Napi Gazdaság, 2013. szeptember (23. évfolyam, 168-188. szám)
2013-09-12 / 176. szám
A NAP BELFÖLDÖN NAPI GAZDASÁG 2013. SZEPTEMBER 12., CSÜTÖRTÖK SZÁZMILLIÓT CSALT EL EGY FOGYASZTÓI CSOPORT Háromezer tagot vertek át az egész országban egy fogyasztói csoport most előállított vezetői - írja az Index.hu. A kár százmilliós nagyságrendű, a károsultak jellemzően egyébként is szegény vagy bajba jutott emberek. A cég után, amelynek öt vezetőjét vették őrizetbe, 2011 óta nyomozott a rendőrség. A csaló társaság országos lapokban hirdetett a bankinál olcsóbbnak tűnő hiteleket, akár BAR-listás adósoknak vagy nagyon alacsony jövedelműeknek, fedezet nélkül. Az ügyfeleknek be kellett menniük a budapesti irodába, és a várt hitel összegétől függő kockázatvállalási díj befizetése után már meg is kötötték a szerződéseket. A csatlakozók azonban nem hitelszerződést írtak alá, hanem egy fogyasztói csoportba léptek be, s elkezdhették fizetni a pár százezertől akár több millió forintig terjedő törlesztőrészleteket. Az ígért hitelt persze sohasem kapták meg. Súlyosbítja a helyzetet, hogy a károsultak pont azért fordultak a csaló céghez, mert azonnal pénzre volt szükségük, sokan műtétre, súlyosan beteg gyerekük nem támogatott gyógyszereire vagy éppen végtörlesztésre próbáltak azonnal szerezni pár millió forintot. MEGTÉVESZTŐ REKLÁMOK MIATT VEZEKEL A TEVA Három, a TEVA gyógyszergyártót érintő ügyben is döntött a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). Elsőként a Saballo nevű termékkel kapcsolatban állapította meg a hivatal, hogy 2008 januárjától 2008. szeptember 10-ig jogsértő reklámot tettek közzé, amiért egymilliós bírságot szabott ki a cégre. Később, 2012 júniusa és 2012 októbere között egyrészt árakat összehasonlítva, másrészt az ajánlott fogyasztói ár feltüntetésével reklámozta a Saballót a cég, ám a fogyasztók több esetben az ajánlott fogyasztói árnál drágábban vagy más árkülönbséggel vásárolhatták meg azt. Probléma volt a Lactiv étrend-kiegészítő reklámjaival is, amelyekkel a GVH szerint a TEVA megtévesztette a fogyasztókat, ezért 3 millió forintos bírságot szabott ki. A cég kötelezettséget vállalt, hogy 15 millió forintos költséggel oktató kampányt indít, hogy bemutassa a fogyasztók számára, mi a különbség az ajánlott és az alkalmazott fogyasztói árak között, valamint hogy mit jelent a fogyasztói átlagár-különbség. Ezenkívül valamennyi vásárlónak, aki igazolni tudja, hogy a vizsgált időszakban az ajánlott fogyasztói árnál drágábban vásárolta meg a Saballót, megtéríti az ajánlott és a tényleges ár közötti különbséget. Nhp: még kétezermilliárd Lényegében az eredeti feltételekkel folytatódik az első kör sikere után a jegybank növekedési hitelprogramja - jelentette be Matolcsy György azt követően, hogy a monetáris tanács sikeresnek értékelte a programot, amelyben véleménye szerint a jegybank, a pénzintézetek és az üzleti szektor olajozottan működött együtt. Az MNB a növekedési hitelprogram (nhp) második körére 2014. december 31-ig összesen 2000 milliárd forintot szán. Matolcsy György többször hangsúlyozta: ez a keret felülről zárt, ennél többet extra igény esetén sem tud a jegybank rendelkezésre bocsátani. A keret első 500 milliárdos részlete októbertől elérhető a refinanszírozást kérő bankoknak - derült ki tegnap. Az