Napi Gazdaság, 2010. március (20. évfolyam, 41-62. szám)

2010-03-01 / 41. szám

Hozza a forgalmat a polgári outlet A magyar kiskereskedelem felfu­tásával jó eséllyel kialakulhat Közép- Európában a Parndorf—Biatorbágy- Polgár outlet-tengely, amely komoly szerepet vállalhat a régió ruházati eladásaiban. A trió legifjabb tagját, az M3 Outletet a magyar magánszemé­lyek tulajdonában levő BTZ Hungary Kft. létesítette. A központ 2008-ban nyitott, így a válság alatt élte meg az első teljes évét. Bár a center „léptéke” lényegesen kisebb, mint a biatorbágyi, az 1,8 millió potenciális fogyasztót számláló régióban komoly sikereket ért el, bár a biatorbágyi outlet sikeré­ben komoly szerepet vállaló Szebenyi Miklós igazgató nem kívánta elemezni a növekedést. (A biatorbágyi Premier forgalma 6-7 milliárd forint körül le­het, ennek az M3 jó esetben több mint harmadát hozhatja, hiszen telítettsége most 65-70 százalékos, az ötvenből 35 üzlet működik. A tervek szerint az év végére a központ telítettsége eléri a 80 százalékot, ami 40-42 üzlet mű­ködését jelentené.) A látogatószám az M3-ban tavaly 600-700 ezer fő között alakult. A nyitást követően a régióban sok kiskereskedő aggódott, hogy az M3 elszippantja a vásárlókat. Szebenyi szerint valóban van az outletnek elszívó ereje, ám ha jól működnek az ottani boltok, vagyis kizárólag a szezonból vissza­maradt termékeket viszik be a már­kakereskedők és a gyártók, az nem vezethet a város­ok sétálóutcáinak szlömösödéséhez. Az előző egy év­ben elsősorban a nyaralási szezonban „ment a bolt”, a környező városok üdülőközönsége előszeretettel látogat a központba. Jelentős a külföldiek szerepe is, a közönség 25-30 százalé­kát lengyelek, szlovákok és ukránok teszi ki, de az autópálya miatt a román vásárlók is szívesen fordulnak meg az üzletekben - mondta Szebenyi, aki szerint a vélt 30 perces (autós) megkö­zelíthetőséggel szemben a valódi von­záskörzet 40-45 perc, alaposan kitolva a potenciális fogyasztók számát. Emi­att sem várható, hogy a közeljövőben belátható időn belül Szlovákiában nyí­lik outlet, mindez pedig kereskedelmi szempontból felértékeli a biatorbágyi és a polgári centert, amit idővel az iga­zán neves prémium és luxusmárkák is kihasználhatnak. Az M3 jóval „nehe­zebb” piacon nyitott, mint a Pest környéki Premier. Szebenyi sze­rint az M3-nál sokkal több marketingmunka van, a vidéki polgárság nehezebben „mozdít­ható”. Árszínvonalban nincs különb­ség a két hely között, ám néhány már­ka az M3-ban - szakítva a premieres hagyományokkal - nem turkáló jelle­gű butikot, hanem valódi márkaüzle­tet nyitott. Ezzel együtt még több üzlet is keresi a vásárlóit, így néhányan cse­rélődhetnek. Ezek mellett több nagy „durranást” vár idén, ám erről addig nem kíván beszélni, amíg nincs meg a szerződés. Belátható időn belül el sze­retnénk érni az ötvenes üzletszámot - mondta Szebenyi. HŐNYI GYULA : Azoüzletben jellemzően 30 százalék kedvez­ményt kínálnak az üzletek a szezonból vissza­maradt készletek értékesítésekor. Az alacsonyabb bérleti díjak elle­nére 30-50 száza­lék a haszonkulcs. Az alacsonyabb üzletbérleti díjakkal még az 50 százalékos áren­gedménynél is van némi nyereség, ám a nem ritka 70 százalékos akciók már a kereskedő­nek is veszteséget jelentenek, ám a fogyó készlet készpénzt hoz, mozgásban tartva a kínálatot. OUTLETEK SZÁMOKBAN Üzletszám* Kereskedelmi felület (négyzetméter) Parndorf 150 37000 Premier 119 23500 M3 50 11 