Napi Gazdaság, 2005. február (15. évfolyam, 22-41. szám)

2005-02-04 / 25. szám

6 NEMZETKÖZI VÁLLALATOK NAPI GAZDASÁG­A- 2005. FEBRUÁR 4-5., PÉNTEK-SZOMBAT HÍRHÁLÓ ► A sok is kevés volt az Amazonnál A világ legnagyobb online-kereskedőháza, az Amazon.com Inc. a tavalyi negyedik negyedévben az egy évvel korábbinál csaknem ötször nagyobb, 346,7 millió dollár nyereséget ért el. Az árbevétel 31 százalékkal, 2,54 milliárd dollárra nőtt. A profitot jelentősen megdob­ta az a 244 millió dolláros adókedvezmény, amit az évti­zed elején elszenvedett veszteségek fejében kapott a cég, és amit - valamint az egyéb egyszeri kiadásokat - leszámítva mindössze 149 millió dollár nyereséget könyvelt volna el. Ez jelentősen elmarad a várakozások­tól, nem csoda tehát, hogy az Amazon részvényárfolyama a bejelentés után 14 százalékot zuhant. A cég üzemi költségei 32 százalékkal emelkedtek, de nőttek a mar­keting- és technikai kiadások is. A vállalatvezetés mindazonáltal derűlátó és az ez évre korábban előirány­zott 7,4-8,15 milliárd dolláros árbevételi tervet 8,05— 8,65 milliárd dollárra emelte. Bejelentették továbbá, hogy az Egyesült Államokban elindítják az Amazon Prime programot, amely a tagoknak évi 79 dollárért korlátlan számú és tetszőleges összegű vásárlás esetén ingyenes szállítást biztosít. Jeff Bezos vezérigazgató szerint az Amazon Prime kezdetben ugyan sokba fog kerülni, de hosszú távon megtérül.­ ­ Ismét alábbadta a Shell Alig több mint egy éven belül ötödször is kénytelen volt csökkenteni olajtartalékaira vonatkozó becslését a második legnagyobb európai olajvállalat, a Royal Dutch/Shell Group. A 10 százalékos lefaragás 1,4 milliárd hordó olajegyenérté­ket jelent. Bizonyított olaj- és földgáztartaléka így összesen 33 százalékkal, 12,95 milliárd hordónyira csökkent egy év alatt. A cég ráadásul elismerte, hogy a tavaly kitermelt energiahordozók csupán 15-25 százalékának megfelelő mennyiséggel sikerült növelnie bizonyított (vagyis gazdasá­gos kitermelésre alkalmas) tartalékait, miközben riválisai­nál ez az arány 100 százalékos. A Shell ezt az eredményt 2008-ig szeretné elérni. A tartalékcsökkenés bejelentésére Londonban 1,8 százalékot esett a részvény árfolyama, de az ugyancsak tegnap bejelentett eredmény gyógyírként hatha­tott a részvényesekre. Eszerint a negyedik negyedévben re­kordnagyságú, 5,127 milliárd dollár nettó nyereséget értek el, az egy évvel korábbi 1,69 milliárdnak csaknem három­szorosát. Az egész éves nettó nyereség 17,59 milliárd dollár volt, közel 50 százalékkal több, mint az egy évvel korábbi 12,78 milliárd. Jeroen van der Veer vezérigazgató szerint 2004 a szélsőségek éve volt - tartalékcsökkentési botrány­tól a rekordprofitig. A részvényesek hűségét az eddiginél nagylelkűbben jutalmazza a társaság. A 2004-es 7,2 milli­árd dollárral szemben idén legalább 10 milliárdot fizet ki osztalékként, és a tavalyi 1,7 milliárd után 3-5 milliárd dol­lár értékben vásárol vissza saját részvényt. Folytatja a leépítést a Deutsche Bank A leépítések költségei miatt csökkent a Deutsche Bank nyeresége a negyedik negyedévben, de a piac kedvezően fogadta, hogy folytatódik a létszámleépítés.