Napi Gazdaság, 2010. január (20. évfolyam, 1-20. szám)

2010-01-04 / 1. szám

A NAP SZTORIJA NAPI GAZDASÁG 2010. JANUÁR 4., HÉTFŐ Csak lassan talál magára a­­ A magyarországi autóeladások korábban sosem látott mértékben csökkentek 2009-ben, a szakmai szervezetek pedig 2010-ben sem számítanak jelentős javulásra. Az elmúlt évben mintegy 60 ezer személygépkocsi mellett nagyjából tízezer új kishaszonjárművet helyeztek forgalomba. A magyarországi au­tópiac életét egyidejű­leg több válságjelenség is keserítette 2009-ben - mondta lapunknak Erdé­lyi Péter, a Magyar Gép­járműimportőrök Egye­sületének (MGE) társel­nöke. A válság nyomán jelentősen szigorodó hi­telpiaci feltételek mellett a finanszírozást a gyenge forint is nehezítette. A PSZÁF ajánlása nyomán, amely az autóvásárlások esetén minimum 20 szá­zalékos vásárlói önerőt írt elő, rengeteg ember „autóképtelenné” vált Ma­gyarországon, ez pedig egyfajta piaci sokkot eredményezett a ko­rábbi évek túlértéke­­sítése után - állítja az MGE vezetője, aki szerint hitel nélkül nincs autópiac. Az új pénzügyi szabályok hatá­sára a pénzinté­zeti és finanszí­rozói oldalon is gyengült a piac - jelentette ki Gablini Gábor. A Gépjármű-márkakereske­dők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke szerint ez 2009 . Az autópiac legfeljebb 5-8 százalékkal nőhet 2010-ben - állítja Fojt Atti­la. Az MGOE elnöke szerint az autókereskedelemnek pozitív kormányzati hozzá­állásra van szüksége: egy hazai roncsprémium-ked­­vezmény bevezetése nagy segítséget jelentene, de a regisztrációs adó átalakítá­sára is szükség volna, első hónapjaiban a készletki­­söprési akciók miatt még nem látszott meg az el­adásokon. Az év végére azonban teljesen meg­fordult a készpénzes és hiteles vásárlások aránya: míg 2008-ban a gépkocsik mintegy 75 százalékát ér­tékesítették valamilyen hitelfinanszírozási konstrukcióban a kereskedők, ta­valy év végére ez az arány 25 százalékra zuhant. A legna­gyobb gondot mégis az jelentette, hogy eközben az autópiac is mintegy harmadára zsugorodott. A nullaszázalékos ön­erővel hirdetett akciók­hoz szokott piacon a 20-30 százalékos önerőt sokan nem tudták vállalni és a használtau­tó-kereskedések felé fordultak. Ennek köszönhetően a használt autók piaca 30 százalék körü­li visszaeséssel „úszta meg” 2009-et - mondta Fojt Attila, a Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke. Ma­gyarországon 2008-ban mintegy 460-470 ezer használt személyautó cserélt gazdát, ez tavaly 80-100 ezerrel csökkent. Az 1,8-2,0 ezer magyar­­országi használtkereske­désből mindössze 50-60 volt kénytelen lehúzni a rolót, szemben az új­­autó-piacon megszűnt több száz üzlettel. A ne­gatív rekordot jelentő évben ugyanakkor ösz­­szességében több ezer munkahely szűnt meg a szegmensben - jegyezte meg az MGOE elnöke, aki optimista, és 5-8 százalékos növekedésre számít 2010-ben. Az új autók értékesítési krízi­se a prémium kategóriát viselte meg a legkevésbé, a készpénzes vásárlók főként a 3-5 millió forintos gépkocsikat keresték. A felső kategóriás autók ma­gyarországi eladásaira azonban kedvezőtlenül hatott, hogy sokan külföld­ön vásárolták meg és helyezték üzem­be járműveiket. Az alsó középkategó­riás autók eladá­sai drasztiku­san csökkentek, főként a 2-2,5 millió forin­tos árkate­góriában. A folyamatot erősítette az is, hogy a júliusi áfaem­elést az autóke­reskedelem már nem tudta le­nyelni. Míg Nyugat-Európa több országában is sikerrel indul­tak roncsprémiumprogramok, addig az ilyen akciók hatására Magyarország csak az áruhiányt érzékelte: a nyár végére a rak­tárkészletek teljesen kiürültek, a hazai márkakereskedők pedig csak egy meg­határozott napi kvóta szerint részesültek a szállítmányokból. A nemzetközi pénzügyi válság ha­tásai mellett egyfajta kommunikációs válság is kialakult tavaly a magyar­­országi piacon, az értékesítések visszaesésében nagy szerepe volt annak, ahogy a médiában meg­jelent a válság - állítja Erdélyi. A szigorodó hitelpiaci feltételek sajtóvisszhangja ugyan ter­mészetes kommunikációs folyamat, azonban az év folyamán megjelent szá­mos álhír - például a re­gisztrációs adó eltörlése vagy egy magyarországi roncsprémiumprogram meghirdetésének le­hetősége - további