Napi Gazdaság, 2013. május (23. évfolyam, 84-104. szám)
2013-05-31 / 104. szám
© KARRIER NAPI GAZDASÁG 2013. MÁJUS 31.-JÚNIUS 1., PÉNTEK-SZOMBAT INTERJÚ BALOGH LEVENTÉVEL, A SZENTKIRÁLYI ÁSVÁNYVÍZ KFT. TULAJDONOS-ÜGYVEZETŐJÉVEL Ki tudtam lépni a hagyományos igazgatói stílusból Ma már megtehetem azt, hogy nem kell mindenben a legokosabbnak lennem - vallja Balogh Levente, a Mekkában disztribúciós bázist nyitott Szentkirályi Ásványvíz Kft. tulajdonosügyvezetője, aki ösztöndíjprogramokkal próbálja az öregedő vezetőket fiatalokkal pótolni. - Miként alkalmazkodott a válsághoz a Szentkirályi? - Azt a taktikát követtem - ami a jelek szerint be is vált hogy semmilyen szempontból nem reagálunk a válságra. Tettük a dolgunkat, ahogy előtte. Nem álltunk le a fejlesztéssel, nem küldtünk el embereket. Sőt, amíg korábban 126-an dolgoztunk, ma 180-an vagyunk. Erről a helyzetről nekem amúgy is külön véleményem van. A válság Amerikát és Nyugat-Európát érintette meg, de őket is azon a fejlettségi szinten, ahová Kelet-Európa csak szeretne eljutni. Egy átrendeződésről volt szó, amelynek eredményeként most kezd kialakulni a magyar nagyipar, mivel nemcsak a háború után, de az elmúlt húsz évben sem volt célja a gazdaságpolitikának az, hogy a hazai ipar megerősödjön. A jól működő, gazdag nyugati szomszédokra akartunk hasonlítani, s azt gondoltuk, hogy ők majd "jól tartanak minket". De most már kezd rájönni mindenki, hogy alapvetően piacot akarnak. Emiatt is vallom, hogy az az ország, amelyiknek nincs ipara és nincsenek saját iparosai, az nem is létezik. - Ez a váltás azonban jelentős áldozatokkal jár. - Most járunk a helyes úton. Meg kell nézni, mi maradt a romok után, milyen ipari lehetőségek maradtak Magyarországon. Azt tapasztalom, hogy a mai világban már megszűnt a hirtelen haszon. Egy forintból már nem lehet gyorsan tízet csinálni. Ma a sűrű fillér az úr. Csak az jut előre, aki nagy árualapok felett rendelkezik és azt el is tudja adni. Azok a közepes vállalkozások viszont bajban vannak, amelyek nem tudtak fejleszteni és a világ legjobb technológiáit alkalmazva, gazdaságos termeléssel a jó minőségű tömegtermelésre átállni. Ők a mai helyzetet tényleg válságként élik meg. Sajnos ez a vállalkozói réteg el fog tűnni. Megszületik viszont a hazai nagytőke, amely nagy gyárakat épít és nagy, magyar kézben lévő üzletágakat teremt, modern, ütőképes intézményeket hoz létre, ahol magyar embereket alkalmaznak - és mindez szerintem erős polgári réteg kialakulásához is vezet. - A Szentkirályi az első, és áttörést hozó nemzetközi díja előtt még a mai ár feléért került a polcokra. Mára viszont nem csak az ár növekedett, de a piacvezető szerepet is megszerezték. Mi kellett ehhez? - Sok minden. Egyesek legyintenek, hogy mindez csak a marketingnek köszönhető. Csakhogy a marketing csak arra sarkallja az embert, hogy kipróbálja az árut, de ha az nem felel meg az igényeinek, akkor nem lesz belőle vásárló. Meggyőződésem, hogy a siker alapja a minőség és a hitelesség. Azt szoktam tanácsolni, hogy aki ma vállalkozásba kezd, először üljön le, fogja meg azt a terméket, szemlézze azt a szolgáltatást, amije van, és őszintén beszélgessen el magával, hogy amit csinál, az mitől jobb, mint a többi. Akkor lépjen tovább, ha ezen már túl van és megtalálta a pozitív választ. Csak ezután jöhet a márkaépítés. A Szentkirályinál az ásványvíz kiváló alapanyag, a márkaépítéshez arra is