­ ­ FOTÓ: 8L00MBERG­E• CSABA FERENC A legnagyobb német hitelin­tézet, a Deutsche Bank AG net­tó nyeresége a tavalyi negyedik negyedévben 38 százalékkal, 269 millió euróra csökkent a nagyarányú leépítésekkel járó költségek miatt, de az eredmény így is meghaladta a várakozáso­kat. A Reuters elemzői konszen­zusa 177 millió, a Bloombergé 192 millió euró nyereséget prog­nosztizált. Az árbevétel 2 száza­lékkal emelkedett. A bank ve­zetése az eredmény romlása el­lenére bejelentette, hogy az osz­talékot a tavalyi 1,50-ről 1,70 euróra emeli részvényenként. A részvényárfolyam, amely az el­múlt tizenkét hónapban 4,6 szá­zalékkal emelkedett, az ered­mény romlása ellenére tegnap újabb 1,7 százalékkal nőtt, főként az újabb létszámleépítés hírére. A decemberben bejelentett, 1920 németországi alkalmazot­tat érintő leépítés 574 millió euróval terhelte meg a negyedik negyedévi eredményt, és a bank tegnap bejelentette, hogy újabb 3280, ezúttal külföldi munkahe­lyet számolnak fel. Az ez évre tervezett elbocsátások előrelát­hatóan 700 millió euróba kerül­nek, 2006-tól azonban - éves szinten - 1,1 milliárdos megta­karítást várnak az átszervezés­től. Josef Ackermann vezérigaz­gató 2002. májusi hivatalba lé­pése óta 24 ezer főt, a dolgozók csaknem egyharmadát bocsátot­ták el. A vezérigazgató azt a célt tűzte ki, hogy a nyereségesség mértékének tekintett adózás előtti tőkemegtérülést (ROE) a tavalyi 17 százalékról idén 25 százalékra emeli. A bank hét legnagyobb riválisa - köztük a Goldman Sachs és a Citigroup - 2004 első felében átlagosan 27 százalékos ROE-t ért el. A szakemberek szerint azonban Ackermann 25 százalékos cél­jának eléréséhez a költségcsök­kentő intézkedések nem lesz­nek elegendőek, az árbevételnek is jelentősen emelkednie kell. Möntési prog­ram folytatódá­sát DEUTSCHE BANK-ADATOK ________2003. IV. n.év 2004.IV.n.év Árbevétel_______5200____5300 _Adózás előtti eredmény 676 _____418 Adózott eredmény 436_____269 EPS (cent)_______52_____38 Forrás: Dow Jones_____________ JOSEF A piac kedve­zően fogadta a költségcsök­ PÁLYÁZATI FELHÍVÁS A MAHART Magyar Hajózási Rt. (székhely: 1211 Budapest, Szabadkikötő út 5-7., a továbbiakban Kiíró vagy MAHART) nyilvános, egyfordulós pályázatot hirdet a tulajdonában lévő­­ Altmühl önjáró motorosra - Schondra bárkára Az Altmühl 1961-es építésű, orrsugár-kormánnyal rendelkező, 906 kW főmotor teljesítményű, 1391 to hord­­képességű, 84,94 m hosszú, 9,50 m széles és 2,65 m merülésű önjáró motoros. A Schondra 1963-as építésű, 958 to hordképességű, 60,3 m hosszú, 9,48 m széles és 2,40 m merülésű bárka. Okmányaik a Dunára, Majnára, Rajnára és mellékvizeikre 2006.08.01-ig érvényesek. A pályázat beadásának helye, módja, határideje, a) helye: MAHART Magyar Hajózási Részvénytársaság 1211 Budapest, Szabadkikötő út 5-7. Elnök-vezérigazgatói titkárság új módja: A pályázatokat a megjelölt címre zárt, cégjelzés nélküli bo­rítékban 3 (1 eredeti és 2 másolati) példányban papíralapú dokumentációként, magyar nyelven, cégszerűen (természe­tes személy pályázó esetén teljes bizonyító erejű magán­okiratként) aláírva kell benyújtani. A pályázati eljárás hiva­talos nyelve a magyar. Az Ajánlattevő köteles a pályázat eredeti példányát megje­lölni „EREDETI" felírással. Ha az Ajánlattevő ezt elmulaszt­ja, az Ajánlatkérő választ egyet a beérkezett példányok kö­zül, ami a továbbiakban az eredeti példány funkcióját tölti be. Ha a példányok között eltérés adódik, az EREDETI fel­írással megjelölt ajánlati példányban foglaltak az irányadók. A borítékon fel kell tüntetni az alábbi szöveget: "PÁLYÁZAT A MAHART TULAJDONÁBAN ÁLLÓ ALTMÜHL ÖNJÁRÓ MOTOROSRA ÉS SCHONDRA BÁRKÁRA" c) határideje: 2005 február 18. 12 óra. A pályázati ajánlatok bontási eljárásának helye, módja, idő­pontja a) helye: A MAHART hivatalos helyisége (1211 Budapest, Szabadkikötő út. 5-7.). b) módja: Az ajánlatok felbontása közjegyző és a kiíró képviselőinek jelenlétében történik. A közjegyző az ajánlatok felbontásá­ról és ismertetéséről okiratot állít ki. c) időpontja: Az ajánlatok benyújtására nyitva álló határidő lejártát köve­tően azonnal. A pályázat eredményéről a kiíró jogosult dönteni. A pályá­zatok elbírálására és a pályázat eredményének megállapí­tására a pályázatok felbontását követő 30 napon belül ke­rül sor. A pályázatok elbírálására szabott határidő legfel­jebb egy ízben, legfeljebb 15 nappal meghosszabbítható. A pályázatok elbírálása során a kiíró a megajánlott vételár nagysága alapján értékeli az ajánlatokat. Az Ajánlattevőnek vételi szándéka bizonyítására a pályázat benyújtásának határidejéig a megajánlott vételár 10%-át át kell utalnia a kiíró által a Bayerische Hypo-und Vereinsbank AG.