Napi Gazdaság, 2008. június (18. évfolyam, 105-125. szám)

2008-06-02 / 105. szám

A NAP BELFÖLDÖN ÉS KÜLFÖLDÖN NAPI GAZDASÁG 2008. JÚNIUS 2., HÉTFŐ ERŐSÖDŐ TILTAKOZÁS A MAGAS ÜZEMANYAGÁRAK ELLEN Az árak 300 százalékkal emelkedtek öt év alatt Európa-szerte egyre több országban tartanak tiltakozó akciókat a dízelolajárak gyors emelkedése miatt. A múlt hét elején a brit, a holland és a bolgár kamionsofőrök tüntettek, pénteken a bolgár buszvezetők tartottak egyórás munkabeszüntetést. A fuvarozók mellett a legna­gyobb csapást a halászok számára jelenti a drágulás, miután a dízel ára az elmúlt öt évben 300 százalékkal emelkedett, miközben a hal felvá­sárlási ára húsz éve változatlan. Franciaországban hetek óta folynak a halászok tiltakozó akciói, Spanyolországban - amely Európa legna­gyobb halszállítója - várhatóan teljesen leáll az ágazat, és elképzelhető, hogy csatlakoznak a sztrájkhoz a portugálok, a belgák és az olaszok is. Egy nappal azután, hogy a francia rendőrség erőszakkal számolta fel az olajlétesítmények blokádját, a spanyolok bejelentették, hogy készek blokád alá venni a kikötőket. Az EU azonnali segítséget ígért a halá­szati ágazat szerkezetátalakításához, de ismét figyelmeztetett, hogy törvényellenes az üzemanyagárak emelkedését szubvenciókkal ellen­súlyozni. Az olasz kormány közölte is, hogy nem hajlandó rendkívüli segélyt adni a halászoknak, a francia kormány viszont 100 millió eurós azonnali segítséget helyezett kilátásba, amivel a sztrájkoló halászok jelentős részét sikerült rávennie a munkabeszüntetés befejezésére. Tőkeemelésre is készül a Malév A Malév idei eredményétől is függ majd, hogy 2009-ben vagy 2010-ben mekkora értékű tőkeemelést hajtanak vég­re a tulajdonosok - mondta lapunk érdeklődésére Borisz Abramovics, a társaság kisebbségi tulajdonosa és egyben elnöke, hozzátéve, hogy a cég tartja azt a korábbi tervét, miszerint 2008-ban minimális veszteséggel számol. Ta­valy a tulajdonosok ötmilliárd forinttal emelték a Malév jegyzett tőkéjét, s idén nem terveznek hasonló lépést - tette hozzá Abramovics. A Malév-elnök egyúttal arról is tájékoztatott, hogy oroszországi és magyarországi hitelintézetekkel­ is tár­gyalásokat folytatnak azért, hogy egy-egy rendkívüli esemény - mint például az üzemanyagárak hirtelen emelkedése - esetén is biztosítva legyenek a szükséges források. A folyamatos likviditás biztosítása érdeké­ben az orosz Vnyesekonombankkal már létrejött egy ÚJ GÉPEKKEL RÖNTGENEZNEK FERIHEGYEN .­ Több mint három és fél millió euróért - közel 900 millió forintért - vásárolt új, csúcsminősé­gű röntgengépeket, mágneskapukat és más utasbiztonsági berendezéseket a Budapest Airport (BA) - jelentette be a reptereket üzemeltető cég. A repülőtér mindhárom termináljának indulási szintjén teljesen lecserélik az utasbiztonsági rend­szereket. A tizenkét darab kézipoggyász-vizsgáló röntgengép közül három az 1-es terminálon, öt a 2A terminálon, négy pedig a 2B terminálon kap helyet. A röntgengépek a repülőtéri biztonsági rendszerekre specializálódott Smiths Heimann cég legújabb modelljei. A gépek egy szoftverfejlesztés után képesek lesznek folyékony robbanóanyagok felismerésére, valamint biztonságosan átvilágítják a laptopokat anélkül, hogy azokat a táskából ki kellene venni. A 2-es terminálon a biztonsági csa­tornák szállítószalag-rendszere is megújul: kilenc új, 13,5 méter hosszú csatornát állítanak üzembe. Ezek képesek az eddiginél több utast kiszolgálni, és szétválasztják a gyanúsnak tűnő kézipoggyászo­kat a „tiszta" csomagokról. keretmegállapodás. Bárhogyan alakuljon is a piac, a cég biztosítani tudja likviditását, és két éven belül nyereséget termel - hangsúlyozta a társaság elnöke. Abramovics azt is elmondta, hogy a Malév nem lesz