szükség volt, hogy nagy mennyiségben és gazdaságosan tudjuk előállítani. Ehhez világszínvonalú technológiára volt szükségünk. Mert ma már nem megy az, hogy valamit öszszeragasztunk kézzel vagy rácsavarozzuk a kupakot a negyven asszonnyal, mert ez számtalan problémát okozhat. Ma a Szentkirályi ásványvízzel nemhogy emberi kéz, de még az ember által kilélegzett levegő sem találkozik, mert egy steril, zárt térben, gépben történik a flakongyártás, a töltés és a zárás is. - Milyen embereket keresett maga mellé? - Kiváló szakértelmet, lojalitást, megbízhatóságot várok. A létszám miatt ma már csak négyöt vezetőt választok ki személyesen. Jó dolognak tartom, hogy ki tudtam lépni a hagyományos magyar tulajdonos-ügyvezető igazgatói stílusból, amit még a cég indulásakor az édesapámnak is gyakorolnia kellett. Ma már megtehetem azt, hogy nem kell mindenben a legokosabbnak lennem. Sőt az lenne a nagy baj, ha okosabb lennék mondjuk a gazdasági igazgatóknál. - Amellett, hogy a cég mérete is megváltozott, nyilván a profikat is könnyebben meg tudják fizetni. - Tény, hogy mára divatos lett a Szentkirályinál dolgozni, ami előnyt jelent a jó szakemberek megszerzésénél. Ugyanakkor azt is látom, hogy az értékes magyar szakemberek ki is voltak éhezve az ilyen méretű magyar cégekre, mert a multinacionális cégeknél megszerzett tudást egy kisebb méretű vállalkozásnál nem is tudnák megfelelően hasznosítani. Nem véletlen, hogy nálunk nagyon kicsi a fluktuáció. Inkább az okoz most gondot, hogy több vezető kollégám, aki a kezdetektől velünk van és tökéletesen ismeri a céget, lassan kiöregszik. Feladatomnak tartom, hogy olyan fiatalokat neveljek ki, akikkel hosszú távra gondolkodhatunk. Emiatt azon egyetemekkel, főiskolákkal, ahol előadásokat is tartok, ösztöndíjprogramot dolgozunk ki, amely az utánpótláshoz is hozzájárul. - A magyarországi vezető szerep mennyiben járult hozzá a nemzetközi terjeszkedéshez? - Meggyőződésem, hogy soha nem lesz multinacionális cég az, amelynél hiányzik az alap, vagyis amelyik a saját országában nem piacvezető. Miután ez elértük, a közép-európai terjeszkedés mellett két stratégiai területet választottam ki: a Közel-Keletet és Latin-Amerikát, ahol raktárbázist hozunk létre és ahová az adott piac ízlésének megfelelő terméket gyártunk és forgalmazunk. Igaz, a távolság nagy, de aki ma természetes ásványvizet akar inni, az tudja, hogy csak az európai ásványvíz az igazi. Emiatt is lehettünk sikeresek az arab világban is, ahol most Mekkában hoztunk létre disztribúciós központot. BÉNYEI ZOLTÁN , Balogh Levente 44 éves, 1990-ben a Kertészeti Egyetem Élelmiszeripari főiskolai karán élelmiszer-tartósító technológus képesítést 2006-ban az Econovum Akadémián üzemgazdász oklevelet szerzett. A szakember 1990-től az Olympos-Top Kft. üzletkötője volt, 1991 -ben a családi tulajdonú Vitapress Kft. kereskedelmi és marketingigazgatója lett, 2003 óta a Szentkirályi Ásványvíz Kft. ügyvezető igazgatója. KARRIERÍV Váltás a Ringier-nél Kardos Gábor, a Ringier digitális üzletágának igazgatója 2013. június 1-jével távozik a társaságtól, utódja Szelke Barnabás lesz. Kardos a médiavállalat digitális üzletágát 2012 januárjától irányította, korábban az Indexnél dolgozott, ahol 2000-ben kezdett projektmenedzserként, majd 2001 végétől a lapigazgatói, 2007-től 2011 augusztusáig az ügyvezető igazgatói feladatokat látta el. Szelke Barnabás nemzetközi és hazai tapasztalatokkal rendelkezik a digitális üzlet és digitális fejlesztések területén. Pályafutását az Uproar Inc.