Napi Gazdaság, 2013. szeptember (23. évfolyam, 168-188. szám)

2013-09-12 / 176. szám

­ A NAP BELFÖLDÖN NAPI GAZDASÁG 2013. SZEPTEMBER 12., CSÜTÖRTÖK SZÁZMILLIÓT CSALT EL EGY FOGYASZTÓI CSOPORT Háromezer tagot vertek át az egész országban egy fogyasz­tói csoport most előállított vezetői - írja az Index.hu. A kár százmilliós nagyságrendű, a károsultak jellemzően egyébként is szegény vagy bajba jutott emberek. A cég után, amelynek öt ve­zetőjét vették őrizetbe, 2011 óta nyomozott a rendőrség. A csaló társaság országos lapokban hirdetett a bankinál olcsóbbnak tűnő hiteleket, akár BAR-listás adósoknak vagy nagyon alacsony jövedelműeknek, fedezet nélkül. Az ügyfeleknek be kellett men­niük a budapesti irodába, és a várt hitel összegétől függő kockázat­­vállalási díj befizetése után már meg is kötötték a szerződéseket. A csatlakozók azonban nem hitelszerződést írtak alá, hanem egy fo­gyasztói csoportba léptek be, s elkezdhették fizetni a pár százezer­től akár több millió forintig terjedő törlesztőrészleteket. Az ígért hitelt persze sohasem kapták meg. Súlyosbítja a helyzetet, hogy a károsultak pont azért fordultak a csaló céghez, mert azonnal pénzre volt szükségük, sokan műtétre, súlyosan beteg gyerekük nem támogatott gyógyszereire vagy éppen végtörlesztésre próbáltak azonnal szerezni pár millió forintot. MEGTÉVESZTŐ REKLÁMOK MIATT VEZEKEL A TEVA Három, a TEVA gyógyszergyártót érintő ügyben is döntött a Gazdasági Ver­senyhivatal (GVH). Elsőként a Saballo nevű termékkel kapcsolatban állapítot­ta meg a hivatal, hogy 2008 januárjától 2008. szeptember 10-ig jogsértő rek­lámot tettek közzé, amiért egymilliós bírságot szabott ki a cégre. Később, 2012 júniusa és 2012 októbere között egyrészt árakat összehasonlítva, másrészt az ajánlott fogyasztói ár feltüntetésével reklá­mozta a Saballót a cég, ám a fogyasztók több esetben az ajánlott fogyasztói árnál drágábban vagy más árkülönbséggel vásárolhatták meg azt. Probléma volt a Lactiv étrend-kiegészítő rek­lámjaival is, amelyekkel a GVH szerint a TEVA meg­tévesztette a fogyasztókat, ezért 3 millió forintos bírságot szabott ki. A cég kötelezettséget vállalt, hogy 15 millió forintos költséggel oktató kampányt indít, hogy bemutassa a fogyasztók számára, mi a különbség az ajánlott és az alkalmazott fogyasztói árak között, valamint hogy mit jelent a fogyasztói átlagár-különbség. Ezenkívül valamennyi vásárlónak, aki igazolni tudja, hogy a vizsgált időszakban az ajánlott fogyasztói árnál drágábban vásárolta meg a Saballót, megtéríti az ajánlott és a tényleges ár közötti különbséget. Nhp: még kétezermilliárd Lényegében az eredeti feltételekkel folytatódik az első kör sikere után a jegybank növekedési hitelprogramja - jelentette be Matolcsy György azt követően, hogy a monetáris tanács sikeresnek értékelte a programot, amelyben véleménye szerint a jegybank, a pénzintézetek és az üzleti szektor olajozottan működött együtt. Az MNB a növekedési hitelprogram (nhp) második körére 2014. december 31-ig összesen 2000 milliárd forintot szán. Matolcsy György többször hangsúlyozta: ez a keret felülről zárt, ennél többet extra igény esetén sem tud a jegy­bank rendelkezésre bocsátani. A keret első 500 milliárdos részlete októbertől elérhető a refinanszírozást kérő bankoknak - derült ki tegnap. Az alapfeltételek a