alapfeltételek a jegybankelnök szerint nem változnak, vagyis az MNB nem számít fel refinanszírozási kamatot, cserébe viszont a bankoknak továbbra is 2,5 százalékos marzs mellett kell kihelyezniük maximum 10 évre a hiteleket. A két eddigipillér közül az ► A vállalkozások esetében a jegybank az nhp-val segített, a lakosság esetében ugyanakkor csak akkor lép, ha a kormánytól konkrét felkérés érkezik egy kiérlelt és a frakciószövetség által támogatott javaslat formájában - válaszolta kérdésre Matolcsy György. Hangsúlyozta: csak olyan megoldást tud az MNB támogatni, ami a három cél (árstabilitás, pénzügyi stabilitás, növekedési és foglalkoztatási cél) egyikét sem veszélyezteti. "A pénzügyi stabilitás okán minden olyan megoldást ellenezni fogunk, amely egyetlen pillanatra összpontosít rendkívül komoly terhet" - mondta Matolcsy, ezzel jelezve a kormánypárt felé, hogy az azonnali forintosítás kérdésében a bankok véleményét osztják. első, az új beruházások finanszírozását szolgáló lesz az erősebb, a források 90 százaléka ezeket a hiteligényeket támogatja, a tisztán hitelkiváltásra szolgáló II. pillér esetén feltétel, hogy csak olyan bank kaphat belőle, amely az új hitelek kihelyezésében is részt vesz. Változás lesz ugyanakkor, hogy az MNB eltörli az allokációs kvótarendszert: minden hitelintézet aláírt szerződéssel közvetlenül kopogtathat a jegybanknál refinanszírozásért, s ha még futja a keret, akkor megkapja, a lehívás érkezési sorrendben történik. Egy határ van: minden bank maximum az idén szeptember 30-án fennálló kkv-hitelkeretével megegyező refinanszírozásra számíthat. (A megoldás egyszerűbb, de a bankárok véleménye is megoszlik ezzel kapcsolatban arról, hogy nem a nagybankoknak kedvez-e.) A tájékoztató nyitva hagyott kérdéseivel kapcsoltban Nagy Márton ügyvezető igazgató a Napi Gazdaságnak elmondta, azt várják, hogy a bankok előre gondolkodnak és a jelenleg még 3-4 százalék közötti kockázattal bíró kkv-k mögé állnak az olcsóbb hitellel, amelynek révén a cégek fejlődni tudnak, ami jobb minősítésükhöz vezet. Az nhp II.-ben lesz mód a garanciaintézmények bevonására is - erre az első program szűk határideje nem adott elég lehetőséget. Arról még vita van, hogy a forgóeszköz-finanszírozási megállapodások esetében milyen maximális futamidőt állapítsanak meg, de minden bizonnyal mód lesz rulírozó jellegű megoldás alkalmazására, hiszen ez enyhítheti a kkv-k tőkeigényét. Az viszont már eldöntött tény, hogy elég, ha a cég az igényléskor - pontosabban idén augusztus 31-én - teljesítette a kkv-paramétereket s így mód van arra, hogy a megvalósított beruházás révén felvett új munkatársakkal a visszafizetés idejére "kinőjenek" a kkv-körből. Az nhp I. kapcsán Balog Ádám jegybanki alelnök egyébiránt arról számolt be, hogy a vártnál komolyabb mértékben hasznosították új beruházások finanszírozására a cégek a rendelkezésre álló keretet: míg a jegybank 40 százalékra becsülte előzetesen, a felmérések szerint a keret 60 százalékát helyezték ki új hitelként. A hitelek futamideje átlagosan 4-5 év lett. napi gazdaság KAMATCSÖKKENÉS A KIVÁLTOTT HITELEKNÉL (SZÁZALÉK) 1. pillér II. pillér (új hitel) (hitelkiváltás) Beruházási hitel 3,8 1,3 Forgóeszközhitel 3,6 1,6 Forrás: MNB.......... Továbbra is sok a zűr az iskolákban Özönlenek a pedagógusi