Napi Gazdaság, 2005. január (15. évfolyam, 1-21. szám)
2005-01-03 / 1. szám
2 NEMZETKÖZI GAZDASAG NAPI GAZDASÁGA- 2005. JANUÁR 3., HÉTFŐ POZSONY PERT VESZTETT A CSOB BANKKAL SZEMBEN Veszélyben a szlovák büdzsé Nehéz helyzetbe hozza a szlovák költségvetést a bírósági döntés, amelynek értelmében a kormánynak 24,7 milliárd koronát kell fizetnie a belga tulajdonban lévő CSOB banknak. ZSIDÓ ZOLTÁN, POZSONY A vitás nemzetközi gazdasági ügyekkel foglalkozó washingtoni döntőbíróság döntése értelmében Szlovákiának harminc napon belül 24,7 milliárd szlovák koronát kell fizetnie a Ceskoslovenská Obchodní Bankának (CSOB), emellett további 10 millió dollár (1 dollár,28,40 korona) perköltség fizetésére is kötelezik. Az összeg mintegy felét teszi ki az ország tervezett 2004-es államháztartási hiányának. Kifizetése esetén veszélybe kerülne a jövő évi deficitcélok teljesítése és az euró 2009-re tervezett bevezetése. A CSOB ugyanakkor jelezte, hajlandó a részletfizetést is elfogadni. Az ügy 1993-ig, Csehszlovákia felbomlásáig nyúlik vissza, amikor a létrejövő Csehország és Szlovákia közösen vállalt szerepet a külkereskedelmi kapleállította a fizetést, mivel a CSOB-től átvett kinnlevőségek a cégek felszámolása vagy öszszeomlása okán valóban behajthatatlannak bizonyultak, így nem volt miből törleszteni. A bank 1997-ben elégelte meg a helyzetet, amikor azonnali hatállyal kérte a kamatos kamatokkal terhelt fennmaradó 13 milliárd korona visszafizetését. Szlovákia ennek nem tett eleget, ekkor a CSOB a washingtoni döntőbírósághoz fordult (ICSID). Abban az időszakban egyébként a szlovák félnek lett volna miből kifizetnie, hiszen 1999-ben a CSOB részvénycsomagját eladta a belga KBC banknak, amiből 17,5 milliárd korona bevételhez jutott. A CSOB jelenleg már 32,4 milliárd koronát követel Pozsonytól, ám a bíróság ebből csak 24,7 milliárdot ismert el, amit elvileg 30 napon belül KÉSHET A KASSAI GYORSFORGALMI ÚT ÉPÍTÉSE A tervezettnél tovább tarthat a Kassa és a magyar határ közelében lévő Migléc (Milhost) között épülő R4-es nemzetközi gyorsforgalmi út megvalósítása - közölte Pavol Prokopovic szlovák közlekedési és távközlési miniszter. Az útszakasz által érintett települések közül mindeddig egy község sem adta át a területrendezési tervét, így nem tudjuk folytatni a szükséges tervdokumentáció kidolgozását - mondta Prokopovic. Emellett kétségek merültek fel az útvonalvezetést illetően, sőt egyesek a határátkelő helyének megválasztását is megkérdőjelezik - tette hozzá. A 17 kilométeres útszakasz építését 2008-ban kellene befejezni, legalábbis ebben egyeztek meg a magyar féllel. A komoly ipari parkkal rendelkező Kehnyec község, ahol egyebek között a Ford Getrag autóalkatrész-gyártó fog megtelepedni, jelentős változásokat szorgalmaz. A határátkelő helyszínét szeretné két kilométerrel eltolni, amivel a magyar fél egyelőre nem ért egyet. Rudolf Bauer megyei vezető viszont bízik benne, hogy 2008 novemberére megvalósul az útszakasz, amellyel Kelet-Szlovákia csatlakozhat a transzeurópai úthálózatkoz csolatok és a külföldi ügyletek finanszírozásában kulcsszerepet játszó CSOB megsegítésében. A vészesen alultőkésített banktól átvették nehezen behajtható vagy behajthatatlan kinnlevőségeit, így Szlovákia a pénzügyi tárcához tartozó Slovenská Inkasná társaság révén 10 milliárd koronányi terhet vállalt magára. Ennek fejében Pozsony 10 milliárd korona hitelt vett fel a CSOB-től, amit 1994 és 2003 között kellett volna törleszteni. A szlovák fél vissza is fizetett 1,5 milliárdot, ezután azonban kellene visszafizetni. Ivan Miklós pénzügyminiszter apénzügyi tárca korábbi vezetőinek nemtörődömségével magyarázta az adósság létrejöttét. A kormány a dokumentumok áttanulmányozása után dönti el, megfellebbezi-e a döntést. Miklós jelezte, a per folyamán 16 milliárd koronát különítettek el az adósság törlesztésére. Csehország, amely 1993- ban a kétes kinnlevőségek háromnegyedét vállalta magára, már 2004 januárjában visszafizette a CSOB-val szembeni tartozásait. ADÓSSÁGMORATÓRIUMOT TERVEZ A PÁRIZSI KLUB Tizennégymilliárd