Napi Gazdaság, 2006. szeptember (16. évfolyam, 171-191. szám)

2006-09-01 / 171. szám

____________________________________________________________|­ f­| pannon A vezető mobilszélessáv-szolgáltató közel hozzád INTERJÚ SIMOR ANDRÁSSAL, A KONVERGENCIATANÁCS TAGJÁVAL A dátumról döntsenek a pártok .• FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL - Hangsúlyosabbak, mint ami a programból kiolvasha­tó? - Igen. - A tanács véleménye sze­rint nem probléma, ha nem szerepel az euróbevezetési céldátum a programban. És az problémának számítana, ha a szomszédos országok hama­rabb vezetnék be az uniós kö­zös pénzt, mint Magyaror­szág? Vagy nagyobb kárt okozna egy, a mihamarabbi euróbevezetésnek mindent alárendelő, radikális beavat­kozásokkal tarkított program végrehajtása?­­ Nem azt mondtuk, hogy nem probléma, ha nem szere­pel euróbevezetési céldátum, hanem azt, hogy ez nem köte­lező tartalmi, bár hasznos ele­me lenne a programnak­­ ab­ban az esetben, ha a piac el is hiszi ezt a dátumot. Olyan tá­vol vagyunk azonban a beve­zetési kritériumoktól, és olyan nagy a kiigazítás mértéke, hogy a piacok számára vélhe­tően nem lenne hiteles egy most bejelentett euróbeve­zetési dátum. El kell telnie egy-két évnek, amíg a prog­ram elkezd hatni és visszaáll a ko­rmány hitelessége. Van azonban még egy fontos szem­pont: mivel 2010 előtt nem lesz hivatalos fi­zetőeszköz az euró Magyarországon, a követ­kező választási küzdelem az euróbevezetésre is hatni fog. Azt javasoljuk ezért, hogy a pár­tok a következő választás előtt együttesen tűz­zék ki a céldátumot. Ezzel elkerülhető volna, hogy a kampány során olyan felelőtlen ígére­tek szülessenek, amelyek újabb jó pár évig kés­leltetik az euró bevezetését. Ami a régiós országokat illeti, persze nem tét nélküli, hogy ők mikor használják az eurót, de mostanában a fő versenytársainknál, azaz a szlovákoknál, cseheknél, lengye­leknél is igen bizonytalanná vált, hogy mikor csatlakoznak. Azt gondolom te­hát, hogy ez nem mellékes szempont, de jelenleg nem is a legfontosabb. - Mennyire ágyazódott be az euró használata a cégvilág pénzügyeibe, azaz: a magánszektor megelőzte-e a kormányt a közös pénz adaptálásában? - Nálunk, ahol a külkereskedelemnek, illetve a multinacionális vállalatoknak meghatározó szerepe van a gazdaságban, elkerülhetetlen a gazdaság „eurósodása”. Nem véletlen, hogy azok az országok járnak előttünk az euró bevezetésé­ben, amelyek még Magyarországnál is nyitottabb gazdaságok; ők még inkább rákényszerülnek arra, hogy az euró napi fizetési eszköz legyen, függetlenül attól, hogy a közös pénzről mit gon­dol a kormány. Ez a folyamat nálunk is erősödni fog a következő években, ami bizonyos mérté­kig tompítja például a monetáris politika hatá­sát. Minél inkább elterjed az euró a gazdaság­ban, annál kevésbé tudja a jegybank a kamato­kon keresztül befolyásolni a folyamatokat. - Az adótanácsadással is foglalkozó De­­loitte vezetőjeként milyen tapasztalatai van­nak partnereik körében, hogy fogadták az adócsomag vállalkozásokat érintő részeit?­­ Az angoloknál járja egy mondás, miszerint „a pulykák nem szavaznak a karácsonyra”. Ez a helyzet ebben az esetben is: ki az, akinek ez tetszik?! Az adóemelés nem népszerű intézke­dés. Az adóemelést sokféleképpen meg lehet csinálni, a részletekben rejlik az ördög. Arra kellene több figyelmet fordítani, hogy ne min­den adó növekedjen, ami a listán szerepel. Job­ban kellene súlyozni az adónemek között. - Volt olyan partnerük, akitől olyan vissza­jelzés érkezett, hogy nem vágnak bele az el­tervezett befektetésbe? - Az nyilvánvaló, hogy a megemelt adók csök­kentik az ország versenyképességét. Ilyen hely­zetben minden vállalat újragondolja döntéseit, lesznek olyan befektetések, amelyek emiatt nem fognak megvaló­sulni, ez benne van a pakliban. Lehe­tett volna ezt másképp is csinálni, adó­emelés helyett a kiadásokat alaposab­ban kurtítani. Ennek elkerülhetetlen következménye lett volna a szociális ki­adások megnyirbálása. Kérdés, hogy ennek mi­lyen hatása lett volna a társadalmi kohézióra. A kormány azt a megoldást választotta, hogy in­kább csökkenjen rövid távon a versenyképesség, de kisebb legyen a kockázata annak, hogy fel­feslik a társadalom szövete. Ez egy politikai döntés; üzletemberként én talán máshogy sú­lyoznék, de ennek eldöntése nem az én felada­tom.