Napi Gazdaság, 2004. szeptember (14. évfolyam, 169-190. szám)
2004-09-01 / 169. szám
Medgyessy nem szólt bele az M6-os tenderének eredményébe Kitart amellett, hogy ez volt a legjobb döntés A győztes konzorcium tagjai a gazdasági miniszternek címzett közös levelükben kijelentették, hogy sehol Európában nem áll egyikük sem kartelljogi vagy büntetőjogi korrupciós vádak alatt. Gaál Gyula, a GKM politikai államtitkára szerint a lapokban megjelent feltételezések egy nyolc évvel korábbi parlamenti felszólaláson alapulnak, amely legfeljebb annyit állított: némely építőipari cég erős banki háttere miatt kedvezőbb feltételekkel indul a közbeszerzési eljárásokon.• TEMESI DÁNIEL Az M6-os autópálya koncessziós pályázatán részt vett három konzorcium közül a győztes M6 Duna konzorcium nyújtotta be az adófizetők számára legolcsóbb és legkevésbé kockázatos ajánlatot - jelentette ki Csillag István gazdasági miniszter. Korábban napvilágot láttak ugyanis olyan feltételezések, amelyek - egy szakértői jelentésre hivatkozva - azt állították: a győztes konzorcium ajánlata mindent számba véve elmaradt a második legjobb ajánlat mögött. A tárca szerint viszont az összetett értékelési rendszer minden szempontja alapján az M6 Duna konzorcium nyújtotta be a legkedvezőbb pályázatot. A GKM szerint a DA- vagy az ETSORE-ajánlat elfogadása esetén a rendezetlen kérdések és egyértelmű véleményezés hiánya nyitva hagyta volna annak a lehetőségét, hogy az állami kötelezettségvállalás mértéke a szerződés véglegesítéséig nő. Mivel a projekt finanszírozásának nagy része bankoktól származik, és a projekt véglegesítésének leginkább elhúzódó része a hitelszerződések megkötése és a hitelek biztosítékát jelentő projektszerződések bankok általi elfogadása, az értékelőbizottság a projekt finanszírozhatósága és gyors megvalósulása érdekében figyelembe vette a pályázók banki hátterét is. Ennek alapján szintén az M6 Duna konzorciumot találta legfelkészültebbnek. Az M6 Duna ellen szól ugyanakkor, hogy az építés megkezdéséhez szükséges munkagépeket külföldről kell behoznia - az ebből adódó esetleges időveszteséget azonban az értékelőbizottság szerint ellensúlyozza a többi pályázó időhátránya, amely a szerződéssel kapcsolatos nyitott kérdések és a banki finanszírozás megszervezése miatt áll fenn. Összegezve a szakértői bizottság 7:3 arányban az M6 Duna konzorciumot javasolta a tender győztesének. Csillag cáfolta azokat a lapértesüléseket, amelyek szerint Medgyessy Péter miniszterelnök az eredmény kihirdetésének elhalasztását vagy a döntés felülvizsgálatát kérte volna. Véleménye szerint a koncessziós szerződés véglegesítése egy héten belül, aláírása pedig - a parlamenti jóváhagyástól függően - szeptember 30-ig várható. • FOTÓ: KOVÁCS PETRA CSILLAG ISTVÁN AJÁNLATOK M6 Duna Autópálya Konzorcium (M6 Duna)_________________508 Duna Menti Autópálya Konzorcium (PA)___________________555 Euroinvest—TriGránit—Strabag—OTP—ASF____________________ —Egis Pályázati Konzorcium (ETSORE)____________________601 Forrás: GKM__________________________________________ Regionális logisztikai központ lehet Magyarország • NAPI GAZDASÁG Az AmCham legújabb jelentése szerint a logisztika Magyarország nemzetközi versenyképessége szempontjából meghatározóvá válhat. Az EU- csatlakozást követő első évek döntik el, hogy az ország képes lesz-e vezető szerephez jutni ezen a területen. A vámhatárok eltűnésével a cégek a piacokat méretgazdaságossági szempontok alapján látják el, többé már nem