-nél kezdte, ahol kezdetben szoftvermérnökként, majd projektvezetőként dolgozott. 2004 óta az online sportfogadási szektor elismert szakembere, jelenleg a Bet365 magyarországi marketing-tanácsadója. Korábban a Szerencsejáték Zrt. vezérigazgatói tanácsadójaként az online sportfogadási terület versenyképes működését készítette elő. Ezt megelőzően a BetClic online-marketing-menedzsereként a magyar nyelvű oldal elindulásáért és bevezetéséért volt felelős. napi A mérnökök bére idén is nő Idén továbbra is keresettek a mérnökök és az informatikusok - derül ki a Hays Hungary Kft. bérfelméréséből. Az autóipari vállalatok továbbra is nagy számban alkalmaznak és keresnek mérnököket, például villamosmérnököket és termelési szakembereket nyugat- és közép-magyarországi gyáraikba. Nagy a kereslet 1-3 éves tapasztalattal rendelkező szakemberek iránt, akik jól beszélnek angolul - e munkavállalók átlagosan 20-30 százalékos fizetésemelkedésre számíthatnak 2013-ban. Komoly az igény a speciális szaktudással rendelkező informatikus szakemberek iránt, még az egy évnél kevesebb munkatapasztalattal rendelkező, fiatal diplomások is átlagosan 8-10 százalékkal magasabb fizetésekre számíthatnak idén. A tehetséges pénzügyi szakemberek iránti kereslet továbbra is erőteljes, különösen a gyártásban, az üzleti szolgáltatásoknál és a gyógyszeriparban, bár tapasztalataink szerint a szakemberek továbbra sem szívesen költöznek egy-egy új állásért - állapította meg Tammy Nagy-Stellini ügyvezető igazgató. Mára a legnagyobb piaci szegmenssé nőtte ki magát az üzleti szolgáltatásokkal foglalkozó szektor az idegen nyelveket beszélő friss diplomások és fiatal szakemberek körében Magyarországon, különösen a pénzügy és számvitel, az ügyfélszolgálat, az informatika (helpdesk és fejlesztés) és valamivel kisebb mértékben az értékesítés, a beszerzés és a hr-funkciók területén. Bár a brandmenedzserek fizetése tavaly jórészt csökkent a legnagyobb ficg-vállalatoknál, az értékesítési és a trade-marketing-háttérrel rendelkező szakemberek iránti munkáltatói kereslet nőtt. A Hays növekvő igényt tapasztalt a kategóriamenedzserek és a trademarketing-menedzserek iránt. Bár a komolyabb fejlesztések szünetelnek és néhány kisebb ruházati márka bezárta üzletei egy részét, a toborzási hajlandóság továbbra is magas a kiskereskedelem egészében, csakhogy éppen hiány van az igazán kiemelkedő szakemberekből. NAPI A mérnökök 10 százalékos emelést kapnak az autóiparban MENEDZSERHÍREK KINEVEZÉS AZ EGOMEDIÁNÁL Májustól az AEGONdirekt.hu Zrt. egoMedia üzletágának marketing- és operatív igazgatójaként folytatja pályafutását Drienyovszki Éva, aki 2011 márciusan az AEGONdirekt.hu Zrt. online biztosítási üzletága marketingosztályának vezetőjeként dolgozott. A 28 éves szember pályafutását 2008-ban, az Arci Interactive Group keresőmarketingcsapatának munkatársaként kezdte, majd 2010-től a Mito kommunikációs ügynökség tanácsadójaként dolgozott. Drienyovszki diplomáját a Budapesti Corvinus Egyetemen szerezte s Erasmusösztöndíjasként részt vett a franciaországi École Superieure des Sciences Commerciales d'Angers féléves üzleti képzésén is. DRIENYOVSZKI ÉVA m . i MAGYAROK A SBERBANK EUROPE NÁL Hámori András lakossági üzletágért felelős igazgatósági tag januári csatlakozása után Németh Csongor személyében újabb magyar szakembert igazolt a Sberbank Europe AG. Németh korábban a budapesti CIB Bank Zrt.