Napi Gazdaság, 2010. szeptember (20. évfolyam, 169-190. szám)

2010-09-23 / 185. szám

KERESLETET GENERÁLNAK A KÜLFÖLDI MUNKÁK Beindult a hazai kamionpiac Meglódultak nyergesvontató-eladások az év első nyolc hónapjában a hazai piacon. Mindez a külföldi munkáknak, illetve a sokat futott járművek tovább már nem halogatható cseréjének köszönhető. Irigykedve szemlélhetik a hazai járműipari értékesítők a vontatók eladásával foglalkozó kollégá­ik idei teljesítményét. Az év első nyolc hónapjában ugyanis a 2009. január-augusztusinál negyedéves ÚJ NAGYHASZONJÁRMŰVEK REGISZTRÁCIÓJA Kategória 2010. jan-aug. Változás Forrás: DataHouse több új kamionra került rendszám a DataHouse Kft. adatai szerint, miközben a tehergépkocsi-eladá­sok terén egyharmados visszaesés történt. Mindez részben a fuvaro­zási piac kettéosztottságával függ össze: a belföldi szállítási teljesít­mények visszaesésével szemben a nemzetközi piacon növekedés következett be, márpedig a vállal­kozások döntően a külföldi meg­rendelések teljesítésére használják a kamionokat. A nagyhaszonjármű-piac válto­zásai alapvetően három tényezővel magyarázhatók - kommentálta lapunknak az adatokat Galambos István, a Magyar Közúti Fuva- LASSAN ELJÖHET A DRÁGULÁS IDEJE­ ­ Magyarországra egyelőre nem gyűrűzött be az áremelkedési hullám, mivel a fuvarozók sem tudták növelni vállalási áraikat - állítja Dér Péter, a Volvo Hungária Kft. kereskedelmi igazgatója. Szerinte a tehergépkocsik esetében leghamarabb jövőre következhet be drágulás. Az árszintet legnagyobb mértékben a banki visszavett gépkocsik verték le, ezek a készletek azonban mára nagyrészt kimerültek a 16 tonna feletti vontatók kategóriájában. Sáránszky Róbert, a Scania Hungária Kft. ügyvezetője szerint a rendkívül nyomott áraknak rövid és középtávon emelkedniük kell, a 2009-es mélypont mintegy 10 százalékkal múlta alul a 2008-as szintet, jellemzően azért, mert az importőrök piacra dobták hatalmas raktárkészleteiket. A múlt év végéhez képest a tehergépkocsik átlagosan 2-3 százalékkal kerülhetnek többe - mondta Naszvetter Péter, a Hungarotruck Kft. járműértékesítési vezetője, aki szerint a járművek árának emelkedését elsősorban az alapanyagköltségek növekedése okozta. 602 P4 Co­rozók Egyesülete árufuvarozási tanácsának elnöke. A szakember szerint egyrészt torzít a statisztika, a piac csak az elmúlt évek vissza­eséséhez mérten mutat életjeleket. Másrészt mind többen vállalnak Nyugat-Európában alvállalko­zóként megbízásokat úgy, hogy a vontatót ők, míg a pótkocsit a mul­tinacionális speditőrcégek adják. Harmadrészt pedig a fuvarozók a teherautók helyett igyekeznek az univerzálisabban használható, kisebb üzemeltetési költséggel fenntartható, használtan pedig könnyebben értékesíthető nyerges vontatókat vásárolni. A külföldi fuvarvállalások kap­csán a szakember hozzátette: a gaz­daságban talán a szállítási szegmens tudja a legegyszerűbben bővíteni exporttevékenységét, hiszen a piac bővülése esetén a vállalkozó vásárol egy vontatót, felvesz egy sofőrt és már indulhat is a munka. Galambos szerint mindemellett hozzájárult az eladások növekedéséhez, hogy a beruházások 2008-2009-es visz­­szafogása után sok vállalkozás már nem halogathatta tovább a közel egymillió kilométeres futásteljesít­ményű vontatók cseréjét. ÁDÁM VIKTOR-LESZÁK TAMÁS (db) (%)* Tehergépkocsi 388 -31,1 Vontató 820 +24,4 *az egy évvel korábbihoz képest .V. _1 cc 2oo NEM PANASZKODIK A HUNGAROTRUCK Nem lát okot a panaszra Naszvetter Péter, a Hungarotruck Kft. járműértékesítési vezetője, aki szerint a szokásos nyári ubor­kaszezon ezúttal elmaradt, az átlagosnál több érdeklődést