a nemzetállam a logisztikai szolgáltatók tervezési egysége. Regionális, több országot ellátó központok alakulnak ki, és Magyarország földrajzi elhelyezkedése, az országon átmenő nagyszámú EU-s útvonal révén jó eséllyel válhat központtá. Az ország logisztikai helyzetének javítására az AmCham számos javaslatot fogalmazott meg. Ezek közül a legfontosabb az alapvető közlekedési infrastruktúra kiegyensúlyozott fejlesztése, az autópálya- és a víziút-hálózat bővítése. Elengedhetetlennek tartják, hogy népszerűsítsék az ország logisztikai adottságait, Magyarországot Európa kapujaként és logisztikai központként mutassák be. Ehhez képest „apróság”, hogy az AmCham elkerülhetetlennek tartja egy hatékony és szolgáltatásorientált kultúra meghonosítását. A PM szinte mindent átszabna a zárszámadással • FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL Most tehát úgy fest a kép, mintha a PM „váratlanul” 170 milliárd forintra bukkant volna a büdzsében, pedig erről bizonyára nincs szó. Amit biztosan ki lehet jelenteni: az idei költségvetési egyenleg előirányzatát a kormány 650,9 milliárd forintról 685,3 milliárd forintra emeli, míg a társadalombiztosítási alapok esetében 286,7 milliárdról 327,4 milliárdra nő a deficit. A tét nem csekély, a hiányterv nagyobb mértékű túllépése újból megrengetheti a befektetők bizalmát. Nem hallottam a költségvetési deficitcél túllépéséről szóló híreket - jelentette ki ugyanakkor tegnap Gyurcsány Ferenc miniszterelnök-jelölt. Gyurcsány azokra a sajtóértesülésekre reagált, amelyek szerint több tized százalékkal meghaladhatja a büdzsé hiánya a 2004-re tervezett ESA-rendszerű GDP-arányos 4,6 százalékot. A 2003-as költségvetés végrehajtásáról szóló törvénytervezet a magas alapkamat miatt kritizálja az MNB tavalyi tevékenységét, mondván: a gazdasági fundamentumok által nem indokolt magas reálkamatszint korlátozólag hat a gazdaság növekedési potenciáljának kihasználásában. Az év közben 9,5 százalékról 12,5 százalékra emelt alapkamat következtében az adósságszolgálatra költött összeg 86,5 milliárd forinttal haladta meg tavaly az előirányzatot - derült ki a tervezetből. A tárca önkritikát is gyakorolt a törvényjavaslatban, elismerte ugyanis, hogy az évközi korrekciók nem bizonyultak elégségesnek a deficitcél betartásához. A kiegészítések és visszafizetési kötelezettségek egyenlege idén sem kedvező az önkormányzatoknak: a helyhatóságok 1,108 milliárd forinttal tartoznának a költségvetésnek a PM javaslata Szakszervezetek és civil szervezetek vezetőivel tanácskozott tegnap Gyurcsány Ferenc miniszterelnök-jelölt, aki bejelentette, hogy szeptember 13-ra összehívja az Országos Érdekegyeztető Tanácsot (OÉT). A szakszervezeteknek „nem tetszenek” a bérbefagyasztásra utaló kormányzati nyilatkozatok - mondta Borsik János. A munkavállalói érdek-képviseleti vezető szerint „sűrű” lesz a szeptember, ugyanis minél előbb meg kellene állapodni a jövő évi minimálbérről és a béremelésekről, hogy helyi szinten időben megkezdődhessenek a bértárgyalások. Gyurcsány arról is döntött, hogy mai hatállyal megszünteti Radnai György volt egészségügyi kormánybiztos megbízatását, mivel a kérdéses feladatokkal a kormánynak és nem a pénzügyi tárcának kell foglalkoznia (Radnai a PM közigazgatási államtitkára augusztus közepétől). A keddi egyeztetések után Mádl Ferenc köztársasági elnök kijelentette, hogy szeptember 27-én felkéri a koalíció jelöltjét a miniszterelnöki pozícióra. alapján (ez az összeg az Állami Számvevőszék javaslatai alapján még változhat). Az idei évre vonatkozik az a rendelkezés is, amely szerint az ÁPV. Rt.