Napi Gazdaság, 2007. április (17. évfolyam, 63-81. szám)
2007-04-06 / 67. szám
, pannon A vezető mobilszélessáv-szolgáltató Márciusban javultak az új autóeladások • BUBRIK GÁSPÁR Meglepő eredményre jutott a NAPI gazdaság:gyűjtésünk szerint az első negyedévben - a rendelkezésünkre bocsátott adatok alapján - az új személyautók és terepjárók eladásai elérték a tavalyi, 44-45 ezres értéket. A megkérdezett csaknem negyven márkaimportőr és vezérképviselet mintegy kétharmadánál növekedést hozott az idei első negyedév. Az adatokból - amelyeket a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületéhez is eljuttatnak - nem derül ki részletesen, hogy az eladott mennyiségből mennyi a tavalyról áthúzódó kiszállítás, ám általában megállapítható, hogy ennek aránya nem jelentős, viszont az értékesítés mennyiségén javított. A visszaesést mutató márkák között számos olyan található, amelynél az autógyártó nem tudta ebben az időszakban leszállítani a megrendeléseket. A tapasztalatok szerint jellemzően a jobb felszereltségű modelleket választják a vásárlók, akik a járművek biztonságával párhuzamosan egyre több kényelmi - a komfortosabb utazást jobban kielégítő - berendezést igényelnek. Ezért a magasabb alapárat is vállalják. Néhány márka esetében ugyan jobb volt a januári értékesítés, mint a februári, de a visszajelzésekből az derül ki, hogy nem spekulációs céllal vásárolták januárban a még a régi regisztrációs adóval terhelt autót. A legtöbb márkánál ugyanis a február jobb volt, és még többet adtak el márciusban. Ezt jórészt az első negyedév második felében megjelent kedvezményes akciók is befolyásolták. Ugyanakkor az eladásoknál lényegében kiszámíthatatlan hullámzást mutat a készpénzfizetés és a részletre vásárlás. Ennek aránya márkánként igencsak változó: míg például a Kia, az Alfa Romeo, a Fiat, valamint a Lancia vevőinek 90 százaléka választja a hitelre vásárlást, addig a készpénzes fizetés nőtt a Adatgyűjtéseink szerint az idei első negyedévi kishaszonjármű-értékesítés 5100 darab körül alakult, ami mintegy kétszázalékos növekedést jelent a tavalyi ugyanilyen időszakhoz képest. Az élen továbbra is a Ford áll, amelyet a Volkswagen, majd a Fiat követelési trend. Az ugyancsak a prémium szegmenst bővítő szabadidő-terepjárók (SUV) iránt változatlanul nagy az érdeklődés. A visszajelzésekből az is kiderül, hogy a kiskategóriás modellek iránti érdeklődés mérséklődött, ám az ilyen személyautókat vásárlókra is jellemző, hogy a magasabb felszereltségűek közül választanak. Ugyanez érvényes a középkategóriás modellekre, amelyek a legnagyobb arányt, mintegy 80 százalékot képviselnek az összes eladásból. Az egyes márkáknál a kifutó modellek mellett az új vagy a megújult modelleket vásárolták. Éves viszonylatban továbbra is inkább visszaeséssel számolnak a megkérdezett újautó-forgalmazók, ennek mértékét öt-tíz százalékra becsülik, ám, ha az adataink helytállóak, s ez a tendencia folytatódik, akkor nincs ok a borúlátásra, bár a megszorító intézkedések vásárlás-visszafogó hatásait szakemberek a második negyedévtől, félévtől jósolják. ÚJ SZEMÉLYAUTÓK Forrás: Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete a NAPI-gyűjtés Citroennél, a Peugeot-nál, s „előretört” a Volvónál is; a tavalyi 30 százalékos mérték elérte az 50 százalékot. A Skoda és Volkswagen (VW), valamint a Honda vásárlói körében pedig maradt a fele-fele arányú fizetési mód. Idén csaknem valamennyi prémium kategóriás modell eladása jelentős arányban nőtt, hiszen például az Alfa mintegy 87,5, az Audi csaknem 25, a Volvo 16, a Mercedes majd három százalékkal ért el jobb eredményt. Ezzel folytatódott a tavaly egész évben jellemző értékes ÉS TEREPJÁRÓK ELADÁSA is III. HÓNAP. DARAB: Év Összesen értékesített 2003 47267 2004 45678 2005 42208 2006 44998 2007 44 000-45 000* A STAGNÁLÁS MÁR EREDMÉNY LEHET Tartanak az idei évtől a motorimportőrök • HMM GAZDASÁG A kormányzati megszorító intézkedések szinte kettétörték a motorpiac tavalyi teljesítményét. Az