő Asia Center. A teljes komplexum 2005-re épül fel, a rendelkezésre álló 205 ezer négyzetméteréből eddig valamivel kevesebb mint 60 százalékot, 130 ezer négyzetmétert sikerült kiadni - derült az Asia Center Kft. tegnapi sajtótájékoztatóján. Az épületegyüttest ugyan elsősorban nagykereskedelmi üzletközpontnak szánták, piaci bevezetése is e köré épült, a tulajdonosok mégsem tartják kizártnak, hogy több, az épületben helyet vásárló partner kiskereskedelmi tevékenységet is folytat majd. A 2005-re elkészülő komplexum Kelet-Európa legnagyobb és legkorszerűbb nagykereskedelmi központja lesz. A beruházó s egyben az Asia Center Kft. fő tulajdonosa, a Strabag mellé 49 százalékban kínai befektetők szálltak be. A teljes beruházás 200 millió dollárba, mostani áron tehát kevesebb mint 50 milliárd forintba kerül, korábban a tulajdonosok 60 milliárdos költséggel számoltak. A társaság egymilliárd forintot kíván elkölteni az épületegyüttes zöld környezetére, illetve a közlekedésre. A cég nem kívánja a véletlenre bízni a komplexum sikerességét, a megnyitást is a kedvező csillagállás miatt helyezték március 7-ére. ASIA CENTER Európa legnagyobb bevásárlóközpontja mintegy 50 milliárd forintba került A VÁROSNAK MÁR EDDIG IS SOKBA KERÜLT A BÚZA TÉR Megfeneklett az Inter-Bonum pécsi beruházása •s KÖRTÉSZ ZSOLT Bizonytalanná vált a budapesti székhelyű Inter-Bonum Kft. pécsi Búza térre tervezett több mint 4,2 milliárd forintos beruházásának sorsa - tudta meg a NAPI Gazdaság. A helyhatóságnak, illetve a beruházás lebonyolításával megbízott cégének, a Pécsi Városüzemeltetési és Vagyonkezelő (PV) Rt.-nek hónapok óta nem sikerül elérnie és nyilatkozatra bírnia a német tulajdonban lévő ingatlanfejlesztő vállalatot a 4,2 milliárdosra tervezett beruházás kapcsán. A városházán és a PV Rt.-nél egyaránt megerősítették, hogy az Inter-Bonum budapesti képviselőjével már többször próbálták felvenni a kapcsolatot, ám eddig sikertelenül. A pécsi önkormányzat még a kilencvenes évek végén döntött úgy, hogy a Király utca végén lévő Búza térről több száz millió forintos költséggel a város szélére költözteti a helyi járatú autóbuszok végállomását, s a tömbrehabilitáció miatt is rendkívül fontos, többhektáros területet a városképbe illően hasznosítja. Az ingatlanfejlesztő céggel még 2000-ben sikerült megállapodni egy Budai Kapu névre keresztelt, látványos, többek között sok kis üzletet, nagy befogadóképességű parkolót és több más létesítményt is magában foglaló komplexum felépítéséről. Egyezség született a pécsi belváros egyik legfrekventáltabb területének parkosításáról, sőt a közlekedés jövőbeni rendjéről is. Az új belvárosi bevásárlóközpont befejezési határidejeként 2003 nyarát jelölték meg. A szerződésben azt is rögzítették, hogy az Inter-Bonumnak hároméves beépítési kötelezettsége van. Időközben Pécs déli részén elkészült az új autóbusz-végállomás, sőt a PV Rt. - több millió forintos költséggel - hozzákezdett a terület-előkészítéshez is. A város számára azonban a legnagyobb gondot az jelenti, hogy a Búza tér rendezése, illetve a Budai Kapu felépítése nélkül nem folytatható a belvárosi tömbrehabilitáció. Döntően ennek a következménye, hogy a baranyai megyeszékhely sétálóutcájának keleti vége máig rendezetlen. Kíváncsiak voltunk a beruházó cég álláspontjára, ám a többszöri próbálkozás után is csak visszahívást ígértek a budapesti irodából. Pánics György, Toller László polgármester sajtószóvivője lapunknak elmondta, hogy a város vezetése gyakorlatilag lemondott a beruházás megvalósulásáról, s most egy szálloda felépítését szeretné összehozni. TOLLER LÁSZLÓ Pécsen már lemondtak az épületkomplexum megépítéséről. Pécsen már lemondtak az épületkomplexum megépítéséről. AZ EXPORTBEVÉTEL TIZEDÉT MAGYARORSZÁGON TERMELIK MEG Felszaladt az Electrolux nettó profitja Az Electrolux magasabb osztalékkal és részvény-visszavásárlás bejelentésével örvendeztette meg befektetőit, miután a csoport nettó nyeresége harmadával nőtt tavaly.