Napi Gazdaság, 2007. április (17. évfolyam, 63-81. szám)

2007-04-06 / 67. szám

, pannon A vezető mobilszélessáv-szolgáltató Márciusban javultak az új autó­eladások­ ­• BUBRIK GÁSPÁR Meglepő eredményre jutott a NAPI gazdaság:­gyűjtésünk szerint az első negyedévben - a ren­delkezésünkre bocsátott adatok alapján - az új személyautók és terepjárók eladásai elérték a ta­valyi, 44-45 ezres értéket. A megkérdezett csak­nem negyven márkaimportőr és vezérképviselet mintegy kétharmadánál növekedést hozott az idei első negyedév. Az adatokból - amelyeket a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületéhez is eljuttatnak - nem derül ki részletesen, hogy az eladott mennyiségből mennyi a tavalyról át­húzódó kiszállítás, ám általában megállapít­ható, hogy ennek ará­nya nem jelentős, vi­szont az értékesítés mennyiségén javított. A visszaesést mutató márkák között számos olyan található, amely­nél az autógyártó nem tudta ebben az idő­szakban leszállítani a megrendeléseket. A tapasztalatok sze­rint jellemzően a jobb felszereltségű model­leket választják a vá­sárlók, akik a jármű­vek biztonságával pár­huzamosan egyre több kényelmi - a komfor­tosabb utazást jobban kielégítő - berende­zést igényelnek. Ezért a magasabb alapárat is vállalják. Néhány márka ese­tében ugyan jobb volt a januári értékesítés, mint a februári, de a visszajelzésekből az derül ki, hogy nem spekulációs céllal vásá­rolták januárban a még a régi regisztrációs adóval terhelt autót. A legtöbb márkánál ugyanis a február jobb volt, és még többet adtak el márciusban. Ezt jórészt az első negyedév második felé­ben megjelent kedvezményes akciók is befolyásolták. Ugyanak­kor az eladásoknál lényegében kiszámíthatatlan hullámzást mutat a készpénzfizetés és a részletre vásárlás. Ennek ará­nya márkánként igencsak vál­tozó: míg például a Kia, az Alfa Romeo, a Fiat, valamint a Lan­cia vevőinek 90 százaléka vá­lasztja a hitelre vásárlást, addig a készpénzes fizetés nőtt a Adatgyűjtéseink szerint az idei első negyedévi kishaszonjármű-értéke­­sítés 5100 darab körül alakult, ami mintegy kétszázalékos növekedést jelent a tavalyi ugyanilyen időszak­hoz képest. Az élen továbbra is a Ford áll, amelyet a Volkswagen, majd a Fiat követe­lési trend. Az ugyancsak a prémium szegmenst bővítő szabad­idő-terepjárók (SUV) iránt változatlanul nagy az érdeklődés. A visszajelzésekből az is kiderül, hogy a kiskategóriás model­lek iránti érdeklődés mérséklődött, ám az ilyen személyautókat vásárlókra is jellemző, hogy a magasabb felszereltségűek közül választanak. Ugyanez érvényes a középkategóriás modellekre, amelyek a legnagyobb arányt, mintegy 80 százalékot képvisel­nek az összes eladásból. Az egyes márkáknál a kifutó modellek mellett az új vagy a megújult modelleket vásárolták. Éves viszonylatban továbbra is inkább visszaeséssel számol­nak a megkérdezett újautó-forgalmazók, ennek mértékét öt-tíz százalékra becsülik, ám, ha az adataink helytállóak, s ez a ten­dencia folytatódik, akkor nincs ok a borúlátásra, bár a megszo­rító intézkedések vásárlás-visszafogó hatásait szakemberek a második negyedévtől, félévtől jósolják. ÚJ SZEMÉLYAUTÓK Forrás: Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete a NAPI-gyűjtés Citroennél, a Peugeot-nál, s „előretört” a Volvó­­nál is; a tavalyi 30 százalékos mérték elérte az 50 százalékot. A Skoda és Volkswagen (VW), valamint a Honda vásárlói körében pedig ma­radt a fele-fele arányú fizetési mód. Idén csaknem valamennyi prémium kategó­riás modell eladása jelentős arányban nőtt, hi­szen például az Alfa mintegy 87,5, az Audi csak­nem 25, a Volvo 16, a Mercedes majd három százalékkal ért el jobb eredményt. Ezzel foly­tatódott a tavaly egész évben jellemző értékes­­ ÉS TEREPJÁRÓK ELADÁSA is III. HÓNAP. DARAB: Év Összesen értékesített 2003 47267 2004 45678 2005 42208 2006 44998 2007 44 000-45 000* A STAGNÁLÁS MÁR EREDMÉNY LEHET Tartanak az idei évtől a motorimportőrök­ ­• HMM GAZDASÁG A kormányzati megszorító intézkedések szinte kettétörték a motorpiac tavalyi teljesítmé­nyét. Az