év első fele rendkívül biztatóan indult, ám a választások után előre jelzett állami szigorítások, elvonások hatásai már májusban jelentkeztek, s a fordulat be is következett a második félévben. Ekkor már sok márka az értékesítés csökkenését volt kénytelen elkönyvelni. A piacvezető Suzuki esetében szerencsésen alakult az év, bár a fejlemények alól ők sem tudták kivonni magukat - tájékoztatta lapunkat Bajok Gábor, a Magyar Suzuki Zrt. motorkerékpár-üzletágának vezetője. A körülmények ellenére kedvezőnek értékelt eladások annak köszönhetők, hogy az éves forgalmon belül markánsabb súllyal szereplő első félév eredményei kiemelkedőek voltak (az értékesítés összesítésében szerepelnek a ATV-k, azaz a quadok is). Hozzátette: tartanak az idei évtől, bár egyelőre a januári és februári adatok növekedést mutatnak. Ebből azonban nem szabad kiindulni, ugyanis ebben a két hónapban nagyon alacsony az eladott gépek száma, a márciusi mutatókból már komolyabb következtetéseket lehet levonni. Megjegyezte viszont, hogy a súlyadó teljesítményadóvá alakítása, s így a nagy teljesítményű gépek után fizetendő jelentős többletterhek aligha vetik vissza a piacot. Ha ugyanis a motorra vágyó eldöntötte, hogy megvásárol egy 2,5-3,5 millió forintos járművet, aligha tartja majd vissza, hogy évente egyszeri díjként a korábbiakhoz képest 25-30 ezer forinttal többet kell fizetnie. Az elmúlt évi folyamatokat hasonlóan látja Szloboda Tamás, a Honda Hungary Kft. motorkerékpár-értékesítési vezetője is. Tájékoztatása szerint a világ legnagyobb motorkerékpárgyártójának nem volt könnyű éve tavaly a magyar piacon. Az eladások - a quadokkal együtt - 2 százalékkal csökkentek, szemben a korábbi években megszokott 20-40 százalékos bővüléssel. A kereslet mérséklődése elsősorban a kiskategóriás, mindennapi használatra szánt gépeket érintette. A nagyobb teljesítményű, hobbicélra vásárolt motorok piaca viszonylag könnyebben átvészelte a második félévet (a quadok eladása például érdemben növekedett, holott ebben a kategóriában a Honda nem forgalmaz olyan változatot, amelyet szilárd burkolatú úton használni lehetne, így minden motorozás előtt a pályára kell szállítani a „vasat”. Ez a tendencia alighanem idén is fennmarad - fogalmazott Szloboda Tamás. Az autópiacon érdekelt cégekkel ellentétben abban bíznak, hogy a motorpiacban még jelentős fejlődési potenciál van, s így a hazai összeladások nem csökkenést, hanem stagnálást mutatnak majd az év végén. Szerinte a piacon jobban szerepelhetnek a presztízsmárkák, különösen azok, amelyek keresett kategóriákban új típusokat mutatnak be, ezen gépeknek ugyanis nagy a vonzereje a magyar piacon. NÉHÁNY NAGYOBB MÁRKA FORGALMA* 10ARAG! Márka 2005 2006 Honda 2963 2713 Yamaha 3129 2371 Suzuki 3226 3224 Kawasaki 463 839 BMW 276 250 Aprilia 1686 2247 *nem hivatalos adatok, quadok nélkül Forrás: NAPI-gyűjtés FUTAMIDŐ 8 Az ügyfél is rosszul járhat azzal, ha az alacsony törlesztőrészletért olyan hosszú finanszírozást választ, amelynek során leamortizált autója már nem jelent fedezetet a fennálló hiteltartozásra. Báti Balázs, a Magyar Lízingszövetség elnöke, a Budapest Lízing vezérigazgatója szerint ezért keresték meg a közelmúltban a Gazdasági Versenyhivatalt (GVH), hogy engedélyezze: a piac szereplői önkorlátozást vállaljanak. A GVH szerint ez a piaci verseny korlátozását jelentené, ezért a szövetség elállni kényszerült a tervétől. Lapunk ugyanakkor úgy éresült, hogy a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) felkarolta a kezdeményezést és heteken belül ajánlásban fogalmazza meg, hogy az autópiacon szereplők számára ildomos lenne 20 százalékban minimalizálni az ügyfél által fizetendő önrész mértékét, s a maximális futamidőt is 8 évben (100 hónapban) korlátoznák. Hogy a feltételek nem speciálisak, arra bizonyíték, hogy Ausztriában jogszabály írja elő a 20 százalékos minimális önrészt az autófinanszírozás terén, majd számot az év első három hónapját tekintve, a piacnak összességében