000 •teljes kihasználtság mellett Forrás: Napi­ gyűjtés Nőtt a cégek hitelállománya A háztartások az idén januárban kétszer annyi devizahitelt tör­lesztettek, mint amennyivel forintkölcsöneiket növelték - derül ki az MNB adataiból. A magánszemélyek a hónapban nettó törlesztők voltak. A cégeknél szintén a forinthitelek váltak népszerűbbé, itt az adatok már a gazdaság némi élénkülését mutatják. Összességében a cégek tranzakcióik alapján 50,7 milliárd forinttal több hitelhez jutottak, mint amennyit visszafizettek. A nem pénzügyi vállalatok hitelállománya 2010 januárjában hosszú idő után először emelke­dett. Ráadásul lényegesen ke­vesebb forint- és devizabetétet 2010. JANUÁR helyeztek el, mint amennyit (MILLIARD FORINT) kivettek. A lakossági betétek­, . . . . . . . nél is jelentős apadást mutat­forint deviza forint deviza , , ,­­ ............ nak a számok, de ezt az MNB Háztartások 8,2 -16,4 -117,3 19,0 , , , ,, , ,,, szerint szezonális hatások is Vállalatok 71,5 -22,2 -168,3 -26,3 , ,, forrás: MNB magyarázzák. A szezonálisan igazított, árfolyamszűrt adatok szerint forintban 58,4 milliárd nettó kivo­nás, míg devizában 34,6 milliárd nettó betételhelyezés történt, így számolva a lakossági eladósodottság még erőteljesebben csökkent. A cégeknél a szezonális igazítás a hitelgyarapodás ütemét valame­lyest mérsékelte. A jegybank szerint a nem pénzügyi vállalkozá­sok devizahiteleinél a szezonális igazítás nem adott értékelhető eredményt. B. VARGA JUDIT ► Januárban a lakossági lakáscélú forinthitelek költségmu­tatója csökkent, az euróhiteleké pedig nőtt, így 2,4 százalék­­pontra szűkült a különbség. A lakáscélú hitelek új szerződé­sein belül továbbra is az euró dominál, de a forint súlya kissé nőtt a hónapban, így már meghaladta a 28 százalékot. Előadások tervezett témái: Médiapiaci tendenciák * A 2009-as becsült reklámköltési adatok ismertetése Újságba rejtett üzenet * Szabad vagy sem? Az oknyomozó újságírás jelene és jövője Hogyan változott a Direkt Marketing szabályozása az elmúlt két évben? Előadók közül néhányat kiemelve: Dr. Sarkady Ildikó médiajogász * Dr. Skriba Judit, a Magyar Reklámszövetség ügyvezetésének tagja * Máth András, az MLE Kutatási Bizottságának a vezetője Hivatal Péter, a Direkt Marketing Szövetség elnöke Kerekasztal-beszélgetések témái: • Lesz-e médiabirodalom a közmédiumokból?­­ Tovább osztódik-e a médiapiac? Milyen print-online értékesítési stratégiát választanak a lapkiadók? - Átalakul-e a rádiós piac? Lesznek-e olyan erős márkák az új csatornák, mint elődeik? A választási kampányok hogyan hatnak a hirdetési piacra és kinek kedveznek leginkább?­­ Növekedés vagy csökkenés várható a televíziók piacán? A MAGYAR REKLÁMSZÖVETSÉG A KONFERENCIÁN ISMERTETI 2009-ES BECSÜLT REKLÁMKÖLTÉSI ADATSORÁT. Bővebb információ és jelentkezés a www.napi.hu/konferencia weboldalon. Napi Gazdaság - Ahol üzlet lesz a hírből Reklám-média konferencia a Napi Gazdaság szervezésében Időpont: 2010. március 30. Helyszín: Budapest Marriott Hotel A NAP BELFÖLDÖN! A NAPI GAZDASÁG 2010. MÁRCIUS 1., HÉTFŐ ! Rekordot döntöttek a közbeszerzések tavaly A 2007-es és 2008-as visszaesést követő­en tavaly ismét felpezsdült a közbeszerzési piac, olyannyira, hogy a közbeszerzési eljá­rások összértéke még a 2006-os rekordot, az 1686 milliárd forintot is meghaladta - derül ki a Közbeszerzések Tanácsa (ÉT) adataiból. Az ajánlatkérők össze­sen 1810 milliárd forintnyi költségve­tési