-nél dolgozott a kkv-divízió ügyvezető igazgatójaként. Új pozíciójában a Sberbank kkvtermékeinek és -szolgáltatásainak kelet-közép-európai fejlesztéséért felel majd. Edinburghi és londoni üzleti tanulmányai elvégzése után a szakember a Deloitte & Touche-nál dolgozott Budapesten 1999-2002 között, majd a Budapest Bankhoz került, ahol különböző vezetői pozíciókban dolgozott 2009-ig. Ezután három évig irányította a CIB Bank kkv-üzletágát. VÁLTOZÁSOK A MICROSOFTNÁL Erkel Eszter, a Microsoft Magyarország Kft.-nél 2010 óta dolgozó pénzügyi szakember 2013 áprilisától immár pénzügyi igazgatóként felügyeli a vállalat anyagi helyzetét, míg Bábel Gabriella, aki több mint 12 éve erősíti a nemzetközi szoftvercéget, június elsejétől a fogyasztói szegmensért felelős üzletág vezetőjeként tevékenykedik majd. Erkel a Kereskedelmi és Vendéglátó-ipari Főiskolán és a Budapesti Közgazdaság-tudományi Egyetemen szerzett diplomát, 2010 novemberében csatlakozott a Microsoft Magyarország csapatához. A menedzser kezdetben a nagyvállalati szektor, valamint a kkv-kért, illetve üzleti partnerekért felelős üzletág kontrollere volt. E pozícióból 2012 decemberében léptették elő és helyettes pénzügyi igazgatóként őrködik a vállalat eredményei felett. A Microsoftot megelőzően másfél évtizeden át a Nokia és később a Nokia Siemens Networks különböző szervezeteinél és országaiban dolgozott pénzügyi kontrollén pozíciókban. mérnök informatikai végzettségét a prémi Egyetemen, üzleti MBA- zatát pedig Londonban szerezte, s óta a Microsoft kelet-közép-európai vezető egységénél a T-Mobile és lenor ügyfélkapcsolati feladatait tette. Ezt megelőzően, 2007-től a Microsoft Magyarországnál a telekommunikációs szektorért felelős csapatot vezette, korábban pedig az ügyfelek elégedettségének növelését szolgáló projekt igazgatója volt. Microsoftos pályafutását megelőzően az Ericsson Magyarország Kft.-nél és az Albacomp/ SZÜV-nél dolgozott különféle ügyfélkapcsolati és értékesítési pozíciókban. ERKEL ESZTER BÁBEL GABRIELLA VÁLTÁS A PBA BIZTOSÍTÁSI ALKUSZ ÉLÉN A PBA Biztosítási Alkusz Kft. Kozma Gábort, a cég egyik tulajdonosát nevezte ki a társaság élére május közepétől. Az új vezető Vass Gábort váltja a poszton, aki alkuszüzletág-igazgatóként folytatja pályafutását a cégnél. Kozma korábban egy piacvezető lízingcégnél hálózatvezetőként és értékesítési igazgatóként dolgozott. ERDEI LÁSZLÓ AZ UFS GROUP VEZÉRHELYETTESE LETT Április 1-jétől Erdei László tölti be az UFS Group Holding Zrt. vezérigazgató-helyettesi pozícióját. A biztosítási szakmában több mint húszéves tapasztalattal rendelkező szakember az innovatív értékesítési csatornák és a magas szintű ügyfélkiszolgálást támogató rendszerek fejlesztését irányítja. Erdei 18 évig dolgozott a Generali Biztosítónál, 1997-2000 között értékesítési vezetőként, 2000-2008 között pedig értékesítési és marketingigazgató, az igazgatóság tagja volt. Majd 2011-2012-ben az ING Biztosító Zrt.-nél folytatta karrierjét, értékesítési és disztribúciós igazgatói pozícióban. A biztosítótársaságoknál töltött évek között saját vállalkozása keretein belül többek között magán-nyugdíjpénztári és biztosítási termékek hatékony online értékesítését segítő rendszerek fejlesztésével foglalkozott. ► Az oldalt szerkesztette: Domokos László, domokoslaszloianapi.hu ERDEI LÁSZLÓ