jegybankelnök szerint nem változnak, vagyis az MNB nem számít fel refinanszírozási kamatot, cserébe viszont a bankoknak továbbra is 2,5 százalé­kos marzs mellett kell kihelyezniük maximum 10 évre a hiteleket. A két eddigi­­pillér közül az ► A vállalkozások esetében a jegy­bank az nhp-val segített, a lakosság esetében ugyanakkor csak akkor lép, ha a kormánytól konkrét felkérés ér­kezik egy kiérlelt és a frakciószövetség által támogatott javaslat formájában - válaszolta kérdésre Matolcsy György. Hangsúlyozta: csak olyan megoldást tud az MNB támogatni, ami a három cél (árstabilitás, pénzügyi stabilitás, növekedési és foglalkoztatási cél) egyikét sem veszélyezteti. "A pénzügyi stabilitás okán minden olyan megol­dást ellenezni fogunk, amely egyetlen pillanatra összpontosít rendkívül komoly terhet" - mondta Matolcsy, ezzel jelezve a kormánypárt felé, hogy az azonnali forintosítás kérdésében a bankok véleményét osztják. első, az új beruházások finanszírozását szol­gáló lesz az erősebb, a források 90 százaléka ezeket a hiteligényeket támogatja, a tisztán hitelkiváltásra szolgáló II. pillér esetén feltétel, hogy csak olyan bank kaphat belőle, amely az új hitelek kihelyezésében is részt vesz. Válto­zás lesz ugyanakkor, hogy az MNB eltörli az allokációs kvótarendszert: minden hitelintézet aláírt szerződéssel közvetlenül kopogtathat a jegybanknál refinanszírozásért, s ha még futja a keret, akkor megkapja, a lehívás érkezési sor­rendben történik. Egy határ van: minden bank maximum az idén szeptember 30-án fennálló kkv-hitelkeretével megegyező refinanszíro­zásra számíthat. (A megoldás egyszerűbb, de a bankárok véleménye is megoszlik ezzel kap­csolatban arról, hogy nem a nagybankoknak kedvez-e.) A tájékoztató nyitva hagyott kérdéseivel kapcsoltban Nagy Márton ügyvezető igazga­tó a Napi Gazdaságnak elmondta, azt várják, hogy a bankok előre gondolkodnak és a je­lenleg még 3-4 százalék közötti kockázattal bíró kkv-k mögé állnak az olcsóbb hitellel, amelynek révén a cégek fejlődni tudnak, ami jobb minősítésükhöz vezet. Az nhp II.-ben lesz mód a garanciaintézmények bevo­nására is - erre az első prog­ram szűk határideje nem adott elég lehetőséget. Arról még vita van, hogy a forgó­eszköz-finanszírozási meg­állapodások esetében milyen maximális futamidőt állapítsanak meg, de minden bizonnyal mód lesz rulírozó jellegű megoldás alkalmazására, hiszen ez enyhítheti a kkv-k tőkeigényét. Az viszont már eldöntött tény, hogy elég, ha a cég az igényléskor - pon­tosabban idén augusztus 31-én - teljesítette a kkv-paramétereket s így mód van arra, hogy a megvalósított beruházás révén felvett új munkatársakkal a visszafi­zetés idejére "kinőjenek" a kkv-körből. Az nhp I. kapcsán Balog Ádám jegybanki alelnök egyébiránt arról számolt be, hogy a vártnál komolyabb mértékben hasznosították új beruházások finanszíro­zására a cégek a rendelkezésre álló keretet: míg a jegybank 40 százalékra becsülte előzetesen, a felmérések szerint a keret 60 százalékát he­lyezték ki új hitelként. A hitelek futamideje átlagosan 4-5 év lett. napi gazdaság KAMATCSÖKKENÉS A KIVÁLTOTT HITELEKNÉL (SZÁZALÉK) 1. pillér II. pillér (új hitel) (hitelkiváltás) Beruházási hitel 3,8 1,3 Forgóeszközhitel 3,6 1,6 Forrás: MNB.......... Továbbra is sok a zűr az iskolákban Özönlenek a pedagógusi és szülői