Napi Gazdaság, 2005. január (15. évfolyam, 1-21. szám)

2005-01-31 / 21. szám

A NEMZETKÖZI VÁLLALATOK NAPI GAZDASÁG­A- 2005. JANUÁR 31., HÉTFŐ MEGEMELTÉK AZ ÉVES PROFIT-ELŐIRÁNYZATOT Tarolt a Microsoft játékprogramja A megnövekedett szoftver- és videojáték-eladások, valamint a jelentő­s költségcsökkentés eredményeképpen a decemberben véget ért negyedévben megduplázta nyereségét a Microsoft. *■ GÁTI TIBOR A világ legnagyobb szoftver­­gyártója, a Microsoft Corp. több mint kétszeresére, 3,46 milli­árd dollárra, részvényenként 32 centre növelte nettó nyere­ségét a decemberben véget ért üzleti negyedévében. Az árbe­vétel 6,6 százalékkal, 10,82 milliárd dollárra emelkedett éves összehasonlításban. A pro­fit meghaladta a cég októberi Az egyik új zenelejátszó - ez is milliók játékszere lesz? 28 centes, illetve 10,3-10,5 milliárd dolláros előrejelzését is. A részvényopciókat nem számolva 35 cent volt az egy részvényre jutó nyereség, meg­haladva a Wall Street 33 cen­tes prognózisát. Az eredmény javulásában nagy szerepet ját­szott, hogy a negyedév folya­mán 6,3 millió példányt adtak el az Xbox videojáték-konzol­hoz való Halo 2 játékból. Az ezeket gyártó szórakoztató üz­letág létrehozása, 2001 óta most először zárt nyereséges negyedévet. A megnövekedett PC-eladá­­sok ellenére csak 5 százalékkal emelkedett a Windowsokat gyártó úgynevezett ügyfélüzlet­ág árbevétele az egy évvel ko­rábbi 21 százalék után. A vál­lalatok számítástechnikai ki­adásainak megnövekedése nyo­mán azonban lényegesen töb­bet vásároltak a Microsoft szer­verszoftvereiből, így ez az üzlet­ág 18 százalékkal növelte árbe­vételét. A profit megduplázásá­hoz az is hozzájárult, hogy egy évvel korábban 2,21 milliárd dollárt fizettek ki részvényop­ciókra. A működési költségek 30 százalékkal, 6,07 milliárd dollárra csökkentek. A Microsoft a folyó negyed­évben valamivel kisebb, 9,7- 9,8 milliárd dollár árbevételre és részvényenként 27-28 cent nettó profitra számít a rész­vényopcióra fordított kiadáso­kat is figyelembe véve. A júni­usban véget érő üzleti év egé­szét tekintve 39,8-40 milli­árd dollárt és részvényenként 1,09-1,11 dollár profitot vár­nak, noha októberben még csak 38,9 milliárdot, illetve 1,07-1,09 dollárt jósoltak. En­nek oka, hogy a PC-eladások gyorsabb növekedésére számí­tanak, mint korábban. A cég részvényei az eredmények köz­zététele után a tőzsdezárást kö­vető elektronikus kereskede­lemben 44 centtel, 26,55 dol­lárra emelkedtek, de így is 6 százalékkal kevesebbet érnek, mint egy évvel korábban, és csak feleannyit, mint öt évvel ezelőtt, a technológiai boom csúcspontján. A cég a tervek szerint karácsonykor jön ki az Xbox játékkonzol újabb gene­rációjával és 2006-ban a Win­dows Longhorn kódnevű új verziójával. BILL GATES MICROSOFT-ADATOK _______2003. X-XII. 2004. X-XII. Árbevétel__________10,153 10,818 Üzemi eredmény______127________4,75 Adózott eredmény 1,549_______3,463 EPS (cent)____________14__________32^ Forrás: Dow Jones_______________________ Thököly úti BÉRIRODAHÁZBAN a Hungária körút közelében IRODABLOKKOK BÉRELHETŐEK Telefon: 220-57-88 KECSKEMÉT központjában az Ótemető u. 2. szám alatt 300 nm-es üzemépület könnyűipari célra és 200 nm-es raktárhelyiség BÉRBEADÓ. Érd.: 30-9459-883-as telefonszámon. I MARTON-TRANS VOLUMENTRANSPORT 12003/241-ig TEL: 89/510-431, 314-780 TEL./FAX: 89/510-430 PÁPA, FŐ TÉR 24. Temetői hirdetmény A Vértesi Református Egyházközség (4283 Létavértes, Irinyi u. 10.) a Létavértes, Szél u. 95. sz. alatti 710. hrsz.