forrás, uniós és magyar támogatás­­ felhasználásáról döntöttek a különböző­­ építési beruházások megvalósítására, áruk és szolgáltatások megrendelésére kiírt­­ eljárásokon. A növekedés 28 százalékos az előző évhez képest, ha az egyszerű eljárásokat (152 milliárd forint értékben) nem számoljuk, akkor is jelentős, 17 százalékos a bővülés. Az eljárások száma még nagyobb mér­tékben, 69 százalékkal emelkedett egy év alatt, összesen 6611 közbeszerzést­­ bonyolítottak le a kiírók - mondta Ba­konyi József, a KT elnöke. Ennek oka a­­ tavaly áprilisi jogszabály-módosítás, amely szerint már az egyszerű eljárásokat is hir­detmények megjelentetésével kell indítani (háromból két eljárásrend lett, uniós és nemzeti), azok folyamatosan megjelennek a KT statisztikájában. A közbeszerzések­­ megugrása kevésbé indokolható a válasz­tások előtti évvel Bakonyi szerint, inkább­­ a többszöri törvénymódosítások miatt­­ igyekeztek az ajánlatkérők előbbre hoz­ni, a régi szabályok szerint lebonyolítani A helyi önkormányzatok bonyolították le a legtöbb eljárást értékben (584 milliárd forint) és darabszámban egyaránt (3442 el­járás). Majd a közszolgáltatók következnek (482 milliárd), megelőzve a központi költ­ségvetési (404 milliárd) és közjogi szerveket (287 milliárd), valamint egyéb beszerzőket (53 milliárd). A mikro-, kis- és középvállal­kozások az eljárások 74 százalékát nyerték el, ami 3 százalékos növekedés 2008-hoz képest, az összértékből pedig közel azonos mértékben, 40 százalék körül részesültek. DOMOKOS ERIKA ► Januártól változtak a szerződéskötésre vonatkozó szabályok is. A szerződéskötési moratórium az eddigi 8 napról 20 napra nőtt a nemzeti értékhatár feletti közbeszerzések esetében, míg a közösségi eljárásoknál legkorábban az eredményről szóló összegzés meg­küldését követő 12. napon kerülhet sor megállapodásra. Jogorvoslat esetén addig nem lehet szerződni, amíg a Közbeszerzési Döntőbizottság határozatot nem hoz az ügyben. beszerzéseiket, valamint az uniós fejlesz­tések felgyorsítása növelte az eljárásokat (a támogatások felhasználására ugyanis kötelező közbeszerzést lefolytatni). Paks 2. koncepció A tulajdonos Magyar Villamos Művek (MVM) Zrt. igazgatósága pénteken elfogadta a paksi atomerő­mű bővítésének koncep­ciótervezetét. Az elemzé­sek alapján a szóba jöhető telephelyek közül a paksi atomerőmű területén old­ható meg legolcsóbban a két új blokk felépítése, me­lyek várható üzemideje hatvan év lesz. A beruhá­zás állami támogatást nem igényel, az MVM-csoport alapvetően saját források­ból fejlesztene. A finan­szírozási és beruházási konstrukció, a műszaki jel­lemzők, versenyképesség, rendszerbe illeszthetőség, környezetre kifejtett ha­tás, illetve a blokktípus és a szállítók meghatározása később lesz. Az új blokkok­ra vonatkozó vizsgálatokat a koncepció szerint két éven belül be kell fejezni, ezt követően kell kiírni a beszerzési tendert. A tervek szerint a projekt többségi állami (azaz MVM) tulaj­donban marad. A szállítók kiválasztásánál a hazai vál­ már vál­ lalkozói kör bevonásának maximalizálását szorgal­mazza a dokumentum. Süli János, az erőmű vezér­­igazgatója lapunknak ko­rábban azt mondta: a mai áron számolt 2000 milliárd forintból megépítendő két új blokk munkálatainál 6-700 milliárd forint ma­radhatna Magyarországon. A humánerőforrás-igény biztosítására a koncepció szerint „megfontolandó” egy felsőoktatási célprog­ram indítása. LESZÁK TAMÁS

Next