Napi Gazdaság, 2011. január (21. évfolyam, 1-21. szám)
2011-01-14 / 10. szám
A NAP BELFÖLDÖN NAPI GAZDASÁG 2011. JANUÁR 14-15., PÉNTEK-SZOMBAT MEGSZORÍTÁSOK ÍGÉRETÉVEL NYUGTATJA A PIACOT ORBÁN VIKTOR Kemény kiadáscsökkentést hirdethet meg a kormány Akár jelentős megszorításokra is számítani lehet a február végén nyilvánosságra kerülő strukturális átalakítás kapcsán, legalábbis ez derül ki Orbán Viktor miniszterelnök a The Wall Street Journalnak adott interjújából. A nyugdíj- és a gyógyszerkassza megregulázása mellett jelentősen csökkenne a munkanélküli-ellátásra fordított forrás - a járadék jóval kevesebb ideig jár majd és a tömegközlekedés kiadásain is faragna a kormány. Arra számítani lehetett, hogy a folyton emlegetett februári bejelentés nem jó hírekkel lesz teli, Orbán mostani jelzése így inkább a piacok - s még inkább a hitelminősítők - megnyugtatását célozta. Suppan Gergely, a TakarékBank Zrt. elemzője szerint ha ezeken az alapokon határozzák meg a februárban bejelentendő strukturális reformokat, radikálisan javulhat Magyarország kockázati megítélése. Az is kiderülhet, alaptalan, hogy Magyarország a hitelminősítő intézeteknél a bóvli kategória szélén helyezkedik el. Az ideális az volna, ha az átalakítás nemcsak az említett, hanem más területeket is érintene - mondta Kondrát Zsolt, az MKB Bank vezető elemzője. A lapnak a forint árfolyamát, illetve az euró bevezetését firtató kérdéseire Orbán a korábbi kormányzati nyilatkozatokhoz képest más kijelentéseket tett. Az kevésbé meglepő, hogy ebben az évtizedben nem lát esélyt az övezeti csatlakozásra, mert Magyarország nincs olyan állapotban, az azonban szokatlan, hogy a kívánatosnak tartott árfolyamszint meghatározásánál teljesen semleges maradt. A piacok eddig úgy értelmezték a kormány árfolyam-politikáját, hogy kívánatosabbnak tartanak egy gyengébb hazai devizát, most azonban Orbán leszögezte: a kezük meg van kötve, hiszen jóllehet az exportra termelők számára jobb a gyenge forint, ám ez a devizaadósokat tönkreteszi. Ez akár elejét veheti azoknak a spekulációknak is, amelyek az alapkamat lassankénti csökkentéséről szólnak, illetve a lazább monetáris politikát vetítik elő - vélik a szakértők. Orbán sikerként értékelte, hogy az ország nyáron szakított az IMF-fel, s azóta a piacról finanszírozza magát. A kormány vissza ► Az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) hárommilliárd eurót képes év végéig az állam nettó devizaadósságának törlesztésére fordítani az állami nyugdíjpénztárba viszszaáramló forint-államkötvények megsemmisítésén túl - mondta Borbély László András, az ÁKK vezérigazgatóhelyettese a távirati iroda kérdésére. Az állam jelenleg 2,5 milliárd euró betétet tart az MNB-nél, ezt kiegészíti közel egymilliárd euró, amelyet az állam részben az MFB-hez, illetve az FHB Jelzálogbankhoz helyezett ki. Ezt a jövő év július végéig fizeti vissza a két pénzintézet, első részlete pedig 500 millió euró. A magánpénztárakból visszalépők legfeljebb 5,5 százalékkal apaszthatják az adósságot, ez 1400-1500 milliárd forint, akarja fizetni a hitel egy részét, ezzel is csökkentve az adósságot. Ezzel óvatosan kellene bánni, mert fokozhatja az ország sérülékenységét - mondta Kondrát és Török Zoltán, a Raiffeisen Bank elemzője is. A cél, hogy rövid távon a mostani 80 százalékról 73-74 