-ú 4,78 ha területű 1976. március 28-án 20. számú presbiteri határozatával lezárt egyházi temetőjét más célú felhasználás miatt megszünteti, és 2005. március 31-ig kiürítteti. A temető lezárása és megszüntetése a temetőkről és temetkezésekről szóló 145/1999. X. 1. Kormányrendelet 19., 20., 21., 22. §-aiban leírtak szerint történik. A felszámolással kapcsolatosan érdeklődni lehet a Vértesi Református Egyházközség 52/585037-es telefonszámán, vagy a Lelkészi Hivatalban és a H. B. M. Temetkezési Vállalat létavértesi kirendeltségén a 06-30-536-5877-es telefonszámon. Vértesi Református Egyházközség Presbitériuma Az Országos Pályázati Információs Központ gyakorlattal és kapcsolatokkal rendelkező regionális képviselőt keres potenciális ügyfelek felkeresésére. Jutalékos díjazás. Állandó ingyenes képzés. Jelentkezés: Horváth Éva regionális vezetőnél a 06/20 478-5034 telefonszámon. BOROTVAÉLES PELENKÁK A LÁTHATÁRON Megveszi a Gillette-et a Procter & Gamble A világ egyik legnagyobb vállalatfelvásárlásának keretében a Gillette 57 milliárd dollárért a Procter & Gamble tulajdonába kerül.­ ­ CSABA FERENC A Procter & Gamble Co. (P&G) háztartási és vegyipari csoport 57 milliárd dollárért megvásárolja a szintén ameri­kai Gillette Co.-t, a világ legna­gyobb borotvakészülék- és pen­gegyártóját - jelentették be pén­teken. Az egyesüléssel a világ legnagyobb háztartási és kozme­tikai termékeket gyártó cége jön létre; hasonló volumenű üz­let utoljára tavaly januárban született, amikor a JP Morgan Chase & Co. 56,8 milliárd dol­lárért megvásárolta a Bank One Corp.-ot. A két cég piaca között viszonylag kicsi az át­fedés, így az USA versenyügyi hivatala feltehe­tően áldását adja a megállapodásra. Neelie Kroes, az Európai Unió versenyügyi biztosa azon­ban már jelezte, hogy valószínűleg meg fogja vizsgálni az egyezséget. A lépés jól illeszkedik A. G Laffleynek, a P&G elnök-vezérigazgatójának stratégiájába, akinek irá­nyításával a cég az elmúlt években több népsze­rű és jól jövedelmező termék gyártóját megszerez­te: 2001-ben a Bristol Myers Squibb gyógyszer­­gyártól a Clairol hajápolási termékeket, 2003-ban pedig a német Wella AG-t vásárolták meg. A mos­tani lépéssel a világ piacvezető férfiborotváján, a Mach3-on kívül az Oral-B fogkrémek és a Duracell elemek is felsorakoznak a Pampers pe­lenkák mellé. Az egyesült cég éves árbevételét elemzők 60,7 milliárd dollárra teszik, ez alig marad el a világ legnagyobb élelmiszergyártója, a svájci Nestlé 65,4 milliárd dolláros éves bevételétől. Az új vállalat­ban a Gillette elnök-vezérigaz­gatója, Jim Kilts alelnöki minő­ségben irányítja majd tovább cége ügyeit, így rá hárul a P&G által bejelentett 6 ezer fős, a ko­rábbi Gillette-munkatársak 6 százalékát érintő leépítés vég­rehajtása is. A tervek bejelenté­se után a Gillette részvényárfolyama több mint 10 százalékkal emelkedett, a P&G részvényei vi­szont 5,5 százalékot veszítettek értékükből. Elemzők szerint a szektorban hasonló lépé­sekre lehet számítani, a következő célpontnak legtöbben a BSC-et tartják. Egyes értesülések szerint a Colgate-Palmolive Co. a brit Reckittre vetett szemet. A P&G öt évvel ezelőtt egyszer már megpróbálkozott a Gillette megvásárlásá­val, de akkor elutasították. A Gillette legnagyobb részvényese, Warren Buffett, aki a Berkshire Hathaway Co.-n keresztül 9 százalékos paket­tel rendelkezik, ma már „álomüzletnek” neve­zi a megállapodást, és azt tervezi, hogy a P&G- ben 10 százalékos részesedést szerez, ami a mostani árakat figyelembe véve 350 millió dol­láros befektetetést jelent. ELŐRETÖRT A NOKIA ÉS A MOTOROLA Rekordnegyedévet zártak a mobilgyártók­ ­• NAPI GAZDASÁG A tavalyi negyedik negyed­évben 194,3 millió mobilké­szüléket adtak el világszerte, ami nem kevesebb mint 18,1 százalékos növekedést jelent az előző három hónaphoz képest - derül ki az IDC piackutató negyedéves jelentéséből. A múlt év egészében 664,5 mil­lió készüléket adtak el, 29,3 százalékkal többet, mint 2003- ban. A negyedik negyedév leg­nagyobb nyertese a finn Nokia és az egyesült államokbeli