része az orosz állam és az orosz üzletember nevéhez kapcsolódó, egy­két hónapon belül megszülető AirUnion légitársaságnak, de a két cég között kereskedelmi és egyéb kapcsolat is kialakul. Abramovics arról is beszámolt, hogy idén az első négy hónapban a Malév oroszországi vonalain 23 százalékkal nőtt az utasok száma, a bevétel pedig 35 százalékkal gya­rapodott az előző év azonos időszakához képest. A Malév július 3-ától további hárommal, tízre növeli moszkvai járatainak számát, s nem kizárt újabb járatok indítása Szentpétervárra, Krasznojarszkba és Szamarába sem. Abramovics azt is bejelentette, hogy a Malév földi kiszolgáló leány­­vállalata, a Malév Ground Handling megkezdte működését a moszkvai Domogyedovo repülőtéren, s kezdetben a Malév és az Air Union gépeit szolgálja ki. Az elnök azt is kiemelte, hogy a magyar légitársaság tulajdo­nában lévő Aeroplex és az oroszországi repülőgépgyártó vállalat, a Szuhoj, REPÜLŐTÉREN . A géppark 4-6 turbópropel­­leres repülővel bővülhet közös céget hozott létre a Boeing- és a Szuhoj-gépek karbantartására. A Malév azt tervezi, hogy létrehoz egy üzletágat, ami a regionális forgalmat üzemelteti, s várhatóan még az ősszel 4-6 új turbópropelleres repülőgépet is forgalomba állítanak. DIÓSZEGI JÓZSEF Aki nyerni akar, __annak biztosra kell mennie.... M jk PÁLYÁZATI­L­O­BB ÜGYINTÉZÉS S m gyorsan és Tanácsadó Központ A LEGKEVESEBB Pályázati Iroda KOCKÁZATTAL Több mint hatszáz nyertes pályázat, több mint százmilliárd forint elnyert támogatás és fejlesztési adókedvezmény. 1055 Budapest, Alkotmány u 12. Telefon: 354-2250, fax: 354-2259 Ingyenes zöld szám: 06-80-204-327 Email: lnfo@consultlngcenter.hu Honlap: www.consultingcenter.hu Nincs ..inspiráció77 a beruházásokhoz Nem hozta meg az év első negyede a beruházásoktól várt áttörést. A pénteki KSH- adatok 4,8 százalékos csökkenésről számolnak be az előző év azonos időszakához képest. Ez ugyan szezonálisan kiigazítva csak 1 százalékos visszaesést jelent, de ahhoz képest, hogy már ettől az időszaktól is 1,5 százalékos növekedést vártak az elemzők, elég gyenge teljesítmény. A mostani adatokból ugyan nem lehet következtetni a GDP-n belüli állóeszköz-felhalmozás változására a két gazdasági mutató számításában za­varóan különböző KSH-módszertan miatt, biztató előjelnek viszont biztos nem lehet tekinteni. Miért, mit vártunk a mostani időszaktól? - összegezte a helyzetet egy kurta kérdés­sel Bebesy Dániel, a Budapest Alapkezelő portfóliómenedzsere. Jelenleg sem a külső, sem a belső környezet nem inspirálja a gazdaság szereplőit a befektetésekre, így nem lehetnek meglepőek a mostani számok sem. A gazdaság motorját jelentő feldolgozóipar 9,8 százalékkal alacsonyabb értéket ért el, mint tavaly, de a tavalyi, a gumitermékgyártás által vezérelt dinamikát nem is könnyű felülmúlni. Egy éve ugyanis 53 százalékkal növekedett az iparág. A szállítás, raktározás, posta, távközlés 16,8 százalékkal esett vissza, elsősorban az autópálya- és egyéb útépítések mérséklődése miatt. Az építési fejlesztések visszaesése ugyanakkor a teljes nemzetgazdaságra jellemző volt. Az itt tapasztalt 15,5 százalékos csökkenést csak kismértékben kompenzálta a gép- és berendezésberuházások 8,4 százalékos növekedése. Végül az elsősorban az államhoz köthető tételek szintén gyengén telje­sítettek. Az oktatás 27,9, a közigazgatás 24,5, valamint az egyéb közösségi, személyi szolgáltatások 19,4 százalékkal maradtak el 2007 első negyedévétől. PINTÉR ANDRÁS apinter@­napi.hu INDUL A MÁSODIK SZÉCHENYI KÁRTYA Ma indul a KA-VOSZ Zrt., a Hitelgarancia Zrt., illetve a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium által kidolgozott kétéves futamidejű Széchenyi kártya II. konstrukció, amely a mikro-, kis- és középvál­lalkozásoknak nyújt kedvezményes kamatozású, szabad felhasználású hitelt. A kétéves futamidejű Széchenyi kártya II. kibocsátásával a KA-VOSZ Zrt. sokkal előnyösebb kondíciókat vezetett be a korábbi kártyához képest. Az eddigi negyedéves törlesztés megszűnik, egyszerűbbé vált az igénylés, valamint bővül az elektronikus ügyintézés. Az állam a Széchenyi kártya ll.