panaszok a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezet­éhez (PDSZ) egy héttel az isko­lakezdés után. Mendrey László elnök a Napi Gazdaságnak el­mondta, igazolódtak a korábbi félelmek a pedagógus-életpálya­­modell bevezetésével kapcsolat­ban. Bár az alapfizetés a tanárok csaknem 100 százalékánál nő, a jövedelem a kötelezően ellátandó alapfeladatok megnövekedésével, a pótlékok és a túlórák díjazá­sának elhagyásával akár több tízezer forinttal is csökkenhet, miközben a pedagógusi munka minősége is romolhat. Mendrey a korábbi fizetések csökkenésére példaként említette azt az alsó ta­gozatos pedagógust, akinek szin­tén pedagógus párja hosszú távú betegsége miatt korábban helyet­tesítőként dolgozhatott, így a heti 25, havi 100 óra helyettesítéssel akár nettó 50-60 ezer forinttal többet haza is vihetett. Erre a jogszabály-módosítás miatt már nincs lehetőség, a helyettesítést nem fizetik meg túlóraként. Az iskolában kötelezően meg­növelt óraszám a pedagógusi munka kontraproduktivitását eredményezheti, ahogy az "irreá­lisan" megnövekedett egyéb mun­katerhek is. Mendrey a többletter­hek kapcsán említette, hogy ettől az évtől 30 napnyi túlórát, azaz nagyjából 6 hétnyi többletmunkát lehet kiosztani térítés nélkül. A helyettesítési pótlék elhagyásával a 7, az új jogszabályban rögzített, megmaradt pótlékot tól-ig érté­ken határozza meg a jogszabály, a PDSZ-hez érkező panaszok sze­rint azonban mindenhol az alsó határ a mérvadó. A tankönyvellátás körül sem oldódtak meg maradéktalanul a korábban jelzett problémák. In­formációink szerint van olyan is­kola, ahol egy évfolyam különbö­ző osztályaiban más tankönyvből tanulnak a gyerekek az egységes megrendelések ellenére. TÓTH KATA BŐVÜLT A PÉNZTÁRGÉPEK VÁLASZTÉKA Újabb, online adatkapcsolatra képes pénztárgép kapott for­galmazási engedélyt, így a cserére kötelezettek már tizenöt gép közül választhatnak-tájékoztatta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szerdán az MTI-t. A tárca közlése szerint a Prior Cash Kft. kapott értékesítési engedélyt a "Novatek-NI" típusú pénztárgépre a Magyar Kereskedelmi Engedélyezé­si Hivataltól. Jelenleg hét forgalmazó, a Prior Cash Kft., az ECR-Trade Kft., az LA Pénztárgép Kft., az Alt Cash Kft., a Laurel Számítástechnikai Kft., a Micro-Metripond Kft. és a Montes Informatika Kft. kínál engedélyezett, online kapcsolatra képes pénztárgépet a cserére kötelezetteknek - ismertette az NGM. A tárca emlékeztet: annak érdekében, hogy a vállalkozók a lehető legalacsonyabb áron juthassanak pénztárgéphez, az NGM gépenként 50 ezer forintos állami támogatást biztosít, amelynek igénybevételét az adóhivatal már 110 ezer kassza cseréjéhez engedélyezte. Emellett a minisztérium újabb céggel folytat tárgyalásokat "de minimis" támogatási szerződés meg­kötése érdekében, azaz napokon belül újabb pénztárgépek jelenhetnek meg a piacon legfeljebb százezer forintos áron. Hozzáadott értéket várnak a letelepedőktől Örülünk, hogy a Letelepedési Magyar Államkötvény program iránt Magyarországon komoly érdeklődés van, de folyamatosan nő az érdeklődés a megcélzott ügyfelek, a letelepedési kötvényt vásárlók körében is - monda Lian Wang, a közreműködés­re elsőként lehetőséget kapó Hungary State Special Debt Fund (HSSDF) vezérigazgató­ja. Tájékoztatása szerint eddig 179 