Motorola, amelyek visszasze­rezték korábban elvesztett pi­aci részesedésüket. A Nokia je­lentősen bővítette készülékkí­nálatát és csökkentette árait, ami az eladások 28,6 százalé­kos negyedéves szintű növeke­déséhez vezetett és ismét 30 százalék fölé tornászta a cég globális piaci részesedését, az egész ágazaton továbbgyűrűző árcsökkentés azonban a ne­gyedéves nyereség visszaesésé­hez vezetett (NAPI Gazdaság, 2005. január 28., 5. oldal). A Motorola ugyancsak bőví­tette készülékválasztékát: több mint húsz új típust dobott pi­acra, aminek folytán a negyed­év folyamán 36,5 százalékkal nőttek eladásai. Ezzel megerő­sítette második helyét, növelve előnyét a dél-koreai Samsung­­gal szemben, amely 21,1 mil­lióval kevesebb készüléket adott el, mint a harmadik ne­gyedévben, így piaci részesedé­se is csökkent. A Samsung ese­tében az elemzők szerint az ütött vissza, hogy túlságosan háttérbe szorította az egysze­rűbb készülékeket, márpedig a karácsonyi szezonban főként az olcsóbb tömegtermékekkel le­het aratni. Az ugyancsak dél­koreai LG Electronics azonban a negyedik negyedévben is foly­tatta az előretörést: 17,8 száza­lékkal több készüléket adott el, mint a harmadik negyedévben és sikerült megelőznie a német Siemenst, amelynek kissé csök­kent a piaci részesedése. Idén a gyártók nem számít­hatnak ilyen jó évre az értéke­sítés terén, amely globálisan csak 7 százalékkal emelkedik - állítják a Strategy Analytics piackutató elemzői. Ez a ver­seny további éleződését ered­ményezi, és ha az árak a tava­lyihoz hasonlóan idén is 5-10 százalékkal csökkennek, akkor az ágazat nem számíthat az ár­bevétel és a nyereség együttes növekedésére. MOBILPIAC Gyártó Értékesítés*Piaci részesedés** 2003 2004 1. Nokia 207,6 31,2 2. Motorola 104,5 15,7 3. Samsung 86,5 13,0 4. Siemens 49,4 7,4 5. LG Electronics 44,4 6,7 Más gyártók 172,0 25,9 Összesen 664,5 100,0 *millió készülék **százalék Forrás IDC Milliárdos mentőöv a Mitsubishinak­ ­• NAPI GAZDASÁG Újra kisegíti anyacége a ne­hézségekkel küzdő japán autó­gyártót, a Mitsubishi Motors Corp.-ot (MMC). A Mitsubishi ipari és pénzügyi csoport há­rom meghatározó tagja - a Mi­tsubishi Corp., a Mitsubishi Tokyo Financial Group (MTFG) és a Mitsubishi Heavy Industries Ltd. - 2,63 milliárd dollár összértékben vásá­rol újonnan kibocsátott részvényeket. Az MTFG vezető bankja, a Bank of Tokyo-Mitsubishi ezen­felül részvények fejében az MMC mintegy fél­­milliárd dolláros adósságát is elengedi. A cso­port tagjai - más befektetőkkel karöltve - már tavaly júniusban is nyújtottak egy 4,8 milliárd dolláros gyorssegélyt, a mostani terv tehát, amelynek részeként az MMC teljes felső veze­tését is leváltják, azt jelzi, hogy az akkori men­tőakció sikertelen volt. A Mitsubishi eladásai Japánban főként azu­tán estek vissza, miután tavaly kiderült, hogy a cég eltitkolta a Pajero terepjárók bizonyos hi­báit. Az amerikai piacon a japánéval egyező mértékben, 37 százalékkal csökkentek az el­adások. A március 31-ével végződő pénzügyi évre a cég 1,337 millió autó eladását tervezi, ez 190 ezerrel kevesebb, mint egy évvel korábban, és 63 ezerrel kevesebb az októberi tervnél is. Elő­reláthatóan több száz millió dollárba kerül majd az a visszahívás is, amely a cégben 37 százalé­kos részesedéssel rendelkező és már szintén többször segítséget nyújtó DaimlerChryslerral közösen gyártott teherautókat érinti. Elemzők szerint az MMC-nek a kisautók pi­acára kellene összpontosítania, jelenleg ugyan­is ez kecsegtet a legtöbb lehetőséggel, és a cég­nek vannak is tapasztalatai ezen a területen. Az MMC gyárai a Nissan Motor Corp. számára már régóta gyártanak kisautókat, és februárban véglegesítenek egy hasonló együttműködési megállapodást a Peugeot-Citroënnel is. ÚJ RÉSZVÉNY 2,63 UUIU:K­­iMN­:H

Next