dolláros kárt okozott a szökőár Az első becslés szerint tizennégymilliárd dolláros kárt okozott az ázsiai szökőár. Az érintett országok számára felajánlott segélyek összege már eléri a kétmilliárd dollárt. PAPP ZOLTÁN A Munich Re, a világ legnagyobb viszontbiztosítója által készített első becslés szerint 13,6 milliárd dollárnyi az a gazdasági kár, amelyet a karácsony másnapján Délkelet- Ázsiában pusztító szökőár okozott. A biztosítók és a viszontbiztosítók azonban ennek az összegnek csak a töredékét fogják kártérítésként kifizetni, mert az áldozatok többségének nem volt biztosítása. Összehasonlításul: a 2001. szeptember 11-ei merényletek után a biztosítók rekordösszeget, 21 milliárd dollárt fizettek. Az ausztrál ANZ Banknak a Reuters által ismertetett jelentéséből kiderül, hogy a gazdasági kár messze nem egyenesen arányos az emberáldozatok számával. A mostani szökőár legalább 130 ezer emberéletet követelt, míg Japánban az 1995-ös kobei föld- A VÍZ VOLT AZ ÚR rengésben csak ötezren vesztették életüket, a kár azonban 132 milliárd dollárra rúgott, az 1992-es Andrew hurrikán pedig ötven embert ölt meg és 30 milliárd dollár kárt okozott. Gazdaságilag Srí Lanka és a Maldív-szigetek szenvedi meg leginkább a szökőárt, amelyek bruttó hazai terméke (GDP) idén várhatóan 2, illetve 4 százalékkal csökken a Standard Chartered Bank prognózisa szerint. Thaiföldön 0,7 százalékkal vetheti vissza a GDP-növekedést a katasztrófa, s az ország kormánya 510 millió dollárra teszi az idegenforgalmi ágazat talpra állításának költségét, míg Indonéziában úgy számolnak, hogy Szumátra elpusztult partjainak újjáépítése egymilliárd dollárba fog kerülni. A J.P. Morgan bank jelentése szerint a régió egésze számára a szökőár kisebb gazdasági kárt okoz, mint a 2003-as SARS-járvány, mivel annak hatása hosszabb ideig érvényesült. Kormányok és intézmények eddig kétmilliárd dollár segélyt ajánlottak föl a katasztrófában érintett országoknak. A legnagyobb összeget - 500 millió dollárt - Japán adja, az Egyesült Államok az eredetileg ígért 35 millió dollárt a tízszeresére növelte, a Világbank pedig 250 millió dolláros segélyt nyújt. Nem hivatalos források szerint a szuverén hitelezőket tömörítő Párizsi Klub azt tervezi, hogy felfüggeszti a szökőár sújtotta országok adósságszolgálati kötelezettségét; a moratóriumra vonatkozó javaslatot január 12-én vitatják meg. A SZÁLLÍTÓK JELENTŐS KÖLTSÉGNÖVEKEDÉSTŐL TARTANAK A kamionok már fizetnek a német autópályákon . CSABA FERENC Németországban tizenhat hónapos késéssel, január elsejétől bevezették a kamionok számára kötelező autópályadíjat. A legmodernebb technikával támogatott rendszertől, amelyet a Deutsche Telekom, a DaimlerChrysler és a francia Couroute által alkotott Toll Collect konzorcium működtet, a kormány 2,4 milliárd eurós többletbevételt remél, amelyet ígérete szerint az infrastruktúra fejlesztésére fog fordítani. A kamionokat és teherautókat a járművek fedélzeti egységének (on-board unit, OBU) feladása alapján műholdak követik nyomon, a kilométerenkénti 12,4 centes számlát pedig a tulajdonosnak nyújtják be. A kizárólag Németországban beszerelhető OBU-k nélkül a sofőröknek előzetesen, az interneten kell megadniuk az útvonalukat, vagy speciális, csak szervizekben beépíthető műszert kell használniuk. A német autópályákon naponta 500-600 ezer teherautó közlekedik, közülük minden harmadik külföldi. A Toll Collect ezzel szemben mindössze 300 ezer egység eladására készült fel - amelyek közül az elsőt a múlt héten Manfred Stolpe közlekedési miniszter vásárolta meg - és csupán német, angol, francia és lengyel nyelvű használati utasítással látta el őket, ami főként a nagyszámú orosz sofőrnek jelent problémát. A szállítmányozó cégek képviselői káoszról és a szállítási költségek 10-20 százalékos növekedéséről beszélnek, a hivatalos német álláspont szerint azonban az emelkedés csupán 7-8 százalékos, ami egy kiló banán esetében mindössze 1,2 eurócentes drágulást jelent. NAPONTA 600 IPZ— .............. ............................nem Oktober I. TOTTTüZIETI