és szülői panaszok a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetéhez (PDSZ) egy héttel az iskolakezdés után. Mendrey László elnök a Napi Gazdaságnak elmondta, igazolódtak a korábbi félelmek a pedagógus-életpályamodell bevezetésével kapcsolatban. Bár az alapfizetés a tanárok csaknem 100 százalékánál nő, a jövedelem a kötelezően ellátandó alapfeladatok megnövekedésével, a pótlékok és a túlórák díjazásának elhagyásával akár több tízezer forinttal is csökkenhet, miközben a pedagógusi munka minősége is romolhat. Mendrey a korábbi fizetések csökkenésére példaként említette azt az alsó tagozatos pedagógust, akinek szintén pedagógus párja hosszú távú betegsége miatt korábban helyettesítőként dolgozhatott, így a heti 25, havi 100 óra helyettesítéssel akár nettó 50-60 ezer forinttal többet haza is vihetett. Erre a jogszabály-módosítás miatt már nincs lehetőség, a helyettesítést nem fizetik meg túlóraként. Az iskolában kötelezően megnövelt óraszám a pedagógusi munka kontraproduktivitását eredményezheti, ahogy az "irreálisan" megnövekedett egyéb munkaterhek is. Mendrey a többletterhek kapcsán említette, hogy ettől az évtől 30 napnyi túlórát, azaz nagyjából 6 hétnyi többletmunkát lehet kiosztani térítés nélkül. A helyettesítési pótlék elhagyásával a 7, az új jogszabályban rögzített, megmaradt pótlékot tól-ig értéken határozza meg a jogszabály, a PDSZ-hez érkező panaszok szerint azonban mindenhol az alsó határ a mérvadó. A tankönyvellátás körül sem oldódtak meg maradéktalanul a korábban jelzett problémák. Információink szerint van olyan iskola, ahol egy évfolyam különböző osztályaiban más tankönyvből tanulnak a gyerekek az egységes megrendelések ellenére. TÓTH KATA BŐVÜLT A PÉNZTÁRGÉPEK VÁLASZTÉKA Újabb, online adatkapcsolatra képes pénztárgép kapott forgalmazási engedélyt, így a cserére kötelezettek már tizenöt gép közül választhatnak-tájékoztatta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szerdán az MTI-t. A tárca közlése szerint a Prior Cash Kft. kapott értékesítési engedélyt a "Novatek-NI" típusú pénztárgépre a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivataltól. Jelenleg hét forgalmazó, a Prior Cash Kft., az ECR-Trade Kft., az LA Pénztárgép Kft., az Alt Cash Kft., a Laurel Számítástechnikai Kft., a Micro-Metripond Kft. és a Montes Informatika Kft. kínál engedélyezett, online kapcsolatra képes pénztárgépet a cserére kötelezetteknek - ismertette az NGM. A tárca emlékeztet: annak érdekében, hogy a vállalkozók a lehető legalacsonyabb áron juthassanak pénztárgéphez, az NGM gépenként 50 ezer forintos állami támogatást biztosít, amelynek igénybevételét az adóhivatal már 110 ezer kassza cseréjéhez engedélyezte. Emellett a minisztérium újabb céggel folytat tárgyalásokat "de minimis" támogatási szerződés megkötése érdekében, azaz napokon belül újabb pénztárgépek jelenhetnek meg a piacon legfeljebb százezer forintos áron. Hozzáadott értéket várnak a letelepedőktől Örülünk, hogy a Letelepedési Magyar Államkötvény program iránt Magyarországon komoly érdeklődés van, de folyamatosan nő az érdeklődés a megcélzott ügyfelek, a letelepedési kötvényt vásárlók körében is - monda Lian Wang, a közreműködésre elsőként lehetőséget kapó Hungary State Special Debt Fund (HSSDF) vezérigazgatója. Tájékoztatása szerint