-konstrukcióhoz is biztosítja az egyszázalékos kamattámogatást és a garancia­díj ötven százalékát átvállalja a vállalkozásoktól. A hitelhez egyáltalán nem szükséges ingatlanfedezet. A Széchenyi kártya it-t a megszokott 1 millió és 25 millió forintos összeghatár között lehet igényelni. JÓVÁHAGYTÁK a német vasút RÉSZLEGES PRIVATIZÁCIÓJÁT A német parlament alsóháza pénteken elfogadta a Deutsche Bahn AG (DB) állami vasúttársaság részleges privatizációját. A döntés értelmében a DB személy- és teherszállító, logisztikai és szolgáltatási üzletágainak 24,9 százalékát értékesítik tőzsdei úton. A vasúti pálya, az állomások és energiaszolgáltató egységek továbbra is állami kézben maradnak. A novemberre tervezett ügylet a német állam legnagyobb részvénykibocsátása lesz a posta 5,8 milliárd eurót hozó 2000-es tőzsdei bevezetése óta. A kormány hasonló, 5-8 milliárd euró közötti bevételre számít a vasúttársaság esetében is. Ennek kétharma­dát a vasút állami kézben maradó részének fejlesztésére fordítják, a fennmaradó rész a költségvetés bevételei közé kerül. A most megho­zott döntést két és fél éven át tartó viták és egyeztetések előzték meg a nagykoalíciós kormányon belül. A kereszténydemokraták eredetileg a társaság akár 49 százalékát eladták volna, a szociáldemokraták azonban legfeljebb 25 százalék értékesítését tartották lehetségesnek. Magához tért a Dell Az amerikai gazdaság gyengél­kedése ellenére a várakozásoknál jobb negyedéves adatokat tett közzé a világ második legnagyobb pc­­gyártója, a Dell Inc. A nettó nyereség 1­3,7 százalékkal, 784 millió dollárra­­ nőtt a vállalat üzleti évének május 1 2-án végződött első negyedében, az árbevétel 9,2 százalékkal, 16,1 milli­árd dollárra kúszott fel. A lakossági fogyasztók vásárlásainak köszönhető árbevétel 20 százalékkal bővült, ezen belül a laptopoké 22 százalékkal. Ez utóbbiak értékesítése a darabszámot tekintve 78 százalékkal ugrott meg. A szoftvereket, illetve a tárolóeszközö­­­­ket forgalmazó üzletág 17, illetve 15 százalékkal növelte árbevételét. Az adatok azt jelzik, hogy ered­ményes volt az értékesítési modell megváltoztatása, azaz hogy a cég feladta az internetes értékesítés ki­zárólagosságát és a hagyományos kiskereskedelmi forgalomban is elkezdte kínálni termékeit. A vál­lalat 13 ezer szakboltot nyitott a világ gazdasági szempontból húsz legjelentősebb országában és szerző­dést kötött több nagy áruházlánccal komputerei értékesítésére. Ennek­­ nyomán a Dell gyorsan terjeszkedett­­ az USA-n kívüli piacokon: Ázsiában 19, Európában, a Közel-Keleten és Afrikában 15, Brazíliában, Oroszor­szágban, Indiában és Kínában, azaz a leggyorsabban fejlődő négy nagy feltörekvő országban együttesen 47 százalékkal bővültek az eladásai. A cégvezetés szerint öt éven belül a nemzetközi piacokról származhat a Dell árbevételének kétharmada. Az USA-ban ugyanakkor érezhetően csökkent a vállalatok kereslete a szá­mítástechnikai eszközök, ezen belül a Dell termékei iránt is. Michael Dell cégalapító amikor tavaly visszavette a vállalat irányítását, vállalta, hogy 2010-ig évente 3 milliárd dollárral csökkentik a költségeket. Ennek ré­szeként elküldik az alkalmazottak 10 százalékát, közel 9 ezer embert, igaz, a bővülő ázsiai piacon növelik a létszámot. napi CELL-ADAT0K (MILLIÓ DOLLAR) 2007. II—IV. 2008. íi—IV. Árbevétel 1474 1610 Adózott eredmény 756 784 Forrás: Bloomberg

Next