-nél bánatpénz fogadására nyitott 3459160 számú (BLZ 75020073, SWIFT: HYVEDEMM447) MAHART Zweigniederlassung für Deutschland, Regensburg számlájára. Az átutalás akkor tekintendő teljesítettnek, amikor a MAHART számlavezető bankja MAHART fenti bankszámlájá­ra a vonatkozó összeget jóváírja. A pályázat érvényességé­hez ennek a fenn meghatározott határidőig meg kell történnie. Továbbá Ajánlattevőnek a pályázatában nyilatkoznia kell, hogy ajánlatára 30 napos, illetve a pályázat elbírálásának meghosszabbítása esetén 45 napos kötöttsége áll fenn. A nyertes Ajánlattevő által befizetett bánatpénz a vételár összegébe beleszámít. A pályázat lezárásáig versenyben lévő Ajánlattevőknek pe­dig a szerződés aláírásától, de legkésőbb ajánlatuk érvé­nyességének lejártától számított 8 napon belül kell a bá­natpénzt visszautalni A kiíró felhívja a figyelmet arra, hogy a hajókkal kapcsolat­ban közölt és ismertetett adatok, információk tájékoztató jellegűek és azok teljességéért a Kiíró semminemű felelős­séget nem vállal. A Kiíró kifejezetten javasolja minden pályázónak, hogy a dokumentációkon felül saját felelősségére és költségére szerezzen be minden olyan kiegészítő információt az aján­lat tárgyáról, valamint a magyarországi jogi-gazdasági kör­nyezetről, illetve szabályozó­rendszerről, amely befektetési szándéka körültekintő megalapozásához szükséges lehet. További részletes információ a MAHART székhelyén vagy a +36-1-278-3531-es telefonszámon kapható. Az úszóművek dokumentációi előzetes egyeztetés után megtekinthetőek. A vételár kizárólag készpénzben illetve átutalással fizetendő. A vevő a teljes vételárat legkésőbb a szerződéskötést köve­tő 10 napon belül egy összegben köteles megfizetni a MA­HART bankszámlájára. A fizetési határidő elmulasztása ese­tén a vevő a vásárlásra szerzett jogot elveszíti, eladó auto­matikusan a következő legmagasabb árat ígérő ajánlattevő­vel köt szerződést. A kiíró fenntartja a jogát arra, hogy a pályázati felhívását az ajánlattételi határidő előtt visszavonja, de erről a pályá­zati felhívás közlésével megegyező helyeken az ajánlatté­teli határidő lejárta előtt köteles hirdetményt megjelentetni. A kiíró fenntartja magának a jogot, hogy a pályázatot kü­lön indokolás nélkül eredménytelennek nyilvánítsa. Ma­siót Zoltán, Pozsony­t Szlovákiát ismét érzékeny anyagi veszteség érheti azt követően, hogy tavaly decemberben ki­derült: 25 milliárd szlovák koronát kell fizetnie a CSOB cseh banknak egy 1993 óta húzódó­­ ügy folytán. Az állam - mint Pavol Rusko gazdasági miniszter bejelentette - elveszítheti többségi tulajdonrészét egy stratégiai vállalatban, az ország területén húzódó Barátság kő­­olajvezetéket üzemeltető Transpetrolban, amely egyebek között a Slovnaftot és a Ceská Rafinerska finomítót látja el energiahordozóval. A cég 51 százaléka állami tulajdonban van, 49 százaléka pedig az orosz Jukoszé, az 51 százalékos állami részesedés azonban 17 száza­lékra olvadhat, mivel 34 százalék egy kelet-szlovákiai társaság kezében köthet ki. Az eperje­si kerületi bíróság januári döntése értelmében a C. S. I.