-nek nem kell befizetnie a központi költségvetésbe a Postabank Rt. értékesítéséből származó 44,3 milliárd forintot. Igazán megéri idén dolgozniuk az APEH-alkalmazottaknak, mivel ha sikerül hozni a 2850,5 milliárd forintos összesített eva-szja-áfa előirányzatot, akkor 6,8 milliárd forinttal nőhet a személyi juttatásokra szánt keret. Elkészült a 2005-ös költségvetési törvény tervezete is, amely 4 százalék körüli gazdasági növekedéssel és 4,1 százalékos GDP- arányos államháztartási hiánnyal számol. A tervezetről több körben tárgyal a kormány a szeptember 30-i benyújtásig. A beterjesztés 22 040 milliárd forintos nominális GDP-vel kalkulál. Tavaly a köztársasági elnök és a kormányfő bruttó keresete éppen hogy meghaladta a havi egymillió forintot - derül ki a zárszámadási törvénytervezetből. Az Állami Számvevőszék elnöke 2003-ben átlagosan havi 1,1 millió, míg a Legfelsőbb Bíróság elnöke 1,05 millió forinthoz jutott. Az országgyűlési képviselők fizetési szalagja havi bruttó 635 ezer forintot mutatott, a miniszterek keresete átlagosan 842 ezer forint volt ebben az időszakban. A kereseteket összegző mutatók szerint az államigazgatási „elit”, a főtisztviselők havi bruttó juttatása 439 ezer forint volt, amelyhez további 239 ezer forintnyi egyéb juttatás adódott. A törvényjavaslat szerint a köztisztviselők havi keresete tavaly 199 ezer forint volt plusz 48 ezer forint egyéb juttatás. Lefelé húzta a költségvetési szervek átlagát a közalkalmazottak keresete, ahol a kapcsolódó juttatások nélkül 148, azzal együtt 167 ezer forint jutott havi átlagban. EGYENLEGEK __________________________Eredeti előirányzat_____PM-prognózis______Módosítás Központi költségvetés__________________________________________________ bevételek__________________________5481,5__________5326,6________5488,2 kiadások___________________________6132,4__________6182,4________6173,5 egyenleg___________________________-650,9__________-855,8_______-658,3 Tb-alapok___________________________________________________________ bevételek__________________________27848__________27497________2793,8 kiadások___________________________30745__________309_________3121,2 egyenleg___________________________-286,7__________-346,7_______-327,4 Forrás: költségvetés, zárszámadás, PM__________________________________________ MAGYAR GAZDASÁG NAPI GAZDASÁG ► 2004. SZEPTEMBER 1., SZERDA 3 HÍRHÁLÓ ► Újabb távmunkahelyek állami pénzből A Munkaügyi Minisztérium júliusi felhívására 103 cég összesen 826 távmunkahely kialakítására nyújtott be pályázatot, ezek közül a bírálóbizottság 90 pályázat elfogadását javasolja, így összesen 782 új távmunkahely jöhet létre. A sikeres pályázók októbertől hat hónapig vissza nem térítendő kiegészítő bértámogatásban részesülnek. Ez az összeg a javasolt pályázatok alapján összesen csaknem 345 millió forint, amely a távmunkahelyenként fizetendő minimálbért és annak járulékait jelenti. A Paks túl van a próbaüzemen A paksi atomerőmű 2-es blokkja csütörtök este - csaknem másfél éves kényszerszünet után - megkezdheti az üzemszerű termelést. A több héten át tartó próbaüzem utolsó, 72 órás szakaszába lépett, a reaktor névleges teljesítményének 97-98 százalékán működve áramot ad az országos hálózatba. Független szakemberek is ellenőrizték a munkát, hogy biztonsággal megkezdhetik az áramtermelést, azt több kutatóintézet, közöttük a KFKI Atomenergia