tapasztaltak. A használtpiac élénkülése is hozzájárulhat ahhoz, hogy a fuvarozók könnyebben belevágnak új gépkocsik vásár­lásába -véli a szakember. Hozzátette ugyanakkor, hogy sokkal nagyobb energiabefektetést igényel a kereskedők részéről ugyanazon eredmények elérése, mint korábban. A DAF márkaképviseletét ellátó cég a tavalyihoz hasonló értékesítési mennyiség elérésében bízik az idén: akkor 553 tehergépkocsit helyeztek forgalomba. Az idén az első hét hónapban 233, augusztusban pedig további mintegy 70 járművet adott el a Hungarotruck, a 300 körüli teljes értékesítés valószínűsíti az év végi célok elérését. Naszvetter hozzátette: a válság közepette sem csökkentek az eladások, sőt - főleg nagyobb flottael­adások következtében - még emelkedett is az értékesített darabszám. Jellemző tendencia az európai gyártási határidők emelkedése, ami a gyárak terheltségének növekedését jelenti, miközben a beszállítók nem tudják elég gyorsan bővíteni kapacitásaikat. POZITÍVABBAN GONDOLKODNAK A SCANIA ÜGYFELEI Az elmúlt két évben a piacot a pénz- és lízingszűkösség fojtotta le, a fuvaro­zók nem foglalkoztak új járművek beszerzésével, inkább azokat igyekeztek nyereségesen használni, amelyek már a birtokukban voltak. Sáránszky Róbert, a Scania Hungária Kft. ügyvezetője szerint az elmúlt 3-5 hónapban beindulni látszik ugyan a fuvarpiac, de a válság egyelőre nem ért véget.­ ­ A vásárlók az olcsóbb járműveket keresik, gyengébb felszereltséggel Változás, hogy az ügyfelek a korábbinál pozitívabban gondolkodnak, a jelentős számú cégbedőlés miatt pedig egyre nagyobb fuvardíjakat érvényesíthetnek a szereplők - fejtette ki. A vásárlók általában az olcsóbb járműveket keresik, gyengébb felszereltséggel. A lízingkondíciók szigoro­dása - a nullaszázalékos induló részletek eltűnése - a nagyobb és tőke­erősebb vállalkozásoknak nem jelent problémát, azonban újak indulását mindenképp gátolja - hangsúlyozta az ügyvezető. Egy egészséges évben 500-600 járművet értékesít a társaság, szemben a tavalyi 159-cel, az idei tervek azonban már a 300-as szám eléréséről szólnak. Jövőre 10-15 százalé­kos forgalombővüléssel számol az ügyvezető. LOGISZTIKA (11 NAPI GAZDASÁG 2010. SZEPTEMBER 23., CSÜTÖRTÖK Javultak a kishaszon­­jármű-eladások is Augusztusban látványo­san növekedett a magyaror­szági kishaszonjármű-piac: az egy évvel korábbinál 60 százalékkal több, közel nyolcszáz új furgonra került rendszám a DataHouse Kft. adatai szerint. A nyolchavi 5,4 ezres darabszám azon­ban még így is bő negye­dével kisebb a 2009. január­augusztusinál, 2008 azonos időszakának forgalmához képest pedig bő 60 százalék az elmaradás. A márkák versenyében továbbra is a Ford áll az élen, bár piaci részesedése közel 5 százalékponttal, 16,3 szá­zalékra csökkent. Felzárkózott viszont - 13- 13 százalék körüli súllyal - a FIAT és a VW, utóbbi ráadásul úgy, hogy a darabszámot is növelni tudta. A Renault és az Opel szintén több kishaszonjárművet értékesített, mint egy évvel korábban, szemben a Toyotával, a Citroennel és a Nissannal, amelyek esetében nemcsak a piaci részesedés, de az értékesített darabszám is csökkent. A teljes európai piacon - ahol egyelőre csak az első féléves adatok állnak rendelkezésre - 8 százalékos növekedést regisztrált az európai autógyártók szövetsége, az ACEA, nyilván­tartásuk szerint közel 760 ezer jármű kelt el. A legnagyobb piacokon tempós volt a bővülés: Németországban 12 százalék feletti, Nagy- Britanniában közel 16 százalékos. A francia­­országi, 10 százalékot meghaladó ütem azt eredményezte, hogy ott kelt el a legtöbb - 212 ezer - kishaszonjármű a félév során, napi százalékkal nőtt