év első fele rendkívül biztatóan indult, ám a válasz­tások után előre jelzett állami szigorítások, elvonások hatásai már májusban jelentkeztek, s a fordulat be is következett a második félév­ben. Ekkor már sok márka az ér­tékesítés csökke­nését volt kény­telen elköny­velni. A piacvezető Suzuki eseté­ben szerencsé­sen alakult az év, bár a fejlemények alól ők sem tudták kivonni magukat - tájékoztatta lapunkat Bajok Gá­bor, a Magyar Suzuki Zrt. mo­torkerékpár-üzletágának veze­tője. A körülmények ellenére kedvezőnek értékelt eladások annak köszönhetők, hogy az éves forgalmon belül markán­sabb súllyal szereplő első fél­év eredményei kiemelkedőek voltak (az értékesítés összesíté­sében szerepelnek a ATV-k, azaz a quadok is). Hozzátette: tartanak az idei évtől, bár egy­előre a januári és februári ada­tok növekedést mutatnak. Eb­ből azonban nem szabad kiin­dulni, ugyanis ebben a két hó­napban nagyon alacsony az el­adott gépek száma, a márciusi mutatókból már komolyabb következtetéseket lehet levon­ni. Megjegyezte viszont, hogy a súlyadó teljesítményadóvá ala­kítása, s így a nagy teljesítmé­nyű gépek után fizetendő je­lentős többletterhek aligha ve­tik vissza a piacot. Ha ugyanis a motorra vágyó eldöntötte, hogy megvásárol egy 2,5-3,5 millió forintos járművet, alig­ha tartja majd vissza, hogy évente egyszeri díjként a ko­rábbiakhoz képest 25-30 ezer forinttal többet kell fizetnie. Az elmúlt évi folyamatokat hasonlóan látja Szloboda Ta­más, a Honda Hungary Kft. mo­torkerékpár-értékesítési vezető­je is. Tájékoztatása szerint a vi­lág legnagyobb motorkerékpár­­gyártójának nem volt könnyű éve tavaly a magyar piacon. Az eladások - a quadokkal együtt - 2 százalékkal csökkentek, szemben a korábbi években megszokott 20-40 százalékos bővüléssel. A kereslet mérsék­lődése elsősorban a kiskategó­riás, mindennapi használatra szánt gépeket érintette. A na­gyobb teljesítményű, hobbicél­ra vásárolt motorok piaca vi­szonylag könnyebben átvészel­te a második félévet (a quadok eladása például érdemben nö­vekedett, holott ebben a kategó­riában a Honda nem forgalmaz olyan változatot, amelyet szilárd burkolatú úton használni le­hetne, így minden motorozás előtt a pályára kell szállítani a „vasat”­. Ez a tendencia aligha­nem idén is fennmarad - fo­galmazott Szloboda Tamás. Az autópiacon érdekelt cégekkel ellentétben abban bíznak, hogy a motorpiacban még jelentős fejlődési potenciál van, s így a hazai összeladások nem csök­kenést, hanem stagnálást mu­tatnak majd az év végén. Sze­rinte a piacon jobban szerepel­hetnek a presztízsmárkák, kü­lönösen azok, amelyek keresett kategóriákban új típusokat mutatnak be, ezen gépeknek ugyanis nagy a vonzereje a ma­gyar piacon. NÉHÁNY NAGYOBB MÁRKA FORGALMA* 10ARAG! Márka 2005 2006 Honda 2963 2713 Yamaha 3129 2371 Suzuki 3226 3224 Kawasaki 463 839 BMW 276 250 Aprilia 1686 2247 *nem hivatalos adatok, quadok nélkül Forrás: NAPI-gyűjtés FUTAMIDŐ 8 Az ügyfél is rosszul járhat azzal, ha az alacsony törlesztőrészletért olyan hosszú finanszírozást választ, amelynek során leamortizált autója már nem jelent fe­dezetet a fennálló hiteltartozásra. Báti Balázs, a Ma­gyar Lízingszövetség elnöke, a Budapest Lízing vezér­­igazgatója szerint ezért keresték meg a közelmúltban a Gazdasági Versenyhivatalt (GVH), hogy engedélyezze: a piac szereplői ön­­korlátozást vállaljanak. A GVH szerint ez a piaci verseny korlátozását jelen­tené, ezért a szövetség elállni kényszerült a tervétől. Lapunk ugyanakkor úgy éresült, hogy a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) fel­karolta a kezdeményezést és heteken belül ajánlásban fogalmazza meg, hogy az autópiacon szereplők számára ildomos lenne 20 százalékban mi­nimalizálni az ügyfél által fizetendő önrész mértékét, s a maximális futam­időt is 8 évben (100 hónapban) korlátoznák. Hogy a feltételek nem speciáli­sak, arra bizonyíték, hogy Ausztriában jogszabály írja elő a 20 százalékos minimális önrészt az autófinanszírozás terén, majd számot az év első három hónapját tekintve­­, a piacnak összességében