ÉS PÉNZÜGYI HÍRlAP ¡u? moTniTuMíi míí ■ Qgazdasag |MEGÚJULÓ GAZDASÁGI ERŐFORRÁS m y gazdaság előfizetés online szolgáltatással bővítve □ 1 példány egy évre 43 200 Ft + áfa □ 1 példány egy évre 54 400 Ft + áfa □.... példány (több példány esetén) egy évre, példányonként 40 000 Ft + áfa □ 1 példány fél évre 28 600 Ft + áfa □ 1 példány fél évre 22 200 Ft + áfa □.... példány (több példány esetén) □ 1 példány negyed évre 11 400 Ft + áfa , egy évre, példányonként 51 200 Ft + áfa Cégnév:.................................................................................................................................................................. Név:...............................................................................Beosztás:.......................................................................... Cím:................................................................................................................................................ Telefon:.............................................................................E-mail.......................................................................... Fizetés módja: átutalási csekk Amennyiben a számlát más névre kéri, kérjük, töltse ki az alábbi részt: Számlafizető neve:......................................................Számlafizető címe:..................................................................... Ahhoz, hogy ön hó elejétől megkaphassa az újságot, az előfizetési díjnak előző hónap 20-áig kell kiadónkhoz beérkeznie. Lemondás esetén előfizetői díjat nem áll módunkban visszatéríteni! • A NAPI Gazdaság megrendelésével Ön elfogadja az általános előfizetői feltételeket, amely a NAPI Gazdaság impresszumában, valamint a www.napi.hu/copyright oldalon található. • A NAPI Online előfizetői szolgáltatás megrendelésével Ön elfogadja az általános előfizetői feltételeket, amely a NAPI Gazdaság impresszumában, valamint a www.napi.hu/copyright oldalon található. A KREML KÍNÁT IS BEVONNÁ A JÁTSZMÁBA Káosz az elárverezett Jukosz-cég körül • NAPI GAZDASÁG Egyelőre senki sem tudja pontosan, mi lesz a sorsa az orosz Jukosz olajtársaság volt fő termelő egységének, a Juganszknyeftyegaznak, amely az állam által az adósságtartozás miatt elrendelt decemberi árverést követően előbb az ismeretlen Baikal Finance Group tulajdonába került 9,4 milliárd dollárnak megfelelő összegért, majd kisvártatva a Baikalt megvásárló állami Rosznyefty olajcég része lett (NAPI Gazdaság, 2004. december 30., 2. oldal). Viktor Hrisztyenko gazdasági miniszter bejelentette, hogy e hónapban megtörténik a Rosznyefty és az állami ellenőrzésű Gazprom gáztársaság tervezett fúziója, ám az ügyletből kihagyják a Juganszkot, amelynek vagyonát átviszik egy száz százalékban állami tulajdonú külön vállalatba. Hozzátette azonban, hogy e cégben húsz százalékhoz juthat a China National Petroleum Corp. (CNPC). A kínai óriásvállalat szóvivője viszont egyoldalú közlésnek minősítette ezt, és értetlenségének adott hangot vele kapcsolatban. Elemzők szerint a Juganszk-vagyonok leválasztása azt a célt szolgálja, hogy a Gazprom és VÉTELÁR 9,4 a Rosznyefty egyesüléséből létrejövő társaság védve legyen az árverés után a Jukosz által indított húszmilliárd dolláros kártérítési pertől. A CNPC bevonása pedig azért volna fontos a Kreml számára, mert így valamelyest legitimálni tudná a kétes ügyletet a nemzetközi közösség szemében. A Rosznyefty egyébként már ki is nevezte saját emberét a Juganszk élére, miután nem hivatalos források szerint kifizette a 9,4 milliárd dolláros vételárnak az 1,7 milliárdos aukciós letét után fennmaradó részét; úgy tudni, ehhez az állami Szberbanktól kapott hitelt. Az orosz kormány meghozta régóta várt döntését a kelet-szibériai gázvezetékről, eszerint az építendő csőkígyó a csendes-óceáni Nahodka kikötőjébe szállít majd napi 1,6 millió tonna olajat, amelyet aztán Japánba és az USA-ba exportálnak. A másik lehetőség az volt, hogy Kínába tartó vezetéket építenek, ám a döntés nyomán Kínába csak vonaton juthat el az olaj Nahodkából. I