Napi Gazdaság, 2011. december (21. évfolyam, 233-253. szám)
2011-12-09 / 239. szám
© KARRIER NAPI GAZDASÁG 2011. DECEMBER 9-10., PÉNTEK-SZOMBAT MARTIN PYTLIK A RAIFFEISEN MENEDZSMENTJÉNEK TAGJA LETT December 1-jétől új taggal bővült a Raiffeisen Bank Zrt. menedzsmentje: Martin Pytlik kockázatkezelésért felelős vezérigazgató-helyettesként csatlakozott a pénz-intézethez. A szakember öt évvel ezelőtt lépett a Raiffeisen-csoport kötelékébe, előző pozíciójában a szlovákiai Tatra Bank kockázatkezelésért felelős igazgató$iaksági tagja volt. A 49 éves közgazdász ||||| a bambergi egyetemen doktorált, pályáját a Bayerische Vereinsbanknál kezdte, ezután a csehországi * Vereinsbanknál, a HypoVereinsbank szlovákiai és németországi egységeinél töltött be fontos vezetői pozíciókat, majd 2006-ban került a Tatra Bankhoz. KÉT VEZETŐVEL ERŐSÍTETT A FUNZINE MEDIA Két fővel bővítette menedzsmentjét a Funzine Média. Huszti Gergely személyében új főszerkesztő csatlakozott a csapathoz. A szakember az elmúlt hat évben az Ulpius-ház könyvkiadó főszerkesztője és irodalmi vezetője volt, ezt megelőzően a Magvető és Athenaeum könyvkiadóknál volt szerkesztő és nemzetközi kapcsolattartó. December elsejétől a Funzine értékesítési vezetője Hajnal Csilla lett, akinek a feladata a sales csapat szakmai vezetése, a sales stratégia kialakítása, valamint az ügyfélkör további bővítése lesz. A szakember 2004-től a Népszabadság Zrt.-nél dolgozott értékesítési csoportvezetőként, ezt megelőzően pedig a Pesti Est key account managere volt. BODONYINÉ KOVÁCS EDINA A Commerzbank Zrt. igazgatóságának új tagjává Bodonyiné Kovács Edinát nevezték ki, aki többek között a kockázatkezelés, a kontrolling, a treasury back office terület működéséért felel. A szakember pályafutását a PricewaterhouseCoopersnél könyvvizsgáló-asszisztensként kezdte, majd három év után a Commerzbanknál 1999. júliustól folytatta főkönyvelő-helyettesként. 2000 tavaszán a főkönyvelői feladatok ellátásával bízták meg, 2007-től pedig a back office területekért felelős ügyvezető igazgatóvá nevezték ki. Tanulmányait a Budapesti Közgazdaságtudomány Egyetem pénzügy-számvitel szakirányán végezte, adótanácsadói , könyvvizsgálói oklevéllel is rendelkezik. JANUÁRTÓL WOJCIECH TOMASZKIEWICZ LESZ A PSA MAGYAR LEÁNYAINAK VEZETŐJE A Peugeot és a Citroen magyarországi leányvállalatainak vezetőjévé Wojciech Tomaszkiewiczet nevezték ki 2012. január 1-jei hatállyal. Posztján felel majd a két márka kereskedelmi és gazdálkodási terveinek teljesítéséért, valamint a Peugeot és a Citroen által kidolgozott önálló márkafejlesztési stratégiák megvalósításáért. Tomaszkiewicz 40 éves, 1994 óta dolgozik a PSA Peugeot Citroennél. A Citroen lengyel leányvállalatának kereskedelmi területi vezetőjeként kezdte karrierjét, majd az Automobiles Citroen párizsi központjában dolgozott., 2002 és 2009 között a lengyel leányvállalat kereskedelmi igazgatója volt, ahonnan ismét Párizsba került. Jövő januártól a Peugeot Flungária Kft. ügyvezető igazgatója Kutas Gábor György, a Citroen Hungária Kft. ügyvezető igazgatója Balkányi György lesz. TURCSÁN FERENC VISSZATÉRT A HUMANSOFTHOZ December 1 -jével Turcsán Ferencet a Humansoft Kft. kereskedelmi és marketingigazgatójává nevezték ki. A szakember TURCSÁN FERENC korábban értékesítési vezetői pozíciót töltött be a Matáv Rt. üzleti kommunikációs osztályán, az Invitel Zrt.-nél és az is energy Kft.