azonban ko­moly károkat okoz az, hogy immár a használt autók eseté­ben is csökken az önrész érté­ke, s növekszik a kiajánlott hi­telek futamideje. Ilyen feltéte­lek mellett finanszírozók rop­pant keveset keresnek egy-egy új üzleten, miközben a kocká­zataik jelentősen megnőnek. Az elmúlt évekkel ellentétben ma már a tulajdonosok is ér­zik ezt: míg korábban a lí­zingcégek a volumen növeke­dését prezentálva lényegében fel voltak mentve a további kí­nos kérdések alól, ma már a tulajdonosi board-üléseken a volumen lényegében nem szá­mít: a tulajdonosok sokkal in­kább az árrésre, a marzsokra és a céltartalékok szintjére kí­váncsiak. Misztérium adataira hivatkozik, amikor arról beszél, hogy az év első 3 hónapjában nagyjából 5- 6 százalékkal csökkent az új autók értékesítése. Ekkora pi­acvesztés még nem okoz olyan mértékű változásokat a lízing­piacon, hogy azzal kellene szá­molni, a társaságok felhagynak az autófinanszírozással - véle­kedik a szakember. Az ugyanakkor látható, hogy a korábbi fő piac beszűkülése miatt a lízingcégek új utakat keresnek. A piaci tapasztalatok híján új területek felé (gép­vagy éppen ingatlanlízing) nyit­ni csak óvatosan lehet, így a versenytársak jelentős része az autópiacon próbál szerencsét, a használtautó-szegmensben. Használt kocsik finanszírozá­sakor a kockázat legalább há­romszoros az új autók értéke­sítéséhez képest - állítja Nagy NAPI HÍR NAPI GAZDASÁG , 2007. ÁPRILIS 6-7., PÉNTEK-SZOMBAT közel hozzád Felpörögtek a regadd-befizetések a NAPI GAZDASÁG Az év első két hónapjában a regisztrációs adóból 15,9 milli­árd forint folyt be a költségvetésbe, miközben a tavalyi év ha­sonló időszakában mindössze 9,8 milliárd forint - tájékoztatta lapunkat Sipos Jenő. A VPOP szóvivője szerint a több mint 60 százalékos bővülés elsősorban az adótétel-emelkedésnek köszön­hető, amiatt ugyanis az adóigazgatási eljárások alá vont gépjár­művek száma jelentősen emelkedett. A reg­adótételek az inflációs prognózisnak megfele­lően átlagosan 6,1 százalékkal emelkedtek feb­ruár 5-én, a használt autók után fizetendő te­her viszont némileg csökkent az avultatási táb­la módosítása miatt. A regadótábla egy újabb oszloppal is bővült, így az Euro 2-esnél rosszabb környezetvédelmi osztályba sorolt - 10 évesnél öregebb - gép­járművek is forgalomba helyezhetők. A lapunk által megkérde­zett szakértők szerint azonban nem ennek tudható be a bővü­lés, hanem annak, hogy a kereskedők, illetve a gépjárművásár­lást tervezők előrehozták a beszerzést, hogy a januári, alacso­nyabb adóterhet fizethessék meg. A regisztrációs adó visszaigénylésével kapcsolatosan eddig kö­zel 13 ezer kérelem érkezett be a várt 72 ezerből (február kö­zepétől számítva fél év áll az érintettek rendelkezésére). Tovább­ra is jellemzően azok a magánszemélyek kérték vissza az adót, akik maguk hozták be a gépjárművet és intézték az adófizetést. A visszatérítés összege átlagosan 110-140 ezer forint körül mo­zog, a pontos szám attól függ, hány hónapos volt a külföldről be­hozott gépjármű, amikor a regisztrációs adó megállapítására irá­nyuló eljárást megindították. ADÓBEVÉTEL 15,9 MILLIÁRD FORINT 3 Jutalékverseny a használtautó-piacon is­ ­• NAPI GAZDASÁG Bár az újautó-értékesítés te­rén valóban érezhető vissza­esés, egyelőre nincs miért kon­gatni a vészharangot - véleke­dik Nagy László, a piacvezető CIB Lízing személy- és kis­­haszongépjármű-finanszírozási üzletágának ügyvezető igazga­tója. A szakember a Belügymi­ László, aki emiatt roppant ká­rosnak tartja, hogy a piac sze­replői most ebben a szegmens­ben is beindították a jutalék­­versenyt. A feltételek puhítá­­sával persze egyes társaságok rövid távon piacot tudnak nyerni - a hírek szerint lesz­nek is cégek, amelyek jelen­tős piaci előretörésről adnak A Budapesti Gazdasági Főiskola Pénzügyi és Számviteli Főiskolai Karának hallgatói az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Rt., a Budapesti Corvinus Egyetem hallgatói a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. támogatása révén olvassák lapunkat.

Next