százalékra mérséklődjék a GDP-arányos adósság. Ezt főként az állami rendszerbe visszalépő pénztártagoktól származó állampapírok megsemmisítésével oldanák meg. Orbán egyébként személyesen javasolta, hogy az új alkotmányban szerepeljen, hogy az államadósság bizonyos szintje felett automatikus intézkedések induljanak. F. SZABÓ EMESE A KÖLTSÉGVETÉS MEGSZORÍTANDÓ ALRENDSZEREI 2011BEN Mrd Ft GDP %-a Nyugellátás 3054,4 - 11,3 Munkaerő-piaci alap 337,2 1,2 Ebből álláskeresési támogatás 134,8 0,5 Egészségbiztosítási alap (pénzbeni ellátás nélkül) 1184,9 4,4 Ebből gyógyszerkassza 343,3 Fogyasztói árkiegészítés 109,0 0,4 Forrás: költségvetés, Napi Gazdaság-gyűjtés Több fronton is visszafogható a közlekedési költés A tömegközlekedés költségcsökkentésével kapcsolatban sem ment a miniszterelnök a részletekbe, de a hazai közlekedési vállalatok támogatását és finanszírozását figyelembe véve több fronton is elképzelhető karcsúsítás. A MÁV 80 milliárdos, a BKV tízmilliárd forintos negatív eredménye szinte rendszeresnek mondható - a MÁV csak a Cargo eladásából származó bevétellel tudta kozmetikázni ezt az elmúlt években, a BKV vesztesége viszont 2009-ben az előző évinél 17 milliárddal több, 23 milliárd forint volt. Vagyis a cégek folyamatosan extra támogatások nyújtására kényszerítik az államot, s ezen lenne mit faragni a társaságok teljes átalakításával. Ez nem megy azonnal, első körben akár extra kiadást is jelenthet. Gyors költségcsökkentésként szó lehet a fogyasztói árkiegészítés, vagyis a díjkedvezmények szigorításáról, aminek már többször nekifogtak a korábbi kormányok - sikertelenül. A fejlesztések visszafogása nem jelent feltétlenül megoldást, hiszen azok jellemzően uniós támogatáshoz köthetők, vagyis nem csúsztathatók, a gördülő állomány szinten hagyása pedig egyenesen tarthatatlan. Az azonban az állam számára is jelenthet némi könnyebbséget, hogy a négyes metró második szakasza csúszni fog, így az ahhoz kapcsolódó állami hozzájárulást sem kell egyelőre a kiskasszában tartani. NAPI * * , másképp,mint mások TÁJÉKOZTATÓ KÜLDÖTTKÖZGYŰLÉS ÖSSZEHÍVÁSÁRÓL Az AXA Önkéntes és Magánnyugdíjpénztár (a továbbiakban: Pénztár) Igazgatótanácsa ezúton tisztelettel tájékoztatja a Pénztár tagjait, hogy az alábbi helyszínre és időpontra összehívta a 2011. évi első rendkívüli Küldöttközgyűlést (a továbbiakban: Küldöttközgyűlés). A Küldöttközgyűlés helyszíne: 1138 Budapest, Váci út 135-139. D torony, földszinti előadóterem A Küldöttközgyűlés időpontja: 2011. január 31., 10 óra A Küldöttközgyűlés napirendje 1. A Pénztár Alapszabályának módosítása. 2. A Pénztár módosított 2011. évi önkéntes nyugdíjpénztári pénzügyi tervének elfogadása. 3. A Pénztár önkéntes nyugdíjpénztári Választható Portfolió Szabályzatának módosítása. 4. A Pénztár vezető tisztségviselőinek lemondása, vezető tisztségviselők megválasztása. 