­­ Lenne egy harmadik út is, mégpedig az el­lenzék által javasolt radikális adócsökkentés. Ez használható gyógyír lett volna a gazdasá­gi bajokra? - Nem kizárt, hogy bizonyos helyzetekben az adókulcsok csökkentésével is növelhetők a be­vételek - megítélésem szerint ma Magyarorszá­gon nem ez a helyzet van. - Ön szerint mikor lehet reálisan euró Ma­gyarországon? - Ha és amennyiben ütemesen és következe­tesen végrehajtják a programot, és a külső és belső gazdasági feltételek is kedvezően alakul­nak, reális esély van az euró 2011-2013 közöt­ti bevezetésére. „Reális esély van az euró 2011-2013 kö­zötti bevezeté­sére. ” Már mást prognosztizál a Fitchs­ ­• NAPI GAZDASÁG Átlagosan két évvel kitolta hét kelet-közép-európai ország eurócsatlakozási dátumára adott előrejelzését a Fitchs hi­telminősítő intézet. A tavalyi becsléshez képest azért vál­toztattak a prognózison, mert a maastrichti kritériumok teljesítése, különösen a na­gyon keményre szabott inflá­ciós cél elérése és a költség­vetési hiány fájdalmas lefara­gása eleve nagy nehézségeket jelent, ám ez ráadásul egyes or­szágokban a korai euróbeve­­zetés ambivalens politikai ke­zelésével párosul. Észtország ezek szerint 2007- 2008 helyett 2009-2010-ben, Lettország és Litvánia 2010- ben, Csehország 2011-ben, Lengyelország 2012-ben, Ma­gyarország pedig 2014-ben le­het az euróövezet tagja. A Szlo­véniára vonatkozó előrejelzés maradt 2007, Ciprus 2008- ban, Málta 2009-ben vezethe­ti be az eurót. A Fitch - nyilván nem füg­getlenül az országnak az unió­ba várható felvételétől - BBB mínuszról BBB-re javította Ro­mánia devizaadósságainak be­sorolását, a külföldi befekteté­sek növekedésére hivatkozva. NAPI HÍR NAPI GAZDASÁG , 2006. SZEPTEMBER 1­2., PÉNTEK-SZOMBAT 1­0 MÉG A JEGYBANK IS ALAPVETŐEN EGYETÉRT Hiteles a program? A NAPI GAZDASÁG A kormány csütörtökön a balatonőszödi ülésén elfogad­ta a Brüsszelben ma benyúj­tandó konvergenciaprogramot. Danks Emese kormányszóvivő szerint a tanácskozáson Járai Zsigmond jegybankelnök úgy találta: a program valóságos és hiteles képet fest a költségve­tés és a magyar gazdaság hely­zetéről; az inflációs előrejel­zés eltérései a normális szak­mai vita keretein belül ma­ AZ MKIK A PROGRAM MELLETT VAN______ A konvergenciaprogramban foglalt cél- és eszközrendszert összessé­gében elfogadhatónak tartja a Ma­gyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) és támogatja brüsszeli be­nyújtását - adta hírül a szervezet. Miközben azonban a bevételnövelő intézkedések jól látszanak, a ki­adáscsökkentők csak fenntartások­kal kezelhetők. A költségvetési egyensúly helyreállítása súlyos ál­dozatokat követel a társadalom va­lamennyi tagjától, különösen a vál­lalkozásoktól. A gazdaság szereplői ezért elvárják a kormánytól, hogy a költségvetés rendbetételével egyi­dejűleg megkezdődjék az áht és a nagy elosztó rendszerek reformja, valamint a növekedést szolgáló és segítő adórendszer kialakítása, a vállalkozások működési feltételeit pedig anyagi ráfordítást nem igény­lő, a túlszabályozást megszüntető azonnali intézkedésekkel javítsa - hangsúlyozza az MKIK. radnak. Holott a brüsszeli Eu­rópai Bizottság éppen azért adta vissza a program koráb­bi verzióját, mert azt nem ta­lálta túlságosan hitelesnek. A megbeszélésen Gyurcsány Fe­renc kormányfő köszönetet mondott az MNB-nek és a konvergenciatanácsnak a do­kumentum elkészítésében játszott szerepükért. A szóvi­vő azonban arról