a piac augusztusban 59 TIZEDÉVEL NŐHET A VOLVO FORGALMA A 16 tonna feletti tehergépkocsik piaci forgalma összességében nem tűnik erősebbnek az idén a tavalyinál, egy lendületesebb második félév­vel azonban az év egésze 10 százalék körüli bővülést hozhat. Dér Péter, a Volvo Hungária Kft. kereskedelmi igazgatója elmondta: tavaly a teljes ,­magyarországi piac 1460 darabos értékesítést jelentett, szemben a csúcs­nak számító 2008-as 4480 darabbal. A Volvo piaci részesedése ebben a szegmensben a 10 százalék körüli tavalyi értékről 20 százalék közelébe emelkedett az idei első hét hónapban, július végéig 154 járművet adott el a társaság. Az év egészére 400 darabos teljes értékesítéssel számol a Volvo, amivel 20 százalék fölé növelheti piaci részesedését. Az igazgató az idei ugrást követően jövőre is emelkedő tendenciákra számít az értéke­sítésben, 20 százalékos darabszám-emelkedéssel számol a társaság. Dér szerint a prémium márkák esetében az átlagosnál is nagyobb gondot az okozott tavaly, hogy a kategóriára jellemző magasabb árszintből adódó különbözetet a vásárlók használat közben keresik meg, a túlélésért küzdő ügyfelek pedig nem vágtak bele ilyen beruházásokba. A járműfelszerelt­séget nem érintette a visszaesés, az ügyfelek azonban szofisztikáltabb pénzügyi megoldásokat keresnek. Ezek közé tartoznak olyan finanszíro­zási, illetve kapcsolódó szolgáltatásokat jelentő megoldások, mint a visz­­szavásárlási garancia, a javítási szerződések vagy a flottamenedzsment. Rail Hungária Rail Cargo Austria Group Szakértelem Minőség­e Nemzetközi háttér Környezettudatosság Folyamatos fejlődés Innovatív vasúti árufuvarozási megoldásainkkal élhetőbb környezetet teremtünk www.railcargo.hu Csak a nagyok akarnak kiszervezni A logisztikai és beszerzési szak­emberek szerint a válság a vál­lalati költségek csökkentése és optimalizálása mellett együttmű­ködésre kényszerítette a szakmát - derül ki a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Tár­saság (MLBKT) felméréséből. A nyereményjátékkal összekötött­­ek erősödésére számítanak az ellátási láncokkal foglalkozó szak­emberek a következő öt évben. A válaszadók véleménye ebben a kérdésben jelentősen megoszlott. Négy téma­­ egyaránt 9,5 száza­léknyi szavazattal - végzett do­bogós helyen. Ezek szerint a kész­letgazdálkodás, a lean logisztika. Erősödött a logisztikai kontrolling w’* és a kockázatkezelés szerepe felmérésben több mint százan osztották meg tapasztalataikat. A válaszadók 19 százaléka szerint a recesszióból való kilábalás kulcsa a költséghatékonyság növelése volt. A raktárkészletek csökken­tése mellett erősödött a logisztikai kontrolling és a kockázatkezelés szerepe, a sikertényezők között sokan említették a szervezetek közötti együttműködések és a partnerkapcsolatok fontosságát is. Minden tizedik válaszadó jelezte, hogy körültekintőbb, ám rugal­masabb üzletkötések jellemezték az elmúlt hónapokat. A felmérés készítői kíváncsiak voltak arra is, hogy milyen tren­az elektronikus kereskedelem és a fenntarthatósági szempontok erő­södésére számítanak leginkább a válaszadók. A következő évek meghatározó tényezői között az együttműködé­sek előtérbe kerülése és a további költségcsökkentő megoldások mellett többen említették a jövő technológiai és informatikai fej­lesztéseit is. Erősen megoszlottak viszont a vélemények arról, hogy a jövőben a kiszervezés vagy a beszervezés lesz-e a vezető trend. A kisebb vállalatok inkább a szol­gáltatási paletta bővítésében látják a jövőt, míg a nagyobbak a profil­­tisztítás felé mozdulnak. napi : Az összeállítást szerkesztette: Ádám Viktor, adamviktor@napi.hu

Next