5. Egyebek. Amennyiben a Küldöttközgyűlés a fenti időpontban határozatképtelen, úgy 2011. január 31-én 10 óra 30 perckor megismétlésre kerül ugyanazon a helyszínen, változatlan napirendi pontokkal. Felhívjuk a tisztelt tagság figyelmét, hogy a Küldöttközgyűlésen a tagság képviseletét a pénztártagság által a küldöttválasztó gyűléseken megválasztott küldöttek látják el. Az egyes választókörzetek pénztári küldötteinek elérhetőségéről a Pénztár a tagok részére a 06 40 30 30 30-as telefonszámon ad felvilágosítást, hétfőtől csütörtökig 8 óra 45 perc és 17 óra között, pénteken 8 óra 45 perc és 16 óra között. A Küldöttközgyűlés meghirdetett napirendjéhez kapcsolódó dokumentumok 2011. január 28-án 10 és 16 óra között a Pénztár székhelyén (1138 Budapest, Váci út 135-139., D torony) megtekinthetők. Tisztelettel: az AXA Önkéntes és Magánnyugdíjpénztér Igazgatótanácsa DEVIZAELADÁSI ÁRFOLYAMOK JEGYBANKI KAMATOK (2011. JANUÁR 13., 14 ÓRA, FORINT) (ÉRVÉNYBEN: 2010. DECEMBER 21-TŐL) Svájci frank Euró (SZÁZALÉK) K&H (deviza II.) ........221,73.............281,44 Jegybanki alapkamat mértéke 5,75 Qjp jgygy, 0/N fedezett hitel kamatlába 6,75 _ ______ 0/N jegybanki betét kamatlába 4,75 Raiffeisen 217,38 278,86 2 hetes futamidejű MNB-kötvény hozama 5,75 Erste 221,24 280,75 Kötelező tartalék összege után CIB* (pénztári) 220,42 280,43 CIC 1 fizetett kamatláb 5,75 UniCredit 217,70 277,67 Alultartalékolás estén alkalmazott MNB középárfolyam 215,00 275,26 büntető kamatlab 5,75 Forrás: Napi gyűjtés Forrás: MNB MAGYAR ADÓSSÁGMINŐSÍTÉS* EGYNAPOS BANKKÖZI KAMATOK (ZÁRÓJELBEN A KILÁTÁSOK) Dátum Átlag Forgalom Moody's Baal (negatív) (százalék) (Mrd Ft) Standard & Poor's BBB(stabil) 2011. jan. 6. 4,821 51 325 Fitch Ratings BBB (negatív) 2011. jan. 7. 4,841 46710 Japan Credit Rating Agency BBB (stabil) 2011. jan. 10. 4.836 78440 „ . 2011. jan. 11. 4,867 97030 Rating and Investment BBB (stabil) 2011. jan. 12. 5,018 124 810 "hosszú lejáratú, deviza 1 ' Forrás: MNB Forrás: MNB Szigorodik a A kormány várhatóan szombaton tárgyal első olvasatban a reformjavaslatokról, ennek részeként a nyugdíjrendszert érintő szigorításokról. „Világossá kell tennünk, hogy a korhatár előtt senki nem mehet nyugdíjba, és azt is, hogy az állami nyugdíjalap nem fizethet több nyugdíjat, mint amennyit beszed a nyugdíjjárulékokból” - mondta Orbán Viktor. A rugalmas nyugdíjkorhatár régi probléma, jelenleg a nők 57-58, a férfiak átlagosan 60 évesen vonulnak nyugdíjba, szemben a 62 éves korhatárral. Látványos változást a 2013-ban életbe lépő új szabályok hozhatnak, amelyek már komolyan „büntetik” a járadék csökkentésével a korhatár előtt nyugdíjba vonulókat. A másik terv arról szól, hogy a nyugdíjalapot kvázi kiegyensúlyoznák. Ez a romló demográfiai folyamatok mellett csakis a nyugdíjak drasztikus csökkentését jelenthetné. Az idén a nyugdíjalap 3054 milliárd forintot fordít nyugdíjkiadásokra, ezzel szemben a járulékbevételekből ennél 446,2 milliárd forinttal kevesebb folyik be. Ezt a pénzt korábban a költségvetés pótolta ki, az idén pedig a magánpénztárakból visszaszedett vagyon értékesítéséből finanszírozza a kormány. A magán-nyugdíjpénztári vagyon véges, ezért a nyugdíjalap kiegyensúlyozása vagy a járulékok növelésével, vagy a kiadások csökkentésével érhető el. Mivel évek óta cél a munkát terhelő adók és járulékok csökkentése, ezek jelentős emelése nem járható út, marad a kiadáscsökkentés, nyugdíjazás Kézenfekvő ötlet a korhatár előtti nyugdíjasok számának csökkentése - ilyen rokkantnyugdíjakra 279 milliárd forintot fordít a nyugdíjalap 25,6 milliárd rehabilitációs járadék mellett. Az ezzel kapcsolatos programok megkezdődtek az elmúlt években, ám az Orbán-kormány már többször jelezte, hogy a kérdés gyorsabb rendezésére törekszik. Az idén a rokkantnyugdíjakat nem