-CD céget illeti meg a pakett, és az ügy a gazdasági tárca fellebbezése folytán most a legfelsőbb bíróság elé kerül. Az ügy előz­ménye, hogy 1995-ben az adóhivatal jogtalanul zárolta az HaS Humenné kft. ingatlanát, így a cégnek 43,2 millió korona összegű követelése támadt az állammal szemben. Ez azóta átszállt C. S. I.­CO-re, amely a végrehajtó révén 1998-ban hozzájutott a Transpetrol részvénycsomag­jához, amelynek piaci értéke jelenleg 2 és 3 milliárd korona között van. Az ügylet ellen a pénzügyminisztérium akkoriban - a Meciar-kormány idején - nem tiltakozott. A A TÁPIÓMETALL Kft. raktárból és importból rövid határidőre szállít. IPE, HE­A, HEB, U, I, L profilokat, vastag falú zártszelvényeket, CSÖVEKET, speciális LEMEZEKET, KÖTŐELEMEKET, DIN szerinti műbizonylatokkal. Tel.: 53/380-211, 380-233, 380-911 Fax: 53/380-085 2766 Tápiószele, Farmosi út 231a (a 317-es út mellett) B ___________| Drogmegelőzés, jellem- és kapcsolatfejlesztő program. fiatalok pozitív értékek irányába történő ösztönzése az evangélium gondolatai alapján. A PALÁNTA SORSFORDÍTÓ ALAPÍTVÁNY számára felajánlott 1%-ával kérjük, támogassa a jövő nemzedék építését! Adószámunk: 18168042-1-42. Kérjük, támogassa a másik, az EGYHÁZI 1%-ával a „PALÁNTA Misszió” gyermekoktatását, táboroztatását, bábcsoportjait és gyermekműsorait! Szülőknek, pedagógusoknak segítünk, hogy a gyermekek lelkileg felkészülve, éretten léphessenek a felnőttkorba. Nevünk: Teljes Evangéliumi Keresztény Közösség. Technikai számunk: 0121. Köszönjük! Részletes információ: (06)70/3844-109 Dr. Kováts György: Köszönjük! NÖVELTÉK AZ ÉRTÉKESÍTÉSI ELŐREJELZÉST Mindenhol hódított a Toyota • BARABÁS T. JÁNOS Mindegyik je­lentős piacon nö­velte részesedé­sét decemberben végződött harma­dik üzleti ne­gyedévében a To­yota Motor Corp., a világ legnyere­ségesebb és piaci értékét tekintve is a legnagyobb autóipari vállalata. A részvény értéke az elmúlt 12 hónapban közel 17 százalékkal emelkedett. A Bloomberg számításai szerint a japán autó­gyártó 14,6 ezer milliárd jenes, vagyis 141 mil­liárd dolláros piaci értéke nagyobb, mint a General Motors, a Ford, a DaimlerChrysler, a PSA Peugeot-Citroën és a Volkswagen együttes piaci kapitalizációja. A nettó nyereség 3,5 szá­zalékkal, 296,53 milliárd jenre (2,85 milliárd dollár), az üzemi eredmény 5,3 százalékkal, 422,90 milliárd jenre emelkedett (1 dol­­lár, 103,70 jen) éves összehasonlításban. Az ár­bevétel 5,9 százalékkal nőve 4,644 ezer milli­árd jent ért el. A Toyota 1,84 millió járművet adott el világszerte a negyedév folyamán, 8,2 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A Japánban értékesített tíz legnépszerűbb modell közül hét a Toyota modellje volt. Az elért ered­mények alapján a cég az idei tervezett értéke­sítést 70 ezerrel, 7,29 millió autóra emelte. A Toyota, miközben folyamatosan csökken­ti gyártási költségeit, az egész világot átfogó fejlesztésekbe kezdett. Célja, hogy tíz éven be­lül világpiaci részesedése 15 százalékra emelkedjen. H­amarosan megkezdi a termelést a francia PSA Peugeot-Citroënnel közösen bir­tokolt új gyára a csehországi Kolinban, növe­lik a termelést Kínában, Argentínában és a Dél-afrikai Köztársaságban. Épül a hatodik üzemük Észak-Amerikában, és egy hetedik építését is fontolgatják, miután a világ legna­gyobb autópiacán tavaly 10 százalékkal, 2 millió fölé növelték az eladott személygépko­csik számát, piaci részesedésüket pedig 12,2 százalékra emelték.­ ­ A TOYOTA ÁRFOLYAMA­­ 4550 3350 -------------------------------------­■ A A 2004. II. 2. 2005. II 3. Forrás­: Bloomberg Ifi. Odaveszhet a Transpetrol többségi izz állami tulajdona ------------------------•.________­___________________________________________________________________________________________

Next