-nél. Turcsán 2005-2007 között már erősítette a Humansoft csapatát az államigazgatási üzletág igazgatójaként. Legutóbb az Aquis Informatika Zrt. kereskedelmi és marketingigazgatói pozícióját töltötte be. Távközléstechnikai üzemmérnöki és műszaki tanári diplomáját 1992-ben, a Kandó Kálmán Műszaki Főiskolán, míg közgazdasági diplomáját 1997-ben, a Pénzügyi és Számviteli Főiskolán szerezte. Í KASZÁS MIHÁLY VEZETI A DEBRECENI TEVA GYÓGYSZERGYÁRAT Jövőre Kaszás Mihály váltja a debreceni TEVA Gyógyszergyár Zrt. vezérigazgatói posztján az év végén nyugdíjba vonuló Hegedűs Lajost, aki több mint tíz évig irányította a gyógyszergyár hazai termelőegységeit. A debreceni mellett korábban a TEVA gödöllői és sajóbábonyi egységeit is irányító Hegedűs vezetésével a TEVA Gyógyszergyár termelőkapacitása az elmúlt években megtöbbszöröződött és a generikus kutatás-fejlesztési tevékenysége is jelentőssé vált, a jövőben tanácsadóként továbbra is részt vesz a vállalat munkájában. Kaszás Mihály 1984-ben kezdett el a TEVA jogelődjénél, a Biogalnál dolgozni. A LEGJOBB ÜZLETI ISKOLÁK CÉLJA A NEMZETKÖZI ÉLVONALBA KERÜLÉS Egyre több külföldi választ magyarországi MBA-képzést A felsőoktatási rendszer átalakulásával várhatóan egyre nagyobb lesz a hazai érdeklődés az MBA-szakok iránt. Az intézmények számára az elsődleges célt a regionális központtá válás jelenti. Magyarországon az MBA- képzések az utóbbi években elsősorban azoknak lehettek vonzóak, akik a munka mellett, átlagosan nyolc év gyakorlati tapasztalattal a hátuk mögött szerették volna bővíteni a vállalatvezetésről, menedzsmentről szerzett tudásukat, hogy azután magasabb beosztásba kerüljenek a cégnél, amelynél dolgoznak - mondta Móricz Péter, a Corvinus School of Management (CSM) ügyvezetője. A mai napig az Executive MBA- nek (EMBA) nevezett, csak heti kétnapos képzést nyújtó programok dominálják a piacot. A Corvinuson a hallgatók harmadát, a válság előtt pedig a felét munkaadójuk iskolázta be, és bár a recesszió átmenetileg csökkentette az EMBA iránti keresletet, idén már fokozott érdeklődés tapasztalható - tette hozzá Móricz. A magyarországi kiegészítő jellegű EMBA és a mesterszakos diplomát és elméletibb képzést is nyújtó full-time, nappali tagozatos MBA-programok is kizárólag költségtérítéses formában érhetőek el, és jellemzően önfenntartóak, tehát teljesen sikerül lefedni a költségeket a tandíjakkal - mondta Móricz. A full-time MBA nem igazán terjedt még el Magyarországon, sem a hallgatók, sem a cégek körében, ezért nehéz megítélni, milyen előnyökkel járhat más üzleti mesterszakos képzésekkel szemben - véli Farkas Ferenc, a Pécsi Tudományegyetem MBA-szakvezetője. A Bologna-rendszer bevezetése, ezzel az alap- és mesterszakok szétválasztása teremtette meg a lehetőséget a nappali tagozatos MBA-programok elindítására, ez az átalakulási folyamat azonban még nem érte el azt a szakaszt, amikor az alapszakot elvégzett magyar hallgatók közül többen MBA-re jelentkeznek a diplomázás utáni években. Ennek az az oka, hogy nemcsak az EMBA-, hanem az MBA-képzés előfeltétele is az, hogy legyen legalább két év munkatapasztalata a jelentkezőnek, ezért a hallgatók átlagéletkora a nappali tagozatos MBA-programokon 25-30 év. A diákok célja az, hogy később sokkal jobb pozícióban helyezkedjenek el, illetve az, hogy átfogó tudást szerezzenek a menedzsment olyan fontos területeiről, mint a könyvelés, pénzügy, marketing, it, ellátásilánc-menedzsment, és természetesen a vezetői képességeket is szeretnék elsajátítani - mondta lapunknak az iráni Mahshid Moradi, a Corvinus School of Management végzett hallgatója. Véleménye szerint az MBA legnagyobb előnye az, hogy a képzésben részt vevők gyakorlati tapasztalattal rendelkező szakértőkkel kerülnek napi szinten kapcsolatba, a barátságos környezet lehetővé teszi az egyénre szabott oktatást. Farkas szerint fontos tudatosítani, hogy az MBA-programok speciális oktatási formák bevezetését is igénylik, például az esetelemzés módszerét, amely más MA-szakokon nem hangsúlyos. A magyar képzési rendszerben zajló átalakulási folyamatok miatt a Budapesti Corvinus Egyetemen a full-time MBA résztvevőinek csak 15 százaléka magyar, az EMBA-programon ez az arány 60-65 százalék. A képzéseket kizárólag angol nyelven hirdetik meg, és a nappali és az EMBA-képzésen is szerveznek egy-egy olyan tanítási hetet, ahol top egyetemek, például a Harvard Egyetem tanárai is előadnak, illetve a diákoknak is lehetőségük van a francia és amerikai partnerintézményekhez