is emelte a kormány, amire eddig soha nem volt példa. A romló korfa miatt a nyugdíjkiadások faragására nem marad más, mint a járadék helyettesítési rátájának csökkentése. Jelenleg a nyugdíjak átlagosan a korábbi nettó jövedelem 69,9 százalékára rúgnak - volt, amikor ez az arány meghaladta a 80 százalékot. Mivel szerzett jogot - vagyis ► A miniszterelnök most kiállt a rugalmas nyugdíjkorhatár felszámolása ellen, ugyanakkor a parlament alig egy hónapja fogadta el a nyugdíjkorhatár leszállítását azon nők esetében, akik 40 év szolgálati idővel rendelkeznek. nyugdíjat csökkenteni nem lehet alkotmányosan, csakis az induló nyugdíjak értékét lehet visszavágni. Erre sor is kerül a 2013-tól érvényes nyugdíjmegállapítási szabályok szerint, igaz, akkor még azzal számoltak, hogy az új nyugdíjasok a nyugdíjuk egyharmadát a magánpénztáraktól kapják. Ennek fényében kérdés, mekkora viszszavágás kell a látványos kiadáscsökkentéshez. PAPP ZSOLT Forrás: ONYF........... NYUGDÍJASOK SZÁMA (EZERFŐ) Korhatár feletti nyugdíjak 1849,8 Korhatár alatti öregségi nyugdíjak 250,4 Korhatár alatti rokkantnyugdíjak 348,2 Hozzátartozói nyugdíjak 127,2 Árvaellátás 88,3 Rehabilitációs járadék 22,2 Százmilliárddal karcsúsodhat a gyógyszerkassza Egyelőre talány, hogyan valósítható meg a gyógyszerkassza kiadásainak lefaragása. Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter 2010 végén a Hvg.hunak adott interjúban a gyógyszerkasszára jutó százmilliárd forintnyi kiadáscsökkentésről beszélt. A miniszter az összeget a svéd gyógyszer-támogatási rendszer adaptálásával teremtené elő, hatóanyag-alapú gyógyszertámogatással. A gyógyszerkassza 2006-ban még közel 90 milliárd forint hiányt mutatott, 2007-re azonban a gyógyszertámogatások csökkentésével és egyéb gazdaságossági intézkedésekkel sikerült az előirányzaton belül tartani. A támogatási összeg közel 60 milliárdos visszavételével ehhez hasonlóan 2008-ban is sikerült a 348 milliárdos előirányzaton belül maradnia a kasszának. Tavalyelőtt az OEP adatai szerint - a gyógyszergyártók befizetéseivel és az előirányzat évközi módosításaival együtt - 343,5 milliárd forint állt rendelkezésre gyógyszerek támogatására. A gyógyszerkasszát éppen egyensúlyban tudta tartani az OEP, a teljesülés 343,17 milliárd forintnak adódott. A 2010-ben gyógyszertámogatásra fordítható források szinte változatlanok voltak 345,4 milliárd forinttal, miközben a gyógyszerkiadások a világon átlagosan hat-nyolcszázalékos éves ütemben növekednek - teszi hozzá az OEP jelentése. Az idei költségvetésben összesen 343 milliárd forintot irányoztak elő gyógyszertámogatásokra. A Költségvetési Tanács tavaly év végi elemzése szerint 2010-ben 12 milliárd forinttal lépheti túl a gyógyszerkassza a terveket. A novemberben még húszmilliárdos várakozás csökkenése a k+f kiadásokkal összefüggő gyógyszergyártói befizetések kedvezményeinek megszüntetéséből eredt. NAPI V * 4 1-------------------------------------------------------------------------L A Budapesti Corvinus Egyetem hallgatói és a Rudas Közgazdasági Szakközépiskola diákjai a CIB Bank Zrt. támogatása révén olvassák lapunkat. A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Karának hallgatói a K&H Közgazdászképzésért Alapítvány támogatása révén olvassák lapunkat. ____________________________________________________|