igénylést fogadtak be, ebből 70 igénylő teljes egészében be­fizette az igénylési összeget, a várakozások szerint szeptember végére több, mint 200 igénylés érkezik be majd az alaphoz és Lian Wang az év végére több mint 400 igénylésre számít. A szakember szerint a programba való jelentkezés és a tartózkodá­si engedély kiadása között hos­­szabb-rövidebb idő telik el, ezért az alap eddig 60 kötvényt tudott átadni. Az érintettek közül már több mint húszan megkapták a jóváhagyást és a letelepedési engedélyt. A program iránti érdeklődés a szakember szerint egyre komolyabb. A legtöbb érdeklődő kínai - válaszolta a Napi Gazdaság kérdésére Lian Wang. Ezt egyebek mellett az is magyarázza, hogy a vietnami üzletág felállítása még folyamat­ban van, ott igen hosszú időt vesz igénybe.­­ Az offshore struktúrát az is indokolta, hogy a he­lyi - kínai, vietnami - be­jegyzési eljárások sokkal nehezebben átjárhatóak, mint ha egy offshore be­jegyzésű cég jelentkezne be az adott piacokra. Az említett piacokon csak olyan partnerekkel működnek együtt, akik a kínai hatóságok minden engedélyét bírják. Az igénylések maximális szá­mára vonatkozó kérdésünkre válaszolva a vezérigazgató arra hívta fel a figyelmet, hogy az alap felelőssége az is, hogy csak olyan befektetők juthassanak a program révén magyar le­telepedési engedélyhez, akik egyfajta hozzáadott értéket képviselnek a fogadó ország számára. Épp ezért nem fel­tétlenül az a cél, hogy minél több befektetőt találjanak és a befizetett pénz révén csökken­jen az államadósság, hanem az, hogy az érintett befektetők révén növekedjen a turizmus, illetve a letelepedési engedélyt kapók esetleg újabb magyaror­szági befektetésekkel segítsék kötvényt adott át az alap a magyar gazdaság fejlődését. Nagyjából ezer olyan igénylő lehet, aki valódi hozzáadott értéket tud teremteni és járu­lékos módon befektet, ezzel is elősegítve a magyar-kínai gazdasági kapcsolatok fejlő­dését. Persze a magyar állam az, amely meghozza a döntést az engedély kiadásáról - az elutasított ügyfeleknek az alap természetesen a teljes befizetett összeget visszatéríti. A szakember az eredmények ismertetése mellett fontosnak tartotta, hogy újfent tisztázza a félreértéseket. A HSSDF alap volt az első, amely alávetette magát az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) és a parlament által előírt rendkívül szigorú vizsgálatnak. Az alapot azért jegyeztették be a Kajmán-szige­teken, mert - miként azt Lián Wang elmondta -, azokban az országokban, ahonnan a be­fektetőik érkeznek (Kína, Viet­nam), sokkal kevésbé megfelelő az ilyen jellegű kereskedés tör­vényi háttere, ráadásul a kínai értékpapír-szabályozás nem teszi lehetővé, hogy a HSSDF- hez hasonló, nemzetközi alapok közvetlenül Kínában működ­jenek. NAPI GAZDASÁG _ ______Eddig___ 60 letelepedési ADATSAROK-BELFÖLD KONJUNKTÚRAINDEXEK Elnevezés Legutóbbi időszak Érték (százalék) Beszerzésimenedzser-index (BMI) 2013. augusztus 51,70 GKI fogyasztói bizalmi index 2017. augusztus -36,90** GKI üzleti bizalmi index 2018.augusztus -6,30** K&H kkv bizalmi index 2013. július -11,00* Policy Agenda kkv konjunktúra index 2013. július 45,40* Kopint-Tárki konjunktúrabarométer 2013. július 51,00* *az érték 0 és 100 között mozoghat, **az érték -100 és+100 között mozoghat Forrás: Napi Gazdaság-gyűjtés

Next