eddig 179 igénylést fogadtak be, ebből 70 igénylő teljes egészében befizette az igénylési összeget, a várakozások szerint szeptember végére több, mint 200 igénylés érkezik be majd az alaphoz és Lian Wang az év végére több mint 400 igénylésre számít. A szakember szerint a programba való jelentkezés és a tartózkodási engedély kiadása között hosszabb-rövidebb idő telik el, ezért az alap eddig 60 kötvényt tudott átadni. Az érintettek közül már több mint húszan megkapták a jóváhagyást és a letelepedési engedélyt. A program iránti érdeklődés a szakember szerint egyre komolyabb. A legtöbb érdeklődő kínai - válaszolta a Napi Gazdaság kérdésére Lian Wang. Ezt egyebek mellett az is magyarázza, hogy a vietnami üzletág felállítása még folyamatban van, ott igen hosszú időt vesz igénybe. Az offshore struktúrát az is indokolta, hogy a helyi - kínai, vietnami - bejegyzési eljárások sokkal nehezebben átjárhatóak, mint ha egy offshore bejegyzésű cég jelentkezne be az adott piacokra. Az említett piacokon csak olyan partnerekkel működnek együtt, akik a kínai hatóságok minden engedélyét bírják. Az igénylések maximális számára vonatkozó kérdésünkre válaszolva a vezérigazgató arra hívta fel a figyelmet, hogy az alap felelőssége az is, hogy csak olyan befektetők juthassanak a program révén magyar letelepedési engedélyhez, akik egyfajta hozzáadott értéket képviselnek a fogadó ország számára. Épp ezért nem feltétlenül az a cél, hogy minél több befektetőt találjanak és a befizetett pénz révén csökkenjen az államadósság, hanem az, hogy az érintett befektetők révén növekedjen a turizmus, illetve a letelepedési engedélyt kapók esetleg újabb magyarországi befektetésekkel segítsék kötvényt adott át az alap a magyar gazdaság fejlődését. Nagyjából ezer olyan igénylő lehet, aki valódi hozzáadott értéket tud teremteni és járulékos módon befektet, ezzel is elősegítve a magyar-kínai gazdasági kapcsolatok fejlődését. Persze a magyar állam az, amely meghozza a döntést az engedély kiadásáról - az elutasított ügyfeleknek az alap természetesen a teljes befizetett összeget visszatéríti. A szakember az eredmények ismertetése mellett fontosnak tartotta, hogy újfent tisztázza a félreértéseket. A HSSDF alap volt az első, amely alávetette magát az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) és a parlament által előírt rendkívül szigorú vizsgálatnak. Az alapot azért jegyeztették be a Kajmán-szigeteken, mert - miként azt Lián Wang elmondta -, azokban az országokban, ahonnan a befektetőik érkeznek (Kína, Vietnam), sokkal kevésbé megfelelő az ilyen jellegű kereskedés törvényi háttere, ráadásul a kínai értékpapír-szabályozás nem teszi lehetővé, hogy a HSSDF- hez hasonló, nemzetközi alapok közvetlenül Kínában működjenek. NAPI GAZDASÁG _ ______Eddig___ 60 letelepedési ADATSAROK-BELFÖLD KONJUNKTÚRAINDEXEK Elnevezés Legutóbbi időszak Érték (százalék) Beszerzésimenedzser-index (BMI) 2013. augusztus 51,70 GKI fogyasztói bizalmi index 2017. augusztus -36,90** GKI üzleti bizalmi index 2018.augusztus -6,30** K&H kkv bizalmi index 2013. július -11,00* Policy Agenda kkv konjunktúra index 2013. július 45,40* Kopint-Tárki konjunktúrabarométer 2013. július 51,00* *az érték 0 és 100 között mozoghat, **az érték -100 és+100 között mozoghat Forrás: Napi Gazdaság-gyűjtés