utazni. Móricz szerint az üzleti kapcsolatok és a hatékony tanulási folyamat szempontjából az a leghatékonyabb, ha a magyar és a külföldi hallgatók hasonló arányban vesznek részt a képzésben. Az EMBA-program diákjainak egyébként mintegy ötöde saját vállalkozást indít a képzés elvégzése után. A magyarországi üzleti iskoláknál jelenleg az a legnagyobb kérdés, sikerül-e a közeljövőben gyors fejlődési folyamaton átesniük, és ezáltal az MBA- képzések regionális központjává válniuk - mondta Mel Horwitch a Közép-európai Egyetem (CEU) üzleti karának dékánja a Financial Timesnak. Soros György, a CEU alapítója nemrég több millió dollárral támogatta az üzleti iskolát, amelynek a növekvő nemzetközi verseny az oka az MBA-képzések terén. Móricz kiemelte, hogy bár a régió üzleti oktatást nyújtó intézményei együttműködésre kényszerülnek, ezzel párhuzamosan egyre komolyabb versenytársaknak is tekintik egymást. Úgy tűnik, a CSM mindkét helyzetből tudott profitálni: az összeurópai együttműködésben zajló CEMS-program keretében a többi részt vevő egyetemmel együtt a Financial Times Masters in Mangpagement rangsorában évek óta első vagy második helyezést érnek el, miközben az Eduniversal rangsorában a régió olyan egyetemeit előzi meg, mint a CEU, a lengyel Kozminski Egyetem és a szlovén IEDC Bled School of Management - mondta Móricz. A MON KATA Móricz Péter tapasztalatai szerint gyakran a nemzetközi vállalatok küldik Magyarországra a munkatársaikat, hogy az MBA keretében kapcsolatokat tudjanak kiépíteni a magyar üzleti szférával, elsősorban az EMBA esetében. Idén kissé csökkent a közigazgatás vonzereje Mintegy hatszázan jelentkeztek az idén másodszor elindított Magyar Közigazgatási Ösztöndíj-programra, amelyben összesen 150 fiatal vehet majd részt. Tavaly jóval nagyobb volt az érdeklődés, akkor 1450-en szerettek volna bekerülni az eredetileg meghirdetett háromszáz állásra (Napi Gazdaság, 2010. december 23.). A pályázók közül szakmai bizottság választja ki azokat, akik tíz hónapos szakmai gyakorlatot szerezhetnek: előbb nyolc hónapot Magyarországon, aztán két hónapot egy másik uniós tagállamban. A jelentkezők közül a Nemzeti Közigazgatási Intézet szakmai bizottsága hallgatja meg a pályázókat; kétrészes szóbeli interjúk alapján választják ki a azokat, akik bekerülnek a programba. A tervek szerint a győztes 150 fő 2012. március 1-jével kezdi meg magyarországi szakmai gyakorlatát, és ennek teljesítését követően más uniós országok minisztériumaiban vagy egyéb központi közigazgatási intézményeinél folytathatják a tanulmányaikat. A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) az októberben tartott Regeneráció - Kormányzati Karrierexpón hirdette meg másodszor az ösztöndíjprogramot. NAPI ÚJ KERESKEDELMI IGAZGATÓT IGAZOLT A BONUSZ BRIGÁD CSAPATA Decembertől új kereskedelmi igazgatóval bővítette csapatát a nemrégiben regionális piaci szereplővé vált Bonusz Brigád közösségi vásárlóoldal. Schmidt Richárd az Out Of Home Media hirdetési igazgatói pozíciójából érkezik. Új posztján feladata lesz az országos kereskedelmi hálózat koordinálása és bővítése, valamint az új lehetőségek felkutatásának irányítása. A 34 éves szakember az Out Of Home Mediát megelőzően az Est Media Group (EMG) hirdetési igazgatói pozícióját töltötte be, illetve a Danubius Rádiónál dolgozott a direktértékesítési csoport vezetőjeként. BŐVÜLT A HVG KIADÓ CSAPATA December 1-jén csatlakozott a HVG Kiadóhoz online médiaspecialistaként Kovács Ágnes, aki az online értékesítés támogatásáért lesz felelős. A szakember az Havas Digital médiadivíziójának vezetőjeként az ügynökség médiatervezői és -vásárlói tevékenységét irányította, ezenkívül stratégiai online-média-tervezéssel foglalkozott. A többéves médiaügynökségi tapasztalattal rendelkező új munkatárs korábban a Media Planningnél, majd a Kirowskinál dolgozott senior online-média-tervezőként. ► Az oldalt szerkesztette: Domokos László, domokoslaszlo@napi.hu