Napi Gazdaság, 2011. január (21. évfolyam, 1-21. szám)

2011-01-14 / 10. szám

A NAP BELFÖLDÖN NAPI GAZDASÁG 2011. JANUÁR 14-15., PÉNTEK-SZOMBAT MEGSZORÍTÁSOK ÍGÉRETÉVEL NYUGTATJA A PIACOT ORBÁN VIKTOR Kemény kiadáscsökkentést hirdethet meg a kormány Akár jelentős megszorításokra is számítani lehet a február végén nyilvá­nosságra kerülő strukturális átalakítás kapcsán, legalábbis ez derül ki Orbán Viktor miniszterelnök a The Wall Street Journalnak adott interjújából. A nyugdíj- és a gyógyszerkassza megre­­gulázása mellett jelentősen csökkenne a munkanélküli-ellátásra fordított for­rás - a járadék jóval kevesebb ideig jár majd és a tömegközlekedés kiadása­in is faragna a kormány. Arra számíta­ni lehetett, hogy a folyton emlegetett februári bejelentés nem jó hírekkel lesz teli, Orbán mostani jelzése így inkább a piacok - s még inkább a hitelminősítők - megnyugtatását célozta. Suppan Gergely, a TakarékBank Zrt. elemzője szerint ha ezeken az alapokon határozzák meg a februárban bejelen­tendő strukturális reformokat, radiká­lisan javulhat Magyarország kockázati megítélése. Az is kiderülhet, alaptalan, hogy Magyarország a hitelminősítő in­tézeteknél a bóvli kategória szélén he­lyezkedik el. Az ideális az volna, ha az átalakítás nemcsak az említett, hanem más területeket is érintene - mondta Kondrát Zsolt, az MKB Bank vezető elemzője. A lapnak a forint árfolyamát, illetve az euró bevezetését firtató kérdéseire Orbán a korábbi kormányzati nyi­latkozatokhoz képest más kijelentéseket tett. Az kevésbé meglepő, hogy ebben az évtizedben nem lát esélyt az övezeti csatlakozásra, mert Magyar­­ország nincs olyan állapotban, az azonban szo­katlan, hogy a kívánatosnak tartott árfolyamszint meghatározásánál teljesen semleges maradt. A piacok eddig úgy értelmezték a kormány árfo­lyam-politikáját, hogy kívánatosabbnak tartanak egy gyengébb hazai devizát, most azonban Orbán leszögezte: a kezük meg van kötve, hiszen jóllehet az exportra termelők számára jobb a gyenge fo­rint, ám ez a devizaadósokat tönkreteszi. Ez akár elejét veheti azoknak a spekulációknak is, amelyek az alapkamat lassankénti csökkentéséről szólnak, illetve a lazább monetáris poli­tikát vetítik elő - vélik a szakértők. Orbán sikerként értékelte, hogy az ország nyáron szakított az IMF-fel, s azóta a piacról finanszírozza magát. A kormány vissza ► Az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) hárommilliárd eurót képes év végéig az állam nettó deviza­­adósságának törleszté­sére fordítani az állami nyugdíjpénztárba visz­­szaáramló forint-állam­kötvények megsemmi­sítésén túl - mondta Borbély László András, az ÁKK vezérigazgató­helyettese a távirati iroda kérdésére. Az állam jelenleg 2,5 milli­árd euró betétet tart az MNB-nél, ezt kiegészíti közel egymilliárd euró, amelyet az állam rész­ben az MFB-hez, illetve az FHB Jelzálogbank­hoz helyezett ki. Ezt a jövő év július végéig fizeti vissza a két pénz­intézet, első részlete pedig 500 millió euró. A magánpénztárakból visszalépők legfel­jebb 5,5 százalékkal apaszthatják az adós­ságot, ez 1400-1500 milliárd forint, akarja fizetni a hitel egy részét, ezzel is csökkentve az adósságot. Ezzel óvatosan kellene bánni, mert fokozhatja az ország sérü­lékenységét - mondta Kondrát és Török Zoltán, a Raiffeisen Bank elemzője is. A cél, hogy rövid távon a mostani 80 száza­lékról 