Napi Gazdaság, 2010. január (20. évfolyam, 1-20. szám)
2010-01-04 / 1. szám
A NAP SZTORIJA NAPI GAZDASÁG 2010. JANUÁR 4., HÉTFŐ Csak lassan talál magára a A magyarországi autóeladások korábban sosem látott mértékben csökkentek 2009-ben, a szakmai szervezetek pedig 2010-ben sem számítanak jelentős javulásra. Az elmúlt évben mintegy 60 ezer személygépkocsi mellett nagyjából tízezer új kishaszonjárművet helyeztek forgalomba. A magyarországi autópiac életét egyidejűleg több válságjelenség is keserítette 2009-ben - mondta lapunknak Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) társelnöke. A válság nyomán jelentősen szigorodó hitelpiaci feltételek mellett a finanszírozást a gyenge forint is nehezítette. A PSZÁF ajánlása nyomán, amely az autóvásárlások esetén minimum 20 százalékos vásárlói önerőt írt elő, rengeteg ember „autóképtelenné” vált Magyarországon, ez pedig egyfajta piaci sokkot eredményezett a korábbi évek túlértékesítése után - állítja az MGE vezetője, aki szerint hitel nélkül nincs autópiac. Az új pénzügyi szabályok hatására a pénzintézeti és finanszírozói oldalon is gyengült a piac - jelentette ki Gablini Gábor. A Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke szerint ez 2009 . Az autópiac legfeljebb 5-8 százalékkal nőhet 2010-ben - állítja Fojt Attila. Az MGOE elnöke szerint az autókereskedelemnek pozitív kormányzati hozzáállásra van szüksége: egy hazai roncsprémium-kedvezmény bevezetése nagy segítséget jelentene, de a regisztrációs adó átalakítására is szükség volna, első hónapjaiban a készletkisöprési akciók miatt még nem látszott meg az eladásokon. Az év végére azonban teljesen megfordult a készpénzes és hiteles vásárlások aránya: míg 2008-ban a gépkocsik mintegy 75 százalékát értékesítették valamilyen hitelfinanszírozási konstrukcióban a kereskedők, tavaly év végére ez az arány 25 százalékra zuhant. A legnagyobb gondot mégis az jelentette, hogy eközben az autópiac is mintegy harmadára zsugorodott. A nullaszázalékos önerővel hirdetett akciókhoz szokott piacon a 20-30 százalékos önerőt sokan nem tudták vállalni és a használtautó-kereskedések felé fordultak. Ennek köszönhetően a használt autók piaca 30 százalék körüli visszaeséssel „úszta meg” 2009-et - mondta Fojt Attila, a Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke. Magyarországon 2008-ban mintegy 460-470 ezer használt személyautó cserélt gazdát, ez tavaly 80-100 ezerrel csökkent. Az 1,8-2,0 ezer magyarországi használtkereskedésből mindössze 50-60 volt kénytelen lehúzni a rolót, szemben az újautó-piacon megszűnt több száz üzlettel. A negatív rekordot jelentő évben ugyanakkor öszszességében több ezer munkahely szűnt meg a szegmensben - jegyezte meg az MGOE elnöke, aki optimista, és 5-8 százalékos növekedésre számít 2010-ben. Az új autók értékesítési krízise a prémium kategóriát viselte meg a legkevésbé, a készpénzes vásárlók főként a 3-5 millió forintos gépkocsikat keresték. A felső kategóriás autók magyarországi eladásaira azonban kedvezőtlenül hatott, hogy sokan külföldön vásárolták meg és helyezték üzembe járműveiket. Az alsó középkategóriás autók eladásai drasztikusan csökkentek, főként a 2-2,5 millió forintos árkategóriában. A folyamatot erősítette az is, hogy a júliusi áfaemelést az autókereskedelem már nem tudta lenyelni. Míg Nyugat-Európa több országában is sikerrel indultak roncsprémiumprogramok, addig az ilyen akciók hatására Magyarország csak az áruhiányt érzékelte: a nyár végére a raktárkészletek teljesen kiürültek, a hazai márkakereskedők pedig csak egy meghatározott napi kvóta szerint részesültek a szállítmányokból. A nemzetközi pénzügyi válság hatásai mellett egyfajta kommunikációs válság is kialakult tavaly a magyarországi piacon, az értékesítések visszaesésében nagy szerepe volt annak, ahogy a médiában megjelent a válság - állítja Erdélyi. A szigorodó hitelpiaci feltételek sajtóvisszhangja ugyan természetes kommunikációs folyamat, azonban az év folyamán megjelent számos álhír - például a regisztrációs adó eltörlése vagy egy magyarországi roncsprémiumprogram meghirdetésének lehetősége - további negatív hullámokat keltett