negatív hullámo­kat keltett a po­tenciális vásárlók körében, akik már az év ele­jén elkezdtek kivárni és elha­lasztották vásárlásaikat. Ezzel együtt a 2009-ben forgalom­ba helyezett mintegy 60 ezer személygépkocsi és 10-11 ezer kishaszonjármű is a magyar­­országi autópiac életképessé­gét bizonyítja - jelentette ki az MGE vezetője. Előremutató fejleményként értékelte Erdé­lyi a szakma érdek-képviseleti szervezete, az Autós Nagykoa­líció megalakulását, amelyben a Gémoszon és a Lízingszövet­ségen kívül szinte valamennyi jelentős szakmai szerveződés és vállalkozás képviselteti magát. NOVÁK CSABA • Mintegy 60 ezer személy­­autó mellett nagyjából tíz­ezer kishaszonjármű talált gazdára 2009-ben, számot­tevő javulására pedig idén sem lehet számítani - véli Gablini Gábor. Optimista prognózisok szerint Európá­ban már 2010-ben megin­dulhat a lassú gazdasági fel­lendülés, amelyet a magyar gazdaság várhatóan féléves késéssel követ. A Gémosz elnöke szerint a magyar autópiac csak 2011 -ben kezdhet érdemben nőni, de csak 2014-2015-ben érheti el újra a 2008-as volument. FORGALOMBA HELYEZETT GÉPJÁRMŰVEK (SZEMÉLYGÉPKOCSI/KISHASZON, DARAB) 2008 2009 változás (%) Január 12492/1 666 6077/1 322 -51 /-21 Február 13332/1 651 7217/1 251 -46/-24 Március 13967/2 054 9 356/1 233 -33/-40 Április 14620/1 933 6­715 / 911 -54/-43 Május 13 222/1 585 4512/802 -66/-49 Június 14621 /1 840 5901 /849 -60/ -54 Július 13 971 /1 783 3 656 / 574 -74/-68 Augusztus 11 223/1 508 2425/484 -78/-68 Szeptember 13287/1 757 3 189/685 -76/-61 Október 12872 / 2110 3 366 / 717 -74 / -66 November 10079/1 677 3460/789 -66/-53 December 1­9126/1 898 3638/877 -60/-54 Összesen 143686/19564 55874/9617 -61/-49 .december 23-ig Forrás: Datahouse ERDÉLYI PÉTER Akciós cafeteria? Igen!Szavazzon a saját egészségére! Válassza januárban féláron a Patika Egészségpénztárat! www.patikapenztar.hu i Eltűntek a nagy megrendelések a flottapiacról A magyarországi gépjárműimportőrök a flottapiacon találhattak némi vigaszt 2009-ben, s az egyéni vásárlások drasztikus visszaesését részben ellensúlyozni tudták a közületi és a vállalati autóvásárlások. A második félév élénkülése ellenére a korábbi dinamika nem tért vissza, és a korábban megszokott több száz autós rendelésektől el kellett egy időre köszönni. Miközben az autópiac több mint 50 százalékkal zsugorodott 2009-ben, a flot­tavásárlások 30 százalékkal csökkentek - közölték érdeklődésünkre a Porsche Hungáriánál. A társaság hat márkája (Porsche, Audi, Skoda, VW, Seat és VW haszonjárművek) forgalmának mintegy 20 százalékát adták a flottavásárlások. A Ford magyarországi vezérképviseleténél 55-60 százalék között alakult a flottaértékesíté­sek aránya az elmúlt évben. Az importőr tapasztalatai szerint 2009-ben elsősor­ban a nagy flottakezelők vitték a piacot, a bérautószegmensben viszont megállt a növekedés és lényegében stagnált a piac. A vállalati és közületi járművásárlásokban az év elején egy komolyabb megtorpanás volt érzékelhető, a legtöbb flottaüzemeltető inkább meghosszabbí­totta lejáró szerződé­seit, ahelyett hogy új autókat vásárolt vol­na. Ez nem feltétlenül volt szerencsés dön­tés, ugyanis a tavaszi készletkisöprések után már a magyarországi gépkocsiárakban is érzékelni lehetett a gyenge forintárfolyam hatásait - állítják a Fordnál. Márpedig a céges vásárlók elsősorban a takarékosságra törekedtek megrendeléseik­nél a Porsche Hungária tapasztalatai szerint. Bár 2009-ben nagyobb flottatender elha­lasztására nem volt példa, a piacon gyakori, hogy a spórolás jegyében a cégek flottájuk­nak csak kisebb részét cserélték le, illetve a járműparkokat korábban jellemző autóknál kisebb kategóriájú vagy alacsonyabb ár­fekvésű típusokat választottak. A Ford magyarországi im­portőr cége szerint a visszaesés leginkább a kisméretű flották piacát érintette, a közepes flották va­lamivel jobban tűrték a válságot, s bár a nagy flották piaca arányaiban nőni tudott, az értékesítés abszolút darabszámai érdem­ben nem változtak 2009-ben. NAPI Az év során a flottavásárlók is egyre nagyobb árérzékenységről tettek tanúbizonyságot: a beszerzéseknél egyre gyakrabban merül fel az árga­rancia iránti igény, ami korábban nem volt jellemző.

Next