nem árult részleteket, hogy a kormány az elfogadás előtt végül vál­toztatott-e a programon az utolsó tervezethez képest. Mindezzel együtt az MNB több dologban is kritikus ma­radt, így szerinte a konvergen­ciaprogram az áht-hiány csök­kentésénél alapvetően a bevéte­li oldalra koncentrál, csakhogy a nemzetközi ta­pasztalatok sze­rint az ilyen tí­pusú költségve­tési konszolidá­ciónak számos negatív hatása van. A jegyban­ki kritika szerint ez más alternatí­vával összeha­sonlítva szük­ségtelen növe­kedési áldoza­tokhoz vezet, ráadásul kérdéses a konszolidáció eredményei­nek hosszú távú fenntartható­sága is. Az MNB további intéz­kedések nélkül 2008 után nem tartja lehetségesnek a deficit csökkentését és a kiegyensúlyo­zott államháztartási pozíció el­érését. A makrogazdasági fo­lyamatok bemutatása alapvető­en megegyezik az MNB számí­tásaival, lényeges eltérés mu­tatkozik azonban az inflációs előrejelzésnél. A jegybank úgy véli: a program az előző válto­­zatban szereplő adat megeme­lése után is alulbecsüli az in­tézkedések várható inflációs hatását. MAKROTERVEK _________________________2006 2007 2008 2009 2010 2011 GDP_____________________4,1 2,2 2,6 4,1 4,35 4,5 Háztartások fogyasztása_________2,4­­0,9 0,0 1,5 2,75 3,0 Export____________________12,0 10,9 9,9 9,4 9,0 9,0 Import____________________9,5 8,5 8,0 8,8 8,0 8,0 Reáljövedelem egy főre__________1,9 -1,7 0,1 2,5 3,25 3,5 Foglalkoztatottak száma_________0,3 0,0 0,3 0,7 0,85 1,0 Fogyasztóiár-színvonal__________3,5 6,2 3,3 3,0 2,75 2,75 Folyó mérleg hiánya (GDP %-ában) 7,9 5,9 4,4 3,6 3,0 2,0 Államháztartás hiánya (GDP %-ában) 10,1 6,8 4,3 3,2 2,7 2,2 Forrás: konvergenciaporgram____________________________ Lámfalussy szerint létkérdés az euró - NAPI GAZDASÁG Lámfalussy Sándor, a Belgiumban élő közgaz­dászprofesszor - akit az Európai Monetáris Inté­zet (az ECB elődje) igazgatójaként az euró egyik szülőatyjának tekintenek - úgy véli, hogy Magyar­­ország számára létkérdés az euró bevezetése. A költségvetési hiány jelenlegi szintje azonban sze­rinte az euró célkitűzésétől függetlenül is tartha­tatlan. A következetes reformpolitika önmagában is meghozza gyümölcsét, amit a professzor Olasz­ország és Belgium példáján világít meg. Az euró bevezetése előtt mindkét ország hatalmas állam­­adósággal küszködött, a GDP-arányos 60 százalé­kos maastrichti referenciaérték közel kétszeresét kellett ledolgozniuk. Ehhez eltérő stratégiát vá­lasztottak: Róma csak egyszeri, kampányszerű ki­igazítást hajtott végre, hogy eleget tegyen az euró bevezetése feltételeinek, míg Brüsszel következe­tes, lényegi államháztartási reformpolitikát foly­tatott, aminek eredményeként a költségvetés szufficites lett. Hogy melyik a helyesebb út, jól mutatja: Olaszország azóta is küzd a deficittel és továbbra is adós a reformokkal. Lámfalussy, előrebocsátva a probléma komp­lexitását, úgy véli: nem érdemes voluntarista mó­don erőltetni a váltóárfolyam-mechanizmusba, az ERM II-be való belépést, mert ha az ország valutájának stabilitása nem őrizhető meg, azt a piac úgyis jelzi. Akkor érdemes ezt megtenni, ha a gazdaság állapota garantálja a sikert. Erről egyébként nemcsak a csatlakozó ország dönt, az EU gazdasági és pénzügyi bizottsága, valamint az Európai Központi Bank is mérlegel. Lámfalussy szerint nem volt szerencsés lépés, hogy az uni­ós pénzügyminiszterek (a kismértékű inflációs túllépés mi­att) nem hagyták jóvá Litvánia csatlakozását az eurózóná­­hoz. Ugyanakkor nyilvánvaló, a figyelmeztetés a többieknek is szót nem számíthatnak a feltételek puhítására. I Lendület vállalkozásának! Hitel már 5 millió Ft éves nettó árbevételtől, tárgyi fedezet nélkül. HVB Bank S További információ: 06-40/50-40-50 -—­ , —^ Jelen hirdetés nem minősül ajánlattételnek. A hitel igénybevételének feltételei, részletes leírása a szerződésben, a Bank Kondíciós Listájában és Hirdetményében.

Next