a potenciális vásárlók körében, akik már az év elején elkezdtek kivárni és elhalasztották vásárlásaikat. Ezzel együtt a 2009-ben forgalomba helyezett mintegy 60 ezer személygépkocsi és 10-11 ezer kishaszonjármű is a magyarországi autópiac életképességét bizonyítja - jelentette ki az MGE vezetője. Előremutató fejleményként értékelte Erdélyi a szakma érdek-képviseleti szervezete, az Autós Nagykoalíció megalakulását, amelyben a Gémoszon és a Lízingszövetségen kívül szinte valamennyi jelentős szakmai szerveződés és vállalkozás képviselteti magát. NOVÁK CSABA • Mintegy 60 ezer személyautó mellett nagyjából tízezer kishaszonjármű talált gazdára 2009-ben, számottevő javulására pedig idén sem lehet számítani - véli Gablini Gábor. Optimista prognózisok szerint Európában már 2010-ben megindulhat a lassú gazdasági fellendülés, amelyet a magyar gazdaság várhatóan féléves késéssel követ. A Gémosz elnöke szerint a magyar autópiac csak 2011 -ben kezdhet érdemben nőni, de csak 2014-2015-ben érheti el újra a 2008-as volument. FORGALOMBA HELYEZETT GÉPJÁRMŰVEK (SZEMÉLYGÉPKOCSI/KISHASZON, DARAB) 2008 2009 változás (%) Január 12492/1 666 6077/1 322 -51 /-21 Február 13332/1 651 7217/1 251 -46/-24 Március 13967/2 054 9 356/1 233 -33/-40 Április 14620/1 933 6715 / 911 -54/-43 Május 13 222/1 585 4512/802 -66/-49 Június 14621 /1 840 5901 /849 -60/ -54 Július 13 971 /1 783 3 656 / 574 -74/-68 Augusztus 11 223/1 508 2425/484 -78/-68 Szeptember 13287/1 757 3 189/685 -76/-61 Október 12872 / 2110 3 366 / 717 -74 / -66 November 10079/1 677 3460/789 -66/-53 December 19126/1 898 3638/877 -60/-54 Összesen 143686/19564 55874/9617 -61/-49 .december 23-ig Forrás: Datahouse ERDÉLYI PÉTER Akciós cafeteria? Igen!Szavazzon a saját egészségére! Válassza januárban féláron a Patika Egészségpénztárat! www.patikapenztar.hu i Eltűntek a nagy megrendelések a flottapiacról A magyarországi gépjárműimportőrök a flottapiacon találhattak némi vigaszt 2009-ben, s az egyéni vásárlások drasztikus visszaesését részben ellensúlyozni tudták a közületi és a vállalati autóvásárlások. A második félév élénkülése ellenére a korábbi dinamika nem tért vissza, és a korábban megszokott több száz autós rendelésektől el kellett egy időre köszönni. Miközben az autópiac több mint 50 százalékkal zsugorodott 2009-ben, a flottavásárlások 30 százalékkal csökkentek - közölték érdeklődésünkre a Porsche Hungáriánál. A társaság hat márkája (Porsche, Audi, Skoda, VW, Seat és VW haszonjárművek) forgalmának mintegy 20 százalékát adták a flottavásárlások. A Ford magyarországi vezérképviseleténél 55-60 százalék között alakult a flottaértékesítések aránya az elmúlt évben. Az importőr tapasztalatai szerint 2009-ben elsősorban a nagy flottakezelők vitték a piacot, a bérautószegmensben viszont megállt a növekedés és lényegében stagnált a piac. A vállalati és közületi járművásárlásokban az év elején egy komolyabb megtorpanás volt érzékelhető, a legtöbb flottaüzemeltető inkább meghosszabbította lejáró szerződéseit, ahelyett hogy új autókat vásárolt volna. Ez nem feltétlenül volt szerencsés döntés, ugyanis a tavaszi készletkisöprések után már a magyarországi gépkocsiárakban is érzékelni lehetett a gyenge forintárfolyam hatásait - állítják a Fordnál. Márpedig a céges vásárlók elsősorban a takarékosságra törekedtek megrendeléseiknél a Porsche Hungária tapasztalatai szerint. Bár 2009-ben nagyobb flottatender elhalasztására nem volt példa, a piacon gyakori, hogy a spórolás jegyében a cégek flottájuknak csak kisebb részét cserélték le, illetve a járműparkokat korábban jellemző autóknál kisebb kategóriájú vagy alacsonyabb árfekvésű típusokat választottak. A Ford magyarországi importőr cége szerint a visszaesés leginkább a kisméretű flották piacát érintette, a közepes flották valamivel jobban tűrték a válságot, s bár a nagy flották piaca arányaiban nőni tudott, az értékesítés abszolút darabszámai érdemben nem változtak 2009-ben. NAPI Az év során a flottavásárlók is egyre nagyobb árérzékenységről tettek tanúbizonyságot: a beszerzéseknél egyre gyakrabban merül fel az árgarancia iránti igény, ami korábban nem volt jellemző.