73-74 százalékra mérsék­lődjék a GDP-arányos adósság. Ezt főként az állami rendszer­be visszalépő pénztártagoktól származó állampapírok megsemmisítésével oldanák meg. Orbán egyébként személyesen javasolta, hogy az új alkotmányban szere­peljen, hogy az államadósság bizonyos szintje felett automatikus intézkedések induljanak. F. SZABÓ EMESE A KÖLTSÉGVETÉS MEGSZORÍTANDÓ ALRENDSZEREI 2011BEN Mrd Ft GDP %-a Nyugellátás 3054,4 - 11,3 Munkaerő-piaci alap 337,2 1,2 Ebből álláskeresési támogatás 134,8 0,5 Egészségbiztosítási alap (pénzbeni ellátás nélkül) 1184,9 4,4 Ebből gyógyszerkassza 343­­,3 Fogyasztói árkiegészítés 109,0 0,4 Forrás: költségvetés, Napi Gazdaság-gyűjtés Több fronton is visszafogható a közlekedési költés A tömegközlekedés költségcsökkentésével kapcsolatban sem ment a miniszterelnök a részletekbe, de a hazai közlekedési vállalatok támogatását és finanszírozását figyelembe véve több fronton is elképzelhető karcsú­sítás. A MÁV 80 milliárdos, a BKV tíz­­milliárd forintos negatív eredménye szinte rendszeresnek mondható - a MÁV csak a Cargo eladásából származó bevétellel tudta kozmetikázni ezt az elmúlt években, a BKV vesztesége viszont 2009-ben az előző évinél 17 milliárddal több, 23 milliárd forint volt. Vagyis a cégek folyamatosan extra támoga­tások nyújtására kényszerítik az államot, s ezen lenne mit faragni a társaságok teljes átalakításával. Ez nem megy azonnal, első körben akár extra kiadást is jelenthet. Gyors költségcsök­kentésként szó lehet a fogyasztói árkiegészí­tés, vagyis a díjkedvezmények szigorításáról, aminek már többször nekifogtak a korábbi kormányok - sikertelenül. A fejlesztések visszafogása nem jelent feltétlenül megol­dást, hiszen azok jellemzően uniós támoga­táshoz köthetők, vagyis nem csúsztathatók, a gördülő állomány szinten hagyása pedig egyenesen tarthatatlan. Az azonban az ál­lam számára is jelenthet némi könnyebbsé­get, hogy a négyes metró második szakasza csúszni fog, így az ahhoz kapcsolódó állami hozzájárulást sem kell egyelőre a kiskasszá­ban tartani. NAPI * * , másképp,mint mások TÁJÉKOZTATÓ KÜLDÖTTKÖZGYŰLÉS ÖSSZEHÍVÁSÁRÓL Az AXA Önkéntes és Magánnyugdíjpénztár (a továbbiakban: Pénztár) Igazgatótanácsa ezúton tisztelettel tájékoztatja a Pénztár tagjait, hogy az alábbi helyszínre és időpontra összehívta a 2011. évi első rendkívüli Küldöttközgyűlést (a továbbiakban: Küldöttközgyűlés). A Küldöttközgyűlés helyszíne: 1138 Budapest, Váci út 135-139. D torony, földszinti előadóterem A Küldöttközgyűlés időpontja: 2011. január 31., 10 óra A Küldöttközgyűlés napirendje 1. A Pénztár Alapszabályának módosítása. 2. A Pénztár módosított 2011. évi önkéntes nyugdíjpénztári pénzügyi tervének elfogadása. 3. A Pénztár önkéntes nyugdíjpénztári Választható Portfolió Szabályzatának módosítása. 4. A Pénztár vezető tisztségviselőinek lemondása, vezető tisztségviselők megválasztása. 