Kutatóintézete, a szlovák VUJE, az orosz Kurcsatov Intézet véleménye is megerősítette. ► SEBŐK MIKLÓS ivan adósságot___________ Most mi engedünk el. A zárszámadási törvénytervezet értelmében a magyar állam 2004. végi hatállyal lemondana több fejlődő országgal szemben fennálló tőke- és kamatköveteléséről. A magyar devizára átszámítva összesen 74,1 millió forint TOVÁBBRA IS BIZAKODÓAK A NAGYVÁLLALATOK Hirtelen csökkent a kkv-k üzleti bizalma • NAPI GAZDASÁG Augusztusban kissé csökkent a nagyvállalatok konjunktúraindexe, míg a kis- és közepes vállalkozásoké (kkv) nagyot esett - derül ki az Ecostat legújabb jelentéséből. A top 100 nagyvállalati konjunktúraindex értéke az idei nyolcadik hónapban 53 százalékos, míg a kkv-index 49 százalékos értéket mutatott. Az Ecostat szerint a kkv-k üzleti várakozásainak augusztusi csökkenése az élénk kül- és belgazdasági piaci kereslet, a kedvező nemzetközi és hazai reálgazdasági mutatók tükrében kevéssé tűnik megalapozottnak. Az ügy hátterében a kormányzati tevékenységet érintő, több oldalról megfogalmazott kritikai észrevételek, hangulati elemek szerepe jelentős lehet. A szektor rövid távú kilátásait némiképp beárnyékolja a lakossági fogyasztás mérséklésére irányuló kormányzati politika. A cégek féléves gazdasági várakozásait alapvetően kivárás jellemzi. A vállalkozások többsége tartózkodott a karakterisztikusan pozitív, illetve negatív állásfoglalástól. A cégek elbizonytalanodását az államháztartási hiány magas szintje és a lefaragására kilátásba helyezett korrekciók kedvezőtlenül befolyásolják. A top-100 konjunktúraindexe az utóbbi negyedévben számottevően nem változott. A magyarországi nagyvállalati kör optimista üzleti várakozásai a gazdaság dinamizmusának fennmaradását jelzik. A pozitív előrejelzések a világgazdaság tartós konjunktúrájával összefüggő, kedvező értékesítési lehetőségeken alapulnak - vélik a kutatók. A nagyvállalatok saját gazdálkodásuk feltételeit és várható teljesítményét kedvezően ítélik meg. Rövid távon a cégek egyharmada működési feltételeinek további javulásában bízik, 54 százalékuk a jelenlegi adottságok fennmaradásával számol. A termelésnövelés lehetőségének megítélése jóval kedvezőbb a korábbiaknál. Míg júniusban a cégek 41, júliusban pedig 32 százaléka bízott teljesítménye növelésében, augusztusban minden második vállalat tevékenysége bővítésével számol ra rúgó követelésállomány elsősorban ázsiai országokkal szemben alakult ki. A listát Banglades vezeti, kerek 38 millió forinttal. A sereghajtó Irán (2,6 millió forint), Egyiptom (2,2 millió forint) és Mongólia (1,1 millió forint). Érdekesség, hogy Vietnammal szemben még klíringrubelben folyik az elszámolás. A délkelet-ázsiai ország30,2 millió forint értékben „lélegezhet fel" a ma i TOP-100 ÉS KKV-INDEX (SZÁZALÉK) Forrás: Ecostat avar arczánovitlps rrintpsp után KKV-SZEKTOR KKV-SZEKTOR 49 Professzionális segítségnyújtás fejlesztési pályázatok kidolgozásához... Aktuális pályázati információk a kuÜÜLHÜTs a legjobb cégek Tanácsadó Központ tanácsadójától! Pályázati Iroda Ingyenes zöld szám: 06-80-204-327 Tel./Fax: (36-22) 327-940, 327-939 E-mail: info@consultingcenter.hu www.consultingcenter.hu A Budapesti Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli Főiskolai Karának hallgatói az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Rt., a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem hallgatói a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. támogatása révén olvassák lapunkat.