■ BANA PÉTER A világ egyik vezető háztartásigép-gyártója, a svéd Electrolux AB tavaly üzemi eredményét 23 százalékkal, 7,73 milliárd koronára (846 millió euró), nettó profitját 32 százalékkal, 5,1 milliárd koronára növelte, annak dacára, hogy a karácsonyi szezont is magában foglaló negyedik negyedévben a nettó veszteség több mint háromszorosára, 956 millió koronára ugrott. Az exportbevételének tíz százalékát Magyarországon, az Electrolux Lehel Hűtőgépgyár Kft. tulajdonosaként - főként évi 3 millió hűtőgép előállításának köszönhetően - megtermelő csoport az idei kilátásokat illetően bizonytalan. A kereslet várhatóan mind Európában, mind az Egyesült Államokban stagnál, de a már folyó átszervezés eredményeképpen valamivel javuló üzemi eredményre lehet számítani - áll a kiadott közleményben. A részvény árfolyama mégis 3 százalékkal, 139 koronára ment fel, mert a csoport 4,5-ről 6 koronára javasolja növelni a tavalyi év utáni osztalékot, emellett a jegyzett tőke tíz százaléka felvásárlásának szándékát jelentette be. A befektetőket egyelőre nem befolyásolta, hogy a csoport ellen összesen 14 ezer felperest képviselve 218 per folyik az USÁ-ban az azbeszthasználat egészségkárosító hatása miatt. Ezekre 9 millió dollárt különítettek el, további 136 millió dollárt az amerikai nyugdíjalap alulfinanszírozottságára tartalékolnak. A decemberben eldöntött nagyszabású, az észak-amerikai páraelszívó- és a kínai porszívógyár-bezárásokat is magában foglaló költségcsökkentő átalakítás során az Electrolux egyebek között a spanyolországi Fuenmayorból a hűtőgépgyártás egy részét Magyarországra hozza, a tűzhelygyártás egy részét pedig Romániába telepíti át. A jászberényi üzem termelését nem érinti jelentősen a döntés, mert eddig is gyártottak felülfagyasztós kombi hűtőket (NAPI Gazdaság, 2002. december 18., 1. oldal). ELEKTROLUX-ADATOK 2001 2002 Árbevétel____________135,8 133,2 Üzemi eredmény________6128_____7,73 Adózott eredmény_______3127_____5,1 EPS (korona)_________11,35 15,6 Forrás: Dow Jones_________________ A GM KEMÉNYEN BESZÁLL AZ ÁZSIAI VERSENYBE Félmilliárd dolláros fejlesztés a Daewoonál •■ NAPI GAZDASÁG A General Motors Corp. (GM) többségi tulajdonában lévő dél-koreai GM-Daewoo Automotive & Technology Co. mintegy 500 milliárd vont (416 millió dollár) szándékszik az idén beruházni az országban lévő üzemek fejlesztésébe és a tervezőközpont bővítésébe - jelentette be Nick Reilly, a vegyesvállalat elnök-vezérigazgatója. A fejlesztésre azért is szükség van, mert a Daewoo piaci részesedése 10 százalékra, az 1996-os arány felére csökkent Dél-Koreában. Az év végén dobták piacra az alsó középkategóriás új Lacettit, a későbbiekben egy nagy kocsival és egy hobbiterepjáróval is ki akarnak rukkolni, hogy felvegyék a versenyt a Hyundai Motor Co.-val. A GM tavaly áprilisban szerzett többségi tulajdont az ország harmadik legnagyobb autógyárában, miután a Daewoo-csoport 1999-ben fizetésképtelenné vált. Rajta kívül a japán Suzuki Motor és a kínai Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) is részesedéssel rendelkezik a vegyesvállalatban. A sajtóértekezleten részt vett Richard Wagoner, a GM vezérigazgatója is, aki leszögezte: a világ egyetlen komoly autógyára sem lehet sikeres, ha nincs stratégiája az ázsiai-csendes-óceáni térségre vonatkozóan, amely a következő tíz évben gyorsabban fog fejlődni, mint a világ többi régiója. Megerősítette, hogy a GM-Daewoo az ottani termelékenység növekedése esetén megvásárolja a pupjongi üzemet is, amely gyenge felszereltsége miatt maradt ki a tavalyi akvizícióból, de jelenleg is gyárt autókat a GM-Daewoo számára. Véleménye szerint a dél-koreai gazdaságot rövid távon ugyan várhatóan megterhelik az Észak-Korea körül kialakult feszültségek, de hosszabb távon igen jók a növekedési kilátások. Egyetlen autógyár se lehet sikeres, ha nincs stratégiája az ázsiai-csendesóceáni térségre vonatkozóan NAPI GAZDASÁG Tengernyi csoki - ---------------------------------------------------------- Már-már járványszerű méreteket ölt a csokoládéfogyasztás, amire 42,2 milliárd dollárt költött tavaly a világ. A csokoládéfogyasztás nemzetek közötti versenyét tavaly is az USA nyerte - több mint egyharmados részesedésével a világ legnagyobb édességpiaca az amerikai. A fejenként 4,4 kilós mennyiséggel azonban dobogóközelbe se került, ahhoz 10 kilónál magasabb teljesítmény kellett. A teljes 19,2 milliárd dolláros európai csokizabálás egyharmadát a britek követték el. A csecsemőket is beszámítva az átlag brit alattvaló 11,4 kilogramm csokoládét falt fel tavaly és erre 93,1 dollárt költött. Az írek azonban még ezt is felül tudták múlni: 12,7 kilogramm csokoládét pusztítottak el, vagyis 127 normál méretű táblát. Az osztrákok 10,9 kilóval épphogy csak lehagyták a pontosan 10 kilót megevő svájciakat.