5. Egyebek. Amennyiben a Küldöttközgyűlés a fenti időpontban határozatképtelen, úgy 2011. január 31-én 10 óra 30 perckor megismétlésre kerül ugyanazon a helyszínen, változatlan napirendi pontokkal. Felhívjuk a tisztelt tagság figyelmét, hogy a Küldöttközgyűlésen a tagság képviseletét a pénz­tártagság által a küldöttválasztó gyűléseken megválasztott küldöttek látják el. Az egyes válasz­tókörzetek pénztári küldötteinek elérhetőségéről a Pénztár a tagok részére a 06 40 30 30 30-as telefonszámon ad felvilágosítást, hétfőtől csütörtökig 8 óra 45 perc és 17 óra között, pénteken 8 óra 45 perc és 16 óra között. A Küldöttközgyűlés meghirdetett napirendjéhez kapcsolódó dokumentumok 2011. január 28-án 10 és 16 óra között a Pénztár székhelyén (1138 Budapest, Váci út 135-139., D torony) megtekinthetők. Tisztelettel: az AXA Önkéntes és Magánnyugdíjpénztér Igazgatótanácsa DEVIZAELADÁSI ÁRFOLYAMOK JEGYBANKI KAMATOK (2011. JANUÁR 13., 14 ÓRA, FORINT) (ÉRVÉNYBEN: 2010. DECEMBER 21-TŐL) Svájci frank Euró (SZÁZALÉK) K&H (deviza II.) ........221,73.............281,44 Jegybanki alapkamat mértéke 5,75 Qjp jgygy, 0/N fedezett hitel kamatlába 6,75 _ ______ 0/N jegybanki betét kamatlába 4,75 Raiffeisen 217,38 278,86 2 hetes futamidejű MNB-kötvény hozama 5,75 Erste 221,24 280,7­5 Kötelező tartalék összege után CIB* (pénztári) 220,42 280,43 CIC 1 fizetett kamatláb 5,75 UniCredit 217,70 277,67 Alultartalékolás estén alkalmazott MNB középárfolyam 215,00 275,26 büntető kamatlab 5,75 Forrás: Napi­ gyűjtés Forrás: MNB MAGYAR ADÓSSÁGMINŐSÍTÉS* EGYNAPOS BANKKÖZI KAMATOK (ZÁRÓJELBEN A KILÁTÁSOK) Dátum Átlag Forgalom Moody's Baal (negatív) (százalék) (Mrd Ft) Standard & Poor's BBB­(stabil) 2011. jan. 6. 4,821 51 325 Fitch Ratings BBB (negatív) 2011. jan. 7. 4,841 46710 Japan Credit Rating Agency BBB (stabil) 2011. jan. 10. 4.836 78440 „ . 2011. jan. 11. 4,867 97030 Rating and Investment BBB (stabil) 2011. jan. 12. 5,018 124 810 "hosszú lejáratú, deviza 1 ' Forrás: MNB Forrás: MNB Szigorodik a A kormány várhatóan szom­baton tárgyal első olvasatban a reformjavaslatokról, ennek részeként a nyugdíjrendszert érintő szigorításokról. „Vi­lágossá kell tennünk, hogy a korhatár előtt senki nem mehet nyugdíjba, és azt is, hogy az ál­lami nyugdíjalap nem fizethet több nyugdíjat, mint amennyit beszed a nyugdíjjárulékokból” - mondta Or­bán Viktor. A rugalmas nyugdíjkorha­tár régi prob­léma, jelenleg a nők 57-58, a férfiak átla­gosan 60 éve­sen vonulnak nyugdíjba, szemben a 62 éves korhatárral. Látványos válto­zást a 2013-ban életbe lépő új szabályok hozhatnak, amelyek már komolyan „büntetik” a já­radék csökkentésével a korhatár előtt nyugdíjba vonulókat. A másik terv arról szól, hogy a nyugdíjalapot kvázi kiegyen­súlyoznák. Ez a romló demog­ráfiai folyamatok mellett csak­is a nyugdíjak drasztikus csök­kentését jelenthetné. Az idén a nyugdíjalap 3054 milliárd forintot fordít nyugdíjkiadá­sokra, ezzel szemben a járu­lékbevételekből ennél 446,2 milliárd forinttal kevesebb folyik be. Ezt a pénzt koráb­ban a költségvetés pótolta ki, az idén pedig a magánpénz­­tárakból visszaszedett vagyon értékesítéséből finanszírozza a kormány. A magán-nyugdíj­pénztári vagyon véges, ezért a nyugdíjalap kiegyensúlyozása vagy a járulékok növelésével, vagy a kiadások csökkentésével érhető el. Mivel évek óta cél a munkát terhelő adók és járulé­kok csökkentése, ezek jelentős emelése nem járható út, marad a kiadáscsökkentés, nyugdíjazás Kézenfekvő ötlet a korhatár előtti nyugdíjasok számának csökkentése - ilyen rokkant­nyugdíjakra 279 milliárd fo­rintot fordít a nyugdíjalap 25,6 milliárd rehabilitációs járadék mellett. Az ezzel kapcsolatos programok megkezdődtek az el­múlt években, ám az Orbán-kor­­mány már többször jelezte, hogy a kérdés gyorsabb rendezésére törekszik. Az idén a rokkant­­nyugdíjakat nem is