azonban komoly károkat okoz az, hogy immár a használt autók esetében is csökken az önrész értéke, s növekszik a kiajánlott hitelek futamideje. Ilyen feltételek mellett finanszírozók roppant keveset keresnek egy-egy új üzleten, miközben a kockázataik jelentősen megnőnek. Az elmúlt évekkel ellentétben ma már a tulajdonosok is érzik ezt: míg korábban a lízingcégek a volumen növekedését prezentálva lényegében fel voltak mentve a további kínos kérdések alól, ma már a tulajdonosi board-üléseken a volumen lényegében nem számít: a tulajdonosok sokkal inkább az árrésre, a marzsokra és a céltartalékok szintjére kíváncsiak. Misztérium adataira hivatkozik, amikor arról beszél, hogy az év első 3 hónapjában nagyjából 5- 6 százalékkal csökkent az új autók értékesítése. Ekkora piacvesztés még nem okoz olyan mértékű változásokat a lízingpiacon, hogy azzal kellene számolni, a társaságok felhagynak az autófinanszírozással - vélekedik a szakember. Az ugyanakkor látható, hogy a korábbi fő piac beszűkülése miatt a lízingcégek új utakat keresnek. A piaci tapasztalatok híján új területek felé (gépvagy éppen ingatlanlízing) nyitni csak óvatosan lehet, így a versenytársak jelentős része az autópiacon próbál szerencsét, a használtautó-szegmensben. Használt kocsik finanszírozásakor a kockázat legalább háromszoros az új autók értékesítéséhez képest - állítja Nagy NAPI HÍR NAPI GAZDASÁG , 2007. ÁPRILIS 6-7., PÉNTEK-SZOMBAT közel hozzád Felpörögtek a regadd-befizetések a NAPI GAZDASÁG Az év első két hónapjában a regisztrációs adóból 15,9 milliárd forint folyt be a költségvetésbe, miközben a tavalyi év hasonló időszakában mindössze 9,8 milliárd forint - tájékoztatta lapunkat Sipos Jenő. A VPOP szóvivője szerint a több mint 60 százalékos bővülés elsősorban az adótétel-emelkedésnek köszönhető, amiatt ugyanis az adóigazgatási eljárások alá vont gépjárművek száma jelentősen emelkedett. A regadótételek az inflációs prognózisnak megfelelően átlagosan 6,1 százalékkal emelkedtek február 5-én, a használt autók után fizetendő teher viszont némileg csökkent az avultatási tábla módosítása miatt. A regadótábla egy újabb oszloppal is bővült, így az Euro 2-esnél rosszabb környezetvédelmi osztályba sorolt - 10 évesnél öregebb - gépjárművek is forgalomba helyezhetők. A lapunk által megkérdezett szakértők szerint azonban nem ennek tudható be a bővülés, hanem annak, hogy a kereskedők, illetve a gépjárművásárlást tervezők előrehozták a beszerzést, hogy a januári, alacsonyabb adóterhet fizethessék meg. A regisztrációs adó visszaigénylésével kapcsolatosan eddig közel 13 ezer kérelem érkezett be a várt 72 ezerből (február közepétől számítva fél év áll az érintettek rendelkezésére). Továbbra is jellemzően azok a magánszemélyek kérték vissza az adót, akik maguk hozták be a gépjárművet és intézték az adófizetést. A visszatérítés összege átlagosan 110-140 ezer forint körül mozog, a pontos szám attól függ, hány hónapos volt a külföldről behozott gépjármű, amikor a regisztrációs adó megállapítására irányuló eljárást megindították. ADÓBEVÉTEL 15,9 MILLIÁRD FORINT 3 Jutalékverseny a használtautó-piacon is • NAPI GAZDASÁG Bár az újautó-értékesítés terén valóban érezhető visszaesés, egyelőre nincs miért kongatni a vészharangot - vélekedik Nagy László, a piacvezető CIB Lízing személy- és kishaszongépjármű-finanszírozási üzletágának ügyvezető igazgatója. A szakember a Belügymi László, aki emiatt roppant károsnak tartja, hogy a piac szereplői most ebben a szegmensben is beindították a jutalékversenyt. A feltételek puhításával persze egyes társaságok rövid távon piacot tudnak nyerni - a hírek szerint lesznek is cégek, amelyek jelentős piaci előretörésről adnak A Budapesti Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli Főiskolai Karának hallgatói az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Rt., a Budapesti Corvinus Egyetem hallgatói a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. támogatása révén olvassák lapunkat.