emelte a kormány, ami­re eddig soha nem volt példa. A romló korfa miatt a nyugdíjkiadá­sok faragására nem marad más, mint a járadék helyettesítési rátájának csökkentése. Jelenleg a nyugdíjak átlagosan a korábbi nettó jövedelem 69,9 százaléká­ra rúgnak - volt, amikor ez az arány meghaladta a 80 százalé­kot. Mivel szerzett jogot - vagyis ► A miniszterelnök most kiállt a rugalmas nyug­díjkorhatár felszámolása ellen, ugyanakkor a par­lament alig egy hónapja fogadta el a nyugdíjkor­határ leszállítását azon nők esetében, akik 40 év szolgálati idővel rendel­keznek. nyugdíjat­­ csökkenteni nem lehet alkotmányosan, csakis az induló nyugdíjak értékét lehet visszavágni. Erre sor is kerül a 2013-tól érvényes nyugdíj­megállapítási szabályok szerint, igaz, akkor még azzal számol­tak, hogy az új nyugdíjasok a nyugdíjuk egyharmadát a ma­gánpénztáraktól kapják. Ennek fényében kérdés, mekkora visz­­szavágás kell a látványos kiadás­­csökkentéshez. PAPP ZSOLT Forrás: ONYF........... NYUGDÍJASOK SZÁMA (EZERFŐ) Korhatár feletti nyugdíjak 1849,8 Korhatár alatti öregségi nyugdíjak 250,4 Korhatár alatti rokkantnyugdíjak 348,2 Hozzátartozói nyugdíjak 127,2 Árvaellátás 88,3 Rehabilitációs járadék 22,2 Százmilliárddal karcsúsodhat a gyógyszerkassza Egyelőre talány, hogyan valósítható meg a gyógyszerkassza kiadásainak lefaragása. Matolcsy György nemzetgaz­dasági miniszter 2010 végén a Hvg.hunak adott interjúban a gyógyszerkasszára jutó százmil­­liárd forintnyi kiadáscsökkentés­ről beszélt. A miniszter az össze­get a svéd gyógyszer-támogatási rendszer adaptálásával teremtené elő, hatóanyag-alapú gyógyszer­­támogatással. A gyógyszerkassza 2006-ban még közel 90 milliárd forint hi­ányt mutatott, 2007-re azonban a gyógyszertámogatások csök­kentésével és egyéb gazdaságos­­sági intézkedésekkel sikerült az előirányzaton belül tartani. A támogatási összeg közel 60 milliárdos visszavételével ehhez hasonlóan 2008-ban is sikerült a 348 milliárdos előirányzaton belül maradnia a kasszának. Ta­valyelőtt az OEP adatai szerint - a gyógyszergyártók befizeté­seivel és az előirányzat évközi módosításaival együtt - 343,5 milliárd forint állt rendelkezésre gyógyszerek támogatására. A gyógyszerkasszát éppen egyen­súlyban tudta tartani az OEP, a teljesülés 343,17 milliárd forint­nak adódott. A 2010-ben gyógyszertámo­gatásra fordítható források szin­te változatlanok voltak 345,4 milliárd forinttal, miközben a gyógyszerkiadások a világon átlagosan hat-nyolcszázalékos éves ütemben növekednek - te­szi hozzá az OEP jelentése. Az idei költségvetésben összesen 343 milliárd forintot irányoztak elő gyógyszertámogatásokra. A Költségvetési Tanács tavaly év végi elemzése szerint 2010-ben 12 milliárd forinttal lépheti túl a gyógyszerkassza a terveket. A novemberben még húszmil­liárdos várakozás csökkenése a k+f kiadásokkal összefüggő gyógyszergyártói befizetések kedvezményeinek megszünteté­séből eredt. NAPI V­­ * 4 1-------------------------------------------------------------------------L A Budapesti Corvinus Egyetem hallgatói és a Rudas Közgazdasági Szakközépiskola diákjai a CIB Bank Zrt. támogatása révén olvassák lapunkat. A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Karának hallgatói a K&H Közgazdászképzésért Alapítvány támogatása révén olvassák lapunkat. ____________________________________________________|

Next